Chwilowa przerwa w grilowania. Znów pogoda dla politykowania. Tytuł nawiązuje do amerykańskich kopalń srebra z okresu wielkiego kryzysu.
Na Podkarpaciu chcą się dogadać niszowe partie, aby stworzyć wspólny komitet wyborczy. Ponieważ nawiązały kontakt z think tankiem „Partia50plus” nie odmówiłem. Obiecałem, że stworzę materiał do dyskusji. Układające się strony mają korzystać z „mojej produkcji” na nE począwszy od notki Filary państwowości naszej
Postawiłem jeden warunek. Żadnego „nie, bo nie”. Nad wszystkimi postulatami dyskutujemy zgodnie z metodyką SWOT. Na pierwszy ogień ma iść ankieta, aby wstępnie zorientować się jak poszczególne postulaty będą postrzegane. Respondenci mają odpowiedzieć czy proponowane postulaty niosą ze sobą perspektywę:
zmiany korzystnej „+”
nie wniosą niczego „0”
zmiany niekorzystnej „–”
zarówno w odniesieniu dla nich samych jak i dla państwa.
Korzystam z tego, że blogerzy mają cięte języki i coś zaatakują. Potraktuję to jako działanie „pro publico bono” i dopracuję ankietę. Dlaczego nie mam mieć praktycznych korzyści z blogowania?
Ankieta
lp |
Postulat |
Cel |
Skutek dla: |
|
Ciebie |
Państwa |
|||
Naprawa polityki |
||||
1 |
Doprowadzenie do faktycznego rozdziału władzy wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej poprzez wyeliminowanie możliwości pełnienia przez posłów wszelkich funkcji w administracji rządowej. |
– Zmuszenie partii politycznych do artykulacji interesów społecznych w programach wyborczych i wyeliminowanie raka lobbingu z polskiego życia politycznego, – Zmuszenie partii politycznych do tworzenia rezerw kadrowych dla władzy wykonawczej. |
+ 0 – |
+ 0 – |
2 |
Zastąpienie subwencji budżetowej na działalność partii politycznych subwencją obywatelską tworzoną z kwotowych odpisów w deklaracji PIT (na podobieństwo finansowania organizacji pożytku publicznego) |
– Realne upowszechnienie biernego prawa wyborczego poprzez obniżenie progu inicjatywy politycznej dla nowych partii mających „zdolność parlamentarną”. – Wprowadzenie realnej kontroli nad działalnością partii politycznych w trakcie trwania kadencji władz. |
+ 0 – |
+ 0 – |
Nowa architektura finansowa. |
||||
3 |
Przywrócenie państwu korzyści z emisji pieniądza poprzez zastąpienie emisji fiducjarnej (na poczet długu bankowego) emisją rzeczywistą dla poprawienia procesu wymiany dóbr przy wzroście PKB. |
– Wyeliminowanie obciążeń społeczeństwa renta emisyjną banków. Zwiększenie popytu na produkowane dobra. – Eliminacja sztucznego zadłużenia budżetu i obywateli. |
+ 0 – |
+ 0 – |
4 |
Wyeliminowania możliwości wtórnej emisji pieniądza przez banki komercyjne. Doprowadzenie do konieczności pełnego pokrycia pożyczek wkładami. |
– Zapewnienie realnej wartości waluty. |
+ 0 – |
+ 0 – |
5 |
Skierowanie kwot emisji pieniądza głównie do systemu emerytalnego. |
– Stabilizacja systemu emerytalnego. |
+ 0 – |
+ 0 – |
Zdynamizowanie gospodarki |
||||
6 |
Poszerzenie prawnych możliwości tworzenia przedsiębiorstw o spółkę „właścicielsko – pracowniczą” z kapitałem właścicielskim i własnością pracowniczą. |
– Stworzenie możliwości kształtowania się partnerskiego modelu stosunków przemysłowych w procesie pracy. – Otwarcie możliwości przejmowania przez przedsiębiorstwa funkcji ubezpieczyciela w obszarze „filaru kapitałowego”. |
+ 0 – |
+ 0 – |
7 |
Wprowadzenie zmian w systemie emerytalnym umożliwiających spółkom właścicielsko-pracowniczym i ich związkom (klastrom) włączania zarachowanych funduszy filaru kapitałowego do obrotu gospodarczego we własnych przedsiębiorstwach bezpośrednio – z pominięciem OFE i giełdy. |
– Stworzenie możliwości szybkiego dokapitalizowania przedsiębiorców sektora MiŚP funduszami emerytalnymi. Dotychczas s tej możliwości mogły korzystać jedynie spółki giełdowe. – Pozyskanie przez przedsiębiorców lojalnych pracowników skłonnych bardziej angażować się w poprawę kondycji ekonomicznej swych firm. – Korzystna zmiana wizerunku przedsiębiorcy oraz celów działania firm. |
+ 0 – |
+ 0 – |
8 |
Stworzenie prawnych możliwości „produktowej” integracji przedsiębiorców w oparciu o koncepcję „przesunięcia momentu sprzedaży kosztów wszystkich kooperantów na moment sprzedaży produktu końcowego” (na podobieństwo japońskich keiretsu pionowych, koreańskich czeboli). |
– Rozwój klastrów produktowych dających możliwość małym i średnim przedsiębiorcom działania w „dużej skali” w oparciu o siłę klastra przy zachowaniu wszelkich prerogatyw jako właściciela i zarządcy. – Prawne udostępnienie formy organizacyjnej, szczególnie przydatnej do gospodarczej aktywizacji obszarów wiejskich. |
+ 0 – |
+ 0 – |
Każdy komentarz, a zwłaszcza złośliwy, mile widziany.