Bez kategorii
Like

Luddyści?

15/03/2011
735 Wyświetlenia
0 Komentarze
4 minut czytania
no-cover

Po raz kolejny otrzymałam maila z propozycją, by podjąć akcję wymuszania obniżki cen na paliwo. Miałaby ona polegać na tym, by nie kupować do końca roku paliwa na stacjach dwóch najdroższych sieci. Idea jest taka, jeśli stacje nie będą sprzedawały paliwa, będą zmuszone do obniżenia ceny. Jeśli one obniżą ceny, inne firmy będą zmuszone do uczynienia tego samego.   Ten skądinąd szlachetny pomysł jakoś mi się skojarzył z działalnością luddystów, którzy broniąc swojego bytu, niszczyli krosna tkackie, gdyż w mechanizacji produkcji fabrycznej widzieli największe zagrożenie .   Ceny paliwa szybują w górę, tylko czy przyczyna tego leży po stronie stacji paliwowych i czy one na pewno są tą złą Cruellą de Mon?   Przewertowałam nieco Internet i wykonałam kilka prostych działać arytmetycznych. Cena […]

0


Po raz kolejny otrzymałam maila z propozycją, by podjąć akcję wymuszania obniżki cen na paliwo. Miałaby ona polegać na tym, by nie kupować do końca roku paliwa na stacjach dwóch najdroższych sieci. Idea jest taka, jeśli stacje nie będą sprzedawały paliwa, będą zmuszone do obniżenia ceny. Jeśli one obniżą ceny, inne firmy będą zmuszone do uczynienia tego samego.
 
Ten skądinąd szlachetny pomysł jakoś mi się skojarzył z działalnością luddystów, którzy broniąc swojego bytu, niszczyli krosna tkackie, gdyż w mechanizacji produkcji fabrycznej widzieli największe zagrożenie .
 
Ceny paliwa szybują w górę, tylko czy przyczyna tego leży po stronie stacji paliwowych i czy one na pewno są tą złą Cruellą de Mon?
 
Przewertowałam nieco Internet i wykonałam kilka prostych działać arytmetycznych.
Cena baryłki na giełdzie wynosiła dzisiaj 112,25 USD. Kurs USD równał się 2,9284 zł, czyli w przeliczeniu na złotówki za baryłkę trzeba było zapłacić 324,52 zł. Baryłka to 159 litrów, czyli 1 litr kosztował 2,04 zł. Lotos w hurcie sprzedawał dzisiaj olej napędowy po 3,94 zł, zaś na stacjach za litr trzeba było zapłacić 4,99 zł.
 
Składowe ceny znajdują się w poniższej tabeli.
 
 
Składowe ceny oleju napędowego
 
1
cena na giełdzie za 1 litr
     2,04 zł
2
koszty rafinerii
     0,30 zł
3
cena bazowa (1+2)
    2,34 zł
4
opłata paliwowa
     0,24 zł
5
akcyza
     1,05 zł
6
marża hurtowni
     0,31 zł
7
cena hurtowa netto (3+4+5+6)
    3,94 zł
8
marża stacji paliw
     0,12 zł
9
cena na stacji paliw netto (7+8)
     4,06 zł
10
podatek VAT 23% (9 x 23%)
     0,93 zł
11
cena na stacji paliw brutto (9+10)
    4,99 zł
 
A teraz policzmy podatki zawarte w cenie 1 litra oleju napędowego.
 
 
 
Podatki z cenie 1 litra oleju napędowego
 
1
opłata paliwowa
     0,24 zł
2
akcyza
     1,05 zł
3
podatek VAT
     0,93 zł
4
razem podatki (1+2+3)
    2,22 zł
 
 
 
 
Teraz wystarczy policzyć strukturę ceny.

  Struktura ceny 1 litra oleju napędowego

1

cena bazowa

                         2,34 zł

47%

2

podatki

                         2,22 zł

44%

3

marża hurt+detal

                         0,43 zł

9%

4

cena brutto

                        4,99 zł

100%

 
Zakres manewrów przy marży nie jest zbyt wielki, gdyż cenę paliwa „robią” podatki. Wysokość opłaty paliwowej oraz akcyzy jest narzucona przez przepisy unijne. Podatek VAT zależy od przyjętej stawki podstawowej a znajduje się w przedziale od 15% do 25%.  
W Polsce stawka podstawowa VAT od 1 stycznia 2011 roku wynosi 23% i nie zanosi się, by rząd miał zamiar zejść do poziomu stawki obowiązującej w Luksemburgu, czy na Cyprze lub by rozważał wyjście ze struktur unijnych.
Można powiedzieć – matnia. Cena baryłki zależy od polityki światowej, zaś wysokość obciążeń fiskalnych od komisarzy unijnych, więc może oni powinni być adresatem protestu?
0

Ewa Rembikowska

Spojrzenie na wspólczesnosc przez pryzmat historii mojej wielkopolskiej rodziny.

127 publikacje
1 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758