Bez kategorii
Like

Cofając się do przyszłości – rzecz dla nauczycieli i rodziców/3

30/06/2012
493 Wyświetlenia
0 Komentarze
21 minut czytania
no-cover

„Wspierając ucznia w rozwoju … WYZNACZAMY ZASADY I NORMY dotyczące działań … szkoły”. to treść 3 części publikacji o programie wychowawczym w gimnazjum.

0


 Kontynuuję prezentację działań nauczycieli publicznego gimnazjum, wspierających rodziców w wychowaniu ich dzieci. 

Cz.1: http://inamina.nowyekran.pl/post/66850,cofajac-sie-do-przyszlosci-rzecz-dla-nauczycieli-i-rodzicow

Cz.2: http://inamina.nowyekran.pl/post/66853,cofajac-sie-do-przyszlosci-rzecz-dla-nauczycieli-i-rodzicow-2

 

Cd. 

 

"Wychowywanie młodzieży jest dla nas procesem, w którym odkrywamy piękno, dobro i prawdę w każdym człowieku i wokół nas”

 Część 1.

 

Wspieranie ucznia w rozwoju FIZYCZNYM

„Zdrowy styl życia”

 

PRIORYTETY DLA NAUCZYCIELA

 

KOMPETENCJE UPRAWNIENIA RODZICÓW/

OPIEKUNÓW

 

 

 

SPODZIEWANE EFEKTY

 

      Sprawność fizyczna na miarę wieku, płci i predyspozycji. indywidualnych.

      Higiena osobista.

      Żywienie.

      Aktywny wypoczynek (sport i turystyka).

      Bezpieczeństwo dziecka.

      Kultura otoczenia.

      Ekologia.

      Profilaktyka uzależnień.

      Świadomość seksualności.

 

 

 

 

 

 

 +

 

 

 

Zabezpieczenie warunków do zdrowego i bezpiecznego stylu życia oraz wspieranie dziecka w podejmowaniu właściwych zachowań prozdrowotnych.

 

=

 

UCZEŃ

 

¯       

Wypoczęty, prawidłowo odżywiony, czysty, wykorzystujący swoje możliwości fizyczne

¯       

ODCZUWA DUŻO POZYTYWNYCH EMOCJI.

 

 

Wspierając ucznia w rozwoju fizycznym, prowadzącym do zdrowego stylu życia, WYZNACZAMY ZASADY I NORMY dotyczące działań organizacyjnych szkoły:

1.     Organizujemy czas pracy szkoły równomiernie w ciągu doby, aby ułatwić uczniowi planowanie swojego dnia (w tym terminy zajęć pozalekcyjnych w miarę możliwości nie kolidują ze sobą).

2.     Nauczyciel pamięta każdorazowo o sprawdzeniu obecności uczniów na lekcji, o pozostawieniu porządku w klasie przed opuszczeniem sali, o wietrzeniu sal lekcyjnych na każdej przerwie i o egzekwowaniu solidności pracy uczniów dyżurnych.

3.     Pełniąc nauczycielskie dyżury w czasie przerw (również wtedy, gdy zstępujemy koleżanki/kolegów) zachęcamy uczniów do aktywnego wypoczynku w tym czasie (np. spacer, taniec lub inne formy aktywności ruchowej).

4.     Konsekwentnie i z taktem przestrzegamy wszystkich postanowień zawartych w statucie naszego gimnazjum, w tym szczególnie zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny.

5.     Wychowawcy zobowiązują uczniów do codziennego czytania planu ewentualnych zastępstw na następny dzień, wywieszanego każdorazowo na tablicy informacyjnej w holu głównym. Tym samym uczniowie nie mogą „gromadzić się” pod pokojem nauczycielskim z takimi pytaniami. Uczniowie mają obowiązek przygotowania się do lekcji wyznaczonych zgodnie z planem „zastępstw” (przynoszenie podręczników z „zastępowanego” przedmiotu oraz odrobienie ewentualnej pracy domowej).

6.     Każdy wychowawca, a także nauczyciel niebędący wychowawcą ma wyznaczony dzień i realny czas (dostępność dla ucznia) na spotkania indywidualne z uczniami oraz z rodzicami/opiekunami. Terminarz takich dni dostępny jest w pokoju nauczycielskim, w sekretariacie szkoły oraz na tablicy informacyjnej.

7.     W naszym gimnazjum: sekretariat, biblioteka, gabinet terapii pedagogicznej, gabinet pedagoga szkolnego, gabinet psychologa i stołówka funkcjonują zgodnie z potrzebami ich użytkowników, w ramach corocznie ogłaszanych godzin i regulaminów wewnętrznych.

8.     Propagujemy ideę zdrowego stylu życia.

9.     Wyrabiamy nawyk dbania o sprawność fizyczną przez uprawianie sportu i turystyki.

10. Podejmujemy tematykę seksualności człowieka.

 

Wspieranie ucznia w rozwoju EMOCJONALNYM (społecznym)

 

„Emocje, a satysfakcja w kontaktach interpersonalnych”

PRIORYTETY

DLA NAUCZYCIELA

 

KOMPETENCJE UPRAWNIENIA RODZICÓW/

OPIEKUNÓW

 

 

 

SPODZIEWANE EFEKTY

 

   Ja i moje uczucia.

   Kształtowanie woli.

   Funkcjonowanie społeczne.

   Poczucie więzi z innymi ludźmi.

   Komunikacja międzyludzka.

   Życie bez agresji.

   Kultura osobista.

   Postawa patriotyczna na tle integracji europejskiej.

 

+

 

 

Rodzic /opiekun jest pierwszym i podstawowym wzorcem dla swoich dzieci, prezentującym postawy oraz zachowania wobec siebie, wobec innych, wobec radzenia sobie z problemami.

=

 

UCZEŃ

Zdrowy,

¯       

Radzący sobie z emocjami, zachowujący się przyzwoicie, uporządkowany w działaniu, dobrze porozumiewający się z innymi, czujący więź z grupą

¯       

CHĘTNIE I LEPIEJ

SIĘ UCZY.

 

 

Wspierając ucznia w jego rozwoju emocjonalnym (społecznym), umożliwiającym osiąganie satysfakcji w kontaktach interpersonalnych, WYZNACZAMY ZASASDY I NORMY dotyczące odniesień osobowych nauczyciel – uczeń:

1.     Nauczyciel staje się wzorem dla swoich podopiecznych przez bliskość i dialog.

2.     Nauczyciel ma życzliwy stosunek do ucznia, komunikując to werbalnie i niewerbalnie.

3.     Nauczyciel jest uczciwy i rzetelny (w tym potrafi przyznać się do pomyłki).

4.     Nauczyciel wykorzystuje czas godz. wychowawczych na realizację przyjętego programu wychowawczego oraz pamięta o innych niż lekcja okazjach do dialogu z uczniem.

5.     Nauczyciel w swoim zachowaniu i postępowaniu prezentuje najwyższy stopień spójności z zachowaniem i postępowaniem Rady Pedagogicznej.

6.     Nauczyciel kształtuje u uczniów poczucie własnej wartości.

7.     Nauczyciel rozwija u młodzieży umiejętności i kompetencje w zakresie funkcjonowania społecznego.

8.     Personel administracyjny i pomocniczy ma świadomość misji naszego gimnazjum podkreślając to przez taktowny sposób odnoszenia się do uczniów (opanowanie, umiar, delikatność, niewywoływanie nieporozumień i niezamierzonych konfliktów z uczniami.

 

Wspieranie ucznia w rozwoju INTELEKTUALNYM

„Wybieram informacje, które mi służą”

 

PRIORYTETY

 DLA NAUCZYCIELA

 

KOMPETENCJE UPRAWNIENIA RODZICÓW/

OPIEKUNÓW

 

 

 

SPODZIEWANE EFEKY

 

   Realizacja programów przedmiotowych (dodane)

   Zdolności postrzegania i kojarzenia.

   Jak uczyć się skutecznie?

   Poznawanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań.

   Planowanie własnej przyszłości.

   Zmiana negatywnych przyzwyczajeń.

 

 

 

 

     +

 

 

 

Organizowanie miejsca i czasu do nauki (pracy) oraz uświadomienie dziecku rangi nauki w jego życiu, przez motywowanie do podejmowania skutecznych działań.

     =

 

UCZEŃ

Zdrowy, opanowany, komunikatywny

¯       

Łatwo przyswajający i wybierający informacje

¯       

 

POTRAFI
ZAPROJEKTOWAĆ SZCZĘŚLIWE ŻYCIE.

 

 

   Wspierając ucznia w rozwoju intelektualnym, który pomoże mu wybierać informacje służące jego rozwojowi, WYZNACZAMY ZASADY I NORMY dotyczące oddziaływań wychowawczych w dydaktyce:

1.     Nauczyciel wybiera programy nauczania, dając margines swobody czasowej dla jego rzetelnej realizacji i uczciwego opanowania.

2.     Nauczyciel jest kompetentny w przekazywaniu wiedzy, stosuje urozmaicony warsztat pracy oraz dostosowuje tempo pracy na lekcji do różnych typów osobowości ucznia.

3.     Nauczyciel prowadzi lekcje, przedstawiając uczniom jej cel oraz praktyczne zastosowanie wiedzy, dostosowując te informacje do poziomu percepcji ucznia.

4.     Nauczyciel jasno precyzuje zasady oceniania oraz jawnie i sprawiedliwie ocenia postępy ucznia. Nauczyciel ocenia pracę ucznia, a nie jego osobę, pamiętając o stymulującej roli dobrej oceny i unikając zahamowań wywołanych złymi ocenami.

5.     Nauczyciel jest „łowcą talentów”, ukazując uczniowi jego zdolności i kierując go do odpowiednich klubów i pracowni działających w szkole (lub wskazując dyrekcji nowe obszary działalności pozalekcyjnej).

 

Wspieranie ucznia w rozwoju DUCHOWYM

„ Mam poczucie sensu życia, poczucie szczęścia i spełnienia”

 

PRIORYTETY DLA NAUCZYCIELA

 

KOMPETENCJE UPRAWNIENIA RODZICÓW/

OPIEKUNÓW

 

 

 

SPODZIEWANE EFEKY

 

    Wartości w naszym życiu.

   Poznawanie dorobku kultury.

   Kreatywność i refleksja.

   Siła Wyższa (Bóg, Kosmos, Wszechświat, Natura itp.).

 

 

 

      +

 

 

 

 

Rodzice/opiekunowie pomagają swoim dzieciom znaleźć SWOJE miejsce w społeczeństwie, pomimo zdarzających się czasami w rodzinie trudnych sytuacji losowych.

     =

UCZEŃ

¯       

W dobrostanie fizycznym i emocjonalnym, osiągający wymaganą wiedzę, kompetencje i umiejętności

¯       

JEST OTWARTY

NA IDEE

SŁUŻĄCE DOBRU

WŁASNEMU I INNYCH.

 

Wspierając ucznia w rozwoju duchowym, dającym poczucie sensu życia, poczucie szczęścia i spełnienia, WYZNACZAMY następujące ZASADY I NORMY:

1.     Nauczyciel i rodzic/opiekun we wzajemnych kontaktach zawsze pamiętają o ”wspólnym interesie”, czyli o prawidłowym rozwoju dziecka.

2.     Tolerancja dla innych niż nasze wartości, jest podstawą wzajemnych kontaktów w naszym gimnazjum.

3.     Nauczyciel ma wpływ na funkcjonowanie pozytywnych grup rówieśniczych (dostrzega, chwali, wspiera).

4.     Nauczyciel stwarza możliwość przeżywania piękna, miłości i samorealizacji w kontakcie ze sztuką, naturą, doświadczeniem duchowym (pamiętając, o jakości, a nie ilości takich możliwości).

5.     Nauczyciel stwarza okazje dla twórczej i refleksyjnej ekspresji ucznia.

6.     Nauczyciel rozwija wartości afirmujące życie.

7.     Nauczyciel pomaga w kształtowaniu hierarchii wartości i ideałów.

 

v  

W tym miejscu umieściłyśmy w ‘Tabeli’ szczegółowe zadania wychowawcze, propozycje sposobów ich realizacji wraz ze spodziewanymi efektami każdego z nich, czyli Część.2 Programu. (Załącznik 1.)

W końcowym efekcie, spodziewamy się ideału absolwenta naszego gimnazjum, który:

 

ABSOLWENT GIMNAZJUM:

v     PREZENTUJE WYSOKĄ KULTURĘ OSOBISTĄ,

v     JEST KRYTYCZNY WOBEC NEGATYWNYCH ZJAWISK OTACZAJĄCEJ GO RZECZYWISTOŚCI,

v     UMIE STOSOWAĆ ZDOBYTĄ WIEDZĘ W PRAKTYCE,

v     UMIE ZNALEŹĆ SWOJE MIEJSCE W SPOŁECZEŃSTWIE, GRUPIE,

v     ROZWIJA I POGŁĘBIA SWOJE ZAINTERESOWANIA,

v     BUDUJE SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ W OPARCIU O ROZPOZNANY

               POTENCJAŁ INTELEKTUALNY,

v     PREFERUJE ZDROWY I BEZPIECZNY STYL ŻYCIA,

v     ŚWIADOMIE DOKONUJE WŁAŚCIWYCH WYBORÓW,

v     KONTROLUJE SWOJE EMOCJE,

v     JEST TOLERANCYJNY,

v     MA PASJĘ ŻYCIA,

v     JEST DOBRYM CZŁOWIEKIEM.

 

Można się uśmiechnąć pod nosem, że takiego ideału nie da się osiągnąć. W 100% nie da się, jednak ważne jest to, że wiemy, do czego dążymy.

 

1.     Najowocniejszy trzeci krok

Wszyscy zainteresowani zapoznawali się z naszym projektem od początku roku szkolnego 2002/2003.

Rada Pedagogiczna rzetelnie dyskutowała nad każdym szczegółem programu, wprowadzając drobne poprawki przed zatwierdzeniem go. Kolejnym bardzo ważnym działaniem było wspólne opracowanie kanonu tematów godzin wychowawczych dla każdego zadania w trzyletnim cyklu realizacji (Załącznik 2.). Zastosowana tu metoda warsztatowa pokazała, że każdy nauczyciel zna i rozumie znaczenie sformułowań użytych w treści programu.  

Trudno narzucać innym szkołom konkretne sformułowania, każda szkoła ma swój niepowtarzalny zbiór nauczycieli/pedagogów, który może je inaczej zapisać. Przykładami naszych pierwszych tematów możemy podzielić się z zainteresowanymi, jeśli tego zechcą.

Ustalenie kanonu tematów dla poszczególnych obszarów, nie wiązało się z kolejnością ‘chronologiczną’ w ich realizacji, a z możliwością dostosowania tych tematów do sytuacji wychowawczej w swojej klasie.

Przygotowaliśmy też wskazówki, nad czym należy się skupić w klasach pierwszych, oraz propozycje scenariuszy takich zajęć (Załącznik 3.). Największy nacisk położyliśmy na działania w klasach pierwszych, w których witaliśmy uczniów z różnych szkół podstawowych. Musieliśmy się poznać, jednak to my pierwsi przedstawialiśmy się uczniom i rodzicom w tym, jak wyobrażamy sobie naszą współpracę ( o tym, jak to zrobiliśmy, za chwilę…).

Każdy wychowawca jest zobowiązany do sporządzenia planu godzin wychowawczych dla swojej klasy. Powyższy kanon tematów, stanowiący przedmiot naszej wspólnej troski, znakomicie ułatwiał tworzenie takiego planu. Wspólnie widzieliśmy, co należy zrobić dla dobra naszych wychowanków, a indywidualizm i twórcze podejście nauczyciela, uwidaczniało się w sposobach realizacji tematów programowych.

Przygotowałyśmy też wzór planu godzin wychowawcy, w którym szybko zobaczy, które obszary już zrealizował, na które np. poświęcił więcej uwagi z powodu specyficznych potrzeb swojej klasy (Załącznik 4.).

Dlaczego tak ‘tabelkowałyśmy’ te ustalenia? Dla przejrzystości i dla łatwego dokumentowania działań wychowawcy.

 

2.     Najpracowitszy czwarty krok

 


Cdn.


Przepraszam za nierówną edycję. Nawet poprawki po wklejeniu na NE, nie dają rezultatów z oryginału :-(.

 

Opisowo uzupełnię treść tabelek, których nie potrafię skutecznie edytować w kolumnie „spodziewane efekty” w obszarach: emocjonalnym (społecznym), intelektualnym i duchowym.

W kolejności spodziewanych efektów możemy przeczytać w tabelach poza zasięgiem wzroku w tej publikacji:

Obszar Emocjonalny (społeczny) – ” UCZEŃZdrowy, – >Radzący sobie z emocjami, zachowujący się przyzwoicie, uporządkowany w działaniu, dobrze porozumiewający się z innymi, czujący więź z grupą– >CHĘTNIE I LEPIEJ SIĘ UCZY”

Obszar Intelektualny: – „UCZEŃ zdrowy, opanowany, komunikatywny – > Łatwo przyswajający i wybierający informacje -> POTRAFI ZAPROJEKTOWAĆ SZCZĘŚLIWE ŻYCIE.

Obszar duchowy: – UCZEŃ – > W dobrostanie fizycznym i emocjonalnym, osiągający wymaganą wiedzę, kompetencje i umiejętności – > JEST OTWARTY NA IDEE SŁUŻĄCE DOBRU WŁASNEMU I INNYCH.

Dla moich cierpliwych czytelników mam informację, że całość z Załącznikami będzie opublikowana niebawem w PDF 

0

InaMina

"„ojciec, Ty mi nie mów jak mam robic, Ty rób, jak mówisz"

97 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758