Bez kategorii
Like

Indonezja oskarża rosyjskich pilotów. Rosja oburzona

27/06/2012
338 Wyświetlenia
0 Komentarze
4 minut czytania
no-cover

Indonezyjczycy twierdzą, że winni katastrofy rosyjskiego samolotu są piloci. Rosjanie są oburzeni – informuje „Rzeczpospolita”.

0


Według opisanych w rosyjskich mediach wstępnych wyników dochodzeń Indonezyjczyków  powodem rozbicia się 9 maja nowego rosyjskiego samolotu Suchoj Superjet 100, w wyniku którego zginęło 45 osób, było przede wszystkim złe przygotowanie rosyjskiej załogi. Co prawda dokument nie zawiera wprost żadnych informacji o przyczynach katastrofy, jednak kluczowe tezy można wyczytać z rozdziału „rekomendacje".

Po pierwsze, zdaniem strony indonezyjskiej zła była organizacja lotu. Z niezrozumiałych przyczyn na ziemi nie pozostawiono listy pasażerów tego pokazowego lotu. Dokument taki został sporządzony w jednym egzemplarzu i znajdował się na pokładzie samolotu. To znacząco utrudniło poszukiwania po katastrofie.

Po drugie, Indonezyjczycy dowodzą, że rosyjscy lotnicy nie mieli wystarczającego przygotowania do lotów w górach. Dlatego też zaproponowali firmie Grażdanskie Samolioty Suchogo (producent superjeta), by „zorganizowała dodatkowe szkolenia dla załóg, które będą przeprowadzać rejsy pokazowe, zwłaszcza w rejonach górskich". Z kolei zarządowi lotnictwa cywilnego Indonezji poradzono, by sprawdzał, czy piloci mający przeprowadzać pokazy samolotów mają udokumentowane przeszkolenie w lotach górskich.

Rosjanie są oburzeni. Ich zdaniem winę trzeba rozłożyć na obie strony. Jak podkreślił dziennik „Kommiersant", rosyjscy eksperci twierdzą, że superjet wielokrotnie był badany podczas lotów w górach, a za sterami samolotu siedział wówczas znakomity pilot oblatywacz Aleksander Jabłoncew, ten sam, który kierował samolotem w Indonezji.

Zgodnie z planem, rosyjski samolot miał wystartować z lotniska Halim, wznieść się na wysokość 10 tys. stóp (ok. 3 tys. metrów), dolecieć do miejscowości Pelabuhan Ratu, zawrócić i obniżyć wysokość do 6 tys. stóp (1,8 tys. metrów).

Problem pojawił się, gdy pilot nie dostał zgody na lądowanie w Halim. Specjaliści twierdzą, iż mogła nastąpić przerwa w łączności lub kontroler ruchu był zajęty inną rozmową. Jabłoncew postanowił więc lecieć po kręgu na wysokości 6 tys. stóp. Tyle że z kręgu tego wyszedł nie w kierunku Halim, a ku górze Salak.

Samolot wyposażony był w najnowocześniejsze urządzenia, które powinny uprzedzić o zbliżaniu się ku górze. Ale w komputerze pokładowym była informacja, że superjet będzie lecieć wyłącznie nad równiną. Tak czy inaczej, rosyjscy eksperci dowodzą, że można mówić o braku porozumienia między załogą i naziemnymi kontrolerami lotu.

Więcej: http://www.rp.pl/artykul/536159,901603-Rosja-Indonezja–spor-o-katastrofe-superjeta.html

0

Jan Pi

938 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758