Bez kategorii
Like

Chcesz awansować?

21/09/2011
351 Wyświetlenia
0 Komentarze
12 minut czytania
no-cover

Zasada nr 1 – NIE BADŹ NIEZASTĄPIONY!!! Ci nie awansują. Jeśli już ją spełniłeś możesz przejsć do kolejnych kroków

0


Awans oznacza osiągnięcie wyższego szczebla w klasyfikacji. Łączy się ze zdobyciem prestiżu i nierzadko ponadprzeciętnej pozycji społecznej. Jest zatem pewnym środkiem, narzędziem, nie zaś celem strategii zawodowej samym w sobie. Nie zapominajmy jednak, że każdy awans powinien być efektem chłodnej kalkulacji. Zobaczmy zatem, co zrobić, aby osiągnąć sukces.

Upewnij się, że zmierzasz we właściwym kierunku.

Każdy pracownik, świadomy zasad rządzących biznesem, wie, że z awansem jest jak z jednym z najprostszych praw w ekonomii – nie ma nic za darmo, pojęcie "gratis" fałszuje nieco rzeczywistość. Zdobycie lepszego stanowiska w pracy też owym "gratisem" de facto nie jest. Zatem zanim zaczniesz myśleć o rozwoju swojej kariery zawodowej, pomyśl, jaki realny wkład możesz i chcesz wnieść w osiągnięcie tego.

Nieuniknione jest odpowiedzenie sobie na pytanie, co przybliży Cię do osiągnięcia sukcesu oraz jakie wartości i konkretne umiejętności wnosisz do firmy. Przeprowadź analizę priorytetów i wartości dodanych. Dojrzałość biznesowa wymaga umiejętności stawiania i zrozumienia postawionych sobie celów. Zastanów się, czy awans oznacza dla Ciebie po prostu wyższe zarobki? A może finanse odgrywają rolę wartości dodanej, a priorytetem jest możliwość doskonalenia się przy okazji pracy, w której zwiększająca się liczba obowiązków jest wprost proporcjonalna do odpowiedzialności, jaką będziesz ponosić?

Jeśli znasz już odpowiedzi na te pytania i jesteś pewien, że awans jest właściwą dla Ciebie ścieżką w rozwoju zawodowym, zrób kilka kroków, które pozwolą Ci lepiej przygotować się do wywalczenia wyższej i bardziej prestiżowej pozycji.

Bądź pewien, że jesteś wartościowym pracownikiem.

Bądź przekonany o wartości, jaką wnosisz do firmy. Warto w tym celu stać się na chwilę specjalistą od budowania strategii i zastosować jedną z najpopularniejszych technik analitycznych, tzw. analizę SWOT. Stwórz macierz swoich mocnych i słabych stron, szans oraz zagrożeń, jakie mogą się pojawić. Jest to krok istotny, bo pozwala na realne określenie możliwości wdrożenia Twoich osobistych atutów w określonym środowisku i sytuacji. Odpowiedz sobie zatem na pytanie, czy dobrze i efektywnie pracujesz. Jeśli jesteś odpowiedzialny za zarządzanie, stwórz macierz mocnych i słabych stron, uwzględniając w niej poziom kreatywności, odpowiedzialności, zdolności przywódczych i negocjacyjnych.

Zastanów się także, jaka kultura pracownicza jest przez Ciebie pożądana, jak możesz ją wprowadzić i jakie cechy charakteru możesz najlepiej wykorzystać w określonym miejscu i czasie. Uczciwie przemyśl, jak często i na ile Twój głos jest wartościowy i wnosi konstruktywny aspekt na spotkaniach firmowych. Dlatego pracując nad macierzą swoich cech charakteru i warunków w otoczeniu, zapytaj zaufaną osobę z firmy o jej obserwacje dotyczące Twojej pracy i wyciągaj wnioski. Niech rezultat analizy będzie całościowy, a zatem obiektywny. Pracodawcy cenią potwierdzone informacje. Znaj swoją wartość, ale umiej ją potwierdzić.

Niech inni też będą pewni, że wnosisz wartość. Daj się poznać z dobrej strony.

Sama świadomość konkretnych wartości, jakie możesz wnieść do firmy, nie jest jeszcze gwarantem sukcesu, a jedynie etapem, który Cię do niego przybliży. Kolejnym krokiem w realizacji przyjętego planu jest wdrażanie. To realny wymiar tego, co tworzysz wieloetapowo w określonym czasie. Na tym etapie pomyśl kategoriami osób, które decydują o Twoim awansie w aspekcie formalnym. To Twój osobisty wysiłek sprawia, że zostaniesz dostrzeżony i doceniony. Dlatego właśnie istotne jest zachowanie indywidualności w wykonywaniu zadań, mimo, że w szerokiej perspektywie realizujesz strategię firmy. W tym przypadku nie ma miejsca na rozdźwięk – wartości firmy powinny być zbieżne z tymi, którymi Ty się kierujesz.

Pokaż pracodawcy, że utożsamiasz się z firmą, w której zajmujesz stanowisko. Łatwiej osiągniesz ten cel, dbając o relacje w zespole, z którym pracujesz. Wchodź w interakcje ze współpracownikami, bądź aktywny i zaangażowany, dostarczaj wymierne efekty pracy. Zadbaj też o to, żeby każdy współpracownik mógł liczyć na Twoją pomoc. Niech wszyscy dowiedzą się, że Ty będziesz właściwym człowiekiem na stanowisku, na którym Ci zależy. Twoi przełożeni powinni wiedzieć o pozytywnych efektach pracy, którą wykonujesz. Słowa muszą iść w parze z konkretnym działaniem, bowiem przełożony nie jest odcięty od świata. Im więcej dobrych sygnałów na Twój temat jako pracownika będzie do niego docierać, tym większe będą Twoje szanse na awans.

Pamiętaj, żeby nie brać na swoje barki ciężaru, pod którym się ugniesz. W pracy bardziej, niż heroiczność, ceniona jest efektywność. Przed Tobą stoi jednak niełatwe zadanie – odnalezienie równowagi na linii własne obowiązki, a współpraca. Bądź asertywny, ale też nie obarczaj współpracowników problemami, które leżą w zakresie Twoich obowiązków. Pamiętaj jednak, że cele powinny być jak horyzonty, tak, aby osiągając jeden, widzieć kolejny.

Sprawdź, czy to dobry czas na awans.

Każde działanie jest skuteczne w określonym dla siebie czasie. Podobnie jest z rozmową na temat awansu. Jeśli będziesz mówił, że chętnie podejmiesz się nowych wyzwań chwilę po długiej nieobecności, będziesz mało wiarygodny. Upewnij się też, że szef poświęci na tę rozmowę całą swoją uwagę, a więc nie będzie tuż przed spotkaniem zarządu lub po powrocie z delegacji. Jeśli będziesz wiedział, że sytuacja finansowa w firmie jest trudna, możesz prosić o awans, ale przygotuj sensowną i racjonalną odpowiedź na pytanie, jak Twój awans wpłynie na nią w dłuższej perspektywie. Być może właśnie Twoje przejście na wyższe stanowisko usprawni w funkcjonowanie firmy. W takiej sytuacji, w argumentacji skup się na planie działania i rozwoju, nie na finansach.

Złóż szefowi ofertę.

Jeśli zastanawiasz się, jak przeprowadzić z szefem rozmowę o awansie, pomyśl o tym jak o prezentacji dobrej oferty. Pokaż, że jesteś wartościowym pracownikiem, cenioną osobą w firmie, masz konkretne pomysły dotyczące rozwoju firmy. Doceń działania szefa. Nie proś o awans. Prosi się o pomoc czy jałmużnę. Awans ma być efektem Twojej oferty, w której deklarujesz inne rezultaty swojej pracy o większej odpowiedzialności. Szef, sprawdzając efekty Twojej pracy, znajdzie pozytywne informacje o już osiąganych rezultatach oraz pozytywne informacje od współpracowników.

Przygotuj się na odmowę.

Odmowa lub brak zdecydowania przełożonego nie musi oznaczać bezdyskusyjnego odrzucenia oferty. W wielu przypadkach to pierwszy etap negocjacji, którego celem jest sprawdzenie Twojego przekonania do tego, co oferujesz. Rozważ zatem dalsze działania, pokaż swoją determinację, ale także zacznij opracowywać listę profitów swojej oferty, którą przedstawisz w innym czasie.

Bądź pewien dalszych kroków.

Składając ofertę, musisz być przekonany o jej sukcesie. Takie założenie wymaga jednak dobrego przygotowania – planu. Przedstaw konkrety, zaproponuj Twoim zdaniem najskuteczniejsze metody osiągnięcia celu i uwzględnij ryzyko zagrożeń oraz niepowodzeń. Twój plan musi być szczegółowy, uwzględniać zarówno charakter firmy, jej sytuację finansową i potencjał, ale także zmiany rynkowe, czyli strukturę popytu i podaży oraz ofertę konkurencyjnych firm. Twoje działanie musi być zorientowane także zewnętrznie, globalnie, a to wymaga znajomości otoczenia. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której szef odmówi Ci awansu, widząc Twoją niekompetencję i brak przekonania w słuszność Twojej strategii. Jeśli uda Ci się go przekonać, podziękuj za szansę i wykorzystaj ją na drodze po następny awans, który przybliży Cię do celu kariery.

Pamiętaj, że awans to zmiana sytuacji zawodowej na lepszą, a nie tylko lepiej płatną. Awans nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem na poprawienie sytuacji finansowej, gdyż ta okupiona jest większą liczbą obowiązków oraz odpowiedzialnością. Jeśli nie jesteś przygotowany na taką sytuację, będziesz mieć poczucie "błędnego koła", gdyż nowe wynagrodzenie nie będzie w Twoim odczuciu adekwatne do wykonywanej pracy. Postrzeganie awansu wyłącznie przez pryzmat finansowy jest rozwiązaniem na krótką metę i nie sprawdzi się w wieloletniej perspektywie. Traktuj awans jak krok w karierze. Każdy musi być przemyślany i zaplanowany, żeby doprowadził Cię do celu.

http://www.pracuj.pl/jak-szukac-pracy-awans-jak-go-sobie-zapewnic.htm

0

Workerka

12 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758