Bez kategorii
Like

W co gra Polska Agencja Żeglugi Powietrznej?

05/09/2011
542 Wyświetlenia
0 Komentarze
14 minut czytania
no-cover

Rozważania na temat odpowiedzi udzielonej Nowemu Ekranowi

0


Od dziecka naiwnie sądziłem, że prawo powinno być jawne, powszechnie dostepne i wyrażone językiem zrozumiałym dla obywatela, że obowiązujący zakaz lub nakaz musi wynikać wprost z przepisu prawa, że urzędy publiczne mają obowiązek rzetelnego informowania a nie wolno im wprowadzać nikogo w błąd. Jakże się myliłem!
12 lipca, dwa dni po Lesie Smoleńskim, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej opublikowała na stronie internetowej informację o konieczności uzyskiwania zezwolenia na takie działania. Jako podstawę prawna podała Rozdział 2 ust. 17 pkt 1-4 Załącznika do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 11 marca 2004 r. w sprawie zasad działania służb ruchu lotniczego (Dz. U. Nr 44, poz. 415). Sprawdziłem, podane rozporządzenie od dość dawna już nie obowiązuje. Pisałem o tym TU. Następnego dnia Agencja usunęła informacje o tym rozporządzeniu nie podając w zamian żadnego innego.

Dzisiaj z tekstu Łażącego Łazarza „Balony Lasu Smoleńskiego muszą być zaakceptowane przez Żeglugę Powietrzną” dowiedziałem się, że Agencja określiła w końcu, na żądanie NE, podstawę prawną. Oto fragment odpowiedzi:
„Podstawą prawną nakładającą obowiązek zgłoszenia pokazu jest Załącznik 11 do Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym ICAO, Służby Ruchu Lotniczego; Rozdział 2 punkt 2,18 „Koordynacja działalności mogącej zagrozić bezpieczeństwu cywilnych statków powietrznych” wprowadzony Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2008r. w sprawie warunków i sposobu działania służb ruchu lotniczego (Dz. U. Nr 111, poz. 709)”
Ponadto na pytanie o rejestr udzielonych zezwoleń padła odpowiedź:
„Dodatkowo informuję, że w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej prowadzony jest wewnętrzny rejestr korespondencji, który jest jawny lecz nie jest on ogólnie dostępny.”

Odszukałem przedmiotowe rozporządzenie. Pozwolę je sobie przytoczyć w całości, żeby czytelnik mógł ocenić czy w jakikolwiek sposób wynika z niego obowiązek zgłoszenia czegokolwiek.:

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 17 czerwca 2008 r.
w sprawie warunków i sposobu działania służb ruchu lotniczego
(Dz. U. z dnia 27 czerwca 2008 r.)


Na podstawie art. 121 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Warunki i sposób działania służb ruchu lotniczego określają normy i zalecane metody postępowania zawarte w Załączniku 11 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.3)), zwanej dalej "Konwencją o międzynarodowym lotnictwie cywilnym", z tym że strukturę, podział przestrzeni powietrznej i klasyfikację przestrzeni powietrznej określają przepisy wydane na podstawie art. 121 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
§ 2. Kompetencje i obowiązki "władzy służb ruchu lotniczego" oraz "właściwej władzy ATS", o których mowa w Załączniku 11 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, wykonuje instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego, wyznaczona na podstawie odrębnych przepisów, zwana dalej "instytucją".
§ 3. Kompetencje i obowiązki "władzy meteorologicznej", o której mowa w Załączniku 11 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, wykonuje instytucja zapewniająca służbę meteorologiczną.
§ 4. 1. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej "Prezesem Urzędu", zawiadamia Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego o różnicach w rozumieniu art. 38 Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.
2. Różnice, o których mowa w ust. 1, są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, w Zbiorze Informacji Lotniczych Polska (AIP Polska).
§ 5. W przestrzeni kontrolowanej Rejonu Informacji Powietrznej FIR Warszawa stosuje się wymaganą charakterystykę nawigacyjną (Required navigation performance) RNP 5.
§ 6. 1. Instytucja opracowuje każdorazowo przy wprowadzaniu zmian w strukturze tras ATS (ATS route) lub innych zmian w strukturze przestrzeni powietrznej minimalne wysokości bezwzględne lotu dla poszczególnych odcinków tras ATS nad terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Instytucja przedkłada propozycje minimalnych wysokości bezwzględnych lotu do akceptacji Prezesowi Urzędu w terminie nie później niż na 91 dni przed wejściem ich w życie.
2. Zaakceptowane przez Prezesa Urzędu minimalne wysokości bezwzględne lotu instytucja publikuje w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczej, w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP Polska).
§ 7. Dokumenty (Doc) opublikowane przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), o których mowa w Załączniku 11 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, stosuje się od dnia wejścia w życie rozporządzenia, wydanego na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, wprowadzającego do stosowania dany dokument (Doc).
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

Skoro w rozporządzeniu nic nie znaleźliśmy, to może trzeba sprawdzić treść załącznika 11 do Konwencji. W Dzienniku Ustaw z 1959 r. nr 35 poz. 121 znalazłem tyle:

KONWENCJA
O MIĘDZYNARODOWYM LOTNICTWIE CYWILNYM,
podpisana w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
(Dz. U. z dnia 26 czerwca 1959 r.)


W imieniu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
RADA PAŃSTWA
POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 7 grudnia 1944 roku podpisana została w Chicago Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.
Po zaznajomieniu się z powyższą Konwencją Rada Państwa uznała ją i uznaje za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych, oświadcza, że wyżej wymieniona Konwencja jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został Akt niniejszy opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Dano w Warszawie, dnia 20 listopada 1958 roku.
(Tekst Konwencji zamieszczony jest w załączniku do niniejszego numeru).

A więc ani konwencji ani tym bardziej załącznika nie ma w Dzienniku Ustaw. Nie znajdziemy go również w programie LEX. W końcu znalazłem tekst na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Oto punkt 2.18, na który powołuje się Agencja:

2.18 Koordynacja działalności mogącej zagrozić bezpieczeństwu cywilnych statków powietrznych
2.18.1 Działania mogące zagrozić bezpieczeństwu cywilnych statków powietrznych czy to nad terytorium danego Państwa, czy też nad pełnym morzem, są koordynowane z właściwymi władzami służby ruchu lotniczego. Koordynację tę kończy się w takim terminie, aby można było na czas rozpowszechnić informację o tej działalności, zgodnie z postanowieniami Załącznika 15 ICAO.
2.18.1.1 Zalecenie. – Jeżeli właściwa władza ATS nie jest władzą Państwa, w którym zlokalizowana jest instytucja planująca tę działalność, wstępna koordynacja powinna być dokonywana za pośrednictwem władzy ATS odpowiedzialnej za przestrzeń powietrzną Państwa, w którym instytucja ta jest zlokalizowana.
2.18.2 Celem uzgodnień jest osiągnięcie jak najlepszych rozwiązań, które pozwolą na uniknięcie zagrożenia dla cywilnych statków powietrznych i ograniczenie do minimum utrudnień w normalnym działaniu tych statków.
2.18.2.1 Zalecenie. – Przy uzgadnianiu tych rozwiązań należy stosować następujące zasady:
a) miejsce lub obszar, czasy i długotrwałość działalności powinny być tak wybrane, aby uniknąć zamknięcia lub zmiany ustanowionych tras ATS, zablokowania najbardziej ekonomicznych po-ziomów lotu czy też opóźnienia rozkładowych operacji cywilnych statków powietrznych, o ile nie ma innego wyboru,
b) przestrzeń powietrzna przeznaczona do realizacji działań powinna być możliwie najmniejsza,
c) powinna być zapewniona bezpośrednia łączność między właściwą władzą ATS lub organem służb ruchu lotniczego a organizacją lub organem prowadzącym działania w przypadku zagrożenia cywilnego statku powietrznego lub powstania innych nieprzewidzianych okoliczności wymagających przerwania wykonywania działań.
2.18.3 Właściwe władze ATS są odpowiedzialne za inicjowanie rozpowszechniania informacji odnośnie przeprowadzanych działań.
2.18.4 Zalecenie. – Jeżeli działania mogące stano-wić niebezpieczeństwo dla cywilnych statków powietrznych mają się odbywać regularnie lub w sposób ciągły, specjalne komitety powinny zapewnić, aby wymagania wszystkich zainteresowanych stron były odpowiednio uzgadniane.
2.18.5 Odpowiednie działania zostaną podjęte w celu zapobiegania negatywnemu wpływowi emisji promieniowania laserowego na operacje lotnicze.
Uwaga 1. – Wskazówki dotyczące zagrożenia dla operacji lotniczych ze strony emiterów laserowych za-warte są w podręczniku Emitery Laserowe i Bezpieczeństwo Lotów (Doc 9815).
Uwaga 2. – Patrz również Załącznik 14 ICAO – Lot-niska tom I – Projektowanie i działanie lotnisk, rozdział 5.
2.18.6 Zalecenie. – Dla zapewnienia dodatkowej pojemności i efektywności operacji statków powietrznych, Państwa powinny opracować procedury umożliwiające elastyczne użytkowanie przestrzeni powietrznej zarezerwowanej dla wojskowej lub innej działalności. Procedury powinny zapewnić bezpieczny dostęp do tej przestrzeni wszystkim użytkownikom przestrzeni powietrznej.

Czytam, czytam i im bardziej czytam tym bardziej nie widzę gdzie jest mowa o obowiązku zgłaszania pokazu, czy czegokolwiek. Jeszcze bardziej nie widzę żadnej procedury zgłaszania, trybu odwoławczego etc.
Rodzi się parę pytań:
Czy przepis załącznika do konwencji nie opublikowany w Dzienniku Ustaw i trudno dostępny może być podstawą prawną do nakładanego na obywateli obowiązku?
Jakim prawem Agencja Żeglugi Powietrznej, w komunikacie opublikowanym w dniu 12 lipca wprowadzała obywateli w błąd, powołując się na nieistniejącą podstawę prawną?
Dlaczego instytucja państwowa udziela pokrętnej odpowiedzi, z której nie wynika czy chodzi o zezwolenie czy zgłoszenie i na pytanie o rejestr zezwoleń mówi sie o rejestrze korespondencji?
Jakim prawem uniemożliwia się opinii publicznej dostęp do jawnego rejestru?

 Pozostawiam czytelników z tymi pytaniami a sam 10 września wezmę udział w Lesie Smoleńskim.

Zdjęcie babcia weatherwax

0

Dziadek Wojtek

Bo Pan Bóg, kiedy karę na naród przepuszcza, Odbiera naprzód rozum od obywateli.

101 publikacje
3 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758