MSZ chce uporządkować kwestie promocji Polski, a domeny polska.pl i poland.pl powinny być „w sposób kontrolowalny wykorzystywane do celów promocyjnych” – powiedziała wiceszefowa resortu Beata Stelmach – podają wirtualnemedia.pl.
Sprawą domen w poniedziałek zajmie się Rada Promocji Polski.
Stelmach poinformowała o tym w czwartek w Sejmie, odpowiadając na pytanie posłów PiS o sprawę wydzierżawienia domen polska.pl i poland.pl spółce Agora SA. Jerzy Polaczek i Kazimierz Michał Ujazdowski przekonywali, że w ten sposób "rząd pozbył się i drastycznie ograniczył możliwości komunikacji społecznej i dbałości o interesy RP, w tym skutecznej promocji Polski za granicą".
Posłowie chcieli też wiedzieć, czy rząd wystąpi z inicjatywą ustawodawczą, której celem byłoby objęcie szczególną ochroną prawną domen narodowych polska.pl i poland.pl.
Przed wydzierżawieniem spółce Agora oba narodowe adresy należały do Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK), czyli publicznego instytutu badawczego podległego Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego. NASK pełni rolę krajowego rejestru nazw internetowych w domenie ".pl".
Wiceminister SZ zaznaczyła, że kwestia, o którą pytają posłowie, wiąże się z brakiem skonsolidowanego programu promocji Polski. Jak podkreśliła, szef MSZ Radosław Sikorski wielokrotnie zwracał się do NASK w sprawie uporządkowania i skonsolidowania domen, "które w sposób naturalny kojarzą się z naszym krajem".
Jej zdaniem pytanie PiS o domeny powinno zostać skierowane do ministerstwa nauki, ponieważ to nie szef MSZ nadzoruje właściciela domen z końcówką ".pl".
Stelmach poinformowała, że MSZ otrzymało zapewnienie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, że umowa, na mocy której wydzierżawiono domeny, "gwarantuje stały monitoring i nadzór nad treściami i daje prawo do zerwania tej umowy, gdyby pojawiły się treści, które są niezgodne z interesem państwa".
Wiceminister zapowiedziała, że Rada Promocji Polski przy MSZ, która jest organem doradczym premiera, w poniedziałek zajmie się sprawą domen polska.pl i poland.pl, by "podjąć konkretne działania, które zmierzałyby do próby uporządkowania promocji Polski, ale też działań, które zapewniłyby, że interes państwa jest w każdym miejscu chroniony".
Więcej:
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polska-pl-i-poland-pl-dla-agory-sprawa-dla-rady-promocji-polski
"Szef Dzialu Ekonomicznego Nowego Ekranu. Dziennikarz z 10-letnim stazem. Byly z-ca szefa Dzialu Biznes "Wprost"."