Bez kategorii
Like

O dziwo: jeszcze o ubezpieczeniach!

18/01/2008
396 Wyświetlenia
0 Komentarze
41 minut czytania
no-cover

Zacznę od przypomnienia: ataki narozumowanie konserwatywne nie są skierowane na mnie, bo jestemjednak konserwatywnym liberałem – a nie liberalnym konserwatystą.Wielu atakujących wykazuje jednak brak zrozumienia dla stanowiskakonserwatysty – tymczasem podstawowa reguła brzmi: Zanim zaczniesz zkimś polemizować, powtórz jego argumenty, by brzmiałylogicznie! Bez tego istnieje ogromna szansa, że ich po prostu nierozumiesz, lub… że w ogóle nie dają się one logiczniesformułować, a w takim razie polemika jest zbędna. Tymczasem stanowisko konserwatysty jestcałkiem spójne! Postępowaniem rozsądnego człowiekarządzi tzw. „nadzieja matematyczna” (E). Jeślimamy do wykonania decyzję A, dzięki którejotrzymujemy 100 zł z prawdopodobieństwem p=20% i B, gdziezysk to 150zł z szansą q=15% to wykonujemy dwa mnożenia: 100 zł ×0,2 = 20 zł i 150 zł ×0,15= 22,5 zł – więc wybieramy B. Wprzypadku […]

0


Zacznę od przypomnienia: ataki narozumowanie konserwatywne nie są skierowane na mnie, bo jestemjednak konserwatywnym liberałem – a nie liberalnym konserwatystą.Wielu atakujących wykazuje jednak brak zrozumienia dla stanowiskakonserwatysty – tymczasem podstawowa reguła brzmi: Zanim zaczniesz zkimś polemizować, powtórz jego argumenty, by brzmiałylogicznie! Bez tego istnieje ogromna szansa, że ich po prostu nierozumiesz, lub… że w ogóle nie dają się one logiczniesformułować, a w takim razie polemika jest zbędna.

Tymczasem stanowisko konserwatysty jestcałkiem spójne!

Postępowaniem rozsądnego człowiekarządzi tzw. „nadzieja matematyczna” (E). Jeślimamy do wykonania decyzję A, dzięki którejotrzymujemy 100 zł z prawdopodobieństwem p=20% i B, gdziezysk to 150zł z szansą q=15% to wykonujemy dwa mnożenia: 100 zł ×0,2 = 20 zł i 150 zł ×0,15= 22,5 zł – więc wybieramy B.

Wprzypadku 100 ciężarówek posiadanych przez 100 kierowcówrozumowanie każdego z nich powinno wyglądać tak:

A)Nie ubezpieczam się. Zarabiam rocznie 50.000 zł – strata samochodu(150.000 zł) z szansą 1% czyli E = 50.000 – 1500 = 48.500 zł

B)Ubezpieczam się. Nie ma żadnego ryzyka: 50.000 – 2500 składki naubezpieczenie = 47.500

Wybieram,oczywiście, A.

Takbyć musi – bo firma ubezpieczająca za ten tysiąc różnicymusi utrzymać akwizytorów, biuro, opłacić podatki… no, imieć jakiś zysk.

Całąsztuką ubezpieczycieli jest wyolbrzymianie rozmiaru straty – iprawdopodobieństwa kradzieży samochodu – by skłonić frajera doubezpieczenia się, czyli do działania nieracjonalnego. My,liberałowie, uważamy jednak, że każdy ma prawo postępować zeswoimi pieniędzmi (TAK! Ubezpieczanie podmiotówpaństwowych to niedopuszczalnemarnotrawstwo!!) irracjonalnie – a wogóle dobrze jest gdy forsa przepływa od ludzinieracjonalnych (ubezpieczający się, grający w ruletkę itp.) doracjonalnych (prowadzących f-mę ubezpieczeniowa, kasyno…)

Komentarze:

Czy popiera pan koncepję M. Friedmana o dodruku pieniądza …
… wedle wzrostu gospodarczego? Czy pieniądz wogóle można emitować bez inflacji? Czy nie lepiej przejść na złoto?

~Cmyru
2008-01-18 22:52

Ale Pan twierdzi, że ubezpieczenia zawsze są …
… nieopłacalne… a mnie na STUDIACH uczyli ludzie z tytułami, że ubezpieczenie to jedna z metod zarządzania ryzykiem równie dobra jak inne, bo ryzyko ulega czemuśtam (już nie …

~sq
2008-01-18 23:04

Panie Januszu co z moim pozwem przeciwko III RP? …
… Przypominam że chodzi mi o odszkodowanie w wysokości 1 mln zł za to że przez 12 lat byłem przymusowo poddawany torturom psychicznym i fizycznym w szkołach! Odszkodowanie …

~lutek
2008-01-18 23:13

przeciez wolno uczyć dzieci w domu, więc jaki przymus?!

~mrok
2008-01-18 23:30

Woln uczyć w domu, pod warunkiem wypełnienia obowiązku …
… szkolnego, czyli wysłania dziecka do szkoły.

~szwagier00
2008-01-19 00:26

My, Czterej Muszkieterowie, intelekty humanistyczne, …
… chylimy sztandar przed kardynałem Mikkelieu, ze względu na jego imponującą wiedzę w zakresie limesów, rachunków różniczkowych, twierdzenia De L’Hospitala itp. Tous …

~Czterej Muszkie…2008-01-19 00:49

Ubezpieczenie ma sens jeśli potencjalna szkoda zagraża …
… bankructwem. W skali makro czy z perspektywy dużej firmy ubezpieczenia rzeczywiście nie są opłacalne. Lepiej stracić 1% w wyniku szkody niż 2% w wyniku zapłacenia …

~Szymon_K
2008-01-19 01:51

Żeby być w zgodzie z matematyką, policzmy wartość …
… oczekiwaną strat. Z Pana rachunków wyszło, że kierowca mający 1 samochód w długoletniej perspektywie zarobi o 1000zł rocznie więcej jeśli się nie ubezpieczy. Policzmy …

~Szymon_K
2008-01-19 02:22

Mądry inaczej człowieku – napisałeś bzdurę: A który to …
… ubezpieczyciel, ubezpiecza za składkę w wysokości 0 (zero)?

~oszołom
2008-01-19 09:47

Kto nie potrafi skojarzyć, że ubezpieczenie to jedna z …
… wielu metod pilnowania samochodu? Korwin i jego sekta 150 punktowych IQ matołków.

~Syn chłopa
2008-01-19 11:47

Naprawdę nie dziwi mnie to, że nawet rodziny kandydatów …
… UPR nie chciały na nich głosować. Krowin sam to pisał. Ha ha ha

~Syn chłopa
2008-01-19 11:50

Państwo wg Korwina: bramki na wszystkich drogach, tysiące …
… dodatkowych urzędników, pracujących 24 godziny na dobę, pobierających opłaty za przejazdy.

~Syn chłopa
2008-01-19 11:55

Państwo wg Korwina: jedziesz do znajomych, sklepu, pracy, …
… wakacje – swoje auto na parkingu zabezpieczasz drutem kolczastym i układasz miny w pobliżu.

~Syn chłopa
2008-01-19 11:58

koszt ubezpieczenia był uwzględniony przy pomniejszeniu …
… zysku (47,5 tys vs 50 tys.), teraz liczyłem stratę wynikającą ze szkody (0 vs 150 tys.), mam 2 razy koszt ubezpieczenia policzyć? Zresztą nie chodzi o dokładne …

~Szymon_K
2008-01-19 11:59

Synu chłopa! Kiedyś nawet pastuch idąc do saloonu wiazał …
… konia do płotu i szedł chlać. Nie znał ŻADNYCH ubezpieczeń. Jedno było pewne – koniokrady wisiały.

~kowal
2008-01-19 13:13

Synu chłopa! Czytaj ze zrozumieniem! JKM wyraźnie …
… napisał,że KAŻDY może ze swoimi pieniędzmi zrobić CO CHCE – dotyczy to również chłopskich synów. Nic nie stoi na przeszkodzie, by każdy kto chce, DOBROWOLNIE się …

~kowal
2008-01-19 14:19

Upezpieczenie bardzo sie oplaca. Na przyklad wtedy kiedy …
… ubezpiecza sie dwie wieze a ryzyko zamachu terrorystycznego z powietrza jest bliskie zeru.

~MeME
2008-01-19 09:15

Racja – ubezpieczycielowi opłacz się bardzo, …
… ubezpieczającemu się – już niekoniecznie. No chyba, że wie z pewnością bliską 100%, zę wpłaci jedynie jedną składkę:D

~oszołom
2008-01-19 09:51

To byl logiczny i jasny wywod, zgadzam sie w 100% 🙂

~Sz.
2008-01-19 10:52

Jeżeli ubezpieczający się wie, że jego składka będzie …
… jedyna, to wie to również ubezpieczyciel – bo jest profesjonalistą na swoim rynku, ma doświadczenie i lepszy dostęp do informacji.  Jeżeli jest jeden chętny na …

~Kyne
2008-01-19 14:41

ludzie inteligentni dziela sie na… umysly scisle:-)

~Metzgerwein
2008-01-19 10:28

Wolno uczyć dzieci w domu pod warunkiem że będzie się …
… uczyło tego co przygotują nauczyciele ze szkół (MEN), a później sprawdzą to egzaminami. Zmarnowali mi najlepsze 12 lat życia i spowodowali trwałe zmiany w mózgu!

~lutek
2008-01-19 13:25

bo to panie, to te, no, masony były. Żydowskie pewnikiem. …
… I na rowerach jeździły…

~Albert
2008-01-18 23:15

Daj spokój, nie przegadasz. JKm podpierając się …
… "matematyką" wmówi Ci, że "udowodnił" właśnie coś, czemu zaprzeczył. Jego teoretyzowanie na zbiorach o wielkościach, które mają się nijak do przedstawionych sytuacji jest …

~Polak
2008-01-18 23:24

Oczywiście JKM ma rację, że tak się bardziej opłaca. Sam …
… przecież to też wyliczyłeś!

~Tomek
2008-01-18 23:57

Hahaha! Nie wyliczyłem, tylko udowodniłem, że jego …
… "matematyczne metody" to kretynizm. Naprawdę nie dostrzegasz poza tym równaniem, że jego szanse umarcia z głodu w czasie oczekiwania na tą posadę są bliskie pewności?

~Polak
2008-01-19 09:48

Jak zwykle pleciesz androny!!! Na świecie żyje masa ludzi, …
… którzy nie zarobili ani grosika przez całe swoje życie. Pomagają im dobrzy ludzie z własnej kieszeni, lub tacy jak Ty socjaliści pod przymusem drenując …

~oszołom
2008-01-19 09:58

Chwileczkę, co Ty tu mieszasz socjalizm? Ja Ci …
… przedstawiłem sytuację i korwinowskie rozwiązanie równania. Jaki socjalizm w korwinowskim świecie?

~Polak
2008-01-19 12:12

Nie rozumiesz nawet tego co sam napisałeś. Jak więc możesz …
… zrozumieć co napisał JKM?

~oszołom
2008-01-20 09:15

No i to jest wlasnie dyskusja na poziomie fanow JKMa. …
… Przykre.

~Polak
2008-01-20 10:27

To byłby kretynizm do kwadratu! Druk pieniądza w ogóle …
… jest już kretynizmem! Pieniądz od początku był na to narażony, a teraz osiąga już apogeum swojego zupełnego braku odniesienia do rzeczywistej wartości wytwarzanych …

~Polak
2008-01-18 23:10

No to weźmy Pana przykład, tylko jeszcze raz przypomnijmy, …
… że całkowita użyteczność pieniądza jest nieliniowa. Marginalna użyteczność maleje, co w modelu można zobrazować za pomocą pierwiastka (co tłumaczyłem tutaj: …

~Rochu
2008-01-18 23:58

A wiesz, ze rachunek uzytecznosci i marginalna uzytecznosc …
… pieniadza sa niepoliczalne (w sensie trudno kwantyfikowlne) i nieporownywalne miedzy ludzmi?  Na studiach w Pl tego ucza jako nowosci, a krytyki nie podaja, bo …

~Sz.
2008-01-19 10:57

No toć przecież mówię, że sama idea pieniądza jest …
… bezsensowna.

~Polak
2008-01-19 14:18

Mylisz się. Są nie policzalne – racja, Są nieporównywalne …
… między ludźmi też prawda, jak w podręczniku ekonomii. Ale są porównywalne w ramach jednego człowieka. Nie można powiedzieć że coś ma dla człowieka wartość 100x …

~Rochu
2008-01-21 00:20

No ja się domagam wyklarowania stanowiska UPR i JKM w tej …
… sprawie od dawna. przecież jak czytam w programie o "Radzie Gospodarczej" i "pilnowaniu" wolumenu pieniądza w obiegu, to aż mnie przechodzą ciary. Kto …

~Kel`Thuz
2008-01-19 00:26

Z czym wy się kłócicie. Ubezpieczenie opłaca się chyba …
… tylko oszustom, którzy je wyłudzają. Biorąc pod uwagę stosunek wypłacanych odszkodowań do składek, każdy normalny uczciwy człowiek przepłaca ok. 5-krotnie. To że …

~gg
2008-01-19 09:36

Czemu mam wrazenie, ze JKM stara sie przypierdolic kazdemu …
… komu mozna?

~ponury
2008-01-18 22:54

~ponury, 2008-01-18 22:54…A czy kiedykolwiek JE JKM …
… robił cos innego poza "staraniem się" ? :)))

~Keep Smiling
2008-01-18 22:58

O CO TOBIE SIE ROZCHODZI WULGARNY?

~kk
2008-01-18 22:59

Ogladalem zapis filmowy jakiegos spotkania JKM ze …
… studentami. Tematem dyskusji bylo "A". Jednak zamiast przekonac w umiejetny sposob rozmowcow do swych racji, JKM co chwila z rekawa wyciagal jakis kontrowersyjny fakt, …

~ponury
2008-01-18 23:08

To po co Ci weterynarze? Nie lepiej "zachorowane" zwierze …
… uśpiś samemu? Naucz się logiki, kultury a przede wszystkim gramatyki języka polskiego.

~oszołom
2008-01-19 10:04

JKM ma racje ! kierowca bez ubezpieczenia jedzie bardziej …
… ostrożnie niż z ubezpieczeniem. Wiem to bo kiedyś nie miałem OC przez pół roku i jakoś instynktownie jeździło się bardzo ostrożnie ! Z kolei cwaniacy mający OC …

~PiterS
2008-01-19 13:04

PAŃSTWO powinno miec dwa organy. WOJSKO dla …
… BEZPIECZEŃSTWA  z zewnątrz, i POLICJĘ dla BEZPIECZENSTWA wewnątrz. Wie jak z tymi UBEZPIECZENIAMI ? :)))

~Keep Smiling
2008-01-18 22:56

dobry wpis – gratuluje! 🙂

~sz
2008-01-18 22:57

Dla wszystkich sympatykow JKM – glosujcie i komentujcie …
… nagrania do videobloga!  To bardzo pomaga, zarowno kanalowi UPRTV jak i samym nagraniom (podczas wyszukiwania danych tematow na youtube, te lepiej i czesciej …

~Kalash
2008-01-18 23:08

Co to ma znaczyc, ze bedzie ktos lepiej pilnowal auta …
… jesli go nie ubezpieczy? Ma w nocy obserwowac czy nikt go nie kradnie? Zawsze zostawiac na parkingach strzezonych? Ja uwazam, ze auta nie da rady pilnowac, ale …

~Wojcieecho
2008-01-18 23:09

Ale to nie ma nic do rzeczy. A rozumowanie JKM jest jak …
… najbardziej poprawne. Ja np. mino iż jestem studentem PG co roku namawianym by się ubezpieczyć( jak wiadomo samorząd studentów ma pewnie od tego prowizje), nie …

~nieważne
2008-01-18 23:18

Oczywiście że można auta bardziej pilnować – stawiać tylko …
… na [droższych bo strzeżonych] parkingach, w kiepskie dzielnice jeździć taksówką, wykupić usługę monitoringu GPS. Błyskawicznie zjadłoby to roczną różnicę 1000 …

~G60limited
2008-01-19 01:10

Panie Januszu, oprócz nadziei matematycznej (bądź wartości …
… oczekiwanej – zwał jak zwał) jest jeszcze wariancja. Przecież Pan wie, że sama średnia o rozkładzie niewiele mówi. I to m.in. właśnie "duża" bądź "mała" …

~inkwizytor
2008-01-18 23:13

Dokladnie, ja nie wiem Panie Januszu, czy Pan przeczytal …
… chociazby polowe komentarzy pod ostatnim wpisem – kwestia jest taka, ze w sytuacji gdy mam jeden samochod, ktorym utrzymuje cala rodzine, to 2000 zl …

~wielki szop
2008-01-18 23:35

Bardzo ładny wywód z dobrymi argumentami. Od siebie dodam …
… tylko komentarz do wniosków końcowych. Firma mająca 100 samochodów też się ubezpiecza. Dlaczego? Nie dlatego, że nie umie liczyć, ale z czysto racjonalnych …

~Doom
2008-01-19 01:37

Panie Januszu, 15 stycznia pisze Pan: "Natomiast Krajowa …
… …  Panie Januszu, 15 stycznia pisze Pan:   "Natomiast Krajowa Izba Gospodarcza zadała sobie trud i przeanalizowała wyniki głosowania wszystkich partyj w …

~TG
2008-01-18 23:14

Podaje poprawiony link: …
… http://www.kig.pl/prasowy_infow.php?id=128

~TG
2008-01-18 23:23

rzeczywiscie, te wyniki mowia co innego, ale jestem …
… pewien, ze gdy JKM po raz pierwszy wspomnial o tym na swoim blogu,szukalem dokladnych danych na ten temat, i znalazlem na stronie KIG potwierdzenie jego slow!!! aaa, …

~ZC
2008-01-19 11:20

hehe, stad te dane:    http://tiny.pl/p699

~ZC
2008-01-19 11:24

więcej tego typu wpisów!!!!!!!!!!!!!

~mb80
2008-01-18 23:17

p × x – (1-p) × ∞ = -∞  można by jaśniej?

~niezorientowany
2008-01-18 23:23

Wartość oczekiwana. @JKM – proponuję zmianę terminu …
… "nadziei matematycznej" na "oczekiwany zysk". http://pl.wikipedia.org/wiki/Warto%C5%9B%C4%87_oczekiwana

~m
2008-01-19 00:15

p – prawdopodobieństwo, że przy dowolnym działaniu nie …
… stracisz życia x – korzyść z tego działania wyrażona liczbą (1-p) – prawdopodobieństwo, że przy tym działaniu stracisz życie -∞ – niekorzyść ze straty życia …

~Jagi
2008-01-19 00:47

Przerwal Pan VideoBlog ???? dlaczego dzisiaj niema??? …
… organizacja padla?? pozdrawiam

~wit
2008-01-18 23:28

Panie Korwinie popieram pana zdanie jeśli chodzi o …
… ubezpieczenie, ale jest w Polsce jest małe ale… gdy np. jakiś pac** wjedzie swoim samochodem we mnie, to powinien on płacić… tylko, że nasze realia spowodują to, …

~oprych
2008-01-18 23:32

Pytanie. Czy rzeczywiście nie ma Pan żadnych -poza …
… obowiązkowymi- ubezpieczeń? Ja jednak płacę AC za moje bardziej wartościowe samochody, choć też uważam się za konserwatywnego liberała.  Co do życia, to oczywiście nie …

~Tomi
2008-01-18 23:33

Proszę zauważyć, że chęć posiadania danej ilości pieniędzy …
… nie zależy liniowo od tego ile ich jest. Dużo większą różnicą jest ta między posiadaniem 10’000 $ oszczędności a 100’000$ niż między miliardem a 10 miliardami. …

~tharkang
2008-01-18 23:34

Ogólnie trzeba przyznać rację: ubezpieczanie się (w …
… większości przypadków) nie opłaca. Są oczywiście wyjątki: gdy wyliczymy, że np. ze względu na olbrzymie przebiegi samochodu jest większe prawdopodobieństwo, że się …

~korzystający na…2008-01-18 23:34

Szanowny Panie Januszu, w Pana obliczeniach nadziei …
… matematycznej jest drobny błąd – otóż utożsamił Pan "wygraną" z "kwotą zysku" i do tego uwzględnił Pan horyzont tylko jednego roku. Tymczasem po pierwsze – …

~JMP
2008-01-18 23:35

Uzupełnienie, dla wsparcia przykładem punktu drugiego …
… (horyzontu czasowego). Przyjmuję parametry Pana modelu: roczny zarobek 50000, strata w razie katastrofy -150000, prawdopodobieństwo straty 1% na rok, składka …

~JMP
2008-01-19 00:04

Wartość oczekiwana wygranej wynosi w tym wypadku 2 zł więc …
… chyba niezbyt się opłaca…

~Jagi
2008-01-19 00:38

Niestety, nie jest to poprawna odpowiedź 🙂

~JMP
2008-01-19 08:32

Za 20 zł ja chętnie zagram w tą monetę. Ale lepszy …
… przykład jest taki: na początek trzeba wpłacić cały swój majątek. Wartość oczekiwana dodatnia, ale nie opłaca się. A wracając do "dowodu matematycznego", generalnie, o …

~Tomek
2008-01-19 07:07

Panie Januszu! Czy Pan naprawdę wierzy, że ubezpieczony …
… taternik jest bardziej narażony na wypadek niż nie ubezpieczony? Bo dla mnie to jest bez sensu. Odpaść od ściany nie chce ani jeden ani drugi. Trzeba być idiotą, …

~Wojciech_BP
2008-01-18 23:41

I. Postępowaniem rozsądnego człowieka rządzi tzw. …
… "nadzieja matematyczna" jest jak rozumiem definicją JKM "człowieka rozsądnego", czyli mamy: definicja:  człowiek x jest rozsądny w sensie JKM  postępowaniem x rządzi …

~j137
2008-01-18 23:45

Trzy sprawy odnośnie ubezpieczeń. Po pierwsze – przy …
… okazji dyskusji o prywatyzacji służby zdrowia i dobrowolnych ubezpieczeniach na życie i leczenie Pan JKM wspomniał, że przy dobrowolności prawdopodobnie 93% osób się …

~Maciej
2008-01-18 23:48

Ja osobiście wszelkich agentów ubezpieczeniowych nazywam  …
… sprzedawcami strachu.Ostatnio to nawet "doradcy inwestycyjni" sprzedają ubezpieczenia.Te wszystkie axy,egony i tym podobne gady to po prostu szajka wydrwigroszy.

~tetryk
2008-01-18 23:51

Konserwatyzm ma powiązania z socjalizmem hmm ciekawe

viperek@vp.pl
2008-01-18 23:51

"Stanowisko konserwatysty ma coś wspólnego z socjalizmem – …
… nieprawda-ż?"

~zygus
2008-01-19 00:17

polecam rewizjonizm historyczny, np. książki Murraya …
… Rothbarda (tak, TEGO Rothbarda. możesz wstać z kolan), z których jasno wynika, iż to konserwatyzm zrodził socjalizm (idea patriarchalnego opiekuńczego rządu, …

~Kel`Thuz
2008-01-19 00:22

Dlaczego zakłada Pan, że prawdopodobieństwo wypadku wynosi …
… 1 do 100? A nie np. 1 do 10?

~zolar
2008-01-18 23:55

Jakakolwiek by nie była firma ubezpieczeniowa ustali …
… składkę tak aby jednak zarabiała, czyli tak aby obliczenia JKMa dały wynik takie jakie podał, tzn. nie opłaca się ubezpieczać, grać w ruletkę i totolotka.  …

~m
2008-01-19 00:18

Gdyby było 1 do 10, to zapłaciłby pan 10 razy większą …
… składkę! I tyle

~gienek
2008-01-19 02:45

Pan J. Korwin-Mikke sobie zaprzecza, stosując równania …
… względem decyzji A i B. Działając według tych zasad, obliczam, czy warto grać w Dużego Lotka czy nie i co będzie bardziej zyskowne.  Zatem A) za 6-tkę wygram, …

~Jumper
2008-01-19 00:02

Naucz się liczyć, prawdopodobieństwo trafienia 6 to ok. 1 …
… do 14mln. Nawet jak się nie umie liczyć to widać, że firmy ubezpieczeniowe zarabiają tak jak totalizator sportowy więc składki są tak dobrane do …

~m
2008-01-19 00:21

Nie chodziło mi o to jakie jest dokładne …
… prawdopodobieństwo trafienia 6 w totka, ale o ogólny sposób myślenia. Niemniej, cudos to you :]

~Jumper
2008-01-19 02:46

prawdopodobienstwo wygrania w totka jest o wiele wielw …
… mniejsze… predzej Pana piorun trzaśnie niz Pan wygra. Pana p jest zbyt wysokie stad przeklamany wynik.

~tak
2008-01-19 14:26

No to policzmy. Pracuję 8 godzin dziennie, podczas których …
… samochodu pilnować nie mogę.Mam nowiuśkie drogie auto prosto z salonu. Opcja A. Ubezpieczam samochod i stawiam go gdzieś pod płotem. 0zł za parking + 2000 za …

~Horus
2008-01-19 00:06

Panie Januszu… niezupelnie-otoz nie wzial Pan chyba pod …
… uwage stosunku dochodu i utraconych korzysci do ewentualnych strat i kosztow dzialan alternatywnych w zwiazku z nieubezpieczaniem sie. W przykladzie dochod …

~timo
2008-01-19 00:06

Oczywiscie ten tysiac roznicy zostal przez Pana przyjety …
… arbitralnie, ja nie wiem czy jest to akurat tysiac czy tez np. 50

~timo
2008-01-19 00:08

Panie Januszu, a jak powinien rozumować sąd gdyby …
… wspomniany w anegdocie największy architekt odpowiedział pod przysięgą że jest kłamcą….??

~gix
2008-01-19 00:10

Pan się myli. Postępowaniem rozsądnego człowieka nie …
… rządzi nadzieja matematyczna. Pan uparcie mówi: ubezpieczenia są nieopłacalne… Statystycznie się na nich przegrywa więc ubezpieczanie się nie ma sensu… I wie Pan …

~Amin
2008-01-19 00:12

Sorry Panie Januszu, przez to że jestem ubezpieczony, moje …
… życie nabrało o tyle sensu, że wiem na 100% że każdy umiera (wiec ryzyko z mojej strony żadne) i trafienie ma moja rodzina na 100%. Ubezpieczony jestem …

~SzefJana
2008-01-19 00:18

Oczywiscie nie ma Pan racji W TYM WYPADKU. Zaklada Pan …
… bezpodstawine ze dla czlowieka zawsze funkcja celu jest "ilosc pieniedzy" i te ilosc che maksymalizowac. Jednak czlowiek moze miec INNY cel tej gry niz …

~Boguslaw
2008-01-19 00:22

Zgadzam sie z większości Pana poglądami ale mam pewne …
… wątpliwości, a mianowicie gdyby znieść obowiązek ubezpieczenia samochodu (OC) to co mam zrobić w takiej sytuacji: pijany facet, który nie ma ubezpieczenia uderza …

~wrzecho
2008-01-19 00:27

No, kasę wyklada za niego wylosowany bank, po czym pan z …
… trabanta staje się niewolnikiem banku. Bank wysyła go do przymusowego obozu pracy(Lidl, Biedronka) i ten pan powoli spłaca swój dług.

~jac
2008-01-19 08:31

Inna strona medalu! Ma Pan oczywiscie racje z rozumowaniem …
… przedstawionym tutaj, wczesniej i w ksiazce o ubezpieczeniach Pana autorstwa. Niemniej jednak wszystko zmienia sie, gdy z jakiegos powodu ubezpieczyciel zle …

~Sayen_Met
2008-01-19 00:50

z rowerami czy aparatami fotograficznymi w Polsce jest ten …
… problem, że zbyt łatwo byłoby je "stracić" fikcyjnie. Samochód opchnąć na lewo jest już ciut trudniej, rower możesz nawet w szopie schować i ci nikt nie …

~Albert
2008-01-19 01:59

Literki Ci się łączą, ale widać po nich żeś Pan …
… Cybernetyk(bardzo dobrze zliczający te zeraijedynki)

~don acido
2008-01-19 01:07

Wydaje mi się, że prawie podatkowym jest zapis, że jeżeli …
… samochód nie był ubezpieczony to naprawa powypadkowa nie jest kosztem uzyskania przychodu. Taki zapis zmienia opłacalność ubezpieczenia. Do tego cała sfera …

~KBR
2008-01-19 01:34

Witam, mój blog (wwwiercioch.blog.onet.pl) został …
… zablokowany, a przecież nagłówek ostatniego wpisu zawierał jedynie cytat z "Tygodnika Powszechnego".  Jako prawdziwy Polak… cenię tolerancję i NIE jestem rasistą …

~www
2008-01-19 02:38

Przez cały czas myślałem, że jest Pan przeciwny …
… obowiązkowemu ubezpieczeniu OC, tymczasem okazuje się, że jest Pan przeciwny ubezpieczeniom jako takim. I tutaj widzę pewien problem: -Proszę wyobrazić sobie, że …

~Michal
2008-01-19 03:45

Oczywisty BŁĄD w rozumowaniu o nieopłacalności …
… ubezpieczeń. Oblicza Pan wartość oczekiwaną *w złotówkach*, czyli według cen. Należy natomiast liczyć wartość oczekiwaną subiektywnej oceny wartości tego, co się posiada. …

~Tomek
2008-01-19 07:00

Eksperyment myślowy numer 2: Następująca loteria. Posiada …
… Pan X majątku. Z prawdopodobienstwem 45% przegrywa Pan X, z prawdopodobieństwem 55% wygrywa drugą kopię X (drugi dom, drugi samochód, drugą parę butów, itd). …

~Tomek
2008-01-19 10:02

Tak czy siak, te pańskie wywody pokazują dla mnie w …
… oczywisty sposób kilka rzeczy: – Ignoruje Pan trafną krytykę w komentarzach, samemu brnąc w błąd. – Nie rozumie Pan podstawowej ekonomii; proszę przeczytać na …

~Tomek
2008-01-19 10:11

Jeśli ktoś nie rozumie "marginal utility" i nie chce mu …
… się czytać: błędem jest uznanie, że drugie tyle czegoś (wody, domów, samochodów, jedzenia, butów, złotówek) jest dla człowieka tyle samo warte, co pierwsze tyle …

~Tomek
2008-01-19 10:23

Co to znaczy, że nie ubezpieczony kierowca bardziej …
… pilnuje – to co nie wysiada z pojazdu. A koszt takiego "zwiększonego pilnowania" to co ? To chyba taniej jest się ubezpieczyć. Dalej uważam, że pisze Pan bzdury na …

~An
2008-01-19 07:50

Panie Januszu, czy ma Pan ubezpieczone mieszkanie (dom), …
… samochód, polisę na życie, garaż (ale po co garaż ? skoro to powiększa koszt ochrony pojazdu – substytut ubezpieczenia) ? Ubezpiecza się Pan od zdarzeń, na które …

~An
2008-01-19 07:56

To E to się dzisiaj zdaje się nazywa Wartość oczekiwana.

~47
2008-01-19 08:49

Jak podejmować ryzyko gospodarcze jeżeli – nie chcąc – …
… ponosi się koszty ubezpieczeń (ZUSY, fundusze pracy, alimentacyjne) z tytułu których normalny człowiek nic nie ma, a nie można ubezpieczyć się od złodziei których …

~nicknolte
2008-01-19 10:07

A teraz coś z zupełnie innej beczki. Chciałbym coś …
… naklikać o łożeniu przez podatników na Domy Dziecka. Oczywiście te dzieci "rodziców" nie wybierali – problem jest taki, że my podatnicy musimy bulić dużą kasę na …

~KKKrzysiu
2008-01-19 10:28

Ja też nie lubię takiej insytutycji jak "Dom Dziecka", ale …
… nie z powodów ekonomicznych, ale wychowawczych. Po prostu najczęściej dzieci się tam źle chowają. Brak im miłości, uwagi, itp, etc. Lepszym rozwiązaniem jest …

~Filip
2008-01-19 13:18

Statystycznie błędy rodziców nie popełni jakieś 10 % …
… wychowanków Domów Dziecka – reszta będzie pijakami, menelami, złodziejami a może potencjalnymi mordercami lub gwałcicielami moich pociech – tacy z nich będą prezesi …

~KKKrzysiu
2008-01-19 22:53

Chciałem tylko zauważyć, że metodę decyzyjna opartą na …
… szacowaniu korzyści w oparciu o prawdopodobieństwo zdarzenia oraz zysk/stratę z jego wystąpienia można z powodzeniem zastosować do udowodnienia, że korzystna jest …

~de’Bill
2008-01-19 10:50

A ja widzę ważny błąd w zdaniu: cyt. "ubezpieczenie 100 …
… ciężarówek jest dokładnie taksamo racjonalne lub nieracjonalne – czy należą one do jednego, czy do stu właścicieli." Otóż (w dużym uproszczeniu): kto ma 100 …

~okaet
2008-01-19 11:23

Widzę, że Pana myślenie probablistyczne też jest dość …
… krótkowzroczne. Że powiem językiem w miarę doświadczonego pokerzysty widzi Pan tylko Pot Odds, a już nie Indicated Odds. Sytuacja każdego pojedyńczego człowieka …

~Pietia
2008-01-19 11:56

MEGA CIEKAWE PYTANIE: Mój współlokator Arek pyta się …
… dlaczego Pan chodzi w muszce? Dla niego jest Pan przez to mniej wiarygodny, bo większość chodzi w krawacie. Ze nie dostosowuje sie Pan do większości. Może gdyby …

~beton
2008-01-19 12:45

Panie Januszu! Co się dzieje? Czytam Pana bloga od …
… pierwszego wpisu i niestety muszę stwierdzić, że poziom spada z wpisu na wpis. O tych ubezpiezeniach to już naprawdę przesada. Przecież blog nie służy temu, żeby …

~TomAsh
2008-01-19 12:48

Powiedzmy, że absolutnie uczciwy multimiliarder …
… zaproponuje Panu następujący zakład: "Mam tu na kartce zapisaną liczbę całkowitą z zakresu od 1 do 1000. Jeśli Pan zgadnie, co to za liczba, dam Panu miliard złotych, …

~Szime
2008-01-19 13:11

Ok, to może trochę inne podejscie Pan ma 100 ciężarówek i …
… zarabia Pan 50000zl rocznie, Pana składka (gdyby Pan się ubezbieczył) wynosi 2500zl. Upraszczając, moja sytuacja wygląda następujaco:  Ja niedawno zacząłem mój …

~Miszel
2008-01-19 13:14

Myślę, że popełnia Pan z ubezpieczeniami błąd. Takie …
… podliczanie zysków na zasadzie nadzieji matematycznej jest dobre dla np. duzych firm, albo organow Państwowych – gdzie zaczyna działać Prawo Wielkich Liczb. W …

~Krzysiek
2008-01-19 13:41

Zapomniał Pan o ważnym czynniku, jakim jest ryzyko w …
… działalności gospodarczej. Oczywiście wpływa ono niekorzystnie na przedsiębiorcę, a ubezpieczenie pozwala je ograniczyć!

~asfsafa
2008-01-19 13:41

Panie Januszu,  Pańskie wywody się wydają jak najbardziej …
… logiczne i przemawiają do wyobraźni, jednak naukę, którą się Pan podpiera traktuje Pan wybiurczo. Owszem rachunkiem prawdopodobieństwa operuje Pan świetnie, ale …

~bowers
2008-01-19 13:45

Nie przekonuje mnie Pan z tym ubezpieczeniem … Wg mnie …
… mało jest ludzi, którzy po dniu pracy zajmą się pilnowaniem samochodu na parkingu. Zwykły człowiek woli zapłacić firmie ubezpieczeniowej i "mieć spokój" tak samo …

~komar
2008-01-19 13:46

Panie Januszu, Widzę, że ideologia Pana oślepia.  1. …
… Ubezpieczenia (oczywiście, w nieco innej formie) oraz różne formy rozpraszania ryzyka są znane już 2-3 tys. lat pne. Już dawno temu czytałem, że ubezpieczane były …

~Kyne
2008-01-19 14:31

A jak sie ma sprawa OC ? Przecież jeżeli jakiś kierowca …
… potrąci mnie i trafie do szpitala to kto będzie mnie utrzymywał lub utrzymywał moją rodzinę po mojej śmierci? Jeżeli kierowca ten nie ma pracy albo w wyniku tego …

~k-tol
2008-01-19 14:31

ja sie nie ubezpieczam generalnie, chyba ze musze . …
… Niestety podejrzewam ze zlodzieje maja liste samochodow ubezpieczonych i tych mniej kradna bo sie boja ze duzy ubezpieczyciel bedzie bardziej naciskal na policje i …

~lech
2008-01-19 16:01

W Pańskich wypowiedziach odnośnie ubezpieczeń brakuje mi …
… jednego ważnego argumentu, który zwykłem podnosić przy dyskusji na ten temat, a mianowicie wolność wyboru. W interesie ubezpieczyciela jak Pan sam zauważył jest …

~Paweł
2008-01-19 16:12

Pamiętam, jak czas temu, obejżawszy w TV reklamę jakiegoś …
… towarzystwa ubezpieczeniowego, której to wigoru i siły medialnej dodawał chodziarz Korzeniowski, wypowiadając zdanie "Sztuką jest przejść przez życie …

~slime-x.blogspo…2008-01-19 17:53

Myli się Pan w przykładzie z ciężarówką, uważając, że nie …
… warto jej ubezpieczyć, bo koszt ryzyka jest niższy niż koszt ubezpieczenia. Pański błąd polega na założeniu, że w razie utraty ciężarówki kierowca może ją kupić …

~MaSZ
2008-01-19 17:53

stare przysłowie pszczół mówi( prawo marfiego) jeżeli może …
… coś się zawalic to sie zawali. i co zrobi taki pechowy przedsiebiorca, kiedy rozbije nie 1 ale 5, 6, 15 cieżarówek? można się nie ubezpieczać jak się nie ma …

~Maciej Tyczyński
2008-01-19 20:43

cytat: Postępowaniem rozsądnego człowieka rządzi tzw. …
… "nadzieja matematyczna" (E). Jeślimamy do wykonania decyzję A, dzięki której  otrzymujemy 100 zł z prawdopodobieństwem p=20% i B, gdziezysk to 150zł z szansą q=15% …

~manko
2008-01-19 22:02

W Niemczech samochody państwowe (administracja, policja, …
… wojsko etc.) są nieubezpieczone(!) Państwo nie może zbankrutować – zawsze się wywiąże z roszczeń odszkodowawczych- więc wydawanie pieniędzy na ubezpieczenia jest …

~autochton
2008-01-19 23:28

Pani Januszu,  Jeszcze jedna dygresja co do ubezpieczeń. …
… Weźmy np: że ktoś ma przez kilka lat działające ubezpieczenie AC na samochód, po czym z niego rezygnuje. Jak Pan myśli, jakie jest wówczas prawdopodobieństwo, że …

~Tomski
2008-01-20 07:39

Podejmowanie decyzji w oparciu o wartość oczekiwaną …
… (nadzieję matematyczną) kwoty pieniężnej jest niesensowne. Wystarczy poczytać o paradoksie petersburskim. Powinno się rozważać wartość oczekiwaną UŻYTECZNOŚCI kwoty …

~ktos
2008-01-20 13:05

Rozumowanie z liczeniem jest prawidłowe – ale pod pewnymi …
… warunkami: a) Każdy z tych kierowców ma 50000zł na nową ciężarówkę b) trzyma je na lokacie, której likwidacja  nie kosztuje. Bo jeśli a) nie jest spełnione – to …

~pm
2008-01-21 09:54

Ciekawe jak JKM obliczył, że zawodowy kierowca ciężarówki …
… ma wypadek tylko raz na 100 lat. Niech się spyta któregoś z nich i nie wypisuje takich bzdur.

~zibi
2008-01-21 15:07

0

Janusz Korwin-Mikke

Blog Janusza Korwin-Mikke

1865 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
343758