W ramach korupcyjnych umów zawartych w wyniku przetargów dokonanych przez Centrum Projektów Informatycznych na zlecenie ministra MSWIA (i być może później MAiC) podległego Prezesowi Rady Ministrów Donaldowi Tuskowi, Kodeks Cywilny oferuje następujące stwierdzenia:
Art. 58. § 1. Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.
§ 2. Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego.
§ 3. Jeżeli nieważnością jest dotknięta tylko część czynności prawnej, czynność pozostaje w mocy co do pozostałych części, chyba że z okoliczności wynika, iż bez postanowień dotkniętych nieważnością czynność nie zostałaby dokonana.
Zgodnie z art. 139 ustawy o zamówieniach publicznych
Art. 139. 1. Do umów w sprawach zamówień publicznych, zwanych dalej „umowami”, stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
2. Umowa wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy pisemnej, chyba że przepisy odrębne wymagają formy szczególnej.
3. Umowy są jawne i podlegają udostępnianiu na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej.
w związku z art. 58 k.c., rodzą się następujące pytania do Prezesa Rady Ministrów dotyczące umów zawartych z naruszeniem prawa :
1. Jakie to właściwe przepisy, o których mowa w art. 58 § 1 k.c., powodują, że mimo iż umowa zawarta w ramach przetargu z naruszeniem prawa, nadal funkcjonuje (korzystanie ze sprzętu, oprogramowania, usług etc)?
2. Czy korupcja jest zgodna z zasadami współżycia społecznego? A jeśli nie, to dlaczego państwo polskie korzysta nadal z umów zawartych z naruszeniem prawa?
3. Czy korupcja ma na celu obejście ustawy? Jeśli tak, to dlaczego państwo polskie korzysta nadal z umów zawartych z naruszeniem prawa?
4. Jaki jest lub będzie koszt unieważnienia z mocy prawa umów zawartych w ramach przetargów związanych z informatyzacją administracji, dokonanych z naruszeniem prawa w związku z art. 58 k.c. ?
Mając na uwadze powyższe, rodzą się także pytania do partii opozycyjnych :
1. Dlaczego niezbyt rychliwie reagują na korupcję w związku informatyzacją administracji publicznej?
2. Czy korupcja na szeroką skalę jest metodą, która może pozwolić danej partii na funkcjonowanie bez uzyskiwania środków finansowych jak w chwili obecnej?
3. Jaki jest rzeczywisty powód pojawiających się ostatnio pomysłów o zniesieniu finansowania partii politycznych ze środków budżetowych?