Po raz kolejny otrzymałam maila z propozycją, by podjąć akcję wymuszania obniżki cen na paliwo. Miałaby ona polegać na tym, by nie kupować do końca roku paliwa na stacjach dwóch najdroższych sieci. Idea jest taka, jeśli stacje nie będą sprzedawały paliwa, będą zmuszone do obniżenia ceny. Jeśli one obniżą ceny, inne firmy będą zmuszone do uczynienia tego samego. Ten skądinąd szlachetny pomysł jakoś mi się skojarzył z działalnością luddystów, którzy broniąc swojego bytu, niszczyli krosna tkackie, gdyż w mechanizacji produkcji fabrycznej widzieli największe zagrożenie . Ceny paliwa szybują w górę, tylko czy przyczyna tego leży po stronie stacji paliwowych i czy one na pewno są tą złą Cruellą de Mon? Przewertowałam nieco Internet i wykonałam kilka prostych działać arytmetycznych. Cena […]
|
Składowe ceny oleju napędowego
|
|
1
|
cena na giełdzie za 1 litr
|
2,04 zł
|
2
|
koszty rafinerii
|
0,30 zł
|
3
|
cena bazowa (1+2)
|
2,34 zł
|
4
|
opłata paliwowa
|
0,24 zł
|
5
|
akcyza
|
1,05 zł
|
6
|
marża hurtowni
|
0,31 zł
|
7
|
cena hurtowa netto (3+4+5+6)
|
3,94 zł
|
8
|
marża stacji paliw
|
0,12 zł
|
9
|
cena na stacji paliw netto (7+8)
|
4,06 zł
|
10
|
podatek VAT 23% (9 x 23%)
|
0,93 zł
|
11
|
cena na stacji paliw brutto (9+10)
|
4,99 zł
|
|
Podatki z cenie 1 litra oleju napędowego
|
|
1
|
opłata paliwowa
|
0,24 zł
|
2
|
akcyza
|
1,05 zł
|
3
|
podatek VAT
|
0,93 zł
|
4
|
razem podatki (1+2+3)
|
2,22 zł
|
|
|
|
Struktura ceny 1 litra oleju napędowego
1 |
cena bazowa |
2,34 zł |
47% |
2 |
podatki |
2,22 zł |
44% |
3 |
marża hurt+detal |
0,43 zł |
9% |
4 |
cena brutto |
4,99 zł |
100% |
Spojrzenie na wspólczesnosc przez pryzmat historii mojej wielkopolskiej rodziny.