Jeśli ktoś czytając tytuł pomyślał o Dornie pomylił się.
21 listopada 1916 roku zatonął bliźniaczy statek słynnego Titanica.
HMHS Britannic (wcześniej przez chwilę RMS Gigantic) został zwodowany 26 lutego 1914 r. Wojna, która wybuchła w sierpniu, spowodowała rekwizycję go dla potrzeb floty. Mimo że nie był jeszcze gotowy wraz z bliźniaczym Olympic’iem został wcielony do brytyjskiej floty wojennej jako okręt szpitalny.
Zamówiony jeszcze w 1909 r. w stoczni Harland and Wolff w Belfaście w Irlandii Północnej w pierwszy rejs wyruszył dopiero 23 grudnia 1915 roku. Tyle trwało przygotowanie statku do wymogów wojennych.
„Britannic” wypłynął z Liverpoolu do Neapolu. Po drodze zatrzymał się także w Moudros na wyspie Lemnos. Do Southampton przypłynął 9 stycznia 1916 roku. Drugi rejs rozpoczął się 20 stycznia 1916 roku. Tym razem wypłynął z Southampton, dopłynął do Neapolu i wrócił do Southampton 9 lutego 1916 roku. W trzeci rejs „Britannic” wypłynął z Southampton 20 marca 1916 roku, po drodze odwiedził Neapol i miasto na Sycylii o nazwie Augusta i wrócił do Southampton 4 kwietnia 1916 roku. Czwarty rejs zaczął się w Southampton 9 września 1916 roku. Statek dotarł do miasta Cowes na wyspie Wight, do Neapolu, do Moudros i wrócił do Southampton 11 października 1916 roku. Piąty, przedostatni, rejs zaczął się w Southampton 20 października 1916 roku. „Britannic” dopłynął do Neapolu, Moudros i wrócił do Southampton 6 listopada 1916 roku.
W ostatni rejs wypłynął 12 listopada 1916 roku z Southampton do Lemnos. 15 listopada minął Cieśninę Gibraltarską, a 17 listopada dotarł do Neapolu. Zła pogoda zatrzymała statek w tym mieście do 19 listopada; później wyruszył do Grecji.
21 listopada 1916 roku o 8:12 rano w swoim szóstym rejsie po Morzu Egejskim „Britannic” wpadł na minę postawioną przez niemiecki okręt podwodny U-73 i zatonął w ciągu 55 minut. Kapitan Charles Alfred Bartlett uruchomił silniki w próbie dotarcia na plażę. Gdy dziób statku wbił się w dno, „Britannic” przechylił się na sterburtę i odłamał się od dziobu. Wrak osiadł na dnie o 9:07. Jego pozycja to 37°42′05″N 24°17′02E. Liczba ofiar była niewielka ze względu na wystarczającą liczbę szalup, bliskość lądu i stosunkowo ciepłe wody Morza Egejskiego. O 10:00 na miejsce katastrofy dopłynął krążownik HMS „Scourge” i uratował rozbitków. Na statku było około 1300 ludzi, a zginęło 30, większość wskutek wciągnięcia przez wciąż pracujące śruby statku. Wrak „Britannica” odkrył Jacques Cousteau w 1975 roku niedaleko greckiej wyspy Keos. Wrak jest w dobrym stanie, spoczywa na głębokości 133 metrów.
(wikipedia)
Trzeci „bliźniak”, Olympic, został przebudowany po katastrofie Titanica (podwójne dno), a w czasie I wojny światowej pełnił rolę transportowca wojska.
Na złom trafił w 1935 roku.
Ze statkami tymi wiąże się los Violet Jessop. Pani ta była stewardessą na Olympicu, gdzie przeżyła kolizję z krążownikiem HMS „Hawke” w 1911 r.
Potem przeżyła katastrofę Titanica w 1912, by również przeżyć zatonięcie Britannica. Zmarła w 1971 r.
.
.
.
.
Tak wyglądała śmierć statku:
.
20.11 2017