Raport Millera- załoga podawała wysokość barometryczną – do końca cz.2
10/08/2011
422 Wyświetlenia
0 Komentarze
11 minut czytania
Kolejne zapisy „Raportu Millera” uprawdopodabniające, że załoga TU-154M korzystała z wysokościomierza barometrycznego.
W poprzednim poście (http://robert.kujawski.nowyekran.pl/post/22642,raport-millera-zaloga-podawala-wysokosc-barometryczna-do-konca-cz-1) analizowałem raport Millera pod kątem niezgodności tezy postawionej przez komisji Millera (nawigator i załoga TU-154M, w końcowej fazie lotu korzystała z radiowysokościomierza zamiast z wysokościomierza barometrycznego) z treścią raportu.
Teraz przyszedł czas na porównanie „Raportu Millera” i „Raportu MAK” (wraz ze stenogramem) i wskazanie jakie zapisy w tych dokumentach uprawdopodabniają tezę, że nawigator TU-154M prawidłowo odczytywał wysokość, na której leciał samolot z wysokościomierza barometrycznego.
Komisja Millera pomimo zapewnień samego ministra Jerzego Millera nie dołączyła do raportu załącznika ze stenogramem rozmów z kabiny pilotów TU-154M. W raporcie mamy podane tylko niektóre wypowiedzi opatrzone godziną (dziwnym trafem komisja Millera nie podała kiedy dokładnie padają komendy nawigatora po przekroczeniu wysokości 100 metrów).
Komisja Millera ustaliła, że „o godz. 6:36:48,5 w kabinie załogi pojawił się Dowódca Sił Powietrznych, najprawdopodobniej po rozmowie z Dyrektorem Protokółu” (strona 212 z 328), który:
– „o 6:40:26,5 Dowódca Sił Powietrznych powiedział: „Dwieście pięćdziesiąt metrów” (strona 214 z 328),
– „O godz. 6:40:44,5 (98 m nad poziomem lotniska, 113 m wg RW, w odległości 2291 m od progu DS 26) Dowódca Sił Powietrznych powiedział: „100 metrów”. (Strona 215 z 328),
– „O godz. 6:40:50,5 Dowódca Sił Powietrznych powiedział: „Nic nie widać”. (Strona 215 z 328).
W stenogramach MAK z nagrań z kabiny pilotów wypowiedzi gen. Błasika ( „Dwieście pięćdziesiąt metrów” i „100 metrów”) określone są jako wypowiedzi osoby anonimowej (A). Z wysokim prawdopodobieństwem można przyjąć, że od godz. 10:36:48,5 wypowiedzi określone w stenogramie przez MAK jako anonimowe wypowiedział gen. Błasik.
Warto pamiętać, że MAK dziwnym trafem nie odczytał około 20 sek. rozmów w kabinie pilotów akurat w momencie pojawienia się w niej gen. Błasika (szerzej http://robert.kujawski.nowyekran.pl/post/22340,o-czym-rozmawial-gen-blasik-z-pilotami-tu-154).
Poniżej tabela, w której umieściłem wypowiedzi ze stenogramów MAK oraz odpowiadające im wypowiedzi z „Raportu Millera”. W tabeli wpisałem gdzie w mojej ocenie prawdopodobnie padły wypowiedzi gen. Błasika dotyczące wysokości lotu. Analizując tabelę proszę zwrócić uwagę, że MAK podaje początek i koniec wypowiedzi a Raport Millera podaje tylko jedną godzinę, która może być początkiem, środkiem lub końcem wypowiedzi (w zależności jak komisji Millera pasuje – o tym później). W tabeli ująłem także wypowiedzi nawigatora dotyczące wysokości lotu poniżej 100 metrów, po których ani śladu w „Raporcie Millera” (za wyjątkiem załącznika ale o tym także później), oraz inne fragmenty, które będą analizowane w tym poście.
Wypowiedzi w stenogramie MAK
|
Wypowiedzi w Raporcie Millera ( kursywa – wnioski autora)
|
Początek
|
koniec
|
Treść
|
Osoba
|
Godzina
|
Osoba
|
Os.wg.autora
|
10:39:57,1
|
10:39:59,3
|
400 metrów
|
Anonim
|
6:40:00,5
|
Nawigator
|
|
10:40:02,6
|
10:40:15,6
|
Niezr.
|
Anonim
|
Brak
|
Brak
|
Gen. Błasik,
|
10:40:18,6
|
10:40:20,1
|
Niezr.
|
Anonim
|
Brak
|
Brak
|
Gen. Błasik
|
10:40:19,6
|
10:40:21,1
|
300
|
Nawigator
|
Brak
|
Brak
|
Nawigator
|
10:40:22,8
|
10:40:25,6
|
250 metrów
|
Anonim
|
6:40:26,5
|
Gen. Błasik
|
|
10:40:24,6
|
10:40:26,7
|
250
|
Nawigator
|
6:40:28
|
Nawigator
|
|
10:40:32,4
|
10:40:33,5
|
TERRAIN AHEAD
|
TAWS
|
6:40:34,5
|
TAWS
|
Gen. Błasik
|
10:40:32,9
|
10:40:33,6
|
200
|
Nawigator
|
6:40:36
|
Nawigator
|
|
10:40:37,1
|
10:40:38,1
|
150
|
Nawigator
|
6:40:40
|
Nawigator
|
|
10:40:41,3
|
10:40:42,6
|
100 metrów
|
Anonim
|
6:40:44,5
|
Gen. Błasik
|
|
10:40:42,6
|
10:40:42,7
|
100
|
Nawigator
|
6:40:45,5
|
Nawigator
|
|
10:40:46,6
|
10:40:49,2
|
TERRAIN AHEAD
|
TAWS
|
6:40:50,5
|
Gen. Błasik „Nic nie widać”
|
|
10:40:48,7
|
10:40:49,4
|
100
|
Nawigator
|
6:40:51,5
|
Nawigator
|
|
10:40:49,2
|
10:40:49,6
|
W normie
|
II pilot
|
6:40:52,
|
I pilot – odchodzimy…
|
|
10:40:49,6
|
10:40:50,1
|
90
|
Nawigator
|
Brak
|
Brak
|
|
10:40:50,0
|
10:40:51,3
|
80
|
Nawigator
|
Brak
|
Brak
|
|
10:40:50,5
|
10:40:51,2
|
Odchodzimy
|
II pilot
|
6:40:53
|
II pilot
|
|
10:40:51,5
|
10:40:58,0
|
Sygnał F=400
|
RW – wysokość niebezpieczna
|
6:40:54
|
RW – wysokość niebezpieczna
|
|
10:40:51,8
|
10:40:52,4
|
60
|
Nawigator
|
Brak
|
Brak
|
|
10:40:52,3
|
10:40:53,1
|
50
|
Nawigator
|
Brak
|
Brak
|
|
10:40:52,4
|
10:40:53,4
|
Horyzont 101
|
Wieża
|
6:40:55
|
KSL
|
|
10:40:53
|
10:40:53,6
|
40
|
Nawigator
|
Brak
|
Brak
|
|
10:40:54,5
|
10:40:55,2
|
30
|
Nawigator
|
Brak
|
Brak
|
|
10:40:54,7
|
10:40:56,4
|
K.W.horyzont
|
Wieża
|
6:40:57,5
|
KSL
|
|
10:40:55,2
|
10:40:56
|
20
|
Nawigator
|
Brak
|
Brak
|
|
10:40:56
|
10:40:58,1
|
Sygnał F-800
|
Bliższa prowadząca
|
6:40:58,5
|
Bliższa prowadząca
|
|
10:40:59,3
|
10:41:04,6
|
Odgłos zderzenia z drzewami
|
6:41:02,8
|
samolot zderzył się lewym skrzydłem z brzozą
|
10:41:00,3
|
10:41:01,4
|
Kurwa mać
|
II pilot
|
Brak
|
Brak
|
|
10:41:02,0
|
10:41:03,4
|
Odejście na drugi krąg
|
Wieża
|
6:41:05
|
KL
|
|
10:41:02,7
|
10:41:04,6
|
Kurwaaaa
|
Anonim
|
Brak
|
Brak
|
|
10:41:05,4
|
KONIEC ZAPISU
|
6:41:07,5
|
nastąpiło zderzenie samolotu z ziemią
|
W dalszej części notki będę używał dwóch skrótów dla oznaczenia pochodzenia wartości czasu:
– skrót KM – czas w raporcie komisji Millera,
– skrót MAK – czas w stenogramie MAK.
Gen. Błasik wszedł do kabiny pilotów o godz. 6:36:48,5 (KM).
O godz. 6:40:00,5 (KM), (10:39:57,1 – 10:39:59,3 MAK) – nawigator odczytuje wysokość lotu z samolotu z wysokościomierza barometrycznego – 400, w tym momencie gen. Błasik przebywa w kabinie pilotów już od około 3 minut 12 sekund. Prawdopodobne jest, że w tym czasie gen. Błasik ustalił z załogą samolotu a zwłaszcza z pierwszym pilotem jaka będzie rola gen. Błasika w kabinie pilotów. Warto zwrócić uwagę, że w stenogramach MAK, po wypowiedzi nawigatora jest 13 sekundowa nieodczytana wypowiedź, którą mógł wypowiedzieć gen. Błasik. W tej wypowiedzi gen. Błasik mógł także potwierdzić wysokość 400 metrów (10:40:02,6 – 10:40:15,6 MAK).
W stenogramie MAK o godz. 10:40:19,6-10:40:21,1 (MAK) pada „300” wypowiadane przez nawigator, w „Raporcie Millera” nie ma tych danych. 1 sekundę wcześniej wg. stenogramu MAK pada krótka, niezrozumiała wypowiedź anonimowej osoby (10:40:18,6 – 10:40:20,1 MAK), o której „Raport Millera” też milczy. Z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością sądzę, że anonimową osobą był gen. Błasik, a nieodczytana wypowiedź to „300 metrów”. Świadczy o tym korelacja czasowa wypowiedzi oraz ustalenia Komisji Millera, że osobą anonimową był gen. Błasik.
O godz. 6:40:36 KM (10:40:32,9 – 10:40:33,6 MAK) pada „200” wypowiadane przez nawigatora. Według komisji Millera 1,5 sekundy wcześniej o 6:40:34,5 KM (10:40:32,4 – 10:40:33,5 MAK). Według nastąpiła aktywacja ostrzeżeń systemu TAWS W mojej ocenie aktywacja ostrzeżeń systemu TAWS „przykryła” wypowiedź gen. Błasika „ 200 metrów”. Tą teza uprawdopodabniają – korelacja czasowa pomiędzy wypowiedzą nawigatora a aktywacją ostrzeżeń systemu TAWS w stenogramie MAK, które są praktycznie na siebie nałożone oraz przesunięcie czasowe padania wypowiedzi nawigatora i aktywacji ostrzeżeń systemu TAWS pomiędzy „Raportem Millera” a stenogramem MAK ( przesunięcie wypowiedzi nawigatora wynosi 3,1 sek. – 2,4 sek., przesunięcie aktywacji ostrzeżeń systemu TAWS 2,1 sek. – 1,0 sek.).
O godz. 6:40:51,5 KM (10:40:48,7 – 10:40:49,4 MAK) pada „100” wypowiadane przez nawigatora. Według komisji Millera 1 sekundy wcześniej o godz. 6:40:50,5 KM gen. Błasik wypowiedział słowa „Nic nie widać”.W stenogramie MAK w tym czasie (10:40:46,6 – 10:40:49,2 MAK) nastąpiła trwająca 2,6 sekundy aktywacja ostrzeżeń systemu TAWS (w „Raporcie Millera” nie ma wzmianki o aktywacji ostrzeżeń systemu TAWS). W mojej ocenie gen. Błasik w tym czasie powiedział „100 (metrów),nic nie widać”. W mojej ocenia za taką tezą przemawiają: aktywacja ostrzeżeń systemu TAWS w stenogramie MAK, która „przykrywa” wypowiedź gen. Błasika a której brak w „Raporcie Millera, przesunięcie czasowe padania wypowiedzi nawigatora i ( przesunięcie wypowiedzi nawigatora wynosi 2,8 sek. – 2,1 sek.,) oraz korelacja czasowa wypowiedzi gen. Błasik i aktywacji ostrzeżeń systemu TAWS (różnica pomiędzy czasem padania wypowiedzi gen. Błasika z „Raportu Mak” a aktywacją ostrzeżeń systemu TAWS ze stenogramu MAK wynosi: 3,9 sek. – 1,3 sek.).
W mojej ocenie na podstawie po zestawieniu danych ze stenogramu MAK oraz „Raportu Millera” jest wysoce prawdopodobne, że załoga TU-154M korzystała prawidłowo z wysokościomierza barometrycznego współpracując w tym zakresie z gen. Błasikiem, który dodatkowo kontrolował wysokość, na której leciał samolot.