Porównanie parametrów technicznych maszyn które prawdopodobnie wezmą udział w Polskim przetargu
Mi-17-W5 | S-70 (UH-60M) | S-92 (H-92) | NH-90 TTH | EC-725 | AW-101 | |
Producent | Kazan Helicopters (Rosja) | Sikorsky (USA) | Sikorsky (USA) | NHI (Europa) | Eurocopter France (Francja) | AgustaWestland (Włochy) |
Długość całkowita [m] | 25,31 | 15,26 | 17,1 | 19,56 | 19,5 | 22,85 |
Wysokość całkowita [m] | 5,54 | 3,76 | 4,71 | 5,23 | 4,60 | 6,65 |
Średnica wirnika głównego [m] | 21,29 | 16,36 | 17,17 | 16,3 | 16,2 | 18,6 |
Powierzchnia kabiny [m^2] | 12,5 | 8,1 | 11,9 | 9,6 | 10,5 | 17 |
Objętośc kabiny [m^3] | 22,6 | 11,2 | 19,8 | 15,2 | 15,5 | 29 |
Ładunek podwieszony [kg] | 4.000 | 4.000 | 4.500 | 4.200 | 5.400 | 6.000 |
Masa własna [kg] | 4.819 | 7.030 | 6.400 | 10.500 | ||
Maks. Masa startowa [kg] | 13.000 | 10.660 | 12.018 | 10.600 | 11.000 | 14.600 |
Prędkość przelotowa [km/h] | 230 | 280 | 280 | 300 | 262 | 278 |
Napęd | 2x TW3-117WM | 2x T700-GE-701D | 2x CT7-8A | 2x T700-T6E lub RTM322-01/9 |
2x Makila 2A1 | 3x CT7-8E |
Producent napędu | Klimow (Rosja) / Motorsicz (Ukraina) | General Electric (USA) | General Electric (USA) | General Electric (USA) lub Rolls-Royce Turbomeca (WB-Francja) |
Turbomeca (Francja) | General Electric (USA) |
Awaryjna moc napędu (O.E.I.) [kw] |
1.641 | 1.410 | 1.880 | 1.662 lub 1.577 | 1.776 | 2x 1.880 |
Pierwotne plany zakłądały kupno 16 maszyn w wersji transportowej dla Wojsk Lądowych,Siły Powietrzne otrzymać miały 3 maszyny poszukiwawczo-ratownicze i Marynarka Wojenna 7 maszyn z czego 4 w wersji ZOP i 3 w wersji SAR.Z deklaracji MON wynika jednak że kupione zostanie zdecydowanie więcej wiropłatów.Prawdopodobna liczba to 70.
Według aktualnych planów Siły Powietrzne otrzymać mają 10 maszyn w wersji CSAR,a Marynarka Wojenna kolejne 6 w odmianie SAR oraz 6 ZOP.Oznacza to,że do Wojsk Lądowych w wersji transportowej trafi 48 nowych śmigłowców.
Podpisanie umowy planowane jest na połowe 2013 roku,a dostawy rozpocząć maja się w 2014-2015 roku.Zakończenie realizacji zamówienia planowane jest na 2022 rok.
Wybrany został również podmiot odpowiedzialny za obsługę oraz remonty śmigłowców,są to WZL nr.1 w Łodzi.
Warunkiem wygrania przetargu ma być jak największe spolonizowanie produkcji zamówinych maszyn.Co na uprzywilejowanej pozycji stawia S-70 (produkcja w Mielcu),AW 101 (produkcja w Świdniku),gorączkowowe poszukiwania Polskiego partnera prowadzą również Niemcy z EC-725.
Nikłe szanse na zwycięstwo w przetargu z przyczyn politycznych mają raczej Rosjanie z Mi-17W5.Z powodu kłopotów i negatywnych opinii armii Niemieckiej na temat NH-90 TTH,maszyna ta również stoi raczej na straconej pozycji.S-92 czyli rządowy śmigłowiec transportujący min. prezydenta Obame równiez należy wykluczyć z powodu braku doświadczeń tej maszyny w boju.
Ale jak będzie w rzeczywistości okaże się już za kilka miesięcy.
Koszty programu
Tego na chwilę obecną mozemy się jedynie domyślać.Nie mniej jednak:
Szwedzkie zamówienie na piętnaście taktycznych śmigłowców transportowych UH-60M Blackhawk MedEvac i CSAR kosztowało w przeliczeniu 36 mln dolarów za sztukę.Australia z kolei za 24 morskie,wielozadaniowe przystosowane do zwalczania jednostek nawodnych i podwodnych MH-60R Seahawk zapłaciła w przeliczeniu 125 mln dolarów za sztukę!