Czy usłyszymy znowu: „Takie zaślepienie jest bliższe fanatyzmowi niż prawdziwej miłości”?
Środowiska żydowskie są oburzone powstaniem instalacji przedstawiającej modlącego się na kolanach Adolfa Hitlera. Stanął on na terenie byłego getta żydowskiego w bramie kamienicy przy ul. Próżnej 14.
Chłopiec czekający na mamę, pokutnik – zgadują przechodnie, patrząc na postać klęczącą w bramie przy Próżnej. Gdy dowiadują się, że to rozmodlony Adolf Hitler, słychać: "Przerażające"
Cattelan sprawia, że sztuka wchodzi między ludzi, że wychodzi poza zdobione ramy pięknych obrazów w salonach. Modlący się Hitler, dzieci powieszone w centrum Mediolanu, martwy koń z napisem INRI czy fikcyjne VI Karaibskie Biennale, na które ściągnął krytyków z całego świata, a na którym nie było ani jednego dzieła, nikogo nie pozostawiły obojętnym.
latajacapyza.blox.pl/2010/10/Maurizio-Cattelan-i-jego-demony.html
Witold Tomczak wraz z posłanką Haliną Nowiną-Konopczyną zniszczyli instalację „La Nona Ora” („Dziewiąta godzina”) Maurizia Cattelana usuwając element symbolizujący meteoryt, który przygniatał figurę papieża Jana Pawła II. Powstała w 1999 roku praca Cattelana była częścią jubileuszowej wystawy przygotowanej przez kuratora Haralda Szeemanna na stulecie istnienia Zachęty Narodowej Galerii Sztukipt. „Uważaj, wychodząc z własnych snów. Możesz znaleźć się w cudzych”.
miejscefotografii.blogspot.com/2012/06/42-z-42-piotr-grzybowski-zniszczenie.html
Maurizio Cattelan: Kiedy kurator Harald Szeemannzaprosił mnie do udziału w wystawie sztuki polskiej, wydawało mi się trochę dziwne, że mam być jedynym Włochem, który weźmie w niej udział. Poza tym moja praca zbyt dosłownie konfrontowała się z krajem, w jakim miała zostać pokazana. Jednak Szeemann przekonał mnie, że doskonale wpisuje się w kontekst jego wystawy. A że ufam kuratorom, z którymi pracuję, dłużej nie oponowałem. Zwłaszcza że "La Nona Ora" była już wtedy znana na świecie. Pokazywałem ją wcześniej w Wenecji, Londynie i Bazylei. Bogusław Deptuła: Jak pan zareagował na wiadomość o interwencji polskich posłów i zniszczeniu rzeźby? Maurizio Cattelan: W tym czasie intensywnie pracowałem, wiele podróżowałem. O zajściu w Zachęcie dowiedziałem się kilka tygodni po całym wydarzeniu.Skłamałbym, mówiąc, że nie oczekuję reakcji publiczności na moje prace. Reakcja to dla mnie przede wszystkim dyskusja, jaką może sprowokować moja sztuka. Reakcję polskich posłów uznałem za deklarację miłości i w jakimś sensie ją rozumiem. Religia jest bardzo ważna dla Włochów. Sam pochodzę z bardzo religijnej rodziny, moja siostra jest zakonnicą. Wydawało mi się naturalne, że pracę "La Nona Ora" konsultuję najpierw z nimi. A że idea im się spodobała, czułem pewien komfort. Zaskoczyło mnie, że posłowie tak łatwo utożsamili przedmiot – bo przecież tym jest figura papieża w mojej pracy – z osobą i wartościami, które reprezentuje.Takie zaślepienie jest bliższe fanatyzmowi niż prawdziwej miłości./
The memorial began with an initiative of Simon Wiesenthal. Wiesenthal became a spokesman for the public offense taken over the Mahnmal gegen Krieg und Faschismus in Albertinaplatz, created by Alfred Hrdlicka in 1988, which portrayed Jewish victims in an undignified way. As a result of this controversy, Wiesenthal began the commission for a memorial dedicated especially to the Jewish victims of Nazi fascism in Austria. It was built by the city of Vienna under the Mayor Michael Häupl, after Rachel Whiteread’s design was chosen unanimously by an international jury under the leadership of the architect Hans Hollein. The members of the jury were Michael Haupl, Ursula Pasterk, Hannes Swoboda, Amnon Barzel, Phyllis Lambert, Sylvie Liska, Harald Szeemann, George Weidenfeld, Simon Wiesenthal, and Robert Storr.
en.wikipedia.org/wiki/Judenplatz_Holocaust_Memorial