Rząd podjął decyzję o sprzedaży pakietu większościowego udziałów w PKP CARGO S.A. Zaoferowany będzie większościowy pakiet – 50 proc. plus jedna akcja. Umożliwi to inwestorowi przejęcie kontroli w spółce. Planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego spółki PKP CARGO poprzez emisje akcji i objęcie ich przez spółkę PKP S.A. w zamian za aporty w postaci nieruchomości. W przyjętej przez rząd „Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013” założono, że prywatyzacja PKP CARGO jest jednym ze strategicznych celów sektora transportu kolejowego. Minister infrastruktury w listopadzie 2008 r. udzielił spółce PKP CARGO pełnomocnictwa dotyczącego dokonania czynności prawnych związanych ze zbyciem akcji spółki. Wyłoniono doradcę prywatyzacyjnego, którym zostało konsorcjum firm z liderem McKinsey&Company Poland Sp. z o.o. W wyniku analiz przedprywatyzacyjnych, doradca wskazał na możliwość prywatyzacji spółki PKP CARGO w dwóch […]
Rząd podjął decyzję o sprzedaży pakietu większościowego udziałów w PKP CARGO S.A. Zaoferowany będzie większościowy pakiet – 50 proc. plus jedna akcja. Umożliwi to inwestorowi przejęcie kontroli w spółce. Planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego spółki PKP CARGO poprzez emisje akcji i objęcie ich przez spółkę PKP S.A. w zamian za aporty w postaci nieruchomości.
W przyjętej przez rząd „Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013” założono, że prywatyzacja PKP CARGO jest jednym ze strategicznych celów sektora transportu kolejowego. Minister infrastruktury w listopadzie 2008 r. udzielił spółce PKP CARGO pełnomocnictwa dotyczącego dokonania czynności prawnych związanych ze zbyciem akcji spółki. Wyłoniono doradcę prywatyzacyjnego, którym zostało konsorcjum firm z liderem McKinsey&Company Poland Sp. z o.o.
W wyniku analiz przedprywatyzacyjnych, doradca wskazał na możliwość prywatyzacji spółki PKP CARGO w dwóch trybach: publiczne zaproszenie do negocjacji oraz w trybie oferty publicznej. Preferowanym rozwiązaniem jest sprzedaż akcji spółki inwestorowi strategicznemu, który zostanie wyłoniony w trybie negocjacji na podstawie publicznego zaproszenia do negocjacji.
Zgodnie z sugestią doradcy, zaproszenie do negocjacji powinno obejmować również zobowiązania inwestycyjne. PKP CARGO oczekuje dokapitalizowania poprzez emisję nowych akcji, które obejmie inwestor. Zdaniem doradcy prywatyzacyjnego, pakiet zaoferowany inwestorowi powinien stanowić 50 proc. plus jedna akcja w kapitale zakładowym z uwzględnieniem podwyższenia tego kapitału. Ważne znaczenie będzie mieć także zabezpieczenie interesów PKP S.A. Chodzi o odpowiednie postanowienia umowy prywatyzacyjnej (umowy sprzedaży akcji) oraz powiązanej z nią umowy akcjonariuszy odnoszącej się do ładu korporacyjnego i zarządzania spółką PKP CARGO. Takie sprawy powinny zostać uregulowane w statucie tej spółki.
Spółka PKP CARGO prowadzi rentowną działalność. W ubiegłym roku zwiększyła masę przewiezionych towarów o 14 proc., natomiast nakłady inwestycyjne wzrosły o 26 proc. PKP CARGO jest drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej zarówno pod względem przewiezionej masy (w tonach), jak i wykonanej pracy przewozowej (w tonokilometrach). Każdego dnia PKP CARGO uruchamia średnio ok. 1000 pociągów, obsługując kilka tysięcy klientów. Prawie połowę zleconych firmie usług stanowią przewozy międzynarodowe.
Zgodnie z oczekiwaniami, prywatyzacja dostarczy spółce PKP S.A. środki finansowe niezbędne do spłaty kredytów oraz wyemitowanych obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa. PKP CARGO uzyska natomiast środki na dalszy rozwój.
Grupę kapitałową PKP CARGO tworzy spółka PKP CARGO S.A. oraz spółki krajowe i zagraniczne, w których PKP CARGO S.A. posiada akcje i udziały. Ze względu na rodzaj prowadzonej działalności spółki te można podzielić na trzy grupy:
1. Spółki zajmujące się przewozami i usługami logistycznymi:
• Przedsiębiorstwo Spedycyjne Trade Trans Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
• CARGOSPED Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
• CARGOSPED Terminal Braniewo Sp. z o.o. z siedzibą w Braniewie,
• PKP CARGO SERVICE Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
• PKP CARGO Centrum Logistyczne Małaszewicze Sp. z o.o. z siedzibą w Małaszewiczach,
• PKP CARGO Centrum Logistyczne Medyka-Żurawica Sp. z o.o. z siedzibą w Żurawicy,
• Międzynarodowa Spedycja MIRTRANS Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni,
• Zakład Przewozów i Spedycji SPEDKOKS Sp. z o.o. z siedzibą w Dąbrowie Górniczej,
• POLZUG Intermodal GmbH z siedzibą w Hamburgu,
• Pol-Rail s.r.l. z siedzibą w Rzymie,
• Intercontainer – Interfrigo S.A. z siedzibą w Brukseli,
• COSCO POLAND Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni,
• PKP CARGO INTERNATIONAL a.s. z siedzibą w Bratysławie.
2. Spółki serwisowe, zajmujące się naprawą taboru:
• PKP CARGO WAGON Sp. z o.o. z siedzibą w Toruniu,
• PKP CARGO WAGON-KRAKÓW Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie,
• PKP CARGO WAGON-JAWORZYNA ŚLĄSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Jaworzynie Śląskiej,
• PKP CARGO WAGON-TARNOWSKIE GÓRY Sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowskich Górach,
• PKP CARGO WAGON-SZCZECIN Sp. z o.o. z siedzibą w Szczecinie,
• PKP CARGO TABOR-CZERWIEŃSK Sp. z o.o. z siedzibą w Czerwieńsku,
• PKP CARGO TABOR-OSTRÓW WIELKOPOLSKI Sp. z o.o. z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim,
• PKP CARGO TABOR-KARSZNICE Sp. z o.o. z siedzibą w Zduńskiej Woli,
• PKP CARGO TABOR-POMORSKI Sp. z o.o. z siedzibą w Tczewie,
• WAGREM Sp. z o.o. z siedzibą w Kluczborku,
• Gorzów Wagony Sp. z o.o. z siedzibą w Gorzowie Wielkopolskim.
3. Spółki pozostałe, do których zalicza się:
• Kolejowa Oficyna Wydawnicza Sp. z o.o., prowadząca działalność wydawniczą,
• Bureau Central de Clearing s.c.r.l. (BCC) z siedzibą w Brukseli, prowadząca rozliczenia międzynarodowe kolei,
• Eurasia Rail Logistics OAO z siedzibą w Moskwie, prowadząca działalność na rzecz rozwoju przewozów w II Transeuropejskim Korytarzu Transportowym.
źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów / Rynek Kolejowy / PKP CARGO
Nie boimy się kontrowersyjnych tematów! Piszemy jak jest. Niezależne forum kolejowe - www.infokolej.pl