Bez kategorii
Like

Nieudolna modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Trójmiasta

04/11/2011
456 Wyświetlenia
0 Komentarze
9 minut czytania
no-cover

W jakiej rozsypce jest kolej w Polsce świadczą nie tylko zapuszczone szlaki kolejowe, ale również obraz jaki wyłania się z prowadzonych inwestycji. Koronnym tego przykładem jest chaotyczne prowadzenie modernizacji ciągu E-65 z Warszawy do Trójmiasta.

0


Według rozkładu jazdy z 2003 roku pociągi na liczącej 329 km trasie z Warszawy Centralnej do Gdańska Gł. jechały w granicach 4 do 4 godziny i 20 minut, co dawało akceptowalną prędkość średnią 76-83 km/h. Niestety w bieżącym roku sytuacja wygląda katastrofalnie. Najszybszy pociąg pokonuje tą samą trasę w "zaledwie" 5 godzin i 55 minut (prędkość średnia 66 km/h), podczas gdy typowy czas jazdy to 6 i pół godziny (prędkość średnia 51 km/h), natomiast najwolniejszy potrzebuje aż 7 godzin (prędkość średnia 47 km/h). Przy czym warto zauważyć, że aż 3 pociągi (w tym jeden iR) jadą okrężną trasą z Warszawy do Torunia, tam następuje zmiana czoła i jazda do Iławy, gdzie pociąg wraca na główny ciąg. Pomimo faktu, iż taka trasa liczy aż 447 km (aż o 118 więcej) pociągi osiągają czas jazdy 6 godzin i 25 minut (prędkość średnia prawie 70 km/h), 7 godzin 32 minuty (zaledwie 59 km/h) i 7 godzin 7 minut dla iR (63 km/h). Paradoksalnie z trasy tradycyjnie uznawanej za alternatywną przez Toruń i Bydgoszcz liczącej 444 km korzysta zaledwie jeden pociąg o jakże "rewelacyjnym" czasie jazdy 8 godzin i 24 minuty.

Więcej…

Pisze Konrad do Zbyszka

Zbyszku, dziękuję za dzisiejsze spotkanie. Wydaje mi się, że było potrzebne – kilka spraw się wyjaśniło, a kilka mam nadzieję, że wkrótce się wyjaśni. Przed trudnym tematem nie da się niestety uciec. (…) Na kontrakcie "tczewskim" istnieją duże problemy z zamknięciami torowymi – jest to zrozumiałe, bo z jednej strony jest duży ruch, z drugiej zaś duży zakres robót budowlanych. Dla potrzeb realizacji mieliśmy zagwarantowane zamknięcie obu tych torów, aby szybciej wykonać roboty i aby w zasadzie były możliwe do wykonania, gdyż jeden tor remontujemy, a drugim dowozimy materiały – drogi tam żadnej nie ma. Pomysł był taki, żeby jeździe przez układ towarowy, tj. przez Zajączkowo Tczewskie, ale upadł, ponieważ podobno jeździć się nie da przy obecnym stanie torów (…). Udrożnienie tego było podobno w planach inwestycyjnych Oddziału Regionalnego lub Zakładu Linii Kolejowych (dokładnie nie wiem), ale zostało wykreślone. Według moich rozmów z PPMT Gdańsk (obecnie Waszej spółki zależnej, a naszego konsorcjanta) sprawa jest prosta do zrobienia, wystarczy wyasygnować odpowiednią kwotę. O ile się nie mylę, możecie to chyba nawet szybko zlecić z "wolnej ręki" dla PPMT. Zostawiam to oczywiście Twojej decyzji, co z tym zrobisz, ale pomogłoby w sprawie. Nam pozwoli rozwinąć zakładany front robót – mieliśmy to przecież zagwarantowane, a Wam na pewno się przyda na przyszłość. Pozdrawiam Konrad.

Adresat Zbyszek to Zbigniew Szafrański, prezes zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, która zawiaduje torami i rozkładem jazdy pociągów w całej Polsce. Nadawca Konrad to Konrad Tuliński, członek zarządu i zarazem dyrektor techniczny spółki PKP Energetyka SA, która jest liderem różnych konsorcjów modernizujących linie kolejowe.

Kontrakt tczewski to jeden z wielu modernizowanych przez spółkę PKP Energetyka na zlecenie Polskich Linii Kolejowych odcinków na trasie linii kolejowej E-65 między Gdynią a Warszawą. Modernizacja odcinka na kontrakcie tczewskim rozpoczęła się w styczniu 2009 r. Pismo Konrada do Zbyszka jest z połowy marca 2009 r. To jest oficjalne pismo członka zarządu jednej poważnej spółki do prezesa zarządu drugiej poważnej spółki. Choć przyznajemy – nienapisane na papierze firmowym. Zbyszek je jednak zadekretował własną pieczątką oraz podpisem i puścił w obieg. Pismo to daje wiele do myślenia. Po pierwsze chłopaki dopiero po upłynięciu 3,5 miesiąca dostrzegli, że nie mają którędy wozić materiałów na budowę. Po drugie Konrad jest kolegą Zbyszka, a między kolejowymi spółkami panują stosunki typu ręka rękę myje (wasza spółka zależna, a nasz konsorcjant), Konrad pisze więc do Zbyszka, aby coś z tym zrobić, czyli z wolnej ręki zlecić robotę wskazanej firmie. I proszę – słowo ciałem się stało. Wskazana przez Konrada spółka (Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o.) otrzymała zlecenie budowy toru objazdowego z terminem zakończenia do jesieni 2009 r. Co ciekawe, Zakład Linii Kolejowych w Gdyni do tej pory nie odebrał tych robótek, bo zostały źle wykonane. Poprawić się nie dało, bo po torze odbywa się jazda. Powolna, ponieważ trudno pędzić po niepewnych szynach. Być może da się poprawić, ale dopiero jak skończy się remont całości. Linia Gdynia-Warszawa jest modernizowana od roku 2006; obiecano skończyć modernizować przed rokiem 2012, ale biorąc pod uwagę realne postępy robót, będzie zmodernizowana – jak Bóg da – może w 2014 r. A jak nie da, to później. Inwestycja na kontrakcie tczewskim jest opóźniona o dobrych kilka miesięcy. Bo wiadomo: zimą jest zimno, a latem gorąco, prac w pełnym zakresie prowadzić się więc nie da. A forsa płynie. To przykład tylko z jednego odcinka. Dzięki realizacji projektu modernizacji linii kolejowej E-65 czas przejazdu na trasie z Gdańska do Warszawy miał zostać skrócony do ok. 3 godzin.

* * *

Linia kolejowa z Trójmiasta do Warszawy miała być zmodernizowana do końca 2010 roku. Potem do końca 2011. Do końca 2012. Do końca 2013. Ostatecznie ma być zmodernizowana do 2015 roku. Nie wiadomo, czy ostateczny termin uwzględnia poprawki.

Jak się poprawia usterki? W skrajnych wypadkach wykonawca ściąga tory, które położył, i kładzie nowe. W mniej skrajnych jakość poprawia maszyna na położonym już torze. Można sobie wyobrazić, że w skrajnych przypadkach poprawianie będzie trwało rok, dwa lata, a w mniej skrajnych pół roku.

Linia E-65 należy do VI Europejskiego Korytarza Transportowego łączącego państwa nadbałtyckie z krajami na Bałkanach i nad Adriatykiem. E-65 między Warszawą a Trójmiastem o długości 349 km to jedna z ważniejszych linii dla kibiców Euro 2012 – łączy Stadion Narodowy z areną w Gdańsku.

Źródło informacji: InfoRail.pl, Tygodnik "NIE", Infokolej
Źródło grafiki: ministerstwoprawdy.wordpress.com

0

infokolej http://infokolej.pl

Nie boimy się kontrowersyjnych tematów! Piszemy jak jest. Niezależne forum kolejowe - www.infokolej.pl

288 publikacje
3 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758