Od 1 października br. PKP Intercity likwiduje jedyne bezpośrednie połączenie relacji Warszawa – Wilno.
Decyzja jest nagła. Nie czekano nawet do zmiany rozkładu jazdy, która tradycyjnie nastąpi w drugi weekend grudnia.
Od października jedynym połączeniem kolejowym z Litwą będzie TLK "Hańcza" relacji Warszawa – Sestokai (stacja graniczna). Jak donoszą kolejowe "wiewiórki" i ten pociąg jest zagrożony – od grudnia prawdopodobnie zostanie skrócony do Suwałk. PKP Intercity dotychczas nie ujawniło projektu nowego rozkładu jazdy. Są tylko nieoficjalne przecieki.
Tymczasem Polska utrzymuje kilkanaście połączeń kolejowych z Białorusią. Jest to nocny pociąg relacji Warszawa – Mińsk oraz kilka pociągów jadących przez Białoruś do Moskwy. Ponadto są jeszcze przygraniczne pociągi relacji: Białystok – Grodno (1 para), Kuźnica Białostocka – Grodno (2 pary), Czeremcha – Wysokolitowsk (2 pary), Terespol – Brest (3 pary).
Wszystkie pociągi międzynarodowe uruchamiane przez PKP Intercity i Przewozy Regionalne finansuje Ministerstwo Infrastruktury.
Trakiszki to stacja na jedynym kolejowym przejściu granicznym z Litwą. Zostało ono otwarte w 1992 roku, po udrożnieniu szlaku w pasie granicznym. W połowie lat 90. stacja przeszła gruntowną modernizację: zbudowano nowe budynki odpraw i dworzec, w którym zlokalizowano nastawnię. Modernizacja stacji została wymuszona przez zwiększającą się liczbę podróżnych. Dodatkowo na litewskiej stacji granicznej zabudowane zostały urządzenia zmiany rozstawu kół typu SUW-2000, co dawało nadzieję na dalszy rozwój przejścia. Niestety, życie zweryfikowało je i obecnie przez granicę przejeżdżają tylko 2 pary pociągów: towarowy i pasażerski.
Czytaj także: Pociągiem do litewskiego Grodna
Nie boimy się kontrowersyjnych tematów! Piszemy jak jest. Niezależne forum kolejowe - www.infokolej.pl