BIZNES
Like

Czym Polacy będą tankować za 30 lat? Nowy raport EFL

28/10/2020
242 Wyświetlenia
1 Komentarze
3 minut czytania
Czym Polacy będą tankować za 30 lat? Nowy raport EFL

Zgodnie z aktualnymi założeniami, unijny sektor transportu ma zaledwie trzy dekady na redukcję emisji CO2 aż o 90%. Czy polskiej branży paliwowej uda się znaleźć ekologiczny zamiennik dla oleju napędowego i benzyny, które dominują na rynku? Raport EFL „Przyszłość paliw i paliwa przyszłości” nie pozostawia wątpliwości – przed nami rewolucja.

0


Ile paliwa kupują polscy kierowcy?

Do baków samochodów Polaków trafiło w zeszłym roku 32,5 mln m3 paliw silnikowych. To o 4% więcej niż jeszcze rok wcześniej. Kierowcy najczęściej sięgali po olej napędowy – odpowiadał on za aż 60% wspomnianego wyniku. Drugie pod względem popularności były benzyny silnikowe, które stanowiły 19% sprzedaży.

W 2019 r. na paliwa samochodowe przeznaczyliśmy w sumie kwotę 132 mld zł. Wsparliśmy tym samym funkcjonowanie 7628 stacji paliw. Dla porównania, rok wcześniej na terenie naszego kraju działało o 137 więcej takich obiektów.

Co może zastąpić olej napędowy i benzynę?

Ropopochodne paliwa napędzają obecnie większość aut poruszających się po polskich drogach. Wkrótce będzie musiało się to jednak zmienić – nie tylko ze względu na coraz surowsze zobowiązania ekologiczne, narzucane przez UE. Światowe zasoby ropy naftowej nie są bowiem nieskończone.

Jakie alternatywne paliwa mają szansę na masowe wykorzystanie w Polsce? Raport EFL wykazał, że najwięcej nadziei pokładanych jest w wodorze, który zapewnia najwyższą gęstość energii. Sporo zalet mają również takie źródła energii, jak wspierający krajowe rolnictwo biodiesel, tani w produkcji alkohol czy niegenerujące żadnych zanieczyszczeń sprężone powietrze.

Ważną rolę mogą odegrać także auta na baterie, których potencjał stale rośnie. Jak wykazały dane PSPA i PZPM z pierwszych siedmiu miesięcy br., segment samochodów elektrycznych okazał się nawet odporniejszy na skutki pandemii koronawirusa niż sektor tradycyjnej motoryzacji. Podczas gdy rejestracje „elektryków” wzrosły o 78% w ujęciu rocznym, sprzedaż pojazdów z tradycyjnymi silnikami spadła o 29%.

Metan oprócz LPG

Za ekologiczną alternatywę dla oleju napędowego i benzyny uważany jest również autogaz. W zeszłorocznego sylwestra Polacy mogli go zatankować w aż 7588 punktach. Tym samym nasz kraj przoduje w UE pod względem liczby stacji oferujących LPG.

Może się jednak okazać, że w niedalekiej przyszłości przerzucimy się na CNG lub LNG, czyli sprężony i skroplony gaz ziemny. Ze względu na wysoką temperaturę samozapłonu i zdolność do natychmiastowego ulatniania się w przypadku rozszczelnienia instalacji, jest on bezpieczniejszy niż większość paliw. Dzięki temu auta na metan mogą parkować w podziemnych garażach, w odróżnieniu od tych na LPG.

Pełny raport Europejskiego Funduszu Leasingowego dostępny jest tutaj: „Przyszłość paliw i paliwa przyszłości

 

Inne zapisy autora:

0

Avatar
Elephate

25 publikacje
0 komentarze
 

Jeden komentarz

  1. To co piszę nie jest żartem, ani drwiną.
    Biorąc pod uwagę ostatnie wydarzenia na świecie, takie jak rewolucje cywilizacyjne w USA i innych krajach Zachodu (ostatnio także Polsce) oraz napięcia w stosunkach międzynarodowych na linii USA – Chiny, Indie – Chiny, Francja – państwa muzułmańskie itp., to nie chciałbym być złym prorokiem, ale za 30 lat może będziemy napędzać nasze pojazdy sianem i owsem.

    0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
334816