TVN 24 – 28.12.2011
Trwa kilkanaście procesów cywilnych wytoczonych MON przez osoby z raportu [o likwidacji WSI].(…)
Klich mówił, że resort zamierza wystąpić z "oczekiwaniami finansowymi" wobec Macierewicza. Do sądów wpłynęło niemal 30 pozwów w sprawie raportu: MON przeprosiło już 13 osób. Według MON łączna szacunkowa kwota kosztów resortu wyniesie ok. 497 tys. zł. Wydatki resortu to 156 tys. zł tytułem odszkodowań dla pomówionych oraz 276 tys. zł za przeprosiny ich w prasie; reszta wydatków to koszty procesowe.
***
MON bardzo sprawnie policzył ile kosztowały resort procesy z osobami umieszczonymi w raporcie o likwidacji WSI, przygotowanym przez Antoniego Macierewicza. Wyszło, że od 2007 roku ministerstwo wydało w sumie 0,5 mln PLN.
Dla przypomnienia – budżet MON to:
– w 2007 roku 20,2 mld PLN,
– w 2008 roku 22,6 mld PLN
– w 2010 roku 25,4 mld PLN
– w 2011 roku 27,2 mld PLN
Wychodzi, że średnio MON wydawał 0,1 mln PLN (100 tys. złotych) rocznie na obsługę roszczeń żołnierzy z likwidowanego WSI, co stanowi 0,0000004% rocznego budżetu Ministerstwa.
***
Nie wiem czy ktoś policzył ile kosztowały skarb państwa różnego rodzaje afery w które zamieszani byli oficerowie byłego WSI. "Rzeczpospolita", powołując się na źródłow CBŚ szacowała, że same straty związane z tzw. mafią paliwową to blisko 10 mld PLN.
***
Spróbujmy teraz wycenić ile kosztowały Skarb Państwa same tylko katastrofy samolotów wojskowych, w czasie gdy Ministrem Obrony był rzeczony Bogdan Klich.
23 stycznia 2008
Pod Mirosławcem rozbija się samolot transportowy Polskich Sił Powietrznych CASA C-295M o nr 019. Ginie 4 członków załogi i 16 wysokich rangą oficerów lotnictwa – w sumie 20 lotników (w tym jeden generał).
Koszty tej katastrofy to oprócz utraty samego samolotu (wartość ok. 21 mln EURO czyli ok. 84 mln PLN – maszyna nie była ubezpieczona) również strata 20 lotników, których koszty wyszkolenia to blisko 120 mln PLN (licząc że każda godzina lotu pilota to 3-5 tys. PLN a nalot samej 4 osobowej załogi to blisko 5204 godziny a na pokładzie znajdowali się oficerowie lotnictwa z łącznym nalotem ponad 30 tys. godzin – dodać należy również czas osiągnięcia tego pułapu doświadczenia). Rodziny dostały od 8,5 do 15 tys. PLN bezzwrotnej zapomogi (w sumie ok. 0,3 mln PLN) oraz po 85 – 150 tys. na rodzinę (w zależności od stażu poległego) czyli ok 2 mln PLN.
W sumie (wg moich szacunków) straty wyniosły ok. 206,3 mln PLN.
28 lutego 2009
Na poligonie koło Torunia runął na ziemię śmigłowiec Mi-24D. W katastrofie zginął drugi pilot, dwie inne osoby z załogi zostały ranne. Prawdopodobną przyczyną był błąd pilota, który próbował założyć gogle noktowizyjne, nie wiedząc jak nisko się znajduję.
W sumie (wg moich szacunków) straty wyniosły ok. 30 mln PLN (cena Mi-24D)
31 marca 2009
Na ćwiczeniach, przy podchodzeniu do lądowania rozbił się samolot M28 Bryza. Zgineła cała 4 osobowa załoga (piloci o łącznym nalocie blisko 4794 godzin). Koszty wyszkolenia i odbudowy bazy doświadczenia nowych pilotów to ok. 17 mln PLN (dodać należy również czas osiągnięcia tego pułapu doświadczenia). Cena nowego samolotu typu "Bryza" to ok. 20 mln PLN (tyle mniej więcej wynosiła cena M28 Skytruck w kontrakcie dla Indonezji).
W sumie (wg moich szacunków) straty wyniosły ok. 47 mln PLN.
10 kwietnia 2010
Pod Smoleńskiem rozbija się samolot rządowy Tu-154M nr 101 z Prezydentem RP na pokładzie oraz 95 innymi osobami (w tym szefem sztabu, dowódcami wszystkich rodzajów sił zbrojnych, parlamentarzystami, szefem banku centralnego, osobami zasłużonymi dla Polski). Koszty samego sprzętu (samolot Tu-154M Lux nr 101), który kilka miesięcy wcześniej przechodził remont generalny w Samarze (Rosja), przedłużający jego resurs to ok. 100 mln PLN (w tym koszt remontu w Samarze ok. 30 mln PLN).
Po katastrofie problemem jest również drugi samolot Tu-154M nr 102. Po rozwiązaniu 36 Pułku maszyna pewnie zostanie wystawiona na sprzedaż, ale kupcem może być raczej jakieś państwo III świata (o ile się ktoś zdecyduję). Maszyna pewnie zostanie poważnie przeceniona. Szacuję, że MON będzie maksymalnie w stanie odzyskać ok. 50 mln (50 mln trzebe więc spisać na straty). Jezeli nie znajdzie się kupiec – Tupolew trafi na złom lub do muzeum, i będzie to jeden z najdroższych eksponatów.
Pozostaje otwarta kwestia roszczeń rodzin ofiar. W przypadku orzeczenia winy pilotów (a do takiego rozwiązania zmierza MAK) odszkodowania będzie musiał wypłacić Skarb Państwa. Niewykluczone, że mogą być bardzo wysokie, sięgające nconajmniej 0,25 mln PLN za każdą ofiarę (co daję ok. 24 mln PLN na same roszczenia). Są jeszcze koszty dochodzenia, sprowadzenia wraku, wyborów uzupełniających do parlamentu, leasingu Embraerów 175 dla potrzeb VIPów, odpraw dla odchodzący pilotów pułku (większość – wyszkolona za pieniądze podatnika – trafi pewnie do linii cywilnych).
W sumie (wg moich szacunków) straty mogą wynieść ok. 220 mln PLN.
Podsumowując: w wyniku tylko tych 4 katastrof szacowane straty dla Skarbu Państwa mogą wynieść blisko 503 mln PLN (0,5 mld PLN).
***
Kogo więc warto pozbawiać bardziej imunitetu?
——————-
http://www.bezcenzury.net/index.php?main=article&action=view&article=135&images=thumb180