Starożytność zwracała uwagę na kształcenie człowieka na wielu płaszczyznach:
Fizycznej – sam Platon był przecież doskonałym zapaśnikiem
Umysłowej – Sokrates niestrudzenie prowadził dialogi, poprzez które – jak wierzył – mógł wydobyć, z każdego (albo prawie z każdego) wiedzę i prawdę, do jakiej miał dojść sam prowadzony przez niego krok po kroku dzięki indukcji (od ogółu do szczegółu). Uważał, że tylko tak zdobyta wiedza ma wartość dla człowieka.
Platon sądził, że rodzimy się z zasobem wad i zalet a wychowanie może jedynie te naturalne zdolności rozwinąć lub ograniczyć. Był zwolennikiem kierowania celami wychowania przez państwo. Do 6 roku życia dzieci mają wychowywać się razem, potem osobno, do 10 roku życia dzieci mają się bawić, ćwiczyć ciało, nie uczyć.
Arystoteles rozróżniał w człowieku aż trzy rodzaje duszy podlegające właściwym sobie metodom wychowania: dusza zwierzęca (wychowanie moralne), dusza roślinna (wychowanie zdrowotne) i dusza myśląca (wychowanie umysłowe).
Święty Tomasz z Akwinu mówił, że człowiek ma dwie podstawowe władze: władzę poznawczą – czyli umysł, intelekt, oraz władzę pożądawczą – wolę. Obydwie z nich muszą być kształtowane w procesie dorastania. Jak jest teraz?
Czy w szkole należy mówić o moralnych wartościach? Czy istnieją dobre cechy charakteru, które należy praktykować w szkole? Z różnych względów w ostatnich kilkudziesięciu latach zostało to zarzucone. Miały na to wpływ ideologie: różne formy mniej, lub bardziej zakamuflowanego komunizmu i postkomunizmu(jak to miało miejsce w Polsce) lub gloryfikowanie wolnego wyboru jako naczelnej wartości samej w sobie, co ma miejsce na zachodzie.
Mieczysław Kreutz (odkrywca szczepionki przeciwko tyfusowi plamistemu) zaproponował swoją metodę kształcenia charakteru. Uważał, postęp techniczny jako całkowicie indyferentny, który sam w sobie nie przynosi wartości moralnych i dlatego potrzeba pracować samemu mad kształceniem określonych cech charakteru. Mieczysław Kreutz był przede wszystkim praktykiem i nie definiował nawet samego pojęcia charakteru skupiając się na praktycznych kwestiach. Kształcenie charakteru i postępowanie, traktował, jako terminy zamienne: idzie o to, aby unikać zła a podstawową metodą pracy psychologicznej nad sobą jest introspekcja.
Określił pięć kluczowych uwarunkowań kształcenia charakteru:
Co zrobić, aby postępowanie ludzi było zgodne z przyjętymi normami?
Oto metoda, którą proponuje:
Kontrola własna jest ważna, ponieważ mamy informacje o postępie lub regresie naszego postępowania a przy okazji kształcimy krytyczny zmysł moralny i refleksję.
Kształcenie charakteru według metody prof. Mieczysława Kreutza jest przede wszystkim bardzo proste, klarowne i skuteczne. Nie wymaga żadnego przygotowania psychologicznego. Może być źródłem poznania samego siebie i harmonijnego rozwoju osobowości.
Oczywiście jest to proces, który nigdy się nie kończy tak, jak nigdzie nie ma granicy samodoskonalenia, a zawsze istnieją jakieś obszary, które możemy poprawić.
Wojciech Warecki & Marek Warecki www.warecki.pl Dwa słowa o nas. Zajmujemy się: Pisaniem książek i dziennikarstwem Oraz Trenowaniem i szkoleniami Doradztwem Terapią szczególnie w zakresie: Stres, psychosomatyka Mobbing funkcjonowanie człowieka w organizacji Psychologia wpływu i manipulacji Psychologia oddziaływania mass mediów (w tym nowe media) Rozwój osobisty i kreatywność Praca zespołowa i kierowanie Psychologia sportowa Problemy rodzinne. Warsztaty skutecznego uczenia się