Wyrwane z kontekstu: Jezus czy Emmanuel?
01/01/2012
1504 Wyświetlenia
0 Komentarze
3 minut czytania
…nadano Mu imię Jezus, którym Je nazwał anioł, zanim się poczęło w łonie [Matki] (Łk 2, 21)
Jezus – to spolszczenie hebrajskiego Joszue. Imię to znaczy „Jahwe jest zbawieniem”. Było znane w Starym Testamencie (nosił je m. in. następca Mojżesza Jozue, czy autor księgi Mądrości Stracha). Wśród Żydów przetrwało do II w. n.e.
Jednak kariera tego imienia wiąże się przede wszystkim z Jezusem z Nazaretu, który później został nazwany Chrystusem. W Nowym Testamencie imię Jezus występuje 919 razy, w tym 913 razy w odniesieniu do Jezusa z Nazaretu. Do dziś bywa używane jako imię własne, głównie w kręgu kulturowym języka hiszpańskiego.
Imię to „polecił” anioł, który podczas zwiastowania powiedział Maryi: Nie bój się, Maryjo, znalazłaś bowiem łaskę u Boga. Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imię Jezus. (Łk 1,30-31).
Samo imię "Jezus" podkreśla ludzką naturę Chrystusa. Syn Boży, będąc człowiekiem, jest identyfikowany przez mu współczesnych jako Jezus z Nazaretu, przez co podkreśla swoje człowieczeństwo.
Trzeba pamiętać, że w kulturze semickiej imię związane było z tożsamością. Szczególnej czci i szacunkowi podlegało Imię Boga (JHWH) – do tego stopnia, że zakazane było jego wymawianie. Odkąd jednak Syn Boży stał się człowiekiem, przyjął „ludzkie” imię, którego wypowiadanie nie jest bluźnierstwem. W ten sposób imię Jezus stało się imieniem własnym Boga, esencją wcielenia, epifanii i odkupienia człowieka.
Ale w księdze Izajasza czytamy, że narodzi się Emanuel. Dlaczego Jezus nie otrzymał imienia "Emanuel"? Czy naprawdę „w tym temacie” wypełniło się proroctwo Izajasza?
W ewangelii Mateusza, przytoczony zostaje fragment z proroctwa Izajasza (Iz 7,14): „oto Dziewica pocznie i porodzi syna, któremu nadadzą imię Emmanuel”. Ewangelista daje do zrozumienia, że to nie matka nada Zbawicielowi to imię, ale zostanie Mu ono przypisane później. Trzeba tu podkreślić, że Emmanuel (dokładnie Immanu El) nie jest hebrajskim imieniem własnym. Określenie to występuje w Biblii tylko trzy razy, i to zawsze w kontekście dziecka wspomnianego u Izajasza. Jest to zatem tylko imię symboliczne, raczej określające funkcję. Ta funkcja („Bóg jest z nami”) będąca realizacją izajaszowego proroctwa spełni się dopiero w dziejach wszystkich ludzi, którzy będą wierzyć w Chrystusa i w tej wierze będą mieli przystęp do Boga.
W pewnym sensie także Ty nadajesz Mesjaszowi imię Emanuel.