Bez kategorii
Like

Racjonalność racjonalistów. UWAGA: temat trudny!

01/02/2009
411 Wyświetlenia
0 Komentarze
44 minut czytania
no-cover

Dopiero po wstawieniu poprzedniego wpisu na blog uświadomiłem sobie, że zapewne dla większości z Państwa — nie tylko tych z portalu „Racjonalista.pl” – słowo „racjonalny” jest mocno pozytywne. Np.: „wybór racjonalny” vs. „wybór irracjonalny” (już nie pisząc o zwrocie: „wybór nieracjonalny”!). Otóż jest to złudzenie starannie pielęgnowane przez większość wykształciuchów. W rzeczywistości jest ono nie tyle „fałszywe”, co „bezsensowne”. W życiu bowiem (w odróżnieniu od np. gry w brydża) nie podejmujemy decyzyj „racjonalnych” – a to dlatego, że nic takiego jak „racjonalność” nie daje się zdefiniować. (UWAGA: pojęcie „racjonalności” ma jeszcze inny sens — ale to za skomplikowana i za długa sprawa) Wybory, jakie podejmujemy w życiu, oparte są o nieskończoną liczbę cech — natomiast decyzja „racjonalna” podjęta być musi […]

0


Dopiero po wstawieniu poprzedniego
wpisu na blog uświadomiłem sobie, że zapewne dla większości z
Państwa — nie tylko tych z portalu „Racjonalista.pl” – słowo
„racjonalny” jest mocno pozytywne. Np.: „wybór
racjonalny” vs. „wybór irracjonalny” (już nie pisząc o
zwrocie: „wybór nieracjonalny”!).

Otóż jest to złudzenie
starannie pielęgnowane przez większość wykształciuchów
.
W rzeczywistości jest ono nie tyle „fałszywe”, co „bezsensowne”. W życiu
bowiem (w odróżnieniu od np. gry w brydża) nie podejmujemy
decyzyj „racjonalnych” – a to dlatego, że nic takiego jak
„racjonalność” nie daje się zdefiniować.

(UWAGA: pojęcie „racjonalności”
ma jeszcze inny sens — ale to za skomplikowana i za długa sprawa)

Wybory, jakie podejmujemy w życiu,
oparte są o nieskończoną liczbę cech — natomiast decyzja
„racjonalna” podjęta być musi z konieczności w oparciu o
skończoną ich liczbę. Co z tego, że ustalę 20 racjonalnych
kryteriów optymalnej ekspedientki, gdy ta, która wygra,
po prostu nieładnie wonieje (jak racjonalnie odróżnić
zapach przyjemny dla klientów?) – albo ma w oczach „coś
takiego”, że klientom przechodzi chęć ponownego odwiedzenia
sklepu?

Albo nawet nie wiemy, czy to we wzroku
— no, po prostu „jest jakaś taka”?

I — proszę PT racjonalistów —
jest to trudność nieusuwalna
, bo cech mogących wchodzić w
rachubę jest nieskończenie wiele. Co więcej: ekspedientka z krzywym
zgryzem może być zła, ekspedientka z zezem może być zła — a
ekspedientka mająca i krzywy zgryz i zeza akurat ma te cechy tak
harmonijnie wpasowane w twarz, że przyjemnie jest do tego sklepu
zajść!

W życiu ŻADNEJ decyzji nie
podejmujemy „racjonalnie”. Jak pisał śp.Stanisław Lem: „Kilku
z Panów, którzy najgłośniej krzyczą o racjonalności,
ma na sobie koszulki w kwiatki; proszę mi wyjaśnić, jakim
racjonalnym kryterium kierowali się kupując je w sklepie?
”.

„Racjonalność” jest dobra przy
masówce. Ludzi inteligentnych jest te 5% – i tworzą oni
kryteria „racjonalności” by ułatwić praktyczne wybory
pozostałym 95%-om. Zakłada się — i słusznie — że lepiej by
podejmowali decyzje w oparciu o te kryteria (acz czasem zawiodą…)
– niż by kierowali się po prostu własnym rozumkiem.

Wykształciuchy
tłumaczą np., w oparciu o swoją najlepszą wiedzę, że masło bez
cholesterolu jest zdrowsze — i ludzie tym się kierują. Dopóki
jedzenie masła „niezdrowego” nie jest zakazane, wszystko jest
tak, jak być powinno.

Natomiast, rzecz jasna, nie można
dopuścić, by ludzie twórczy sami zostali skrępowani
formułkami stworzonymi przez nich po to, by pomódz w wyborze
innym!!!

Dlaczego zakaz jest niedopuszczalny?
Dlatego, że nie wiemy na 100%, czy rzeczywiście masło bez
cholesterolu (czy czegoś-tam…) jest zdrowsze. Nie wiemy! Może
brak cholesterolu, dobry na wątrobę, wpływa niekorzystnie np. na liczbę plemników
u mężczyzn? Albo niszczy gen odpowiedzialny za wytwarzanie  przysadki u dzieci jedzącego? Zakażemy cholesterolu — i CAŁA Ludzkość
wyginie…

Słynny przykład: ewidentna choroba,
jaką jest anemia sierpowata, znacznie podnosiła szanse przeżycia
Murzynów w okolicach zagrożonych malarią. Zakaz spożywania
wieprzowiny (pozornie z’ubożający dietę, a więc i szanse
przeżycia) był korzystny dla semitów w okresie, gdy
trychinoza była powszechna. Nie można było go jednak racjonalnie
uzasadnić, bo bez mikroskopu i wiedzy trychin się nie usunie ani
nie zobaczy.

Ignoramus et ignorabimus.
Owszem: wiemy coraz więcej (choć czasem zdarza się, że „wiedza”
okazuje się fałszywa — i bez „zdobyczy wiedzy” mielibyśmy
się lepiej!!) – ale nigdy nie będziemy wiedzieli WSZYSTKIEGO.
Dlatego nie wolno narzucać wszystkim „optymalnych, racjonalnych”
rozwiązań.

W szczególności w tak
delikatnej materii, jak dobór naturalny i selekcja naszego
gatunku. Jeśli hodowca psów wskutek niepełnej wiedzy
wyprowadzi nową rasę, która po trzech pokoleniach (wskutek
pechowego nawarstwiania się letalnych genów) całkowicie wymrze — to
pal licho. Jeśli jednak jakiś przyszły „Rząd Światowy”
narzuci jednolity, „racjonalny” dobór cech ludzkich —
to pozostaje mieć tylko nadzieję w jakich-ś nieracjonalnych
plemionach w Nepalu czy w puszczy Amazonii…

Bo robiąc takie eksperymenty
prędzej czy później musi się popełnić fatalny błąd!

=====

PS.: W niedziele V-BLOGu nie ma — ale
na stronie ASME są już obrazki z konferencji n/t Jednoosobowych
Okręgów Wyborczych (z’organizowanej w ub. tygodniu w Krakowie
przez Ruch „Polska XXI”). Ja, jako anty-d***krata, nie mam co do
JOW-ów złudzeń, ale jako zwolennik doktryny „mniejszego
zła” wolę JOWy od tego systemu wyborczego, który panuje
obecnie… Wystąpiłem więc kiedyś nawet w tej sprawie pod Kolumną
Zygmunta:

http://www.asme.pl/111866958628009.shtml

O – właśnie usłyszałem, że mnie, owszem, pokazali, natomiast moja wypowiedź została wycięta (bo przy okazji domagałem się, by liczbę Posłów ograniczyć do 130 sztuk…).

Ech – ta cenzura…

Aha: we wtorek 3.go
II
o
1930
mam spotkanie otwarte na
Żoliborzu — klub „
Amicus,
ul.Hozjusza 2, obok kościoła p/w św.Stanisława Kostki.

Proszę o
rozpropagowanie.

Komentarze:

http://tiny.pl/vlgb <== POwcy zaatakowali UPR i CAS

~
2009-02-01 23:55

Ile kosztuje "bezpłatna" służba zdrowia oraz jaki dług ma …
… każdy z nas do spłacenia, chociaż nigdy nie zaciągaliśmy tego długu? Ten dług ma wiele nazw: "bezpłatne", "darmowe", "solidarne", "społeczne"… …

LaissezFaire
2009-02-01 23:57

Szanowni "liberałowie" z UPR / CAS   Jestem w stanie …
… zrozumieć wasze zaślepienie ideowe, gdyż w większości jesteście specjalistami, nie zaś ogólnie wykształconymi inteligentami. Tej kategorii ludzie mają podstawową …

~PO 4 ever
2009-02-02 00:11

Prawdziwi liberałowie – tylko w PO ! PS. Blog J. Palikota …
… wyprzedził pod względem popularności i liberalizmu blog JKM.

~POzyt
2009-02-02 00:26

Ciorajcie się z innymi socjaluchami, z pisiakami na ten …
… przykład.Po kiego grzyba męczysz nas swoimi wypocinami?

~zyga
2009-02-02 00:33

w tym wpisie Pana popieram. natomiast nadal uparcie prosze …
… o podanie planu likwidacji ZUS. z liczbami. prosze o podanie, skad zamierza Pan przez nascie lub wiecej lat zdobywac 130 mld zlotych rocznie na swiadczenia dla …

~mieszczuch
2009-02-02 01:17

Pomóc Ci może "specjalista" od budżetu i tabelek. Czasami …
… się tu gdzieś szwęda.

~hester
2009-02-02 02:31

W związku z nw. nasunął mi się pomysł aby pomagać ludziom …
… w takich sytuacjach, może stwórzmy organizację, która będzie opłacać prawników w sprawach gdy faszyści odbierają dzieci rodzicom? kto  za? …

~szu
2009-02-02 09:18

A dlaczego ograniczać liczbę posłów tylko do 130, jak w …
… zupełności by Nam wystarczyło nie więcej jak 49, co w połączeniu z powiedzmy 21 senatorami dało by optymalny parlament 70 osobowy.

~minarchista
2009-02-02 11:14

racjonalny  1. Ťoparty na nowoczesnych, naukowych …
… metodach, dobrze zaplanowany i dający dobre wynikiť 2. Ťoparty na logicznym rozumowaniuť 3. Ťkierujący się rozumem, logikąť &#8226; racjonalnie &#8226; racjonalność …

~Słownik
2009-02-02 19:16

racjonalny  1. Ťoparty na nowoczesnych, naukowych …
… metodach, dobrze zaplanowany i dający dobre wynikiť 2. Ťoparty na logicznym rozumowaniuť 3. Ťkierujący się rozumem, logikąť &#8226; racjonalnie &#8226; racjonalność …

~Słownik
2009-02-02 19:17

racjonalny  1. oparty na nowoczesnych, naukowych metodach, …
… dobrze zaplanowany i dający dobre wyniki 2. oparty na logicznym rozumowaniu 3. kierujący się rozumem, logiką * racjonalnie * racjonalność Źródło: sjp.pwn.pl

~Słownik
2009-02-02 19:18

wojna!!!  czyli powtórka …

~piechuzg
2009-02-02 06:02

Widać chłopie, że nie masz jaj. Jakbyś planował we własnym …
… domu powymieniać powybijane szyby w zime to czy oglądałbyś się na sąsiadów, którzy tego nie robią bojąc się, że przyjdą do Ciebie, żeby się ogrzać?

~Ryszard
2009-02-02 06:47

I wtedy niech Niemcy zdychają w tym swoim socjaliźmie – co …
… nas to obchodzi?

~el
2009-02-02 10:34

Kiedyś sobie policzyłem, jakie zobowiązania wobec obecnych …
… i przyszłych emerytów ma ZUS. Dodam, że już teraz tonący w długach. Otóż wyszło mi, że w chwili obecnej ten dług to około 2500 miliardów złotych (dwa i pół …

~pagodzik
2009-02-02 00:13

Moment, to zależy od tego (między innymi) ile czasu  …
… emeryci będą pobierać "świadczenie" a jak to policzyć? chyba że średnia dł. życia minus wiek emerytalny… ale skąd wiadomo jaka będzie śr. dł. życia za ileśtam …

~MN
2009-02-02 02:22

2500 miliardów złotych to dwa i pół biliona… 10^12 to …
… bilion, nie biliard.

~es
2009-02-06 00:24

Ogolna teoryja socjocybernetyczna wzglednosci spiskowa …
… ONI. UWAGA: temat trudny!

~WC Wielki Cyber…2009-02-02 00:16

JKM na krula Polski!

~Hodyn
2009-02-02 08:43

NA STRONIE www.dobrzypolitycy.pl jest już całkiem dobrze – …
… JKM JEST NA PIERWSZEJ STRONIE W NAJLEPSZEJ LIDZE "TOP 10" – GŁOSUJCIE DALEJ RODACY JESZCZE DWIE GWIAZDKI DO WYPEŁNIENIA !!!!!! BRACIA CHRZEŚCIJANIE JKM W …

~DO URN
2009-02-02 00:04

!!! pomóDZ -> pomóC !!!

~lolo
2009-02-02 00:06

Można rozwinąć ten wątek. Otóż: Poprawną, umotywowaną …
… etymologicznie formą dokonaną od pomagać jest pomóc. W języku polskim większość bezokoliczników ma zakończenie -ć. Tylko nieliczne, mające w temacie spółgłoskę …

~pagodzik
2009-02-02 00:22

Lolo zadowolony z uprzejmego wyjaśnienia językowych …
… zawikłań. Gdy się szybko przed snem coś pisze to każdemu się walnie buont 😛

~lolo
2009-02-02 00:45

Lolo nie popełnił tu błędu, to Mikke stosuje zasadę, która …
… nie ma uzasadnienia. Bunt lolo (lola?) jest uzasadniony.

~agęt
2009-02-02 00:49

Arguing on the internet is like running in the special …
… olympics, no matter who wins your still retarded

~c
2009-02-02 10:15

Hehe, celne.

~kizio
2009-02-02 10:40

Fix your English.

~mate
2009-02-02 10:40

Ach, ta biurokracja! O żywej mowie mówi, że wprawdzie …
… "pojawiła się tendencja", ale już chwilę później "wprowadzono", aż w końcu "została zniesiona". Najlepiej widać to w zdaniu: "…Trzy są cnoty, o tem wiedz, | Które …

~Pepto
2009-02-02 02:15

Pan tu nie stał JKM…

~Kolumna Zygmunta
2009-02-02 00:25

-Od Zygmunta pozdrowienia i różne wyrazy. – Od jakiego …
… Zygmunta? – Od Trzeciego Wazy!!!

~Brunet wieczoro…2009-02-02 00:33

Dla mnie racjonalność, to po prostu zasada wierności temu …
… co podpowiada rozum. Jeżeli odrzucimy racjonalność to co pozostaje? Nieracjonalność? Jeżeli zaczniemy postępować nieracjonalnie to długo nie pożyjemy. Zacznijmy …

~wredny racjonal…2009-02-02 00:38

Wydaje mi się, że mylisz pewne przeczy. Jeżeli uważasz, że …
… np. zatrudnianie kiepskich pracowników, oddawanie dzieci pedofilom itp. jest nieracjonalne, a z drugiej strony sądzisz, że noszenie koszuli w kwiatki jest …

~reinżynier
2009-02-02 01:13

Trzeba chyba przyznać, że racjonalność dotyczy środków, …
… nie celów. Cel można wybrać motywując chęć jego osiągnięcia emocjonalnie, nad środkami trzeba już trochę podumać.

~empiryk
2009-02-02 01:14

Pan JKM faktycznie poruszył dość trudny temat:). Odnosząc …
… się do tego co kolega napisał powyżej, muszę się zgodzić. Ponieważ , jest wiele czynników wpływających na nasze decyzje, z których jedne wydają się rozsądne i …

~ziomalnik
2009-02-02 17:09

Podobno Pan w rząd światowy nie wierzy…

~mrok
2009-02-02 00:45

Swietny tekst!

~aaa
2009-02-02 00:56

Brak cholesterolu to brak półproduktu do produkcji …
… testosteronu. Nadmiar jest szkodliwy ale jego niedobór jeszcze gorszy.

~Chemik
2009-02-02 00:57

youtube.com/zkaspruk Polecamy

~videoman
2009-02-02 01:09

Świetny wpis. Mądre, filozoficzne przemyślenia. Wielki …
… szacunek.

~.Giv
2009-02-02 01:11

Popieram, zycze takiej wysokiej formy po wsze czasy Panie …
… Januszu.

~Ryszard
2009-02-02 06:42

Panie Januszu – pańska krytyka państwowych zakazów i …
… nakazów tyczy się WSZYSTKICH państwowych zakazów i nakazów. Oznacza to, że państwo jest zawsze gorszym rozwiązaniem, niż całkowicie wolny rynek. Skoro całkowitej …

~japeton
2009-02-02 01:12

Ehh Wybór racjonalny to po prostu wybór w oparciu o rozum, …
… myślenie (łac. ratio – rozum; rationalis – rozumny, rozsądny) a irracjonalny to wybór oparty o coś innego W rzeczywistości większość wyborów człowieka to …

~haha
2009-02-02 01:16

Ja na pryzkad nie lubi tańczyć i widząc facetów idących na …
… disco zawsze się zastanawiam, dlaczego podjęli tak nieracjonalną decyzję?

~Ziuk
2009-02-02 02:11

Racjonalną , racjponalną. Na podrygiwanie na parkiecie …
… można najłatwiej wyrwać panienki.  A tak swoją drogą to też nie lubię tańczyć.

~Maciej
2009-02-02 02:41

No ale dodajac jeszcze jeden argument staje sie …
… nieracjonalny ten wybór. A argument taki że na parkiecie jest wieksze prawdopodobienstwo na kobiete zdradliwą która bedzie gorszą żoną i matką niż poznana np. w kosciele. …

~TxM
2009-02-02 11:44

A kto mówił o żonie czy matce? Pyknięcie i koniec. Bardzo …
… wielu tylko o to chodzi. A że zdradliwa i nie chętna małżeństwu tym lepiej.

~Maciej
2009-02-02 14:41

Właśnie! ewolucja. Wyrwanie zony na koncercie muzyki …
… powaznej nie przesadza ze taka para bedzie nirozłacznie trwala az do kresu dni. Chodzi o pyknięcia….Ze zwiazkow dyskotekowych ma szanase rodzic sie statystycznie …

~tino
2009-02-02 15:24

Swiete slowa Mikke: "trudność nieusuwalna". Ty wlasnie tak …
… masz, jak ta ekspedientka; masz to cos, niezmienialne i nieusuwalne, ze patrzac na ciebie ma sie wrazenie, ze zaraz zwymiotuje. A kiedy juz otworzysz usta – to …

~Melchior
2009-02-02 01:28

Hmm to tą racjonalnością to troszkę nie tak. To nie …
… znaczy, że zawsze i wszędzie mamy czekać z podjęciem decyzji dopóty dopóki nie wyda nam się w 101% racjonalna. Chodzi tu przede wszystkim o wyłączenie ideologii oraz …

~plum
2009-02-02 01:59

bo i nie muszą się godzić…a skoro ten pierwszy sposób …
… jest naturalny i sprawdził się przez tysiąclecia to na cholere go zmieniać??

~MN
2009-02-02 02:29

Bo dostaliśmy rozum żeby go używać i zmieniać świat i …
… siebie. Problem polega na tym że często używamy tego rozumu tak jak byśmy w głowie mieli trociny z nie mózg….. Jednym z takich przykładów jest właśnie tworzenie …

~Maciej
2009-02-02 02:47

Nie uważasz, że rodzic ma dużo większe szanse na podjęcie …
… właściwej decyzji (dać klapsa lub nie) niż państwo, które do podjęcia (zmiany) decyzji potrzebuje powiedzmy roku?

~el
2009-02-02 11:06

Jeżeli chodzi o tekst to nic do dodania poza tym co …
… napisane wszak najistotniejsze czynności życiowe wykonujemy bez zastanawiania się czy są racjonalne a przeważnie wogóle bez zastanowienia…Amen

~MN
2009-02-02 02:56

W potocznym znaczeniu racjonalna decyzja, to tyle co …
… przemyslana decyzja. I nie ma co wytaczac wielkich filozoficznych armat , gdyz wiekszosc ludzkich decyzji niesie ze soba pewna doze niepewnosci.

~mariusz
2009-02-02 03:07

I dla tego życie jest piękne…

~MN
2009-02-02 04:04

w Kongo tez jest piękne?

~Kongo
2009-02-02 10:04

"Dlatego" pisze się łącznie, tumanie.

~Normalny człowiek
2009-02-02 11:52

Po mistrzowsku, pan JKM udowodnil ze … nic nie ma sensu, …
… bo czynniki i kryteria sa nieskonczone w ilosci. Stosujac dalej nieporownana logike pana brydzysty, mozemy wyciagnac wniosek paradoksalny ale rownie sluszny …

~sedesik
2009-02-02 05:27

zacząłeś nawet mądrze, skończyłeś jak w nick`u jaki …
… przybrałeś, eh

~pszsz
2009-02-02 11:06

Dla mnie słowo &#8222;racjonalny&#8221; jest tak mocno …
… pozytywne jak &#8222;masło" . PS Jakiś czas temu pisząc na temat &#8222;zła" i &#8222;dobra" to nie miało się żadnych wątpliwości?

~Głupi Ludzie
2009-02-02 06:07

Dla mnie słowo "racjonalny" jest tak mocno pozytywne jak …
… "masło" . PS Jakiś czas temu pisząc śmiało a smakowicie na temat "zła" i "dobra" to nie miało się żadnych wątpliwości? Ot kukułeczka!

~Głupi Ludzie
2009-02-02 06:26

Jeśli jednak jakiś przyszły &#8222;Rząd Światowy&#8221; …
… narzuci jednolity, &#8222;racjonalny&#8221; dobór cech ludzkich &#8211; to pozostaje mieć tylko nadzieję w jakich-ś nieracjonalnych plemionach w Nepalu czy w …

~olek
2009-02-02 07:27

Nie ma masła bez cholesterolu. To znaczy teoretycznie być …
… może dało by się jakoś chemicznie usunąć cholesterol z masła ale zapewne było by to bardzo drogie i pewnie miało by wpływ na pozostałe składniki masła i trudno …

~Bacz
2009-02-02 08:25

"nigdy nie będziemy wiedzieli WSZYSTKIEGO"… Hmm, …
… kontynuując filozoficzny wątek pragnę zauważyć, że tego nie wiemy. Williem James udowadniał (bo w filozofii ten czasownik nie może być użyty jako dokonany), że …

~AndrzejP
2009-02-02 08:38

Odbieranie dzieci przez urzędników w Szwecji: …
… http://wiadomosci.wp.pl/kat,83914,title,Szwedzcy-urzednicy-odebrali-Polce-piecioro-dzieci,wid,10805130,wiadomosc_prasa.html

~anwa
2009-02-02 08:49

Niech ktoś z kamerką przejdzie się na to spotkanie i …
… nakręci Pana Janusza. Będzie dodatkowy materiał dla zainteresowanych tematem!

~Eustachy
2009-02-02 08:50

Jest napisane o spotkaniu na Zoliborzu tylko że nie …
… wiadomo kto te spotkanie organizuje czyżby to była jakaś tajemnica?

~edek
2009-02-02 08:57

Racjonalnie rzecz ujmujac JKM powinien mowic z sensem i …
… myslec w podobny sposob. Nosi przeciez muszke i podobno nawet zna reguly gry w warcaby i tysiaca. Okazuje sie jednak ze p***li niemilosiernie i czesto. Czy w …

~Zblakany filozof
2009-02-02 08:53

Powtórnie (poprzednio pojawiły się w adresie nieproszone …
… spacje):  http://wiadomosci.wp.pl/kat,83914,title,Szwedzcy-urzednicy-odebrali-Polce-piecioro-dzieci,wid,10805130,wiadomosc_prasa.html

~anwa
2009-02-02 08:53

Semici nie jedzą wieprzowiny tylko dlatego, że świń nie da …
… się przegonić po pustyni tak jak baranów i krów. Po za tym semici to koczownicy i mają kulturowy wstręt do typowego pokarmu rolników.

~Chrobacja
2009-02-02 08:54

Semici nie jedza wieprzowiny dlatego, ze jest za droga.

~Centus
2009-02-02 08:57

Koczownicy gardzą rolnikami.

~Chrobacja
2009-02-02 09:10

za to w*perdalają złotego cielca.

~codziennie
2009-02-02 10:10

Cielca tak ale nie złotego.  BTW: Chrześcijanie oddają …
… część semicko-koczowniczemu "barankowi" bożemu. Zamiast czćić święte dęby ( symbol stałości praw) Polacy czczą barana, który jest znakiem koczowników. To jest …

~Chrobacja
2009-02-02 11:07

te memły codziennie lansują i rasują głowy podbitych …
… społeczności. na każdym kroku-gospodarka,sztuka,psychologia,pseudoekonomia,polityka,merdia.

~codziennie
2009-02-02 11:22

To  wina tych społeczeństw, które dają się prowadzić jak …
… satdo baranów. Trzeba powrócić do swoich Bogów i swoich zasad. Dęby zamiast baranka. Stare drzewo życia zamiast nowego (krzyża).

~Chrobacja
2009-02-02 15:14

Niech Pan zobaczy, Panie Januszu, oto kolejny przykład …
… faszyzacji i totalitaryzacji życia w postępowej Europie: …

~Mareknufc
2009-02-02 08:55

Panie Januszu, jak to się ma do Pańskiej tezy, że państwo …
… powinno zapobiegać niektórym ważnym dylematom więźnia i na przykład z tego powodu zakazywać kradzieży? Przecież coś takiego można zrobić tylko wiedząc, jakie …

~pietshaq
2009-02-02 08:56

Panie w urzedzie dzisiaj strajkuja, nie urzywaja podpasek …
… i jest czysto.

~Hodyn
2009-02-02 08:58

tobie w łepetynie podpaski zablokowały muzg.

~k*retynie
2009-02-02 10:17

Nie wtroncaj sie bydlaku socjalistyczny do dyskusi …
… swiatlych konserwatystow.

~Hodyn
2009-02-02 10:31

Jak jest ordynacja proporcjonalna to nie ma demokracji, …
… praktycznie nigdy nie rządzi wtedy większość – tylko (często pokukrywane) mniejszości i jednostki. Ordynacja proporcjonalna skutkuje korupcjokracją  Jeśli jest …

~Bacz
2009-02-02 08:59

Bacz, idzze juz do domu socjalisto.

~Hodyn
2009-02-02 09:00

Bacz ma całkowitą rację. W chwili obecnej Ci, którzy …
… kierują partią, decydują kto się znajdzie na liście. Powoduje to, że posłowie chcący się znaleźć na takiej liście, muszą bezwzględnie podporządkować się temu …

~ziomalnik
2009-02-02 16:40

Po oglądnięciu ostatniego filmiku z JKM, muszę jeszcze coś …
… dożucić. Pan Mikke mówi, że liczba posłów jest za duża i to jest racja, tym bardziej, że mamy proporcjonalne okręgi wyborcze. Jest tak dlatego, że przez taki …

~ziomalnik
2009-02-02 18:20

Przepraszam wszystkich purystów za mój błąd (dożucic …
… zamiast dorzucić) , który razi również mnie:)

~ziomalnik
2009-02-02 18:22

Ma pan 100% rację i dlatego sprawdza się teoria tzw. …
… chaosu im więcej regulacji tym większa deregulacja!!!   Pojedyncze wybory są bardziej " racjonalne" dla jednostek je dokonujących, ponieważ tylko one znają swój …

~SaveUsRonPaul
2009-02-02 09:04

I następny przykład faszyzmu: …
… http://wiadomosci.wp.pl/kat,9911,title,Przez-modlitwe-za-chorego-moze-stracic-prace,wid,10805174,wiadomosc_prasa.html

~Mareknufc
2009-02-02 09:04

Różnorodność jedyna obrona dla mas społecznych przed …
… zagładą, niech to do was dotrze ludzie istot myślących. Liberalizm to przetrwanie, socjalizm to monotoniczny zgon ludzkości.

~SaveUsRonPaul
2009-02-02 09:10

I jak się to (racjonalność) ma do Pańskiej teorii o …
… "wyborze mniejszego zła"?

~xtonyx76
2009-02-02 09:20

Panie Januszu, czyżby usunał się link do blogu Pana …
… Waldemara Rajcy :>???  Pozdr

~poldi
2009-02-02 09:27

Panie Jajuszu popieram wszystkie pana brednie!

~Hodyn
2009-02-02 09:47

Ale o co chodzi? Dlaczego temat jest trudny? Przeciez …
… kazdy racjonalnie myslacy czlowiek wie, ze  racjonalizm jest bardzo zalezny od okolicznosci. Inaczej wybiera sie gdy mysli sie na 3 dni do przodu inaczej gdy mysli …

~zdyszany
2009-02-02 09:59

Podobnych argumentów używam propagując edukację …
… pozaszkolną. Gdy pomylą się ojciec czy matka, to ich dzieci będą skrzywdzone, jeśli pomyli się dyrektor szkoły, problem będzie miało tysiąc dzieci, pomyłka MEN odbije się …

~hubert
2009-02-02 10:01

hubert czerwony agencie ze swinskim ryjem, szoruj do …
… Moskwy i poloz sie na katafalku obok swojego wodza szubrawcu.

~Hodyn
2009-02-02 10:33

Trochę pan przesadził z tym stwierdzeniem, że nie istnieją …
… wybory racjonalne –  z  dalszej części tekstu ewidentnie wynika, że RACJONALNIE jest nie nakazywać odgórnie pewnych rzeczy całemu społeczeństwu.

~student_infmat
2009-02-02 10:09

Czy umieszczanie ludzi w wiezieniach nie jest przypadkiem …
… ustalaniem takich kryteriow selekcji naturalnej? Przeciez, ktos, kto jest seryjnym morderca moze byc wyzszym stadium ewolucji, tylko my o tym nie wiemy (tak mam …

~rog
2009-02-02 10:10

SLD to kapitaliści

~Hodyn
2009-02-02 10:17

Stowarzyszenie Gej&Gej zaprasza JKM ,na party ,do  …
… wspólnego pedałowania…muszki obowiązkowe.

~Członek
2009-02-02 10:23

JKM, obroncą mutantuw na marsie!

~Hodyn
2009-02-02 10:26

hodyn,-efekt uboczny enteligencji JKM!

~Hodyn
2009-02-02 10:36

w dzień świstaka wydmucham prostaka.

~Hodyn
2009-02-02 10:45

Nie podszywaj sie tumanie czerwony, szoruj kojce moim psom.

~Hodyn
2009-02-02 10:29

zbieraj podpaski,czerwony szubrawcu,ja to Hodyn

~Hodyn
2009-02-02 10:38

na katafalku twoje miejsce obok JKM i lenina

~Hodyn
2009-02-02 10:42

Milcz plebs.

~Hodyn
2009-02-02 10:44

sianem masz leb wypchany.

~Hodyn
2009-02-02 10:47

tfuj guru ,to muj guru.nie gadaj do siebie.pokrako

~Hodyn
2009-02-02 10:50

http://www.dobrzypolitycy.pl/  Popiela i Witczak 'idą łeb …
… w łeb’….

~dziadek
2009-02-02 10:54

przypiol sie jak zep do ogona.JKM nadziejom Marsjan!

~Hodyn
2009-02-02 10:55

Teraz,przy kawce====>http://www.asycieniasy.pl/

~dziadek
2009-02-02 10:59

A świstak sobie siedzi i zawija te sreberka.

~barabasz
2009-02-02 11:20

Przyjemnie przeczytać racjonalny komentarz.

~Paweł
2009-02-02 11:01

Nic dziwnego że Pańską wypowiedż wycieli bo albo się coś …
… popiera albo nie udaje że popiera.Niezdecydowani zawsze przegrywają.

~realnie myślący
2009-02-02 11:07

herb kapusta głowa pusta.JKM kolonizatorem marsa!

~Hodyn
2009-02-02 11:26

to ja robie praworzondnosc w kojcach moich psuw.nie oddam …
… zadnej kosci!

~Hodyn
2009-02-02 11:28

masz odhyly ,jak wszyscy w upr.tylko JKM! jest godzien …
… berla.

~Hodyn
2009-02-02 11:38

Racjonalność czasami się przydaje,a czasami nie.Czy …
… poderwanie dziewczyny,z którą nie zamieniliśmy nigdy ani słowa i widzimy ją po raz pierwszy jest racjonalne,czy nie? – Karol Jung rozmawiał kiedyś z szamanem indian …

~seba70nh
2009-02-02 11:46

Wybór partnera (konkretnej osoby) nie może podlegać ocenie …
… pod kątem racjonalności, bo o tym wyborze decyduje instynkt. (Ostatnia z naukowych teorii mówi, że człowiek kieruje się feromonami, czy jakoś tak, i wybiera …

~Margherita
2009-02-02 17:46

Jeśli chce Pan dużo zrobić na JOW to niech Pan wezwie do …
… zadysponowania aby 1% podatku poszedł na Fundację Madisona. http://www.madison.org.pl/ Przekaż 1% (w zeznaniu podatkowym PIT) na rzecz  Fundacji im. J. Madisona …

~Madi son
2009-02-02 11:47

Tak – pełna zgoda: nie znamy – i trudno je przewidzieć – …
… wszystkich konsekwencji "zabawy w Pana Boga". Tyle, że jest Pan niekonsekwentny: niby-to przyzna Pan, że "ignoramus et ignorabimus" – ale gdzie indziej …

~Ignoramus
2009-02-02 11:51

A dlaczego nie do 51? Trzech Poslow na region dalby nam …
… wyborcom najwieksza szanse na wybor najlepszego.

~Irol
2009-02-02 12:06

Posłów powinno być co najmniej 200 aby okręg był …
… wystarczająco mały, aby była dobra komunikacja posła z wyborcami.

~Bacz
2009-02-02 12:21

teraz jest ponad 350 posłów, od 20 lat nie słyszałem o …
… jakiejkolwiek działalności posła w moim regionie (małopolska). Komunikacja z regionem to jest, ale w ostatnich 6 miesiącach przed wyborami, w pozostałym okresie …

~mirek
2009-02-03 00:58

euro do śmietnika, kupuje jeny i ruble.

~Hodyn
2009-02-02 12:07

przez GPS lenin sledzi komunistow.a panie w urzedzie …
… dziwnie sie na mnie patrzom.

~Hodyn
2009-02-02 12:10

To jak racjonalnie wytłumaczyć jeżeli osbnik x ciągnie do …
… kobiety y a ta go nie znosi albo odwrotnie kobieta y ciągnie do osobnika x a ten jej nie znosi ech te durne geny kto by to zrozumiał?

~borygo
2009-02-02 12:14

Ganley werbuje do Libertas Lider stowarzyszenia Libertas …
… Deklancjusz Ganley otworzy dzisiaj w Warszawie siedzibę polskiego oddziału tego ugrupowania. Na spotkaniu założycielskim komitetu referendalnego w Warszawie …

~Dekiel Ganley
2009-02-02 12:15

Manipulowanie świadomością    ,,W Monako ukazała się …
… właśnie ostatnia książka zmarłego we wrześniu 2005 roku Władimira Wołkowa, francuskiego pisarza pochodzenia rosyjskiego i specjalisty od &#8220;medialnej manipulacji …

~a n n
2009-02-02 12:18

Panie Januszu poszła wieść po wsi, że wybiera się Pan do …
… Bydgoszczy w okolicach 5 lutego, co zaowocować ma spotkaniem z "wyborcami" :). Nigdzie nie znajduję potwierdzenia. Czy to prawda?

~Robertty
2009-02-02 12:30

Pomysł dotyczący poprzedniej notki. Wiadomo władza MEN …
… prowadzi do patologii, ale póki co tego nie da się zmienić. Mam natomiast pomysł, jak w obecnej sytuacji ochronić dzieci przed przymusową demoralizacją w …

~moher
2009-02-02 12:33

Wczoraj Rozbrat przegiął. W odcinku serialiku "Ranczo" …
… pokazało rzeczy tak wypaczone, że trudno, aby uwierzyło nawet 5% telewidzów, którzy przeciętnie lotnością umysłu przecież nie grzeszą. Ksiądz z fizyczną …

~Biały Człowiek
2009-02-02 12:36

Na brak wolnego czasu to chyba nie narzekasz;) Ale, że Ci …
… się chce takie bzdury oglądać. Seriale dla podkuchennych i sprzątaczek były, są i będą. Z agenturą, czy bez agentury. Są gusta i guściki, a tzw. media będą je …

~Margherita
2009-02-02 18:41

Blog Palikota popularnością przebił Pański. Sprawdza się …
… teza że im gorzej tym lepiej byle tylko bylo kontrowersyjnie. Pan od zawsze wzbudzał kontrowersje i stąd poczytność bloga. Palikot zastosował się do tych reguł i …

~lukasz
2009-02-02 12:38

10 razy mniej wpisów i odwiedzin, więc jak może pobić JKM?

~Biały Człowiek
2009-02-02 12:46

Zobacz ranking….

~lukasz
2009-02-02 12:53

Dziwnie to muszą liczyć. Może wczoraj wieczorem weszło …
… dużo ludzi na raz, bo Polsat zareklamował blog Palikota.

~Biały Człowiek
2009-02-02 13:07

dlaczego umiescil pan Jasia Fasolę na swoim blogu?

~tylko pytam
2009-02-02 13:22

więcej takich TRUDNYCH tematów!!!!!!!!

~jaca
2009-02-02 14:35

Cały Pana blog to m.in. dostarczanie racji za wolnym …
… rynkiem – to jest właśnie racjonalizm. A Pana wywód w tym wpisie dotyczy tego, że nie ma dostatecznych racji uzasadniających narzucanie innym "racjonalnych" …

~Ucio
2009-02-02 15:14

I to był ciekawy wpis….Mozna np podyskutowac i dodac ze …
… wybor ekspedientki w oparciu o 20 "podstawowych" cech "racjonalnosci" niesie za soba wysokie prawdopodobienstwo ze bedzie ona i miała prosty zgryz i zdrowe …

~timo
2009-02-02 15:19

Korwin na Mikkego !!!!

~maly
2009-02-02 15:54

Panie Januszu!! dziękuje za ten wpis!! akurat mam zeza i …
… wszyscy mówią że jestem sypatyczny "nad wyraz"!! dziekuje i pozdrawiam.

~kamil
2009-02-02 16:14

No to coś o racjonalnych wyborach. Słynną epidemię cholery …
… w Hamburgu tłumaczy się tym, że pazerni hamburscy kapitaliści (z wolnego miasta) poskąpili na oczyszczalnie wody dla ujęcia wodociągów, podczas gdy w …

~MQ
2009-02-02 17:52

Pamiętajcie! to KAPITALIZM zbudował maszynę parową a nie …
… racjonalizm 😀

~dvc
2009-02-02 19:00

Mała ciekawostka: …
… http://ulubiency.wp.pl/gid,9528025,img,9528029,kat,83158,galeriazdjecie.html?T%5Bpage%5D=10 Na 10 najgłupszych absurdów prawnych dotyczących zwierząt aż 6 jest z USA. Faktycznie- USA oazą …

~umiarkowany lib…2009-02-02 19:36

ekolodzy o krok od wprowadzenia einsatzkommando! prosze …
… sprawdzic ten link http://www.tvn24.pl/-1,1584378,0,1,ekolodzy-chca-limitowac-dzieci–bo-zagrazaja-srodowisku,wiadomosc.html

~Adam1
2009-02-02 20:31

Panie Januszu! Popełnia Pan zasadniczy błąd: kiedy …
… człowiek stoi przed wyborem między jednym a drugi to czasami w takiej sytuacji w grę wchodzi tylko jeden czynnik – przyjemność. Panie Januszu to jest kwestia …

~nieogolony
2009-02-02 22:21

Dlaczego zaproponował pan ograniczenie liczby posłów do …
… 130, a nie np 125 albo 156, skąd akurat tyle?

~ogn
2009-02-02 23:10

Jest tu Pan w błędzie 1) Oczywiście nic samo w sobie nie …
… jest dobre ani złe. Ale jeśli wyznajemy jakiś skończony zestaw wartości to można zalożyć że istnieje funkcja celu która można zmaksymalizować. 🙂 I najlepiej …

~eltinu
2009-02-02 23:37

a ja od dawna uważam, że istnienie parlamentu (a zwłaszcza …
… sejmu) w obecnym kształcie i przy obecnej ordynacji jest bezsensowne. Może dać po prostu określoną liczbę głosów każdej partii i zamiast głosowań setek posłów, …

~mirek
2009-02-03 00:53

co na tym blogu robi zdjecie Jana Rodryga Franciszka …
… Ksawerego Fasoli?

~hehe
2009-02-03 14:45

nooo… tutaj już nie nadążam… JKM – będący dla mnie …
… autorytetem w dzidzinie teorii gier  i podejmowania decyzji kwestionuje zasdność racjonalnego podejścia do otaczającej rzeczywistości. Decyzje trzeba podejmować – …

~majster
2009-02-03 16:38

cyt. "wybory, jakie podejmujemy w życiu, oparte są o …
… nieskończoną liczbę cech &#8211; natomiast decyzja &#8222;racjonalna&#8221; podjęta być musi z konieczności w oparciu o skończoną ich liczbę"  Coś tu mi nie gra. …

~Czesio ŁKS!
2009-02-03 17:29

Jak dobrze ktoś już zauważył  pisze się – pomóc – panie …
… Januszu.

~xyz
2009-02-03 19:25

Pan Janusz przedstawił paradoksy potocznego rozumienia …
… słowa "racjonalny". Właśnie – rozumienia POTOCZNEGO. W rozumieniu potocznym racjonalny ruch to ruch dający korzyści w jednym z możliwych optimów. I wszystko na …

~Tomek Kwaśniewski
2009-02-04 16:39

Panie Januszu – jest plan. Niedawno pojawił się projekt …
… kolejnego budżetu. Może przy tej okazji da się stworzyć jakiś krótki, ale dobitny dokument streszczający i komentujący go? Chodzą mi po głowie dwie tabelki: …

~chrzanowski_tom…2009-02-06 12:25

0

Janusz Korwin-Mikke

Blog Janusza Korwin-Mikke

1865 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758