Kosztorys naprawy pojazdu. Jak prawidłowo odczytać dokumentację szkodową i rozpoznać czy odszkodowanie jest zaniżone?
17/10/2018
1784 Wyświetlenia
0 Komentarze
4 minut czytania
Miałeś kolizję, Twoje auto zostało uszkodzone?
Sprawdź czy Twoje odszkodowanie jest prawidłowo wyliczone?
Metoda kosztorysowa jest jednym ze sposobów rozliczenia szkody. W jaki sposób jest tworzony i jakie kluczowe informacje zawiera? Niniejszy dokument jest sporządzony w trakcie oględzin uszkodzonego pojazdu przez wykwalifikowanego rzeczoznawcę, który dodatkowo analizuje i wycenia wartość powstałych szkód. Kolejnym etapem podczas likwidacji przedmiotowej szkody jest wypłata wyliczonego odszkodowania poszkodowanemu.
Wyliczenie omawianego dokumentu jest ściśle konstruowane na podstawie określonego schematu, który obligatoryjnie musi zawierać rozszerzenie opisujące specyfikację przeprowadzonych działań. Warto tutaj wspomnieć, że to właśnie kosztorys naprawy pojazdu jest dokumentem informującym poszkodowanego o wysokości przysługującego odszkodowania za powstałą stratę na swoim majątku.
Jako poszkodowany musisz wiedzieć, że im więcej wiesz ta temat formy sporządzenia niniejszego dokumentu, tym większa świadomość należnej kwoty odszkodowania.
Najważniejsze filary, które składają się na jego zawartość to:
* liczba, rodzaj działań niezbędnych do zlikwidowania uszkodzeń tj.
– naprawa
– wymiana
– regeneracja
– lakierowanie
* wykaz części które zostały zakwalifikowane do wymiany lub naprawy z uwzględnieniem ich cen
* jakość części ( uwzględnienie producenta, dostawcy)
– grupa O : części oryginalne, serwisowe. Jest to kategoria która jest rekomendowana przez producentów. Produkowane przez koncern samochodowy lub jego podwykonawców. Odznaczają się widocznym logiem producenta.
– grupa Q : części o tych samych parametrach technicznych, produkowane jednak przez dostawców na tzw. „pierwszy montaż”. Jeśli chodzi o technologie produkcji jest taka sama jak dla koncernu, jednak trzeba tutaj zaznaczyć, iż logo znajdujące się na częściach jest wyłącznie realnego producenta, Dostępność zarówno w popularnych sieciach sklepowych jak i hurtowniach.
– grupa P : to kategoria która uwzględnia elementy do podobnej jakości, mogące stanowić alternatywę. Nie są jednak dostarczane na pierwszy montaż
– grupa Z : typowe zamienniki, nie uwzględnione w innych wyżej wymienionych grupach.
* stawka, liczba za roboczogodziny, która jest nieodzowna aby w pełni naprawić uszkodzony pojazd do stanu sprzed szkody. Warto tutaj zaznaczyć, że powinien on zawierać rozgraniczenie pomiędzy pracą: mechanika, blacharza, lakiernika. Tylko taka klasyfikacja pozwala na wyliczenie rzeczywistych kosztów naprawy.
SKĄD WYNIKA ZANIŻENIE ODSZKODOWANIA ?
Nie da się ukryć, że na podstawie wyżej wymienionych faktów, dokumentacja szkodowa w tym kosztorys jest nieodłącznym i priorytetowym dokumentem, który jednocześnie informuje nas o wysokości odszkodowania jak i o możliwościach dalszych roszczeń w tej sprawie !
Jeśli po naszej wstępnej analizie kosztorysu otrzymanego przez ubezpieczyciela widzimy braki wyżej wymienionych koniecznych elementów, powinno to wzbudzić nasze podejrzenia co do zasadności stanowiska Towarzystwa Ubezpieczeniowego.
W toku naszej wieloletniej pracy w walce z zaniżanymi odszkodowaniami, niejednokrotnie spotykamy się z niezgodnym procederem ze strony towarzystwa ubezpieczeniowego jakim jest:
* amortyzacja części
* stawka roboczogodzina
* zastępowanie oryginalnych części tanimi zamiennikami
Co zrobić jeśli zauważyłeś już na pierwszy rzut oka, że otrzymany kosztorys jest zaniżony?
1. Sporządź niezależny kosztorys naprawy auta
2. Napisz odwołanie od decyzji zakładu ubezpieczeń, dołącz do niego swój kosztorys
Być może ubezpieczyciel zdecyduje o dopłacie do odszkodowania.