HYDE PARK
Like

Czy potrzebujemy filozofii?

19/02/2014
450 Wyświetlenia
6 Komentarze
9 minut czytania
Czy potrzebujemy filozofii?

Od XX wieku – czyli w epoce upadku nauki, także filozofia traktowana jest jako zbędny i całkowicie abstrakcyjny dodatek do życia, który to dodatek nie ma najmniejszego zastosowania w praktyce i istnieje jako sztuka dla sztuki.

0



Z ciemnych lat współczesności spróbujmy się jednak wyrwać w kierunku nauki.
Czy istnieje coś, co nadaje kształt każdemu świadomemu życiu? Czy istnieje coś, co stanowi podstawę dla wszelkich wyborów i warunkuje ludzkie postępowanie? Czy możliwym jest funkcjonowanie bez jakichkolwiek zasad, lub czy da się żyć bez powodu, celu i idei?
To, co ukierunkowuje ludzkie działanie, ludzkie życie i to co pozwala w życiu tym widzieć cel i drogi osiągnięcia celu to Filozofia. Podstawa i fundament całej praktyki ludzkiego życia oraz kultury która stanowi o Cywilizacji.
Jak pisała Ayn Rand: „Istnieje konieczność zintegrowania swoich doświadczeń, obserwacji i wiedzy w abstrakcyjne idee – zasady.” Filozofia jest więc właśnie po części zbiorem zasad które powstają na drodze poznania rzeczywistości.
Filozofia posiada swoje podstawowe komórki które kształtują ją i decydują w konsekwencji o tym, jak dany system filozoficzny, dana próba integracji posiadanego przez nas obrazu w kontekście rzeczywistości, wygląda.
Te komórki – działy filozofii to:
Metafizyka – bada naturę całego wszechświata.
Epistemologia – teoria poznania, bada naturę, znaczenie i sposoby zdobywania wiedzy.
Te dwie dziedziny czynią możliwym poznanie kolejnej dziedziny filozofii, a tą jest etyka.
Etyka – jest kodem wartości warunkującym wszelkie ludzie działania i wybory. Etyka próbuje odpowiadać na pytania co jest dobre, a co złe. Jak należy postępować i co stawiać sobie ze cel. Zdefiniować ją można jako naukę o moralności. Etyka służy do stosowania w praktyce, do przekładania jej odpowiedzi do zaistniałych w życiu sytuacji. Dlatego też z Etyki ewoluują kolejno:

Polityka – badająca naturę społeczeństwa, definiująca role i funkcje w życiu owego społeczeństwa którą pełnić ma państwo i jego władza. Polityka, definiowana przez Arystotelesa, to sztuka rządzenia państwem dla osiągnięcia dobra wspólnego. Polityka, za pomocą Etyki, odpowiada też na pytanie czym właściwie jest wspólne dobre i jak je osiągnąć.
Estetyka – dotyczy poznania zmysłowego. Bada naturę sztuki oraz normy i kryteria w których sztukę należy oceniać.
Ponad wszelką wątpliwość dowieść więc można, że Filozofia jest dyscypliną naukową nieodłączną i nierozerwalną z ludzką egzystencją i dotyczy wszystkich jej dziedzin. Nie istnieje więc możliwość odejścia od zasad tworzonych przez filozofie i funkcjonowania bez nich. Zniechęcanie do filozofii i jej poznawania doprowadziło natomiast do powstania nowego systemu filozoficznego opartego o negację moralności i zastępowania jej etykę relatywistyczną, wskutek czego zerwano z dotychczasowymi zasadami których racji dowiodła praktyka w postaci wielowiekowej i silnej Cywilizacji. Nowy system filozoficzny jest też całkowicie niespójny. Stawia on na indywidualizm stanowienia o moralności (czyli próba indywidualnego zmieniania rzeczywistości – sic!) i kolektywizm w jej stosowaniu. To jest zresztą jedna z głównych cech demokracji, w której większość narzuca swoje zasady w imię poszanowania praw jednostki co samo w sobie stanowi sprzeczność. Z myślenia kolektywistycznego bezpośrednio wynika socjalizm – najgorszy moralnie system polityczny stawiający na zbiorową (tzw. solidarną) odpowiedzialność i totalitarne uzależnienie jednostek od woli tyrana (jednego – np. Stalinizm, lub jak w przypadku demokracji – od większości tyranów). Minimalizuje się więc prawo jednostek do samostanowienia o sobie zastępując to prawem jednostek do decydowania o innych jednostkach. W dzisiejszym systemie życie ludzkie traktowane jest jako napęd, dzięki któremu funkcjonować może fikcyjna całość – społeczeństwo. Dochodzi się do absurdów tak wielkich, że, dla przykładu, jednostka z zasady posiada mniejsze prawa niż grupa do której należy. Kolejnym wypaczeniem jest też odwrócenie roli jaką odgrywa system etyczny. Naturalnym jest, że etyka służy do podejmowania właściwych wyborów i wybory te, jeśli są dobre – potocznie mówiąc – są moralne.
Obecnie na pierwszym miejscu stawia się pragmatyzm, co prowadzić musi do skrócenia perspektywy oceniania. Wyborem dobrym określa się więc to, co przynosi korzyść chwilową nie bacząc zupełnie na odniesione lub stracone zyski w przyszłości. Za dobre uważa się więc na przykład udzielanie pomocy społecznej ludziom biedniejszym. W skróconej perspektywie jest to działanie właściwe – pozwala biednym na wzbogacenie się. Nikt nie dostrzega natomiast niesprawiedliwości w odbieraniu (kradzieży!) mienia bogatszym, oraz strat polegających chociażby na demoralizacji biednych, którzy otrzymują wsparcie całkowicie za darmo co prowadzi do zabijania w nich cech, które mogłyby służyć im do samodzielnego zarabiania pieniędzy.

Filozoficznym systemem którym ja się posługuję jest Obiektywizm.
Ayn Rand – autorka tego systemu przedstawiała Obiektywizm jako filozofię opartą o cztery filary:
– w Metafizyce: obiektywna rzeczywistość. „Rzeczywistość istnieje jako obiektywny absolut – rzeczy to rzeczy, niezależnie od naszych uczuć, życzeń, nadziei czy obaw.”
Obiektywizm w kwestii rzeczywistości, prawdy wykorzystuje więc koncepcje zapoczątkowaną przez Arystotelesa, który prawdę definiował tak: „Powiedzieć, że istnieje, o czymś, czego nie ma, jest fałszem. Powiedzieć o tym, co jest, że jest, a o tym, czego nie ma, że go nie ma, jest prawdą.”; co następnie doprecyzował św. Tomasz pisząc, że prawdą jest to, co istnieje – verum est id, quod est.
– w Epistemologii: rozum. „Rozum (umiejętność identyfikacji i kojarzenia informacji dostarczonych przez zmysły) jest jedynym dostępnym człowiekowi narzędziem poznawania rzeczywistości, jego jedynym źródłem wiedzy, jego jedynym motywem działania i podstawowym sposobem przetrwania.” Jak pisał św. Tomasz – prawdą jest to, co istnieje w rzeczywistości i zgodne jest z naszym intelektem – verum est adaequatio intellectus et rei; oraz: wszystko co wskazuje na prawdę i ją ukazuje prowadzi do niej – verum est manifestativum et declarativum esse.
– jako Etyka własny interes – egoizm. „Człowiek – każdy – jest sam dla siebie celem, a nie narzędziem służącym realizacji celów innych ludzi.”
– w Polityce: kapitalizm. „Idealnym systemem polityczno-ekonomicznym jest liberalny, leseferystyczny kapitalizm. To jest system, w którym ludzie współdziałają nie jako kaci i ofiary, ani jako panowie i służba, ale jako handlowcy, z nieprzymuszonej, wolnej wymiany dóbr dla wzajemnej korzyści”.

 


Źródła:

Ayn Rand, Philosophy: Who Needs It
Ayn Rand, Introduction to Objectivist Epistemology
dr Leonard Peikoff, What Philosophy is and How to Study it

Fot.: internet

Inne zapisy autora:

0

Avatar
Kasper Gondek

Obiektywna rzeczywistość - Rozum - Własny Interes, Egoizm - Kapitalizm

70 publikacje
6 komentarze
 

  1. Jest właśnie dlatego tak żle, że przy wtłaczaniu informacji (nieprzydatnych) przez szkołę zaprzestano przekazywania wiedzy klasycznej i uczenia umiejętności. Filozofia, łacina, logika, literatura klasyczna to powinny być podstawy poznawania świata.

    0
  2. A ja jestem skrajnym konserwatysta i dlatego chcialbym powrotu tych zlotych czasow kiedy na Ziemi rzadzili jeszcze osobiscie “bogowie” 🙂

    http://en.wikipedia.org/wiki/Sumerian_King_List

    Jesli mamy byc “miesem armatnim” to lepiej wyrzynac sie w imie “boga” niz jakiegos rownego nam cwaniaka, na ktorego nawet nie glosowalismy ;]

    0
  3. Avatar Marian

    Oczywiście, potrzebujemy filozofów, ale powinno być ich o wiele mniej, i powinni prezentowac dużo wyższy poziom. Jak widzę bełkotliwego Mikołejkę, czy też innego przedstawiciela filozofów – z gumowym penisem, to stwierdzam, ze z ta filozofią naprawde jest coś nie tak. Ale, uważam, ze podobnie jest z innymi działami nauki, jak psychologia (Samson i jemu podobni), nauki polityczne itd. Mosowa produkcja magistrów doprowadziła te nauki do zapaści. Dród naprawy, na razie, nie widać.

    0
  4. Avatar Max Otto von Stirlitz

    Herrn Casper gnida Gondek
    .
    ” MS (gość) wczoraj, 21:26 — o januszu kurwaMikki ksywa operacyjna ” OZI ”
    .
    Korwin pełni funkcję człowieka do wynajęcia – akwizytora, który sprzedaje ideologię neoliberalizmu. A ja zadam proste pytanie” skąd ten pan ma forsę na te swoje piękne muchy, garnitury, objazdy Polski, ulotki, wynajmowanie sal i prelekcje?
    Pytam, bo potem może mieć różne kosztowne “długi wdzięczności”. A dlaczego nie może przekroczyć 5% a nawet sam siebie sabotuje gadkami o niewinnym Hitlerze?
    .
    A po co mu wejść do parlamentu i dostawszy głupie 10 tysięcy narażać się na oświadczenia majątkowe, merytoryczne ataki i punktowanie jego antyrozwojowych społecznie i antypolskich teorii, od których lansowania nie mógłby przecież odejść nie chcąc stracić wiarygodności. Lepiej na spokojnie uprawiać swą działalność “misyjną”, za którą ma wygodne dostatnie życie i przekonywać, że lekarstwem na dziki kapitalizm jest jeszcze bardziej dziki kapitalizm.
    .
    To sprytny facet (choć łajdak i oportunista – np za komuny należał do Związku Młodzieży Socjalistycznej i SD, po Smoleńsku pierwszy przypisywał winę pilotom itd..) i doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że gdyby jego “recepty” wprowadzono w 100% z dziś na jutro, to najdalej za kwartał w tym kraju byłaby krwawa rewolucja, gdzie wkurwiona ludzka masa urwała by mu łeb i wbiła na pal.
    .
    Dlatego też nie w tym rzecz, żeby wszedł do sejmu, nie mówiąc już o zdobyciu władzy. Po prostu dzięki jego teoriom (a właściwie teoriom Chicago Boys, Friedmana, Sorosa i Sachsa… które on i jemu podobni tylko powtarzają jak zgrana płyta) różne środowiska powiązane z dużym kapitałem z mniej lub bardziej intensywnym natężeniem od 25 lat mogą lansować i wcielać w życie “jedynie słuszną” neoliberalną czy właściwie mówiąc neokolonialną doktrynę dla Polski.
    .
    Polecam wykłady i książki prof. Witolda Kieżuna który w kilku ruchach demaskuje wszystkie te neoliberalne bzdury (i który w odróżnieniu od Korwina tych ekonomistów i ich “dokonania” zna z pierwszej ręki, a nie z gazet)
    http://www.youtube.com/watch?v=JDyZ5fRdF0w
    .
    😎
    .
    Max Otto von Stirlitz.

    0
    • Oooo 🙂 Max, a mozesz wskazac konkretnie ktore z pogladow / postulatow JKM wcielono w Polsce w zycie w okresie od 1989 do dnia dzisiejszego? Bede bardzo wdzieczny 🙂

      0
  5. Avatar Max Otto von Stirlitz

    Mr. M.A.R.K-13
    😎
    Postulaty, wcielono ??
    Facio odgrywa platna, teatralna rölke na scenie scieku merdialno-mendiowego, pobiera kase za wystepy i pierdoli w bambus glupoty.
    .
    Glöwne zrödlo finasowania to gazetka scienna dla idiotöw otrzymana w nagrode za lojalnosc w filmowej roli ” Nocna zmiana “, wersja powszechnie dostepna, skröcona na jutjubie.
    Poker, ruletka, szachy , karty i resztki dzialek juz chyba sprzedanych.Dodatkowe zrödlo to platna adopcja dzieci , czas przeszly niestety. 😎
    Wplywy mijaja sie z wydatkami bo nafta ( siwucha ) , kasyna. kurwy , Europejski, Bristol to dosc kosztowne hobby.
    .
    Pozyteczny idiota, agent wplywu ( sic ! ) dla niepelnosprytnych debilköw genetycznych w Pomrocznej jasnej , janusz kurwaMikki znany bardziej jest pod wlasnym nazwiskiem Ozjasz Goldberg – dywersant, mason, członek Stronnictwa Demokratycznego w latach 1962-82 . Przez cały czas trwania PRL funkcjonowała w Polsce koncesjonowana partia pod nazwą ” Stronnictwo Demokratyczne”, partia sojusznicza PPR a potem PZPR.
    .
    Partia pod nazwą ” Stronnictwo Demokratyczne” miała korzenie masońskie i szerokie powiązania z masonerią, źrodło: Leon Chajn „Materiały do Historii Klubow Demokratycznych i Stronnictwa Demokratycznego w latach 1937-39”, Wyd. Epoka., W-wa 1964.
    .
    Brał udział w protestach studenckich ’68 roku; Założył w 1984 r. wraz ze Stefanem Kisielewskim Partię Liberał w „Prawica”. W 1987 roku został prezesem nowopowstałgo Ruchu Polityki Realnej [w 1989 r. przekształony w Unię Polityki Realnej].
    .
    Znalezienie kwitöw na dzialanie Ozi nie jest trudne tylko platne ale NIKT nie jest zainteresowany na zrobienie dziurki w Akwarium
    😎
    Wizyta Gastona von Glock 22C i wszystko jasne.
    .
    Max Otto von Stirlitz.

    0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
319217