Think Tank po Polsku – Nowe, oryginalne spojrzenie z polskiej perspektywy na organizację państwa i politykę.
ZWYCIĘSKA STRATEGIA DLA POLSKI
Prolog
Od początku czyli od środka
Na wstępie kilka stwierdzeń, które dla wielu osób będą zapewne truizmami i rzeczami oczywistymi, jednak napisanie ich jest konieczne dla zachowania spójności i jasności tekstu w połączeniu z późniejszymi szczegółowymi wyjaśnieniami. Przedstawiając założenia Zwycięskiej Strategii dla Polski (ZSDP) mam świadomość że jej wcielenie w życie będzie możliwe tylko pod warunkiem przeprowadzenia poprzedzających działań, które będą opisane później (stąd tytuł posta).
Sama strategia ma formę otwartą, tzn. jej modyfikowanie i ulepszanie jest wręcz wskazane, jedynym warunkiem oceny i ewentualnego wprowadzenia modyfikacji jest zgodność z początkowymi celami Strategii i lepsza, skuteczniejsza realizacja założeń Strategii, oceniana wg określonych kryteriów początkowych. Ze względu na ogromną obszerność zagadnienia, jego różnorodność oraz potrzebę zarówno wiedzy praktycznej jak i teoretycznej z bardzo wielu dziedzin, tylko taka forma szerokiego bezinteresownego zaangażowania i konstruktywnej dyskusji Polaków pozwala mieć nadzieję na skuteczność oraz jej wysoki poziom merytoryczny. Dodatkową korzyścią – „bonusem” o nieprzecenionej wartości będzie powstanie grupy osób działających pro publico bon o wspólnych skrystalizowanych poglądach oraz koncylacyjności pozwalającej na wspólnie, skutecznie działanie w interesie kraju. Jednocześnie mam świadomość że taka forma otwartej dyskusji będzie szczególnie narażona na mniej lub bardziej świadome próby jej rozbicia, zwłaszcza jeżeli będzie cieszyć się zainteresowaniem i zostanie odczytana na jako zagrożenie i realną siłę przemian, jednak korzyści wynikające z tej formy są zdecydowanie warte ryzyka.
Współczesna Polska potrzebuje skutecznej długoterminowej oraz doraźnej strategii działania i rozwoju. Brak takiej strategii skutkuje postępującą stagnacją i zwiększaniem wpływów innych państw oraz zewnętrznych międzynarodowych oraz wewnętrznych grup wpływu realizujących swoje cele, zarówno na płaszczyźnie politycznej, gospodarczej czy duchowej. Polska bez określenia wyraźnych celów i priorytetów pozwalających na kontrolę realizacji przyjętych założeń oraz ewentualne korekty, skazana jest na ciągłe uleganie grupom realizującym swoje cele i powolną stopniową degradacją. na Na obecnym etapie, aparat administracyjny naszego państwa jak również elity polityczne w przeważającym stopniu realizują interesy grup wpływu, sprzeczne z interesem obywateli Polski. Warto tutaj zauważyć, że ostatnie wydarzenia kryzysu światowego, jasno pokazały że, problem ten dotyczy również większości krajów świata. Rządy teoretycznie mające chronić interesy obywateli, postanowiły ogromnymi, publicznymi środkami finansowymi, wbrew wszelkim racjonalnym przesłankom, ratować prywatne instytucje finansowe, kosztem własnych wyborców i obywateli, narażając ich na znaczące pogorszenie jakości życia, wzrost podatków i to na okres dziesięcioleci oraz stagnację gospodarczą, a nawet decydując się na konfrontację siłową skierowaną przeciw protestującym wobec tych praktyk.
Powyższa konstatacja pozwala nam postawić trzy istotne tezy:
Władza w wielu krajach demokracji pośredniej nie reprezentuje interesów swoich obywateli.
Obecne elity polityczne nie są zainteresowane lub nie potrafią działać na rzecz społeczeństwa, widać to szczególnie wyraźnie jeżeli interesy obywateli wchodza w konflikt z interesami rzeczywistych decydentów.
Powyższe tezy oraz wiele innych przesłanek jasno wskazują że istnieje potrzeba stworzenia całościowego planu dla Polski – z uwzględnieniem obywatela – jako podmiotu a nie przedmiotu oraz wspólnoty obywateli jako wspólnoty interesów, a nie jak obecnie skonfliktowanych wrogich grup społecznych walczących o swoje przywileje kosztem innych. To przewartościowanie kryteriów tworzenia nowego organizmu państwowego winno być mottem zmian poczynając od polityki międzynarodowej, poprzez politykę krajową, gospodarkę, a także sferę stosunków społecznych, informację, jak i sferę duchową, szczególnie ważną. Wszystkie przyszłe zmiany, MUSZĄ być weryfikowane na podstawie stałego kryterium: szeroko pojętego dobra wspólnoty i dobra indywidualnego obywatela. Musimy całe państwo przemyśleć od nowa, od najbardziej elementarnych podstaw z uwzględnieniem naszej specyfiki geograficznej, mentalnej i gospodarczej – Państwo znów ma służyć swoim obywatelom – To jest nasze wyzwanie.
Jak ważna w trym planie jest sfera więzi społecznych nie opartych na przesłankach ekonomicznych ale na przesłankach nazwijmy do duchowych, wspólnotowych, posłuży nam przykład innych krajów. Warto tu np. przywołać przykłady protestów „oburzonych” w Hiszpanii, Grecji czy ruch „Occupancy wall street”. Wszystkie te ruchy miały jeden wspólny mianownik: protestujący mieli świadomość, że są oszukiwani i wykorzystywani przez władze i powiązany z nią sektor finansowy – ale mimo to nie potrafili przeciwstawić oszustom żadnej własnej strategii, własnej wizji rozwiązania tego problemu. Jedyne co byli w stanie zrobić to odgrzać komunistyczne i lewackie wyświechtane slogany, oraz liczyć że władza pod wpływem ich protestów zmieni swoje postępowanie, co rzecz jasna nie nastąpiło.
Mamy więc ciekawą sytuację – świadome, rozwinięte intelektualnie społeczeństwa nie potrafią skupić się wokół wspólnej idei, ludzie są świadomi ale pozbawieni umiejętności wspólnego konstruktywnego działania. Przyczyną tego stanu rzeczy jest zanik więzi społecznych, poczucia wspólnoty duchowej, nie opartej na bezpośrednim zysku finansowym lub osobistych korzyściach. Problem ten dotyczy też naszego kraju – dlatego odbudowa tych więzi nazwijmy ich wspólnotowi- duchowych jest jednym z pierwszych kroków we wprowadzaniu ZSDP.
pozdrawiam
W następnym poście: ZSDP – Od ogółu do szczegółu.
Ilustracja: Drzeworyt Władysława Skoczylasa (1883-1934) – "Śpiący rycerze" – (Copyright expired)
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Pingback: Madara: Odmienić los Polski. Zwycięska Strategia dla Polski, cześć I