HYDE PARK
Like

Kwasy omega 3 – zadbaj o ich podaż w ciąży

01/06/2018
78 Wyświetlenia
0 Komentarze
5 minute czytania
Kwasy omega 3 – zadbaj o ich podaż w ciąży

Każda kobieta spodziewająca się dziecka przykłada z pewnością ogromną wagę do diety. Dostarczenie wraz z codziennym jadłospisem wszystkich niezbędnych składników odżywczych ma podwójne znaczenie – z jednej strony pozwala utrzymać doskonały stan zdrowia przyszłej mamy, a z drugiej – gwarantuje prawidłowy rozwój dziecka. Szczególna waga przykładana jest do kwasu foliowego (witaminy B9), białka, wapnia czy żelaza. Nie należy jednak zapominać o kwasach omega 3, które nie bez powodu uznawane są za najzdrowsze tłuszcze. Jaka jest zatem rola kwasów omega 3 w ciąży? I jakie są najbogatsze źródła tych związków w diecie?



Dlaczego w okresie ciąży tak ważne są kwasy omega 3?

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 są nam niezbędne na każdym etapie życia. Warunkują prawidłowy rozwój wielu układów i narządów, a następnie zapewniają ich właściwe funkcjonowanie. Ponadto omega 3 chronią przed rozwojem wielu chorób cywilizacyjnych. Kobieta w ciąży powinna zatem szczególnie zadbać o dostarczenie odpowiednich ilości kwasów omega 3, zwłaszcza kwasu DHA, czyli dokozaheksaenowego.

Kwasy omega 3 zapewniają przede wszystkim rozwój układu nerwowego. Nic dziwnego, skoro omega 3 stanowią ponad połowę składników tłuszczowych mózgu. Szczególnie ważny jest wspomniany kwas DHA, który zapewnia sprawne przekazywanie impulsów nerwowych, co w przyszłości przekłada się na lepszą sprawność intelektualną, doskonałą pamięć i koncentrację. Co ciekawe – niedobór omega 3 w okresie ciąży skutkować może rozwojem u dziecka nadpobudliwości psychoruchowej, czyli ADHD. Ponadto kwasy omega 3 są niezbędne dla prawidłowego przebiegu procesów widzenia.

Kwasy omega 3 niezbędne są w procesie dojrzewania układu oddechowego, co ma szczególne znaczenie dla dzieci urodzonych przedwcześnie.

Nienasycone kwasy tłuszczowe doskonale wpływają na układ odpornościowy, działając przeciwzapalnie, ograniczając rozwój alergii czy astmy, a także chorób autoimmunologicznych. Inną rolą omega 3 w organizmie jest wspomaganie układu sercowo – naczyniowego. Kwasy tłuszczowe omega 3 wzmacniają także kości i stawy oraz dbają o doskonałą kondycję skóry, włosów i paznokci. Dzieci, które na etapie rozwoju płodowego doświadczyły niedoborów omega 3, są w dorosłym życiu bardziej narażone na rozwój licznych chorób cywilizacyjnych:

– zawału serca, miażdżycy, nadciśnienia

– chorób neurodegeneracyjnych

– nadwagi lub otyłości

– alergii, astmy, chorób autoimmunologicznych (w tym cukrzycy typu 1)

– depresji

Oczywiście także kobieta w ciąży odniesie szereg korzyści zdrowotnych związanych z dostarczaniem odpowiednich ilości kwasów omega 3. Mowa zwłaszcza o wzmocnieniu kości, doskonałej odporności, normalizowaniu poziomu lipidów we krwi czy zdrowym i mocnym sercu.

Ile kwasów omega 3 potrzebujesz w ciąży?

Dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega 3 wynosi około 1,5 g. Mowa tu szczególnie o kwasach DHA i EPA. Aby dostarczyć takich ilości omega 3, należałoby zjadać dwa razy w tygodniu porcję ryby wielkości około 300 – 400 g. Nie zawsze jednak jest to możliwe. Niektóre kobiety w ciąży są uczulone na ryby, inne z racji nudności nie mają ochoty ich spożywać. Ponadto coraz częściej mówi się o rybach w kontekście ich zanieczyszczeń metalami ciężkimi, co skutecznie zniechęca do ich spożycia.

Mniej wartościowe źródła omega 3 w diecie to oleje roślinne tłoczone na zimno, nasiona chia, siemię lniane, awokado czy orzechy. Poza dostarczeniem odpowiednich ilości omega 3, ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji między omega 3 i 6. Gdy tych drugich kwasów tłuszczowych jest za dużo, odczuwać będziemy ich niekorzystny wpływ na zdrowie. A źródła omega 3 w diecie dostarczają jednocześnie omega 6. I dlatego wskazana jest suplementacja kwasami omega 3.

Suplementować omega 3 czy nie?

O ile lekarz nie stwierdzi żadnych przeciwwskazań, każda kobieta w ciąży powinna sięgać po suplementy z kwasami omega 3. Ważne jest jednak, aby nie sięgać po przypadkowy suplement wątpliwej jakości. Preparat jakości premium zawierający kwasy omega 3 znajdziesz w ofercie polskiej marki Cheers. Ten suplement diety dostarcza wysokich dawek kwasów DHA i EPA, które pozyskiwane są z oczyszczonego oleju rybiego. Wykorzystanie najnowszych technologii produkcyjnych, liczne kontrole jakości oraz skład wolny od jakichkolwiek syntetycznych dodatków sprawiają, że można być pewnym skuteczności i bezpieczeństwa takiej suplementacji. A to zapewni doskonałe samopoczucie przyszłej mamie oraz optymalny rozwój jej dziecka.

Więcej dowiesz się na stronie https://cheers.com.pl/wiedza/gdzie-kupic-kwasy-omega-3/

Inne zapisy autora:

kampanieonline
kampanieonline

199 publikacje
1 komentarze
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

319217