Bez kategorii
Like

Nic o bezpiece – trochę o hazardzie

21/01/2008
427 Wyświetlenia
0 Komentarze
64 minut czytania
no-cover

Jest to tytuł odrobinę nieuczciwy – bo ubezpieczenie to po prostu jedna z gier hazardowych. Pisząc o ruletce – piszę więc po trosze i o ubezpieczeniach. Może nikt tego nie zauważy? Ja zresztą nie jestem „przeciwnikiem ubezpieczeń” – ja po prostu nie gram w żadne gry hazardowe, bo mnie to nudzi. Dlaczego ubezpieczenie jest „hazardem”? Jeśli wpłacam 1 stycznia 100 zł ubezpieczając się przed złamaniem ręki – to kupiłem bilet na loterię: złamałem do końca roku rękę – dostaję 50.000 zł; nie złamałem – przegrałem, nie otrzymuję nic. Jedyna różnica porównaniu z grą na ruletce jest taka, że tu mogę oszukiwać – np. umyślnie złamać rękę… Emerytura – to bilet na loterię kupowany na raty. Jeśli dożyję do 65 roku […]

0


Jest to tytuł odrobinę nieuczciwy –
bo ubezpieczenie to po prostu jedna z gier hazardowych. Pisząc o
ruletce – piszę więc po trosze i o ubezpieczeniach. Może nikt tego
nie zauważy?
Ja zresztą nie jestem „przeciwnikiem ubezpieczeń”
– ja po prostu nie gram w żadne gry hazardowe, bo mnie to nudzi.

Dlaczego ubezpieczenie jest „hazardem”?
Jeśli wpłacam 1 stycznia 100 zł ubezpieczając się przed
złamaniem ręki – to kupiłem bilet na loterię: złamałem do końca
roku rękę – dostaję 50.000 zł; nie złamałem – przegrałem, nie
otrzymuję nic. Jedyna różnica porównaniu
z grą na ruletce jest taka, że tu mogę oszukiwać – np. umyślnie
złamać rękę…

Emerytura – to bilet na loterię
kupowany na raty. Jeśli dożyję do 65 roku – wygrałem, i wygraną
otrzymuję na raty; Jeśli nie – przegrałem… Jeśli loterię
prowadzi państwo, to może oszukiwać, np. podnosząc wiek
emerytalny… À
propos: czy po wprowadzeniu nakazu jazdy w pasach, co rzekomo
podnosi bezpieczeństwo kierowcy, PZU zmniejszyło składki??!!!?

Przechodząc do gier hazardowych,
ostrzegam: proszę mnie nie pouczać! Ja 20 lat temu byłem jednym z
15 najlepszych specjalistów od Teorii Podejmowania Decyzji na
świecie – i, choć to i owo zapomniałem, umówmy się, że
doskonale wiem, co to jest liniowość, znam „paradoks
petersburski” (najlepiej odpowiedział {~df }: „Jeżeli
zobaczę takie pieniądze [nieskończona sumę…] na stole, to
zagram; chyba nie sądzisz, że będę grał o wygraną, której
nie jesteś w stanie wypłacić?
„), wiem, co to wartość
subiektywna itd.; OK?

Otóż dowodów na to, że
nie ma systemu, który pokonałby np. ruletkę, jest kilka.

(1) matematyczny; przekonuje tylko
tych, którzy umieją liczyć…

(2) symulacja komputerowa; możliwa,gdyż
ruletka działa wg uczciwych reguł probabilistyki;

(3) praktyczny: gdyby jakikolwiek
system działał, wszystkie kasyna na świecie po tygodniu byłyby
bankrutami…

I koniec dyskusji! Nie mam zamiaru
czytać Komentatorów zapewniających, że taki system mają;
jak mają – niech nie piszą, tylko idą grać!

Teraz uwagi praktyczne.

Kasyna nie oszukują. Jedyną
obroną kasyna jest absolutna uczciwość. Gdyby oszukiwały, ktoś
mógłby dostrzedz metodę oszusta – i ograć kasyno.

Limit na stawki nie jest wprowadzony po
to, by bronić się przed tymi, co grają systemem „Martingale”
(podwajanie stawki po przegranej). Nie ma przed czym się bronić:
grający „Martingale” wychodzą średnio na zero… chyba,
że padnie „0„. Przy ZERZE przegrywają wszystkie stawki na
kolory, tuziny itd. Raz na 37 obrotów pada „0” – i
dlatego wszyscy grający na kolory (itp.) nie wychodzą na zero,
tylko średnio tracą 1/37. W interesie kasyna leży, by gracze
stawiali jak najwyższe stawki. {~cichy} powtarza jakieś bajędy:
System prostego podwajania stawki został zakazany po tym jak
jeden z szejków rozbił w ten sposób słynne kasyno w
Monte Carlo
„. Przecież grając tym systemem można co jakiś
czas wygrać… jedną stawkę! Limit -Jeśli jest wprowadzony – to
po to, by bronić się przed nieuczciwymi krupierami, którzy
mogą być w zmowie z graczem!

Przypominam, że w życiu praktycznym
nikt nie gra w grę czysto losową: nawet grający w ruletkę
podejrzewają czasem, że krupier oszukuje – a właściciel kasyna
może obawiać się tego samego. Wszystkie prawdopodobieństwa muszą
być mnożone przez (nieznane) q – czyli szansę, że gra jest
uczciwa. Ile wynosi q ? Cholera wie… W kasynie q=1 ; chyba…

Prawdopodobieństwa spalenia domu przez
piorun wyliczyć oczywiście NIE można: każdy dom jest inny,
przewodność gruntu jest inna, nawet to, że spuszczam wodę podczas
burzy zmienia to prawdopodobieństwo – a z roku na rok (globalne
ocieplenie…) zmienia się i prawdopodobieństwo burzy, i liczba
piorunów. Obliczenie tego jest ABSOLUTNIE niemożliwe. Firmy
prowadzące feuerkasę stosują szeroki margines bezpieczeństwa… i zysku.

Przechodząc w ten sposób do
gier prawdziwych: Państwo macie absolutną rację, że ludzie
wartościują pieniądze różnie
. Sam się przyznałem, że
miliarda nie umiem wewnętrznie wartościować – bo w praktyce nigdy
miliarda nie miałem. Ale jako szef instytucji dysponującej paroma
miliardami wywaliłbym na zbity pysk (i, gdyby instytucja była
państwowa, przesłałbym zapewne do prokuratury doniesienie o
przestępstwie!) pracownika, który by nie postawił miliona
złotych z szansą: 1/1000 (+miliard); 999/1000 – Zero. Po tysiącu
takich zagrań firma byłaby o tysiąc do przodu. Oczywiście: przykład jest czysto fikcyjny, gdyż w życiu nigdy
nie znamy tych prawdopodobieństw

Jeśli jednak człowiek wartościuje
pieniądze różnie (np. jak pisze {~m}: „Gdy mam 100 PLN
to strata 50 PLN jest znacznie większa niż zysk 50 PLN
„) to
każdy mój co zdolniejszy student potrafił ułożyć grę, w
której człowiek ten, postępując zgodnie ze swymi
wartościami, będzie przegrywał w KAŻDYM przypadku. Oczywiście
takich gier mu się nie podsuwa, bo mógłby się połapać –
ale ten, dla którego 50 zł to jest 50 zł zawsze z nim w
dystansie wygra.

Konsekwentnie gdy ktoś zaproponuje mi
grę (-cały mój majątek – czyli, powiedzmy, -10 mln zł) × 0,4 + (+10 mln) × 0,6
to, oczywiście, zakład przyjmę; tylko…
(1)
proszę znaleźć mi faceta, który ten zakład (kosztujący go
średnio 2 mln zł!) ze mną zrobi!!

(2)
proszę mnie przekonać, że zakład będzie uczciwy; bo jeśli
znajdziecie mi takiego faceta, to będę podejrzewać, że to mafioso
lub podstawiony człowiek bezpieki; to q, proszę Państwa, q

========

PS. Niektórzy z Państwa skarżą
się, że napisali już kilka komentarzy – i nie dostali odpowiedzi.
Otóż statystycznie jeden wpis to ponad setka komentarzy – a
ja odpowiadam na 3-4… proszę sobie policzyć szansę – i nie
obrażać się. Czasem (rzadko!) odpisuję pod komentarzem – proszę
sprawdzać; czasem się to przesuwa o kilka-kilkanaście miejsc w
dół.

Do niektórych komentarzy
ustosunkuję się w Skrzynce Odpowiedzi jutro.

Komentarze:

1

~wacek
2008-01-21 23:50

Prawdopodobieństwo, że przeciętny Polak zna rachunek …
… prawdopodobieństwa, jest mało prawdopodobne.

l00sik@op.pl
2008-01-22 00:19

Myślę, że liczenie prawdopodobieństwa odpowiedzi na czyjś …
… komentarz przez JKM nie ma sensu, bo JKM zapewne nie odpowiada na losowo wybrane komentarze tylko takie, które go zainteresują. Więc jeśli ktoś będzie pisał …

~odp
2008-01-22 00:51

Czyli mniej więcej takie jak ten? xD

~Kamil
2008-01-22 08:24

Prawdopodobieństwo, że przeciętny Korwin zna się na …
… matematyce jest równie nikłe. Wykazał to przy swoich przykładach "liniowości". Prawdopodobieństwo, że nie uprości życia do partii golfa/pokera/meczu …

~Polak
2008-01-22 08:39

Aha! Jeszcze jedno, JKM! Jak zainwestujesz dziś pieniądze …
… z widokiem na zysk za jakieś pół roku (dość krótkoterminowa inwestycja), a nie daj Boże za 2 lata, to jest hazard jest się patrzy! Cholera wie, czy dożyjesz, …

~Polak
2008-01-22 08:47

CO DO PIORUNÓW to uderzają średnio 100 razy w każdej …
… sekundzie roku. I ginie od tego TYLKO kilka tysięcy ludzi. Tylko co czwarty piorun jest śmiertelny.

~JChŚ
2008-01-22 09:43

Czyli rocznie uderza ponad 3 miliardy piorunów. Ale nie co …
… czwarty jest śmiertelny, bo ginęłoby niemal 800 tys. ludzi, tylko jeśli już to co czwarty który uderza w człowieka.

~az
2008-01-22 11:01

Nie, raczej takie jak ten.

~odp
2008-01-22 11:03

CIEKAWE LISTY-ALE NIKT ICH NIE CZYTA -TYLKO DOPISUJE …
… SWOJ-pozdrawiam panie antysemito-jest pan tak wielkim anty -semita jak Pospieszalski-ile zarobicie na ksiazce Grosa-szkoda, ze poszla na makulature-nie gratuluje

~antek
2008-01-22 09:37

CIEKAWE LISTY-ALE NIKT ICH NIE CZYTA -TYLKO DOPISUJE …
… SWOJ-pozdrawiam panie antysemito-jest pan tak wielkim anty -semita jak Pospieszalski-ile zarobicie na ksiazce Grosa-szkoda, ze poszla na makulature-nie gratuluje

~antek
2008-01-22 09:40

Tautomeria. Prawdopodobieństwo może być małe lub duże.

~ITL
2008-01-22 10:17

Panie januszu, czy aby bezpieka nie robi pana w konia, …
… podgrzewajac dyskusje o tematach bez politycznego znaczenia? No bo tak, napisal pan prawde o ubezpieczeniach, poruszajac slusznie niedorzeczne marnotrawstwo i …

~Losos
2008-01-22 11:30

Przyjacielu 100siku, a po cholerę komu znajomość logiki …
… matematycznej oraz rachunku prawdopodobieństwa, skoro żaden odkryty do tej pory model matematycznego rozkładu prawdopodobieństw nie pasuje do gier …

~Ciekawy Człowiek
2008-01-22 17:16

Prawdopodobieństwo, że przeciętny Polak zna rachunek …
… prawdopodobieństwa, jest mało prawdopodobne.

l00sik@op.pl
2008-01-22 00:25

100 sik zrobiles to co ja u Czarneckiego.

~Marek
2008-01-22 03:29

Bez urazy. Ale lubię bardzo czytać JKM. Pobudza, kpi, …
… żartuje etc i robi to w klasie: "Pod muszką". U p. Czarneckiego mucha siada… Taka rola reducentów w przyrodzie. Że mało tu wpisuję (po moim pogromie "5 piw" przed …

l00sik@op.pl
2008-01-22 10:15

Panie Januszu skoro twierdzi Pan że nie da się pokonać …
… kasyna grając w ruletkę systemem podwójnych stawek, może zgodzi się Pan zagrać ze mną? Pan będzie kasynem a ja będe obstawiał minimalna stawka to 1000 zł bez …

~De Marco
2008-01-22 11:48

Mam pytanie, mówi Pan,  żeby sprywatyzować szkolnictwo, …
… zlikwidować MEN i odgórnie narzucony program. Jak np. zdawało by się wtedy maturę, wogóle było by cos takiego jak matura ? No bo kto niby miałby wystawiać …

~ciekawy janek
2008-01-21 23:53

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby istniały pewne …
… standardy ustalane np. przez ludzi naprawdę zaangażowanych w szkolnictwo i skupionych w jakiejś organizacji oświatowej.

~Cometto
2008-01-22 00:09

Oczywiście biorącej nieźle w łąpę za swoje decyzje, opinie …
… i certyfikaty. "Prawdziwe zaangażowanie" tak ciężko zmierzyć…

~Polak
2008-01-22 08:48

to o wiele prostsze. swiadectwa potrzebne sa albo …
… pracodawcy albo w nast. szkole. wiekszosc ludzi pracuje tam, gdzie sie uczylo. lokalny wlasciciel fabryki bedzie wiedzial, ile warte jest swiadectwo, powiedzmy, …

~Metzgerwein
2008-01-22 16:47

Jak Pan sprawdził, że jest jeden z 15. na świecie …
… najlepszych teoretyków podejmowania decyzji? A może to teoria? Te 10 mln to teoria czy rzeczywistość?

~wojtek
2008-01-22 00:09

Cytuję: "Jeśli jednak człowiek wartościuje pieniądze …
… różnie (np. jak pisze {~m}: "Gdy mam 100 PLN to strata 50 PLN jest znacznie większa niż zysk 50 PLN") to każdy mój co zdolniejszy student potrafił ułożyć grę, w …

~Tomek
2008-01-22 00:10

A oto dowód pokrótce: jeśli decyduję się na grę to …
… dlatego, że wartość oczekiwana mojej funkcji użyteczności rośnie. Niemożliwe jest, żeby po serii gier, z których każda podwyższa wartość oczekiwaną mojej oceny …

~Tomek
2008-01-22 01:03

Trudno mi to udowodnić ale podejrzewam że wybierając …
… strategię maksymalizacji wartości oczekiwanej jednostek użyteczności przegrał by Pan w pokera, z kimś kto by obrał strategię maksymalizującą wartość oczekiwaną w zł. …

~Bacz
2008-01-22 13:02

To proszę się jeszcze pozastanawiać, bo to ciekawe …
… zagadnienie. Nie masz racji. Zamiast pokera prościej pomyśleć o prostszych grach, np. w monetę.

~Tomek
2008-01-22 18:38

W monetę czyli bez dynamiki stawki to się ciebie nie da …
… ograć, bo twoja słabość leży w psychice, więc trzeba grać w grę że tak powiem interaktywną, wykorzystać to że nie będziesz chciał iść na tzw. duży obrót bo to się …

~Bacz
2008-01-22 22:33

No i swietnie, tylko ze jesli tak, to ja postepujac …
… racjonalnie do tego pokera w ogole nie zasiade przeciez.

~Tomek
2008-01-23 07:59

Panie Januszu!  Pytanie na kanwie przeczytanej niedawno …
… Smierci Zachodzu Buchanana: co Pan mysli o relacji (dlugofalowej) wolnej gospodarki do imigracji. Mam na mysli sytuacje, w ktorej sciagamy do Polski mase …

~lis
2008-01-22 00:14

Aha, jeszcze gwoli wyjasnienia – precyzyjniej powinienem …
… byl napisac: liberalnej gospodarki konsekwentnie stosowanej takze do konstruowania polityki imigracyjnej. Naturalnie, nie jestem przeciwnikiem wolnej gospodarki, …

~lis.
2008-01-22 00:23

Kontekst w jakim sa przedsatawiane argumenty przeciw …
… ubezbieczaniu sie jest naprawde malo przekonujacy, panie Januszu.  Pan probuje nas przekonac ze loteria to cos negatywnego i zaraz potem pisze pan to: "Emerytura – …

~imigrant
2008-01-22 00:15

Ty gląbie chodzi o to że nie masz wyboru, oszczędzasz w …
… ZUSIE czy  NIE. Musisz płacić i koniec . Zrozumiałeś wkońcu KPW !!!!!!!!!!!.

~andrzejw2
2008-01-22 00:56

To ty jestes glab, bo nie ma znaczenia czy oszczedzasz pod …
… przymusem czy nie. Jezeli oszczedzasz dobrowolnie i umrzesz przed zalozonym przez siebie wiekiem emerytalnym to nic z tych pieniedzy nie masz, nigdy z nich nie …

~imigrant
2008-01-22 01:11

jak to nie ma znaczenia?? skoro uważam, że mi się to nie …
… opłaca, to wolałbym nie być do tego zmuszany… chodzi o możliwość WYBORU, ja tam wolałbym już chyba te parę stów miesięcznie do skarpety chować 😛

~sapaqi
2008-01-22 02:27

Ja tez bym wolal to do skarpety schowac… ale nie o tym …
… tu dyskutujemy!!!!! To jest to co napisal JKM, przeczytaj uwaznie: "Emerytura – to bilet na loterię kupowany na raty. Jeśli dożyję do 65 roku – wygrałem, i …

~imigrant
2008-01-22 02:58

Czy ty nie rozumiesz? Na raty  MUSISZ oddać zusowi np. 200 …
… 000 zł. W miedzyczasie urzednicy przejadają (pesymistycznie nawet 50%). Jak dozyjesz część z tych pieniedzy otrzymasz na raty, w takiej wysokosci  rat jaka …

~menzone
2008-01-22 10:22

1. Wiec wyciagnales z portfela 200 000 zl i oddales je …
… zusowi i nazywasz to  strata – zgoda. 2. Teraz wyciagnales z portfela 200 000 zl i dales je zonie(dzieciom, etc) czyli stan twojego portfela jest teraz identyczny …

~imigrant
2008-01-22 22:09

wygrałem… bo dostaną je moi spadkobiercy… nawet …
… zakładając, że nie dożyje ktoś wieku emerytalnego – nie jest powiedziane że umrze nagle (rak np)… może więc te swoje pieniądze spożytkować na dodatkowe …

~sapaqi
2008-01-22 10:50

Przegrales… bo dostana twoi spadkobiercy. Oni wygrali …
… ale ty przegrales.

~imigrant
2008-01-22 18:26

oszczedzac sie oplaca. nie oplaca sie "ubezpieczenie" …
… emerytalne. dlatego jest przymusowe. jak masz chwile, to policz ile bys uzbieral przez 45 lat pracy, odkladajac na lokate dlugoterminowa co miesiac 600 PLN. …

~Metzgerwein
2008-01-22 01:05

Ale to nie o tym tu dyskutujemy. Ja mysle ze JKM chodzilo …
… o to ze "gdzies tam" odkladamy pieniadze na emeryture, nie wazne jest gdzie. Wazne jest to ze mozemy uzyc tych pieniedzy TYLKO pod pewnym warukiem mianowicie …

~imigrant
2008-01-22 01:19

nie, JKM zauwaza, ze jest to ("ubezp." w ZUS) "ratalna" …
… loteria, i ze jest to raczej ponura loteria, bo a) przymusowa, b) stawka jest zycie.

~Metzgerwein
2008-01-22 01:51

A czy oszczedzanie do "skarpety" to nie jest loteria?   To …
… jest to co napisal JKM, przeczytaj uwaznie: "Emerytura – to bilet na loterię kupowany na raty. Jeśli dożyję do 65 roku – wygrałem, i wygraną otrzymuję na raty; …

~imigrant
2008-01-22 03:00

wygralem. pieniadze zapisze zonie, dzieciom lub ktos je …
… sobie znajdzie, jesli jestem sam. jesli nie dales sie oszukac – wygrywasz – nawet, jesli z wygranej nie skorzystasz, bo umarles. a jesli ktos Ci zabiera 37% …

~Metzgerwein
2008-01-22 04:07

Wygrałeś. Bo masz możliwość skorzystania z alternatywy. …
… Zostawiasz pieniądze potomnym, a wiedząc, że masz np raka i zejdziesz  za 2 lata – leczysz sie za te pieniądze (nie czekając aż osiągniesz wiek emerytalny). A jak …

~menzone
2008-01-22 10:46

Blad! Poprawna odpowiedz jest przegrales!!! Jezeli …
… pieniadze dostanie zona albo dzieci to one wygraly ale ty przegrales.

~imigrant
2008-01-22 18:25

ze swymi pieniedzmi robie co zechce. jesli dostaja je Ci, …
… kt. ja wybralem (rodzina) – wygralem. jesli ktos inny (ZUS) przegrywam. jesli ZUS bylby prywatny i dobrowolny – wygrywam, bo wygrywam wowczas, gdy daje co moje, …

~Metzgerwein
2008-01-22 18:46

Nie ma watpliwosci ze aby zabezpieczyc sie na starosc …
… lepiej jest oszczedzac niz placic skladki do ZUS. Ja sie z tym zgadzam w 100% Tylko jezeli zalozymy ze placenie skladki to hazard bo mozemy umrzec i nie zobaczyc …

~imigrant
2008-01-22 19:49

jesli ide do sklepu to albo kupuje TV albo lodowke. jesli …
… TV, to pieniadze dostaje SONY, jesli lodowke to => Amica. wygrywam ja, w obydwu wypadkach, bo dalem pieniadz komu chcialem i dostalem to co wybralem. jesli …

~Metzgerwein
2008-01-22 22:17

Z twoim mysleniem jest cos nie tak. Ten przyklad ma sie …
… nijak do tej dyskusji bo jak kupisz cos to dostajesz towar o wartosci kwoty ktora wydales i stan towjego posiadanie sie nie zmienil.

~imigrant
2008-01-22 22:44

dobrze kombinujesz:-) jesli pieniadz wezmie zona, to tez …
… mam za to tyle samo dobra:-))

~Metzgerwein
2008-01-23 00:29

Nie. Dobro ma zona nie ty!

~imigrant
2008-01-23 00:49

jesli przedtem SONY dostalo moj pieniadz, to mowieles, ze …
… ja za to dostalem inne dobro. tu jest analogicznie:-)  jesli ost. raty SONY dostanie po mojej smierci, a TV sluzylo mi obrazem i dzwiekiem do konca moich dni – …

~Metzgerwein
2008-01-23 02:15

Problem jest w tym ze ty probujesz pokazac ktory system …
… jest lepszy (z ktorego mozna wyciagnac wiecej pieniedzy) a nie ktory jest mniej czy wiecej ryzykowny. Oba sa tak samo ryzykowne i nikt nie chce tego przyznac.

~imigrant
2008-01-23 17:52

Oszczędzać się opłaca; placic składkę? W uczciwej firmie – …
… tj. takiej, ktora z góry powie, ile bede mial pieniędzy przeszedłszy na emeryture w jakimś roku (i te pieniądze na pewno ma) – mozna (to jest w istocie tzw. …

~JKM
2008-01-22 01:29

Sprobuje jeszcze raz! Wydaje mi sie ze, jak w tytule, …
… dyskutujemy o hazardzie a nie o oszczedzaniu. Nikt nie da mi pewnosci ze nie umre zanim zaczne uzywac pieniedzy ktore odlozylem na emeryture – nawet gdy oszczedzam …

~imigrant
2008-01-22 01:47

dostałeś już odp w paru postach wyżej (ode mnie też) więc …
… nie będę się powtarzał…

~sapaqi
2008-01-22 10:56

Niestety nie dostalem bo wszyscy maja wyprane mozgi i nie …
… umieja zrozumiec co napisalem. Moje pytanie jest proste. Oszczedzasz, umierasz, nigdy nie miales szansy uzyc tych pieniedzy. Czy wtedy wygrales czy przegrales? …

~imigrant
2008-01-22 17:51

loteria lub jej odpowiednik wystepuje wtedy, jesli …
… kupujesz cos o mniejszej wartosci (los, polise, udzial w funduszu emerytalnym) i masz szanse wygrac cos o wartosci wiekszej. oszczedzanie nie jest tego przykladem, a …

~Metzgerwein
2008-01-22 19:35

Wmawianie ludziom ze ubezpieczenia to loteria jest …
… zupelnie bezsensowne. I nie mozesz porownywac ubezpieczenie z losem kupionym na loterii bo sa to dwie rozne rzeczy. Roznica jest taka ze na loterii mozesz wygrac a na …

~imigrant
2008-01-22 21:35

porownywac mozna wszystko ze wszystkim. tylko wtedy mozesz …
… dostrzec (dostrzedz;-D) ew. roznice.

~Metzgerwein
2008-01-23 00:45

Panie, to brednie i pobożna życzenia! Na pewno ma? A skąd …
… ta pewność? Idąc Pańskim tokiem myślenia, to taka sama ruletka jak teraz. Albo i większa, bo istotą wolnego rynku jest to, że słabsi przedsiębiorcy bankrutują. …

~Polak
2008-01-22 08:53

Szanowny Panie! Pańskie rozumowanie, jakkolwiek słuszne, …
… nie uwzględnia jednej sprawy – gra w kasynie jest dobrowolna. "Gra w życie" (słowem życie jako takie) niekoniecznie (a nikt przy zdrowych zmysłach życia sobie …

~Koliber
2008-01-22 00:18

Ty ośle życie to GRA , no przynajmiej według MNIE , i …
… powinneś mieć wybór , ubezpieczyć się w ZUSIE czy nie , no tak by było gdybyś był wolnym człowiekim , ale niestety jesteś niewolnikiem i musisz pracować całe swoje …

~andrzejw2
2008-01-22 01:13

Tylko, że statystyka się sprawdza przy dużej ilości prób. …
… Czyli jak pan będzie miał parę tysięcy losowań to opłaca się stawiać miliony żeby wygrać miliardy. Ale jak ma pan jedno losowanie to większe jest …

~sw3
2008-01-22 00:18

"Ale jak ma pan jedno losowanie to większe jest …
… prawdopodobieństwo że pan ten milion straci niż że zyska mliard." NIE. Zwieksza sie ZAROWNO szansa, ze straci sie caly milion, jak i ze zyska sie caly MILIARD. Przy duzej …

~cybernetyk
2008-01-22 13:48

Dlaczego system podwajania nie działa Pana zdaniem? …
… (DOWOD) Gram po prostu do pierwszej wygranej. Z prawa wielkich liczb MUSZĘ w końcu wygrać, jeśli to magiczne pana q=1 w kasynie. Jeżeli za wygraną dostanę +100%, to …

~Krzysiek
2008-01-22 00:21

Ale jesteś uparty :-))) To o czym piszesz to tylko TEORIA! …
… Wejdź sobie choćby na http://www.expekt.com/?lc=pol i wybierz GRY, a potem ruletkę. I obstawiaj. 🙂 Kiedyś próbowałem sprawdzić ten system i okazuje się, że …

~szalony Johny
2008-01-22 00:37

A jeśli wciąż chcesz się kłócić o jakości tego systemu to …
… policz sobie ile wygrałbyś w ciągu tych 5 godzin gry. Załóżmy, że krupier daje radę co minutę zakręcić kołem (co jest niemożliwe), to daje to w sumie 5*60 czyli …

~szalony Johny
2008-01-22 00:45

Dodatkowo należy wspomnieć o opacznym traktowaniu …
… prawdopodobieństwa matematycznego. Np. prawdopodobieństwo wyrzucenia reszki 1/2, interpretowane jest zazwyczaj jako konieczność wyrzucenia, dajmy, 5ciu reszek w 10ciu …

~Cezary
2008-01-22 00:22

Stosunek składki do sumy ubezpieczenia jest tak ustawiony, …
… że zawsze wygrywa Towarzystwo Ubezpieczeń. Należy pamiętań, że ubezpieczenia wymyślili holenderscy kupcy jako zrzutkę dla kolegów-pogorzelców, bo ICH TEŻ TO …

~www.blogmatriks…2008-01-22 00:22

A ktory biznes jest ustawiony inaczej. Biznes zawsze …
… zarabia, bez wzgledu na to co produkuje, bo inaczej przestaje istniec.

~imigrant
2008-01-22 22:13

A ktory biznes jest ustawiony inaczej. Biznes zawsze …
… zarabia, bez wzgledu na to co produkuje, bo inaczej przestaje istniec.

~imigrant
2008-01-22 22:13

Inne podejscie. Nie grajac w ruletke czy nie kupujac losow …
… na loteri mozna zaoszczedzic pieniadze – oczywiscie z tym sie mozna zgodzic. Nie gramy i nie tracimy. Tylko jak mozna nie grac w "loteri" zwanej zyciem. …

~imigrant
2008-01-22 00:22

to Pana majątek wynosi minus 10 milinów złotych,  ja umiem …
… czytać ale niewiem czy Pan umie pisać . Pozdrawiam .

~andrzejw2
2008-01-22 00:23

muszę Ciebie zmartwić, Ty nie umiesz czytać :))) a …
… przynajmniej nie ze zrozumieniem treści :)))

~REALISTA
2008-01-22 12:37

Mam pytanie o naturze ogólnej.  Chodzi mi o rolę państwa w …
… Pana idei kapitalizmu. Punktami zbieżnymi w moich i Pana poglądach jest minimalny wpływ na gospodarkę przy jednoczesnym rozwoju i umacnianiu bezpieczeństwa w …

~Arek Balwierz(J…2008-01-22 00:27

Z tym prawdopodobieństwem to coś Panu nie wyszło. Nie jest …
… prawdą, że nawet zakładając znajomość tych prawdopodobieństw (w grze o miliard) po 1000 gier w końcu trafiłaby się jedna wygrana. Ona nie musi się trafić, …

~matrix
2008-01-22 00:28

Ale też mogłoby się trafić np. 5 razy. Jednak …
… statystycznie zdaża się 1 raz na 1000 czyli grający wygrywa 1001 stawek z prawdopodobienstwem 1/1000 (w przypadku miliarda nie traci stawki 1000) więc się opłaca w to grać

~luke
2008-01-22 01:15

przepraszam za pomyłkę – w przypadku wygranej miliarda nie …
… traci stawki czyli miliona (nie tysiąca) więc wygrywa 1001 stawek

~luke
2008-01-22 01:26

heh chyba nie rozumiesz pojęcia "prawdopodobieństwo" 🙂 …
… oczywiście, że i 100.000 gier mogłoby nie starczyć jak miałbyś duuuużego "pecha"… ale równie dobrze można wygrać w pierwszej grze mając "szczęście"…  1/1000 …

~sapaqi
2008-01-22 01:42

heh może ty rozumiesz pojęcie "prawdopodobnieństwo", ale …
… pojęcia "błąd hazardzisty", "regresja do średniej", "prawo małych liczb" już cię chyba przerastają 🙂

~Nick
2008-01-22 08:42

nie przerastają… czyli przyjmujesz zakład? dla …
… uproszczenia rzucę 1000 razy 10ścienną kostką, ma nie być ani razu jedynki… tu nie ma mowy o błędach, przecenianiach, złudzeniach itd bo niczego szacować nie muszę – …

~sapaqi
2008-01-22 11:19

No dziwne, bo to, co piszesz, świadczy o tym, że cię …
… przerastają… Widzisz, nie rozumiesz.  Prawdopodobieństwo NIE WYRZUCENIA w twoim przykładzie jedynki w 1000 rzutach to jakieś… 1,7479 * 10^(-46) — więc jest …

~Nick
2008-01-22 12:54

sorry ale ja odpisywałem na posta kogoś wyżej kto …
… twierdził, że i przy 100.000 prób może JKM nie wygrać… (pojęcia znam ogólnie, rachunek prawdopodobieństwa na polibudzie to miałem prawie 10 lat temu to szczegółów nie …

~sapaqi
2008-01-22 16:36

Nawet z tego, co napisałeś wynika, że właśnie może nie …
… wygrać! Nawet jeśli prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest bardzo małe, to zdarzenie takie jest możliwe. A pamiętaj, że przykład dotyczył wcale nie grania …

~matrix
2008-01-22 22:39

Szanowny Panie Januszu, dwa komentarze Nie było żadnego …
… powodu, by zmniejszało. Wszak PZU nie pokrywało przecież, za czasów wprowadzania obowiązkowych pasów, kosztów leczenia! Te pokrywał wtedy ZUS (obecnie NFZ). PZU …

~JMP
2008-01-22 00:30

na zero tez mozna postawic , "Te pokrywał wtedy ZUS " …
… według mnie powinno sie pisać pokrywało , no niewiem , a tak ogólnie z róletką możesz se wybrać  grasz czy nie , z ZUSEM nie ma wybory ,i to podstawowy i ogólny …

~andrzejw2
2008-01-22 00:42

Panie Januszu, kolejna nagroda przed panem, tym razem …
… wysokie obcasy: http://tiny.pl/pbrj

~maciej ś.
2008-01-22 00:36

PRAWO ANTYMONOPOLOWE? Szanowny Panie Januszu, jakie jest …
… pańskie zdanie na temat tzw. prawa antymonopolowego (prawa konkurencji)? Czy jeżeli w warunkach wolnej konkurencji (jest to, rzecz jasna, jedynie założenie) dany …

~Kibic Polonii B…2008-01-22 00:42

A ja sądzę, że bez wsparcia Państwa żaden monopol na …
… dłuższą metę sie nie utrzyma. Zawsze znajdzie się ktoś, kto to zrobi lepiej, taniej albo w sposób bardziej pasujący jakiejś grupie. Albo zostaje wymyślona nowa …

~mirek
2008-01-22 01:07

Cytat: "Konsekwentnie gdy ktoś zaproponuje mi grę (-cały …
… mój majątek – czyli, powiedzmy, -10 mln zł) × 0,4 + (+10 mln) × 0,6 to, oczywiście, zakład przyjmę; tylko… (1) proszę znaleźć mi faceta, który ten zakład …

~Tomek
2008-01-22 00:44

Aby ukazać absurd Pańskiego stwierdzenia, że przyjąłby Pan …
… zakład, dobitniej, dla tych nielicznych, którzy jeszcze nie widzą absurdu urągającemu nie tylko matematyce, ale najprostszemu chłopskiemu rozumowi: załóżmy …

~Tomek
2008-01-22 00:56

hmm akurat matematyce to raczej nie urąga… bo z tej …
… wyraźnie wynika, że gra jest minimalnie opłacalna (co jako olimpijczyk matematyczny powinieneś wiedzieć, chyba że jeszcze wtedy "nie braliście" rachunku …

~sapaqi
2008-01-22 02:56

Urąga matematyce w tym sensie, że przedstawiony dowód …
… opłacalności zakłada, że jedyna możliwa funkcja to funkcja liniowa. Tak więc dowód niematematyczny przedstawiony jest jako dowód matematyczny. "Opłacalność" a …

~Tomek
2008-01-22 03:07

PS. Powtarzasz ten sam błąd co JKM, twierdząc, że …
… "matematycznie się opłaca", i że "statystycznie" wynik jest pozytywny, co jest bzdurą. Matematyka w ogóle nie mówi nic o tym, co w życiu się opłaca a co nie. To co …

~Tomek
2008-01-22 03:13

Zresztą sam zauważasz, że "wizja posiadania drugiego …
… mieszkania blednie przy wizji spania pod mostem". I o to chodzi. To jest *prawdziwa* wartość tych pieniędzy. Za chwilę jednak wracasz do błędnego stwierdzenia, że …

~Tomek
2008-01-22 03:17

heh to bardzo dobry wynik… mogliby się dogadać i tych 6 …
… oddałoby 4 mieszkania tym 4 bezdomnym a 2 by sprzedali i podzielili kasę :PP i o to chodzi JKM myślę, że takie "cyborgi" zawsze/na dłuższą metę wygrają z …

~sapaqi
2008-01-22 11:44

Dogadać to by się mogli, i to właśnie byłoby …
… ubezpieczenie. Gdyby się nie ubezpieczyli, to byłby zły wynik.

~Tomek
2008-01-22 21:10

Jeszcze odpowiem agresywnie, na agresywny atak ("chyba że …
… jeszcze wtedy "nie braliście" rachunku prawdopodobieństwa"). No więc twierdzisz, że matematycznie zostało udowodnione, że zakład jest opłacalny. Równocześnie …

~Tomek
2008-01-22 04:18

A na jakiej podstawie tak twierdzisz? Przecież dla kogoś …
… zyskanie drugiego mieszkania może być więcej warte niż strata jedynego posiadanego.

~Ralf
2008-01-22 11:03

No to obstawiasz zakład? 🙂

~RHOMANN
2008-01-22 02:56

Nie. Jak mówiłem, nie opłaca się. Ani po jednej, ani po …
… drugiej stronie.

~Tomek
2008-01-22 03:05

a najbogatszy człowiek inwestujący na giełdzie (czyli …
… Warren Buffett) mówi, że dywersyfikacja jest dla tych co nie wiedzą co robią :))) od jakiej liczby zaczyna się mówić o wystarczającej DYWERSYFIKACJI??? dlaczego …

~REALISTA
2008-01-22 08:46

Rzadki w miarę rozsądny wpis, REALISTO. Pogadałbym z Tobą …
… na ten temat, ale do rozsądnej dyskusji wymagane jest minimum kultury w rozmowie, a niestety od Ciebie tego nie mogę oczekiwać, wnioskując po innych wpisach.

~Tomek
2008-01-22 09:04

Ubezpieczający się nie tylko przepłaca składkę …
… ubezpieczycielowi ale ponosi niejednokrotnie wiele bezsensownych kosztów, których ubezpieczyciel wymaga np ubezpieczam wynajęty lokal który posiada 2szt drzwi wejściowych …

~roman
2008-01-22 01:00

płacenie (obowiązkowe!!) na ZUS to jest loteria. …
… Obowiązkowe ubezpieczenia to jest loteria. Przykłady możnaby naprawdę mnożyć bardzo długo. Polska krajem hazardzistów? Szkoda, ze nie z wyboru lecz z przymusu..

~ic
2008-01-22 01:02

Pytam już nie o ubezpieczenia tylko o Pana życiorys. Skąd …
… Pan wie, że był w pierwszej 15 na świecie jeśli chodzi o Teorię Podejmowania Decyzji? Był jakiś ranking? Proponowano Panu posadę na Harvardzie, Cambridge? Jeśli …

~Rochu
2008-01-22 01:09

Heh, dopiero to zauważyłem. "Dowód przez autorytet". W tym …
… samym poście pada nieprawdziwe stwierdzenie czysto matematyczne: "co zdolniejszy student potrafił ułożyć grę, w której człowiek ten, postępując zgodnie ze …

~Tomek
2008-01-22 01:32

w KAŻDYM przypadku chodzi zapewne o wynik gry na końcu a …
… nie, że każde losowanie to przegrana zapewne wartość oczekiwana w baaaaaaaaaardzo dużej liczbie prób jest ujemna (raz wygram, raz przegram ale finalnie zawsze w …

~REALISTA
2008-01-22 02:11

No oczywiście, wynik na końcu serii gier. To co napisał tu …
… JKM jest jednoznaczne. Napisał dużymi literami, że w "KAŻDYM" przypadku będzie strata. Że zagramy sobie n gier, i na 100% będę miał stratę na koniec. Proste, …

~Tomek
2008-01-22 04:35

zakładając, że nawet stratę traktujesz jak zysk w swojej …
… funkcji wartości swojego majątku to nigdy nie stracisz :))) hahaha ale tym sposobem dochodzimy do absurdów 🙂 być może są przypadki ludzi, którzy czerpią …

~REALISTA
2008-01-22 08:36

Nie traktuję straty jako zysk.

~Tomek
2008-01-22 08:40

Właśnie, ciekawe. Ten argument brzmi mniej więcej jak "20 …
… lat temu byłem jednym z 15 najlepszych specjalistów od informatyki, więc proszę mi nie wmawiać, że komputer może mieć więcej niż 16MB pamięci RAM!"

~Nick
2008-01-22 12:55

Panie Januszu, popełnia Pan błąd rozumowania porównując …
… grę w ruletkę i ubezpieczenia. Ubezpieczenia są zawsze grą o wartości oczekiwanej mniejszej od zera. Nawet jeżeli nie zawieramy umowy ubezpieczenia, zawsze …

~kubaw
2008-01-22 01:22

czy te samochody porywa ubezpieczyciel celem napędzenia …
… sobie klienteli a prasa dokładnie opisuje takiego "niedostosowanego" osobnika??? (w końcu kto ma dokładną bazę ubezpieczonych???) ja bym raczej obstawiał …

~REALISTA
2008-01-22 02:38

STAWKI też mają znaczenie :))) podejrzewam, że wiele osób …
… jeśli miałoby postawić jednorazowo DUŻĄ kwotę nawet przy dodatniej wartości oczekiwanej z gry to i tak wolałoby grę o MAŁYCH stawkach i wartości oczekiwanej …

~REALISTA
2008-01-22 08:15

Przyszła mi do głowy taka myśl, że obowiązkowe …
… ubezpieczenia, to nie są wcale ubezpieczenia, tylko coś w rodzaju podatku lub po prostu haraczu (to zresztą to samo). Ubezpieczenie emerytalne – obowiązkowe, bo tak …

~elem
2008-01-22 01:41

Tego, że hazard (np. ruletka) jest nieracjonalny, nikt tu …
… nie neguje. Różnica, która sprawia, że ubezpieczenia bywają racjonalne, jest taka, że wykupienie ubezpieczenia zmniejsza odchylenie standardowe posiadanego …

~Tomek
2008-01-22 01:50

Poczułem potrzebę skorygowania samego siebie. Otóż ruletka …
… też może być w pewnych bardzo wyjątkowych okolicznościach racjonalna. Wszystko zależy od krzywej popytu na pieniądz danego osobnika. Przykładowo gdy ktoś ma …

~Tomek
2008-01-22 04:47

czy ta potrzeba wynikła z Pańskiej subiektywnej funkcji …
… wartości swoich dowodów na blogu JKM? :)))

~REALISTA
2008-01-22 08:40

Z punktu widzenia maksymalizowania użyteczności człowiek …
… zawsze postępuje racjonalnie. Jeśli jest milionerem i ubezpiecza się od złamania ręki na sumę 5000 płacąc 2000 ubezpieczenia (wiedząc że szansa wypadku jest …

~Ralf
2008-01-22 09:34

Cytat: "Przechodząc do gier hazardowych, ostrzegam: proszę …
… mnie nie pouczać! Ja 20 lat temu byłem jednym z 15 najlepszych specjalistów […]" Nie lubi się dyskusji? Jak ktoś ma rację, to wystarczą argumenty logiczne. …

~Tomek
2008-01-22 02:03

Idiotyzmy piszesz Pan o grach. Kasyna są z reguły …
… nieuczciwe. Nie pozwalają rejestrować wyników, ograniczają stawki i wypraszają gości niewygodnych. Wynika to np. z tego, że stół ma z reguły nierówne prawdopodobieństwa …

~pebert
2008-01-22 02:05

Mówi Pan o subiektywnej nieliniowej wartości pieniądza …
… jako o "błędzie", czymś w rodzaju złudzenia optycznego, pomyłkę w obliczeniach mózgu. Ale nie o tym mowa. Gdy mowa o subiektywnej wartości pieniądza, nie chodzi o …

~Tomek
2008-01-22 02:27

Wszystkim wierzącym w niezawodne systemy polecam stronę …
… Wizard of Odds Gość który prowadzi tę stronę czyni mnóstwo wyliczeń, demaskując tzw "systemy". Jest tam też parę porad które szczególnie się przydadzą …

~Xipe Totec
2008-01-22 02:53

Byłem tam. Cóż, to jest początkujący specjalista. …
… Tymczasem niewiele wie, chociaż jest zdolnym matematykiem samoukiem. Problem gier hazardowych polega na tym, że żadne istniejące modele matematyczne nie pasują do tych …

~Ciekawy Człowiek
2008-01-22 17:01

DOKOPAC JKM Oczywiscie specjalistow nie nalezy pouczac ale …
… jak widac specjalisci TEZ ROBIA BLEDY,moze nawet z rozpedu ale czasem calkiem POWAZNE.Nie ja pierwszy ten blad zauwazylem.Prosze spojrzec co napisal …

~optymista
2008-01-22 04:15

Ja rozumiem popełnić błąd. Ale co innego popełnić błąd, a …
… co innego powtarzać ten sam błąd przez tydzień, krzyczeć "nie dyskutować ze znawcą!", a równocześnie ignorować czytelników w kółko wskazujących ten błąd. Do …

~Tomek
2008-01-22 04:26

DOKOPAC JKM (niekoniecznie zlosliwie)- PATRZ :{~matrix}, …
… 00:28

~optymista
2008-01-22 04:20

Gdyby nie bylo limitu stawki to grajac na kolory mozna by …
… bylo nie podwajac a potrajac i wowczas juz efekt zera jest omijany 🙂

~Sayen_Met
2008-01-22 07:39

Witam, Jestem ciekaw czy interesowal sie Pan kiedys …
… problemem pokera. Czy uwaza Pan go moze za gre czysto hazardową, czy może jako pewną odmianę sportu (mam na myśli np. odmianę texas hold-em)? Pytam się ze względu na …

~m_grzegorzek
2008-01-22 08:09

Jedna rzecz jest kluczowa w tej całej pseudo-matematyce …
… ubezpieczeniowej. Matematycznie nie da się wywnioskować, że 1000 zł jest zawsze warte tyle samo dla każdej osoby w każdych okolicznościach. To byłby absurd. …

~Tomek
2008-01-22 08:21

Co więcej – w sytuacjach kryzysowych (choroba, wypadek, …
… itd), pieniądze stają się bardziej potrzebne, czyli bardziej wartościowe, bo po prostu jest ich mniej, bo pojawia się nagły wydatek. Dlatego możliwe jest …

~Tomek
2008-01-22 08:38

No nie da sie bo emocje nie podlegaja zmierzeniu …
… fizyczno-matematycznemu. I na tym wlasnie bazuja firmy ubezpieczeniowie, zachwalajac swojw oferte.

~kk
2008-01-22 11:41

Ruletka różni się od ubezpieczeń (np. zdrowotnych) tym, że …
… w ruletkę chcę wygrać, a w ubezpieczalni chcę przegrać! (tj. wcale nie chcę złamać tej ręki). Ideą ubezpieczania się nie jest "wygrywanie" pieniędzy od …

~pw
2008-01-22 08:24

Z ruletki można zrezygnować natomiast trudno jest np. nie …
… chorować i dlatego ubezpieczenia są gorsze od ruletki, bo żerują na ludzkim strachu i przeświadczeniu o nieuchronności zdarzenia. Pewnie nie uda się przekonać …

~yale
2008-01-22 11:50

A ja się znowu będę czepiał…. rozumiem Pana upór (moim …
… zdaniem słuszny)  przy pisaniu  przez Pana słów np. módz zamiast móc itp. ale Panie Redaktorze do diabła ….!!!!  Rzeczowniki  odsłowne z "nie"  piszemy łącznie …

~amapola
2008-01-22 08:24

cree*

~amapola
2008-01-22 08:27

cree*

~amapola
2008-01-22 08:27

CZY DEZINFORMACJA TO WASZA RACJA BYTU- CZY SPOSOB …
… ZARABIANIA NA PAPU-czy jestescie wierni temu co mowicie- czy tylko ,aby sensacje wywolac-udalo sie panu parntnera wykolowac w wyborach -nie bylo to  mistrzostwo, ale …

~ryszard
2008-01-22 09:34

W tej grze –> (1/1000 (+miliard), 999/1000 (-miliard)), …
… no i w rzeczywistosci w kazdej innej grze losowej (hazardowej) gdy istnieje szansa przegranej z malym prawdopodobienstwem – zmierzajacym do zera – istnieje …

lucid_dreamer@vp…2008-01-22 09:41

matyk Pan wybaczy, ale ja jeszcze w kwestii ubezpieczeń. …
… 1. Zgadzam, się że dla ogółu gospodarki lepiej jest, gdy nikt się nie ubezpiecza 2. Ale każdy dba o własny interes (to dobrze), więc pojedynczy człowiek nie musi …

~matyk
2008-01-22 09:45

To jest co najmniej dyskusyjny wniosek. Wszyscy zakładają …
… jakoś, że pieniądze wpłacone ubezpieczeniu a nie wypłacone w postaci odszkodowań "przepadły" z gospodarki. A to nie jest prawda! Firma ubezpieczeniowa jest tak …

~JMP
2008-01-22 10:37

Będąc w zasadzie przekonanym przez pana, muszę jednak …
… wyrazić jedną wątpliwość: czy rzeczywiście można zawsze porównywać ubezpieczenie z hazardem? Kiedy gram w ruletkę, wydaję pieniądze, które mam, żeby mieć możliwość …

~Kubacki
2008-01-22 09:46

Ech panie Januszu, pan tu o strategiach, procentach, …
… teoriach losowych, a ludzie w ubezpieczenia po prostu WIERZĄ. To jest jak religia. Np. ja nie jestem ubezpieczony, nie płacę na emeryturę w ZUSie i moja mama ciągle …

~MirkoPolo
2008-01-22 09:46

A ja tam lubię czytać JKM – w końcu śmiech to zdrowie.

~JAM
2008-01-22 09:50

Śmiech śmiechem, ale jego wyznawcy rzeczywiście mogą się …
… nie ubezpieczać, to będzie wyglądało coraz bardziej prawie jak sekta samobójców wierzących w ufo. No ale cóż, im jestem starszy tym mam bardziej cyniczne …

~Tomek
2008-01-22 10:03

Ciekawe, czy kosmici się ubezpieczają. Podróż z galaktyki …
… do galktyki może być niebezpieczna.

~jac
2008-01-22 10:43

"Competition is sin" – John D.Rockefeller.

~jac
2008-01-22 10:01

Wszystko w miarę jasne i spójne, ale, powoływanie się na …
… globalne ocipienie w Pana przypadku, to niedociągnięcie. Powoływanie się na "fakt" rodem z gazety o tym samym tytule….

~już nie studenc…2008-01-22 10:18

Czy po wprowadzeniu nakazu jazdy w pasach, co rzekomo …
… podnosi bezpieczeństwo kierowcy, PZU zmniejszyło składki??!!!? PZU powinno w takim przypadku zwiększyć składki na OC i NNW, ponieważ opatulony pasami kierwca czuje …

kdwiecki
2008-01-22 10:30

Kocha Pan mały rząd? To może warto znieść NBP; drukowac …
… bezinflacyjny pieniądz rządowy lub miec walutę opartą o standard złota; finansować armię, policję, sądy z ceł i akcyzy; znieść podatki i składki wewnątrz kraju – …

~jac
2008-01-22 10:35

postawienie miliona przez takiego pracownika byloby …
… glupota, przeciez kolejne zdarzenia sa niezalezne, rownie prawdopodobnie moglby wygrac za pierwszym razem co za piatym lub nie wygrac wcale grajac tysiac razy

~bishok
2008-01-22 10:45

Nie wiem czy uda się zakończyć temat ubezpieczeń, bo …
… właśnie niektórzy przekonali się, że giełda to taka sama ruletka jak ubezpieczenia . Ta obecna panika w "kasynach" całego świata – to fascynujący temat zarówno dla …

~yale
2008-01-22 11:19

Kilka tez Michalkiewicza o UE, zebranych przeze mnie w …
… jeden tekst – zapraszam do lektury – http://kavee.blog.onet.pl/

~http://kavee.bl…2008-01-22 11:27

Poważne pytanie łączące hazard z polityką. Czy można …
… ubezpieczyć się od zdarzenia jakim jest przegranie wyborów na Prezydenta Polski? Czy w pewnych warunkach firmie ubezpieczeniowej może opłacać się zapłacenie 30 mln …

~marcin
2008-01-22 11:36

Nie wiem czy byl Pan w gronie najlepszych na swiecie, ale …
… szkoda czasu na przekonywanie palantow ktorzy nie chcieli sie matematyki uczyc i nie rozumieja ze jak liczba 12 niw ypadla przez 1000000 losowan w totolotka, to …

~kk
2008-01-22 11:38

Witam serdecznie Panie Januszu! Od poczatku lat 90-ych …
… … … Witam serdecznie Panie Januszu! Od poczatku lat 90-ych … Witam serdecznie Panie Januszu! Od poczatku lat 90-ych jestem goracym Pana …

~bonin
2008-01-22 11:51

Wmówiono nam, a zwłaszcza młodym ludziom, że komuna się …
… skończyła. Ona się tylko zmieniała, ale to nadal prawie ta sama KOMUNA (nie komunizm, ani nie socjalizm) KOMUNA to coś znacznie gorszego, ponieważ propaganda …

~yale
2008-01-22 12:07

Odnośnie ubezpieczeń – oczywiste, że ŻADNE ubezpieczenia …
… nie moga być korzystne dla ubespieczającego się ponieważ występuje w tym interesie podmiot ubezpieczający, który z czegoś żyje. A jednak system ubezpieczeń …

~Biały Miś
2008-01-22 12:01

Po pierwsze – odkrywasz pan ameryke z pod przescieradla – …
… piszac dlugie wywody o tym, jak to ubezpieczenia nie sa oplacalne gdyz musi utrzymywac sie z tego firma ubezpieczajaca. Tylko, ze taka wiedze to posiadaja juz …

~Szkoda Gadać
2008-01-22 12:17

Nie ma Pan racji w tekście o ruletce. Bez ograniczenia …
… stawki górnej dolnej i wysokości "kroku", kasyna byłyby ogrywane niemiłosiernie. Pan doskonale wie, że teoretyczny rozkład proporcjonalny w grach losowych w …

~Ciekawy Człowiek
2008-01-22 12:44

Szanowny Panie Januszu, Apropo przymusowych ubezpieczeń. …
… Jeżeli by je znieść i jakaś część społeczeństwa nie ubezpieczyła by się i nie oszczędzałaby na swoją emeryturę. Jakby mogli się zachować w wieku 60 lat, jeśli …

~Tomasz
2008-01-22 13:04

O której dzisiaj V-popierdywanka ?

~Welcz
2008-01-22 13:10

No to wywaliłby Pan pracownika niesłusznie.  …
… Statystycznie, to po tysiącu obstawień byłby Pan do przodu o milion i co z tego? Statystycznie, to wcale nie znaczy realnie. Może byłoby tak, że byłby Pan do przodu o …

~Krzysztoff
2008-01-22 13:10

Wracajac do przykladu z zakladem milion za miliard z …
… prawd. 0,001. Musimy miec ten milion, by grac, to oczywiste. Wtedy calosc przeklada sie tak: ryzykujemy wszystko, co mamy w zamian za nadzieje czegos duzo wiekszego. …

~cybernetyk
2008-01-22 13:21

Jesli chodzi np o mnie to nie skarze sie ze Pan nie …
… komentuje mojej wypowiedzi, lecz o to iz unika Pan odpowiedzi na zarzut ktory brzmi: Czlowiek ktory podejmuje decyzje maksymalizuje wskaznik jakosci tej decyzji. …

~Boguslaw
2008-01-22 13:25

Antysemityzm ?! Znowu szczekanie lewaków!! Link …
… http://www.polskathetimes.pl/2,18339.htm

~Vami
2008-01-22 13:27

PANIE JANUSZU. Ja bym raczej porównał ubezpieczenia nie w …
… grę na ruletce lecz raczej w zakłady bukmacherskie. Albo w pokera. Przecież wszytko zależy od sytuacji . Ludzie ubezpieczający sie NIEPRZYMUSOWO zazwyczaj …

~Adam Krupowicz
2008-01-22 13:31

Ostatni raz Panu powtarzam: dla ubezpieczonego …
… ubezpieczenie NIE JEST HAZARDEM – wręcz przeciwnie: chroni przed hazardem życiowym!  Taki abonament na bezpieczne życie, w praktyce nie różniący się od opłat za ochronę …

~Wychowanie Obyw…2008-01-22 13:35

a czy kasyna nie są mafiosów i bezpieki??? q q q :)))

~don acido
2008-01-22 13:39

Wysłuchajmy piosenki naszego przyjaciela, który stoi tyłem …
… do wszystkich świń w naszym kraju. http://tiny.pl/pb56

~Biały Człowiek
2008-01-22 13:46

Jeśli przyrównać klasyczny hazard do wyborów, to można …
… zauważyć, że najwięksi idioci są stosunkowo mało szkodliwi, ponieważ ich głosy rozkładają się równo po karcie wyborczej. Gdyby głosowali tylko idioci, to jeśli …

~Biały Człowiek
2008-01-22 13:59

Panie Januszu, wartość pieniądza z punktu widzenia …
… jednostki nie jest liniowa! Wróćmy do przykładu z Pana majątkiem: "(-cały mój majątek – czyli, powiedzmy, -10 mln zł) × 0,4 + (+10 mln) × 0,6". Czy nie dostrzega Pan, …

~Madras
2008-01-22 14:09

Ryzyko a grzech przeciwko Duchowi Swietemu. Pisalem juz …
… raz o korzysciach wynikajacych z zakladu Pascala, czyli sytuacji, w ktorej wplacajac cos skonczonego (poszukiwanie Prawdy, kult i dobre uczynki), przy niezerowym …

~cybernetyk
2008-01-22 15:02

5. nie oplaca sie jednak liczyc na te ingerencje ze …
… wzgledu dynamike grzechu przeciwko Duchowi Swietemu

~cybernetyk
2008-01-22 15:06

JKM pisze: Emerytura – to bilet na loterię kupowany na …
… raty. Jeśli dożyję do 65 roku – wygrałem, i wygraną otrzymuję na raty; Jeśli nie – przegrałem… Jeśli loterię prowadzi państwo, to może oszukiwać, np. podnosząc …

~zibi
2008-01-22 15:32

Wszechreguly Dynamizm jest wszechregula. Oplaca sie, by …
… system mial pewne zaklocenia, gdyz wtedy sie rozwija. Dzieki temu, ze dobro sciera sie z brakiem dobra (pot. zlem), moze sie coraz bardziej doskonalic. Dzieki …

~cybernetyk
2008-01-22 15:36

To zdanie, to już chyba lekceważenie czytelników " Po …
… tysiącu takich zagrań firma byłaby o tysiąc do przodu." Przy założeniu, że wygra dokładnie raz (najbardziej prawdopodobne, ale nie 100%) firma będzie do przodu o …

~liczący
2008-01-22 18:05

Kolacja w resturacji też jest grą hazardową. Między …
… złożeniem zamówienia a otrzymaniem posiłku można przecież umrzeć. Panie Mikke… skończże już ten temat, bo się pan pogrążasz.

~Filip
2008-01-22 18:06

Nieeeee noooooo !!!! Skandal !!! Pan studiował matematykę …
… ?! Kasyna ustalają limity, ponieważ zabezpieczają się przed progresją (podwajanie jest 'najspokojniejszą’ progresją – jeżeli chodzi o 'pół koła’). Tak w ogóle:  …

~w-ek
2008-01-22 21:47

Panie Mikke, ktoś tu chyba słabo rachuje…. …
… "…..pracownika, który by nie postawił miliona złotych z szansą: 1/1000 (+miliard); 999/1000 – Zero. Po tysiącu takich zagrań firma byłaby o tysiąc do przodu."  Po tysiącu …

~Miliarder ;>)
2008-01-22 22:18

 Wyślij sms -a o treści C00069 na numer 71222, aby oddać …
… …  Wyślij sms -a o treści C00069 na numer 71222, aby oddać swój głos na  mojego bloga w konkursie na BLOG ROKU 2007, a przy okazji wspomóc Ośrodek  Szkolno …

~lesiu
2008-01-23 15:00

Znam  program ( w epromach  i innych  tego typu …
… procesorach) Głupi ten co myśli,że oszuka program.

agamemnon@vp.pl
2008-01-23 22:20

0

Janusz Korwin-Mikke

Blog Janusza Korwin-Mikke

1865 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758