Bez kategorii
Like

Kto wystartuje w Polskim przetargu na śmigłowiec transportowy?

12/01/2013
353 Wyświetlenia
0 Komentarze
3 minut czytania
no-cover

Porównanie parametrów technicznych maszyn które prawdopodobnie wezmą udział w Polskim przetargu

0


 

  Mi-17-W5 S-70 (UH-60M) S-92 (H-92) NH-90 TTH EC-725 AW-101
Producent Kazan Helicopters (Rosja) Sikorsky (USA) Sikorsky (USA) NHI (Europa) Eurocopter France (Francja) AgustaWestland (Włochy)
Długość całkowita [m] 25,31 15,26 17,1 19,56 19,5 22,85
Wysokość całkowita [m] 5,54 3,76 4,71 5,23 4,60 6,65
Średnica wirnika głównego [m] 21,29 16,36 17,17 16,3 16,2 18,6
Powierzchnia kabiny [m^2] 12,5 8,1 11,9 9,6 10,5 17
Objętośc kabiny [m^3] 22,6 11,2 19,8 15,2 15,5 29
Ładunek podwieszony [kg] 4.000 4.000 4.500 4.200 5.400 6.000
Masa własna [kg]   4.819 7.030 6.400   10.500
Maks. Masa startowa [kg] 13.000 10.660 12.018 10.600 11.000 14.600
Prędkość przelotowa [km/h] 230 280 280 300 262 278
Napęd 2x TW3-117WM 2x T700-GE-701D 2x CT7-8A 2x T700-T6E
lub
RTM322-01/9
2x Makila 2A1 3x CT7-8E
Producent napędu Klimow (Rosja) / Motorsicz (Ukraina) General Electric (USA) General Electric (USA) General Electric (USA)
lub
Rolls-Royce Turbomeca (WB-Francja)
Turbomeca (Francja) General Electric (USA)
Awaryjna moc napędu (O.E.I.)
[kw]
1.641 1.410 1.880 1.662 lub 1.577 1.776 2x 1.880

 

 

 

Pierwotne plany zakłądały kupno 16 maszyn w wersji transportowej dla Wojsk Lądowych,Siły Powietrzne otrzymać miały 3 maszyny poszukiwawczo-ratownicze i Marynarka Wojenna 7 maszyn z czego 4 w wersji ZOP i 3 w wersji SAR.Z deklaracji MON wynika jednak że kupione zostanie zdecydowanie więcej wiropłatów.Prawdopodobna liczba to 70.
Według aktualnych planów Siły Powietrzne otrzymać mają 10 maszyn w wersji CSAR,a Marynarka Wojenna kolejne 6 w odmianie SAR oraz 6 ZOP.Oznacza to,że do Wojsk Lądowych w wersji transportowej trafi 48 nowych śmigłowców.
Podpisanie umowy planowane jest na połowe 2013 roku,a dostawy rozpocząć maja się w 2014-2015 roku.Zakończenie realizacji zamówienia planowane jest na 2022 rok.
Wybrany został również podmiot odpowiedzialny za obsługę oraz remonty śmigłowców,są to WZL nr.1 w Łodzi.
Warunkiem wygrania przetargu ma być jak największe spolonizowanie produkcji zamówinych maszyn.Co na uprzywilejowanej pozycji stawia S-70 (produkcja w Mielcu),AW 101 (produkcja w Świdniku),gorączkowowe poszukiwania Polskiego partnera prowadzą również Niemcy  z EC-725.
Nikłe szanse na zwycięstwo w przetargu z przyczyn politycznych mają raczej Rosjanie z Mi-17W5.Z powodu kłopotów i negatywnych opinii armii Niemieckiej na temat NH-90 TTH,maszyna ta również stoi raczej na straconej pozycji.S-92 czyli rządowy śmigłowiec transportujący min. prezydenta Obame równiez należy wykluczyć z powodu braku doświadczeń tej maszyny w boju.
Ale jak będzie w rzeczywistości okaże się już za kilka miesięcy.
 

Koszty programu
Tego na chwilę obecną mozemy się jedynie domyślać.Nie mniej jednak:
Szwedzkie zamówienie na piętnaście taktycznych śmigłowców transportowych UH-60M Blackhawk MedEvac i CSAR kosztowało w przeliczeniu 36 mln dolarów za sztukę.Australia z kolei za 24 morskie,wielozadaniowe przystosowane do zwalczania jednostek nawodnych i podwodnych MH-60R Seahawk zapłaciła w przeliczeniu 125 mln dolarów za sztukę!
 

Inne zapisy autora:

0

Avatar
JarekSz1991

Si vis pacem, para bellum

5 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 
Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
334816