Nie ma dobrze funkcjonującego państwa bez rzetelnych i bezstronnych mediów, które maja olbrzymi wpływ na kształtowanie opinii publicznej.
Tymczasem w Polsce od wielu lat trwa w niczym niehamowana ekspansja medialna niemieckich firm. Ich koncerny zdominowały nasz rynek prasy codziennej jak również tygodników.
Czy niemiecki wydawca gazety dobrze zadba o promocję polskich firm i produktów? Czy będzie wspierał rozwiązania polityczne, ekonomiczne służące Polsce? Czy będzie uczciwie promował polską kulturę, sztukę, muzykę, tradycje i wartości narodowe? Czy opowie się za nami, jeżeli będzie to sprzeczne z interesem Niemiec?
Prasa lokalna
W tym sektorze niedawno doszło do przełomu. W ręce Grupy Wydawniczej Polska Presse, czyli niemieckiego Verlagsgruppe Passau dostała się kolejna transza mediów lokalnych. Koncern ten ma już niemal 100% mediów lokalnych (bez pięciu tytułów).
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, który powinien nie dopuszczać do monopolizowania branży, milczy. Tak samo zachowują się polskie władze, a przecież na całym świecie rynek mediów jest chroniony przed nadmiernym wpływem obcego kapitału, np. w Niemczech gazeta nie może trafić w obce ręce, bo zabrania tego prawo. Na terenie Niemiec może panować jedynie niemiecki porządek i niemieckie poglądy.
Tygodniki
Polacy i Polki najchętniej kupują pisma plotkarskie i magazyny telewizyjne. Wśród najlepiej sprzedających się tygodników (dane początek 2014 r.), w pierwszej dziesiątce jest tylko jeden polski tygodnik. Liderami sprzedaży są: Tele Tydzień (sprzedaż: 913 776, niemiecki Bauer), Życie na Gorąco (sprzedaż: 624 686, niemiecki Bauer), To & Owo (sprzedaż: 390 885, niemiecki Bauer), Twoje Imperium (sprzedaż: 343 130, niemiecki Bauer), Angora – (sprzedaż: 314 147, polski West Druk), Chwila dla Ciebie (sprzedaż: 294 520, niemiecki Bauer), Rewia (sprzedaż: 237 995, niemiecki Bauer), Świat & Ludzie (sprzedaż: 198 042, niemiecki Bauer), Na żywo (sprzedaż: 179 621, niemiecki Bauer), Kurier TV (sprzedaż: 166 886, niemiecki Bauer). Warto dodać, że firma Bauer Publishing posiada również m.in. radio RMF, portal Interia.pl i magazyn Auto Świat.
Zmanipulowane społeczeństwo
Polski czytelnik kupuje gazetę napisaną w ojczystym języku i nie ma świadomości, że naszą rzeczywistość recenzują niemieckie koncerny. Czy są to poglądy i opinie rzetelne i służące naszej racji stanu? Przecież oddziałują na świadomość Polaków, na wyniki wyborów, w których zawsze będzie popierany i forsowany polityk proniemiecki, taki jak np. Donald Tusk.
Jest jeszcze aspekt czysto ekonomiczny. W obcych rękach znajduje się potężny sektor reklamowy, z którego pieniądze nie zasilają naszego kraju.
Zdecydowana większość tytułów w Polsce jest w obcych rękach. Na pewno nie służy to misji rzetelnego informowania społeczeństwa. Jest zagrożeniem dla naszych wartości. Na dodatek polskie media też odbiegają od normalności, są nieobiektywne, najczęściej stronnicze.
Albert Łyjak
Trudne problemy pozostawione same sobie, staną się jeszcze trudniejsze.
3 komentarz