16082018Nowości:
   |    Rejestracja

Raport Millera – nawigator korzystał z wysokościomierza barycznego


Podstawowy zarzut z „raportu Millera” wobec załogi dotyczy korzystania z wysokościomierza radiowego zamiast wysokościomierza barycznego. Nie wiem na jakiej podstawie Jerzy Miller wysnuł ten wniosek bo raport raczej tej tezie przeczy.


Wysokość, na której znajdował się TU – 154M odczytywał nawigator- poniżej fragmenty "raportu Millera": 

 

O godz. 6:40:36 nawigator podał wysokość: „Dwieście” (200 m wg RW i 168 m nad poziomem lotniska, w odległości 2926 m od progu DS 26)

 

O godz. 6:40:28 nawigator poinformował: „Dwieście pięćdziesiąt” (na wysokości 259 m RW i wysokości 220 m nad poziomem lotniska, w odległości 3585 m od progu DS.26) 

 Należy zadać sobie pytanie z jakiego wysokościomierza korzystał nawigator czy korzystał z wysokościomierza barycznego czy z wysokościomierza radiowego (radiowysokościomierza).

Sądzę, że nawigator podając wysokośc lotu TU-154M korzystał prawidłowo z wysokościomierza barycznego  a przekonuje mnie o tym "raport Millera".

 Na stronie 44 raportu w punkcie 1.8.3.2 znajduje się zdjęcie i opis przyrządów, z których korzystał nawigator TU-154M. Nawigator korzystał z wysokościomierza barycznego a dokładnie z:

1. Wysokościomierz/wariometr KAV-485 – zespolony wskaźnik wysokościomierza  barometrycznegooraz wariometru. Wskazania w [ft] i [ft/min].

Nawigator nie miał wśród swoich przyrządów radiowysokościomierza i raczej jest mało prawdopodobne by to właśnie z radiowysokościomierza odczytywał dane o wysokości, na której znajdował się samolot.

W mojej ocenie bardziej prawdopodobne jest to, że nawigator odczytywał dane ze swojego wysokościomierza barycznego.  

PS. Na pokładzie TU-154M było 6 wskażników – wysokościomierzy barycznych (2 dla I pilota, 2 dla II pilota, 1 dla nawigatora, 1 dla technika pokładowego) i tylko 2 wskaźniki – radiowysokościomierze (po 1 dla każdego z pilotów). 

Napisane przez:


32 lata, z wyksztalcenia prawnik, dzialam publicznie, nie lubie prostych odpowiedzi

 

Podziel się z innymi

Polecane artykuły

1 komentarz dla artykułu "Raport Millera – nawigator korzystał z wysokościomierza barycznego"

  1. Paweł napisał(a):

    Zasugerował się Pan wykadrowanymi zdjęciami w raporcie Millera. Nawigator jak najbardziej ma przed oczami radiowysokościomierz (ten sam, który widzi dowódca). Tutaj jest niepocięte zdjęcie kokpitu:

    http://komputeriks.pl/kokpit2.jpg

    Radiowysokościomierz jest tuż obok KAV485 i jest opisany UW-5M. Tuż pod nim jest wysokościomierz barometryczny UWO-15M.

    KAV485 pokazuje wysokość w stopach i prędkość opadania w stopach na minutę.
    UWO-15M pokazuje wysokość w metrach.
    Radiowysokościomierz nad nim wysokość nad terenem pod samolotem, w metrach.

    Wypowiedzi nawigatora są zgodne z zapisami kanału rejestrującego wysokości radiowe, w rejestratorze parametrów lotu. Zapisy kanału radiowego są zakłócone przez zmienną wysokość terenu pod samolotem stąd takie dziwne skoki i wahania, szczególnie poniżej 100m.

    Pozdrawiam,

    Paweł

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

 

22293