Pandemia to wyzwanie dla nas wszystkich. Jest to sytuacja całkowicie nowa dla pracodawców, pracowników. Niestety w bardzo wielu sytuacjach pracodawcy byli zmuszeni do wysłania pracowników do domu. Praca zdalna jest tymczasem wymogiem, ale niestety menedżerowie i kierownicy nie zdają sobie sprawy z tego, jak duże to będzie wyzwanie. Trzeba przecież wtedy realizować w domu nie tylko obowiązki zawodowe, ale także kilka innych niezbędnych czynności. Sytuacji generujących negatywne emocje będzie całe mnóstwo. Kilka osób zamkniętych w domu przez dłuższy czas to na pewno nie jest nic zdrowego. Bardzo często napięcie nie może też być rozładowane przez oglądanie filmów lub gry i spiny za rejestrację. Może to być więc bardzo groźne, ale nie tylko dla samych pracowników, bo przecież także dla firm, dla których pracują. Zestresowany pracownik to w końcu […]
Pandemia to wyzwanie dla nas wszystkich. Jest to sytuacja całkowicie nowa dla pracodawców, pracowników. Niestety w bardzo wielu sytuacjach pracodawcy byli zmuszeni do wysłania pracowników do domu. Praca zdalna jest tymczasem wymogiem, ale niestety menedżerowie i kierownicy nie zdają sobie sprawy z tego, jak duże to będzie wyzwanie. Trzeba przecież wtedy realizować w domu nie tylko obowiązki zawodowe, ale także kilka innych niezbędnych czynności.
Sytuacji generujących negatywne emocje będzie całe mnóstwo. Kilka osób zamkniętych w domu przez dłuższy czas to na pewno nie jest nic zdrowego. Bardzo często napięcie nie może też być rozładowane przez oglądanie filmów lub gry i spiny za rejestrację. Może to być więc bardzo groźne, ale nie tylko dla samych pracowników, bo przecież także dla firm, dla których pracują. Zestresowany pracownik to w końcu będzie pracownik o wiele mniej wydajny. Dlatego na pracodawcach i menedżerach będzie spoczywać bardzo duża odpowiedzialność tak, aby maksymalnie zmniejszyć negatywne skutki zaistniałej sytuacji i izolacji domowej.
Podstawą jest właściwa komunikacja
Oczywiście tak jak w wielu innych sytuacjach życiowych, również w przypadku pracy zdalnej kluczowa jest komunikacja. Rozwiązywanie problemów polega przecież na ich zdefiniowaniu i bardzo jasnym wypowiedzeniu na przykład negatywnych emocji. Dopiero wtedy, poznając konkretny problem, można go przeanalizować wspólnie i znaleźć jakieś optymalne rozwiązanie lub przynajmniej się do niego zbliżyć. Na pewno zawsze to jest lepsze niż milczenie. Nie ma też znaczenia, że dzieli nas odległość. Poprzez komunikatory możemy tak samo skutecznie negocjować oraz modyfikować oczekiwania obydwu stron. Wszystko zależy od tego, co będzie gwarantować o wiele bardziej efektywne rozwiązania.
Rytm pracy
Jeżeli chcemy pomóc naszym pracownikom, to powinniśmy zwrócić uwagę na organizację rytmu pracy. Możliwe, że takie osoby nie mają nawet o tym zielonego pojęcia. Są przyzwyczajone przecież do tego, że to menedżer w firmie kieruje ich obowiązkami. Teraz jednak ta powinność będzie spadać przynajmniej po części na ich barki. Musimy im pomóc odnaleźć się w nowych okolicznościach. Warto tu nawet eksperymentować z rozwiązaniami elastycznymi. Nie warto, więc trzymać jakoś mocno sztywnych ram czasowych. Ważne, aby cel został osiągnięty, a więc na przykład zlecenie zostało wykonane prawidłowo.
Zwracaj uwagę na różnorodność
Praca zdalna niesie ze sobą również całkiem nową sytuację w kontekście większej intymności. Pamiętajmy, że porozumiewamy się z osobami, które są poniekąd w swoim bezpiecznym domowym rodzinnym środowisku. Siłą rzeczy, więc wnikamy w przestrzeń intymną charakteryzującą się konkretnym zachowaniem w danej rodzinie i odmiennym stylem życia. Można jednak tę różnorodność właśnie przekuć na korzyści dla firmy. Godzenie ze sobą różnych stylów życia to także różne oczekiwania i jednocześnie nowe pomysły rozwiązania problemów zawodowych. Warto, więc ten potencjał wykorzystać. Skorzystają na tym firmy jak też sami pracownicy.
Zrozumienie obowiązków rodzicielskich
Pamiętajmy też, że dobry menedżer to będzie przede wszystkim osoba empatyczna. Potrafi zrozumieć jakąś nagłą sytuację, gdy na przykład musi natychmiast zająć się ważnymi obowiązkami domowymi. Należy więc wykazać zwykłe ludzkie zrozumienie i pamiętać o tym, że wszyscy przecież w tym trudnym czasie znajdujemy się w wyjątkowych okolicznościach. Na pewno nie będzie to zbyt dużym problemem, ponieważ jedną z głównych zalet pracy zdalnej są elastyczne godziny realizacji obowiązków służbowych.