Bez kategorii
Like

POLSKIE SKRZYDŁA… Co ja o nich wiem?

19/06/2011
576 Wyświetlenia
0 Komentarze
4 minut czytania
no-cover

NIEWIELE. Ale mam książkę Tadeusza Cypriana -„Komisja stwierdziła… Londyn 1942”. A w niej 🙂

0


"[…] I – Pierwszy okres lotnictwa polskiego  (Od 1916 roku do stycznia1926 roku, tj. do objęcia departamentu przez pułkownika Ludomira Rayskiego.)

Kliknij, by powiększyć

allegro.pl/komisja-stwierdzila-londyn1942-t-cyprian-mon-i1631608117.html

Lotnictwo polskie powstało niemal w całości z pilotów i mechaników byłych armii zaborczych oraz z lotnictwa armii generała Hallera.

http://kopiec.blox.pl/resource/14.jpg

kopiec.blox.pl/resource/14.jpg – obraz "Zaślubiny z morzem".

Służba w Polsce

Breguet_XIV -

Do Polski przybyło w 1919 z Francji w składzie Armii Hallera 45 samolotów Breguet 14 (20 w wersji A2, 18 B2 i 6 E2). Tworzyły one dwie eskadry wywiadowcze (Br.39, potem 16 eskadra i Br.59, potem 17 eskadra) oraz jedną bombową (Br.66). Łącznie z zakupionymi następnie 30 samolotami Bre 14A2 i dwoma uzyskanymi wcześniej, Polska podczas wojny polsko-ukraińskiej 1919 i wojny polsko-bolszewickiej dysponowała do 77 Breguetami 14, większość z nich używana była bojowo. Po wojnie zakupiono dalsze samoloty, tak, że liczba wszystkich Breguetów 14 używanych w lotnictwie polskim sięgnęła 158, większość w wersji rozpoznawczej. Samoloty te nazywane były popularnie w Polsce "Ludwik XIV". Samoloty używane były w eskadrach wywiadowczych: 1, 3, 4, 10, 16 i 17. Od końca lat 20-tych używane były do szkolenia. W 1925 kilku przebudowanych Breguetów 14 użyto jako pierwsze w Polsce samoloty rolnicze do opylania lasów przeciw szkodnikom. Ostatecznie wycofano je z lotnictwa wojskowego w 1932, a trzy samoloty przebudowane na sanitarne – w 1935.

www.zgapa.pl/zgapedia/Breguet_XIV.html

Legiony lotnictwa nie miały; w szeregach ich służyło wielu pilotów i obserwatorów, którzy swój staż lotniczy odbyli w armiach zaborczych.

Niemniej jednak czynione były próby zorganizowania lotnictwa legionowego i w czasie obrony Lwowa powstała nawet eskadra utworzona z byłych oficerów i szeregowych armi zaborczych i POW, którą należy zaliczyć do lotnictwa legionowego w sensie historycznym, a nie w sensie organizacyjnym.".

W lotnictwie polskim utworzono cztery Eskadry Myśliwskie. Były to 7 EM im. T. Kościuszki, 13 EM, 15 EM i 19 EM. W przedstawionym okresie wzorem organizacyjnym eskadry niemieckiej w eskadrach wywiadowczych formowanych w Wielkopolsce był conajmniej jeden samolot myśliwski.We Lwowie do obrony przed lotnictwem ukraińskim wykorzystywano początkowo dwa, a następnie trzy samoloty myśliwskie Fokker EV.

Sprzęt jaki używano w lotnictwie polskim to głównie Albatrosy DIII i Albatrosy DV, Oeffagi DIII, Fokkery EV i DVII, Spady 7 i 13, Nieuporty różnych wersji, Ansaldo Balille, Sopwith Dolphiny. Użytkowano także pojedynczych egzemplarzy samolotów takich jak Pfalz DXII, Sopwith Camel, Se5a, S.V.A. 5. Pilotowali te samoloty piloci weterani Wielkiej Wojny oraz nowicjusze, którzy z samolotem myśliwskim zetknęli się po raz pierwszy. I jedni i drudzy dobrze wypełnili swoje zadania. Obok pilotów polskich w 7 EM latali piloci ochotnicy amerykańscy.

www.lotnictwo-polskie1917-1921.pl/scouts/fighter.htm

Pod "linką"…  www.albumpolski.pl/artykul/POLSKIE-SKRZYDLA:-Sila-zlego-na-jednego/46/1938

książka Tadeusza Cypriana została "rozjechana" jako produkt "umaczany".

-"Niesforne Dziecię Gutenberga".

0

jakk

Czlek rozmowny... Negocjator, mediator, arbiter! Dzieki GEOLOGII.

895 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758