Bez kategorii
Like

Nieskończoność zamknięta w szklance

30/11/2012
433 Wyświetlenia
0 Komentarze
4 minut czytania
no-cover

Kpiarz, wieszcz zagłady cywilizacji, filozof, malarz, dramaturg, narkoman, kobieciarz, postać fatalna w jednym. Artysta, który świadomie wybrał szaleństwo i którego życia nie da się w pełni opisać, a sztuki – nie można jednoznacznie zinterpretować.

0


Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy, 1885–1939). Malarz ludzkich dusz…

Urodzony Warszawiak, ale większość życia spędził w Zakopanem, nazwany  "Wariatem z Krupówek".

O tym, że dorobek tego artysty ma wartość niezaprzeczalną – nie ma sensu dyskutować, to pewnik. Nikt nie wie natomiast, czy jego obrazy, dramaty i traktaty filozoficzne powstałyby, gdyby nie alkohol i inne używki?

No cóż, jego życie było czasem smutne, czasem zabawne, często pełne dziwactw, jeszcze częściej nieszczęśliwe, najczęściej jednak – szalone, przesycone narkotykami, absurdami, chucią, chorą miłością i toksycznymi używkami, których działanie Witkacy na sobie ochoczo testował. Do narkotyków, raz przetestowanych, już nie wracał, testował inne. Ale ze szklanką wódki nie rozstawał się nigdy. Mawiał  – "Nieskończoność można zamknąć w szklance". 

O Witkacowskiej "nieskończoności zamkniętej w szklance", przez lata w Polsce nikt nie będzie pamiętał. O Witkacym przypomni nam dopiero Świat w latach 80-tych ubiegłego wieku, porównując malarstwo Witkacego z ekscentryczną twórczością Fridy Kahlo i Vincenta van Gogha. Rok 1985 (stulecie urodzin artysty) UNESCO ogłosiło rokiem Witkacego.

Zajrzyjmy do szklanki…

 

"Fałsz kobiety", 1927, pastel na papierze, Muzeum Narodowe, Warszawa

 

"Portret Włodzimierza Nawrockiego, na tle kompozycji pejzażowej", 1926 , pastel na papierze,  Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk

 

"Portret wspólny Marii i Włodzimierza Nawrockich", 1926, pastel na papierze, Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk

 

"Dwie głowy", 1920, olej na płótnie, Muzeum Sztuki, Łódź.

 

 "Portret Stefana Szumana", 1933 , pastel na papierze, Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk

 

"Portret Marii Kamińskiej", 1935 , pastel na papierze, własność prywatna

 

"Portret Walerii Marii Głogowskiej", 1935, pastel na papierze, Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk

 

"Portret kobiecy", 1929, Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz

 

"Portret Anny Nawrockiej", 1925, pastel na papierze, Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk

 

"Portret chłopca, Tomasza Domaniewskiego", 1924, pastel na papierze, własność prywatna

 

"Portret Marii Nawrockiej", 1925, pastel na papierze, Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk

 

"Portret Modesty Zwolińskiej", 1931, pastel na papierze, własność prywatna

 

"Portret kobiety", 1928, pastel na papierze, własność prywatna

 


"Nova Aurigae", 1918. Pastel, papier niebieski, Muzeum Literatury, Warszawa.

 

"Kometa Encke", 1918, pastel na papierze, własność prywatna

 

"Wnętrze lasu", ok. 1892, olej na dykcie, Muzeum Śląskie, Katowice

 

"Pejzaż jesienny", 1912, olej na płótnie, własność prywatna

 

"Pejzaż zimowy II", 1912, olej na płótnie, Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk

 

"Pejzaż nocny", 1901-02, olej na płótnie, Muzeum Literatury, Warszawa

 

"Pejzaż morski – Bretania", 1911, olej na płótnie, własność prywatna 

 "Hińczowe Stawy", 1907, olej na płótnie, własność prywatna

 

"Pejzaż włoski", 1904, olej na płótnie, Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk

0

Martyna

10 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758