POLSKA
Like

Służba wojskowa – materiały programowe

25/10/2020
193 Wyświetlenia
0 Komentarze
6 minut czytania
no-cover

Jaki charakter miałaby mieć zasadnicza służba wojskowa, gdyby przywrócono jej odbywanie?
Są dwie możliwości: obowiązkowa lub ochotnicza.

0


Minęło ponad 10 lat od faktycznego zawieszenia powoływania do obowiązkowej zasadniczej służby wojskowej. Już 12 roczników nie wąchało prochu i jest to jedna trzecia osób zdolnych do mobilizacji w wypadku wojny.
Mimo wielkiego szacunku do naszej zawodowej armii, to nie obroni nas ona przed ewentualnym atakiem ze strony Federacji Rosyjskiej. Natomiast coraz większa obecność wojsk USA też nie wiele pomoże, szczególnie że jak na razie, głównie ćwiczą odwrót na Zachód, a nie atak na Wschód.
Od czasu do czasu podnoszą się głosy o potrzebie przywrócenia poboru do obowiązkowej zasadniczej służby wojskowej, ale jak sądzę, nie jest to dobre rozwiązanie. Nieco starsi czytelnicy jeszcze dobrze pamiętają jak znienawidzona była, przez poborowych i ich rodziców, obowiązkowa zasadnicza służba wojskowa. Panująca w wojsku fala i obecność, odziedziczonych po PRL-lu, kretynów od malowania trawy i czyszczenia sedesów szczoteczką do zębów nie była w stanie zachęcić do służby wojskowej nawet najbardziej patriotycznie nastawionej młodzieży. Niestety III RP nie wzięła przykładu z II RP i nie potrafiła ukształtować patriotyzmu u młodzieży. W razie jakiegokolwiek konfliktu nie będzie tłumu ochotników przed WKU. Przeprowadzone badania pokazują, że gotowość do walki w obronie ojczyzny deklaruje tylko 51%, a oddanie życia w walce tylko 36% obywateli w wieku powyżej 15 lat. To statystyka całego społeczeństwa, ale im młodsze roczniki tym gorzej.
Wszystko to pokazuje, że potrzebne jest inne podejście. Oczywiście nadal należy kształtować patriotyczne postawy u młodzieży, ale na samym patriotyzmie nie zbudujemy skutecznego systemu obrony. W dzisiejszym skomercjalizowanym świecie trzeba się dostosować do jego praw. Zrozumieli to Amerykanie, rezygnując w 1973 roku z obowiązkowej służby wojskowej, na rzecz modelu służby wojskowej, która dla jednych jest spełnieniem marzeń, dla innych źródłem pewnego dochodu, dla jeszcze dla innych jasną ścieżką kariery.
My także powinniśmy powiązać polski model służby z karierą zawodową. Zawieszona obecnie, obowiązkowa zasadnicza służba wojskowa zamiast wspierać karierę zawodową, to ją raczej wstrzymywała. Powinniśmy zbudować taki model, w którym ochotnicza zasadnicza służba wojskowa będzie nie tylko wspierać karierę zawodową, ale będzie wręcz niezbędną przepustką do tej kariery.
Musimy wprowadzić uregulowania prawne, które tym co odbyli ochotniczą zasadniczą służbę wojskową, dadzą wyłączność lub pierwszeństwo w podejmowaniu służby i pracy. Docelowo powinna obowiązywać wyłączność w podejmowaniu służby i pracy w takich podmiotach jak: Wojsko, Policja, Prokuratura, Straż Pożarna, Straż Miejska, Straż Graniczna, CBŚ, CBA, ABW, SKW, SWW, WS, ITD, Służba Cywilna (państwowa i samorządowa), itp. itd. Natomiast pierwszeństwo podejmowania pracy przez pozostałe osoby, które odbyły ochotniczą zasadniczą służbę wojskową, powinny obowiązywać we wszystkich pozostałych jednostkach funduszy publicznych.
To oznacza też konieczność dostosowania formy i przebiegu ochotniczej służby wojskowej do możliwości fizycznych psychicznych ochotników, szczególnie dla kobiet. Obowiązuje u nas konstytucyjna równość płci, ale nikt rozsądny nie będzie twierdził, że mężczyźni i kobiety są identyczni pod względem fizycznym i psychicznym w zakresie potrzeb służby wojskowej. Nikt oczywiście nie będzie kobietom zamykał możliwości służenia w jednostkach liniowych. Zważywszy jednak na odrębną konstrukcję fizyczną oraz psychiczną kobiet oraz na to, że ze względu na swoją specyfikę osobowości przejawiającą się większym talentem do ochrony życia niż do jego odbierania, to jest dla kobiet pole do działania w łączności, logistyce, kwatermistrzostwie, korpusie sanitarnym itp., itd.
Przyznając takie prawa osobom, które odbyły ochotniczą zawodową służbę wojskową, doprowadzimy z czasem do sytuacji, w której większość osób w wymienionych służbach i innych instytucjach państwowych będzie przeszkolona wojskowo. To pozwoli też na ich dalsze, cykliczne, szkolenie bez większych zakłóceń w ich służbie i pracy. Natomiast w przypadku stanu wojny pozwoli na sprawną militaryzację tych instytucji i mobilizację tych osób, dla których, w warunkach wojennych, nie ma w tych instytucjach istotnego zajęcia.
Taki model zatrudnienia w jednostkach funduszy publicznych spowoduje, że młodzi obywatele zainteresowani służbą lub pracą w nich, wkalkulują odbycie ochotniczej zawodowej służby jako element i warunek swojej kariery zawodowej i nie będą służby wojskowej traktować jak przerwy w życiorysie.

Inne zapisy autora:

0

Pawel Urbanski
Pawel Urbanski

23 publikacje
5 komentarze
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
334816