„Czasami człowiek musi, inaczej się udusi…”
Już od bardzo dawna nosiłem się z zamiarem zaprezentowania "przebiegu wydarzeń" wg dwóch urządzeń z przedrostkiem radio-. Nadszedł czas remanentów. Nic nie poradzę, iż wygląda to – jak wygląda.
Pierwszym z urządzeń jest radiolatarnia, która swój "odcisk palca" pozostawiła w dwóch miejscach CVR. Szczególnie chodzi o ten późniejszy, czyli pozostawiony przez bliższą radiolatarnię (BRL). Zanim jeszcze pojawiła się ekspretyza IES – na moje ucho trwał on ~2,3s. IES niemal potwierdził moje spostrzeżenie – uznał, iż sygnał BRL trwał 2,2s (a przecież o 0,1s nie będziemy toczyć boju…)
Policzmy zatem raz jeszcze wysokość poziomego przelotu w polu markera NDB, by osiągnąć 2,2s (by się nadmiernie nie powtarzać – po szczegółowe objaśnienia odsyłam TUTAJ)
Na poniższym rysunku, czarną grubszą linią zaznaczona została szerokość wiązki wyznaczona na podstawie dostępnej charakterystyki anteny markera NDB.
Długość odcinka poziomego pokonanego przez samolot w ciągu 2,2s:
77m/s * 2,2s = 169,4m
Wysokość poziomego przelotu nad anteną markera:
(169,4m / 2) / tan((138st/2)) = ~32,5m
32,5m – to zatem wysokość przelotu nad tzw dipolem zasilanym (przekładając na normalny język: nad elementem anteny, do którego doprowadzony jest kabelek). Myślę, że można bez większej szkody założyć, iż w Smoleńsku mógł on się znajdować mniej więcej na wysokości ok. 2m nad gruntem.
Otrzymujemy zatem wysokość przelotu nad ziemią równą ok. 34,5m.
Szukamy zatem takiej wysokości na wykresie drugiego z kolei urządzenia z pary obsadzonych dziś w rolach głównych, czyli wysokościomierza radiowego:
I znajdujemy, dla dopisanej przeze mnie etykiety 34,4. Dla tego fragmentu wykresu – wysokość przelotu nad BRL zawiera się w oczekiwanym przez nas przedziale (tj. 34,375-37,5m).
Nie wgłębiając się w szczegóły można uznać, iż nachylenie lotu nad BRL oraz z pewnością niezerowa bezwładność sygnalizacji wejścia w wiązkę markera – mają tendencję do wzajemnego skompensowania. Dlatego niecelowe moim zdaniem jest uwzględnianie drobnych korekt z obu tych tytułów – pozostańmy przy wystarczającym tu w zupełności pierwszym przybliżeniu.
A teraz jedynie kilka prostych przeliczeń prędkości (77m/s), czasu i odległości, następnie naniesionych na wykres… "PB" to Pancerna Brzoza. Wysokość przelotu nad nią Tupolewa – nie mniej niż 9,4m. Przy rzekomym cięciu na wysokości 5-6m…
Ponadto, w momencie w którym wg urządzeń radiowych oraz śladów na ziemi – powinno nastąpić właśnie ich pozostawienie, za sprawą uderzenia w ziemię – wg raportu MAK występuje dopiero uderzenie w Pancerną Brzozę w odległości 855m od progu pasa.
A ostatnie zapisy czarnych skrzynek wypadają poza miejscem "Katastrofy"…
Z nieoficjalnych, lecz dobrze poinformowanych źródeł wiem, że:
Wśród wojskowych zainteresowanych smoleńską tematyką – panuje dość powszechna świadomość, iż sygnał markera BRL nie pasuje do lansowanej, oficjalnej wersji wydarzeń – tej z "lotem koszącym" nad bliższą radiolatarnią (jak na rysunku pierwszym)…
Hmm, wyrzucić z siebie notkę…