Informuje ; Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. z siedzibą w Słupsku przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej, w ramach projektu „Zakup autobusów zasilanych gazem ziemnym CNG, wykonanie instalacji wolnego tankowania pojazdów zasilanych gazem CNG, montaż kolektorów słonecznych” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.

Przetarg na dostawę autobusów wygrała firma Scania Polska S.A. Co ciekawe autobusy zostały wyprodukowane w słupskiej fabryce firmy Scania i są napędzane paliwem ekologicznym – sprężonym gazem ziemnym (CNG). Autobusy przewoźnikowi zostaną dostarczone w dniach 29 marca – 1 kwietnia. To kolejne pojazdy zasilane tym paliwem w taborze MZK Słupsk. Razem z zakupionymi w 2007 roku autobusami Irisbus Citelis 18M, już od 4 kwietnia 2011r., na ulicach Słupska spotkać będzie można aż 10 autobusów zasilanych gazem ziemnym.

http://ztmslupsk.pl/Scania_OmniCity_CNG_ztm_go,itemQQcategory,20QQid,168.html#

O transporcie samochodowym napędzanym gazem pisałem uprzednio

http://jaron.salon24.pl/108244,lista-pojazdow-i-stacji-na-gaz-ziemny-cng-w-polsce-szansa

http://jaron.salon24.pl/60473,gaz-ziemny-cng-szansa-motoryzacji-w-polsce-czyli-jak-zabic-a

http://jaron.salon24.pl/60835,ekologia-kolo-palacu-prezydenta-rp-na-rosyjskim-gazie

Zalety gazu w autobusach

W większych pojazdach (np. autobusy) silnik o zapłonie iskrowym zasilany gazem wykazuje, w porównaniu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, szereg zalet, a zwłaszcza tych widocznych gołym okiem, jak zmniejszenie stopnia zadymienia spalin i emisji cząstek stałych, czy zmniejszenie głośności silnika o ponad 5 dB – na zatłoczonych ulicach wielkich aglomeracji autobus komunikacji miejskiej wyposażony w cichy silnik jest ze wszech miar pożądaną rzeczą.

Wśród różnic dzielących paliwa gazowe od klasycznych paliw płynnych istnieją właściwości niekorzystnie oddziaływujące na potencjalne osiągi silników, w których by je zastosowano. Z drugiej zaś strony istnieje grupa właściwości, które umiejętnie wykorzystane sprawią, że paliwa gazowe mogą stać się interesującym kierunkiem na drodze rozwoju silnika spalinowego. 

Według wskaźnika toksyczności Cancer Unit Risk Estimate (w skrócie CURE), CNG wykazuje niższy poziom toksyczności niż benzyna

Pojazdy zasilane CNG sprzyjają warunkom ograniczającym powstawaniu smogu, ponieważ emisja wśród niespalonych węglowodorów w spalinach pojazdów zasilanych CNG ma małą aktywność chemiczną. Spalanie metanu to także mniejsza emisja tlenków azotu i ozonu.

Motofakty.pl

Polska polityka energetyczna powinna także uwzględniać gazowe alternatywne paliwa silnikowe (o co zabiega KNRA-ZP) ponieważ emisja CO2 związana z transportem drogowym, stanowi aż ok. 20 % ogółu emisji. Natomiast paliwa alternatywne: w tym biopaliwa wraz z takimi paliwami jak gaz ziemny (naturalny) CNG i LNG, w perspektywie średnioterminowej biogaz, gaz płynny (skroplony) LPG, a w długiej perspektywie, wodór — stanowić będą decydujący element w zmniejszaniu emisji CO2.

Jednak do wykorzystania paliw alternatywnych Unia Europejska oraz władze poszczególnych krajów zachęcają (a nawet obligują) nie tylko indywidualnych użytkowników samochodów, ale również instytucje publiczne. W ubiegłym roku Parlament Europejski przyjął projekt dyrektywy, której celem jest promowanie ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów (spełniających normy EEV). Przy zamówieniach publicznych na nowe pojazdy, wśród kryteriów wyboru władze publiczne będą musiały uwzględniać nie tylko cenę, ale również wpływ na środowisko (niską emisję CO2) nabywanych pojazdów. Dyrektywa ma na celu stworzenie zachęt dla przemysłu motoryzacyjnego do rozwoju i inwestowania w przyjazne środowisku pojazdy, z uwzględnieniem tych, które są zasilane różnymi paliwami alternatywnymi.

Strategię promocji paliw alternatywnych już doskonale realizują Niemcy, którzy wprowadzili w życie program wdrażania CNG opierający się m.in. o dotacje do pojazdów przerobionych  lub nowo zakupionych na paliwo CNG. Ponadto nasi zachodni sąsiedzi określili 10-cio letni poziom podatków na CNG, który jest znacznie korzystniejszy w porównaniu z podatkami na inne paliwa. Obniżono też podatek dla klientów indywidualnych, rozbudowano sieci stacji do tankowania CNG oraz począwszy od roku 2005 zaostrzono wymogi czystości powietrza. Nakłady inwestycyjne na rozwój sieci (około 1000 nowych dystrybutorów na publicznych stacjach) szacuje się na około 200 milionów euro w ciągu najbliższych pięciu lat.
Dzięki temu ilość pojazdów napędzanych gazem ziemnym wzrosła o 3000 w ciągu dwóch lat (2205-2007).

PGNiG/OKGAZ.pl

Popieram nowe nośniki  energii w pojazdach samochodowych CNG chociaż z Gazpromu ale zawsze lepiej dla ekologii.

 

Kejow