Elektronika jaką naszpikowane są współczesne samochody stanowi zagrożenie dla kierowcy. Auto to jeżdżący komputer. Mają hakerzy kolejne pole do popisu. Nawet nie wspomnę że służby specjalne też mogą „przechwycić” auto z zawartością. Czy jest coś w stanie zatrzymać hakerów, złodziei samochodowych czy wszelkiej maści agentów służb specjalnych przed przejęciem kontroli nad twoim samochodem. Ostanio hakerzy zademonstrowali że mogą korzystając z laptopa włączyć hamulce w samochodzie mknącym po autostradzie, poruszyć kierownicą albo obniżyć obroty silnika. Zrobiono to aby ujawnić luki jakie istnieja w oprogramowaniu komputerów samochodowych. Auta pasażerskie, ciężarówki, autobusy posiadają od 20 do 70 komputerów. Kontrolują prawie wszystko od przyspieszania do hamowania. Są spiete w sieci wewnetrznej i hakerom udało się znaleźć do niej dojście. Przyjdzie się przeprosić z poczciwą […]
Elektronika jaką naszpikowane są współczesne samochody stanowi zagrożenie dla kierowcy. Auto to jeżdżący komputer. Mają hakerzy kolejne pole do popisu. Nawet nie wspomnę że służby specjalne też mogą „przechwycić” auto z zawartością.
Czy jest coś w stanie zatrzymać hakerów, złodziei samochodowych czy wszelkiej maści agentów służb specjalnych przed przejęciem kontroli nad twoim samochodem.
Ostanio hakerzy zademonstrowali że mogą korzystając z laptopa włączyć hamulce w samochodzie mknącym po autostradzie, poruszyć kierownicą albo obniżyć obroty silnika.
Zrobiono to aby ujawnić luki jakie istnieja w oprogramowaniu komputerów samochodowych. Auta pasażerskie, ciężarówki, autobusy posiadają od 20 do 70 komputerów. Kontrolują prawie wszystko od przyspieszania do hamowania. Są spiete w sieci wewnetrznej i hakerom udało się znaleźć do niej dojście. Przyjdzie się przeprosić z poczciwą Syrenką albo Warszawą o których hakerzy mogą tylko pomarzyć:
Manipulowano dwoma samochodami w których podłączono się przy pomocy laptopa do panelu poprzez który mechanik sprawdza usterki. Inna grupa przejęła kontrolę nad samochodem za pośrednictwem telefonii komórkowej i technologii Bluetooth albo systemu łaczności satelitarnej . Kontrolowano nawet odtwarzacz płyt kompaktowych i system monitorowania ciśnienia powietrza w oponach.
Teraz gdy planuje się dostęp z auta do internetu styacja stawać sie będzie coraz łatwiejsza . Jak dotychczas w realu nie było przypadku przejęcia kontroli nad samochodem. Ale wkrótce złodziej- haker nie będzie miał problemu otworzyć drzwi samochodu i odjechać.
„Więcej technologii, dodanych do pojazdu, więcej możliwości. W ciągu ostatnich 25 lat samochody mają coraz więcej komputerowych funkcji takich jak :sterowanie, hamowanie, przyspieszanie.Czujniki położenia pedału gazu na przykład, są bardziej wiarygodne niż stare kable przepustnicy..
Hakerzy testowali samochody 2010 Toyota Prius i 2010 Ford Escape. Producenci są ostroznie w komentarzach obiecując doskonalenie systemu zabezpieczającego prze „obcymi” komendami.Toyota mówi, że ich komputery są zaprogramowane na rozpoznawanie nieuczciwych poleceń i odrzucanie ich.
Stefan Savage, profesor nauk komputerowych UCSD, powiedział, że on i inni naukowcy mog a kontrolować prawie wszystko oprócz kierownicy samochodu.”Możemy wyłączyć hamulce.Możemy wyłączyć silnik” powiedział.
Co zrobią producenci wkrótce się przekonamy.
3 komentarz