Bliżej – 8 marca 2012.
Jak do tego doszło, czy żyjemy w bezpiecznym państwie ?
Jak wygląda bilans rządów tych, którzy obiecywali że przy okazji EURO 2012 dokonamy modernizacji infrastruktury i cywilizacyjnego skoku…
Gośćmi programu byli:
Zbigniew Rynasiewicz – PO, przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury
Leszek Miętek – prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce
Czesław Warsewicz – ekspert, wydawca portalu Nakolei.pl
Przedstawiciel Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej odmówił udziału w programie.
http://www.tvp.pl/publicystyka/polityka/jan-pospieszalski-blizej/wideo/08032012/6549021
Poniżej informacja o programie z portalu Solidarni2010.pl.:
„Należy jak najszybciej powołać inspekcję transportu kolejowego. Musi być jakiś organ zdolny do przeprowadzenia kontroli w takim rozdrobnieniu, jakie panuje wśród spółek kolejowych. Brak kontroli daje coraz większe pokusy do tego, aby oszczędzać na bezpieczeństwie.”
/…/
„Leszek Miętek zwrócił uwagę na wiele złych decyzji na kolei, których skutkiem są kuriozalne lub tragiczne sytuacje. Została zlikwidowana większość strzeżonych przejazdów. Kiedy ekipy ratunkowe przyjechały na miejsce katastrofy, przez dłuższy czas nie wiedziały, czy sieć trakcyjna jest pod napięciem. Nie było montera – to stanowisko pracy zostało zlikwidowane.
Tragedia miała miejsce na torze wyremontowanym i nowoczesnym. Miętek wyraził nadzieję, że prokuratura zbada, ile było usterek po oddaniu toru do użytku.
Jan Pospieszalski powiedział, że człowiek bywa omylny, dlatego nowoczesna technika powinna minimalizować lub eliminować skutki ludzkich błędów.
W materiale filmowym Krzysztof Ciećko mówił o zmęczeniu kolejarzy, którzy często pracują u kilku pracodawców.
Prowadzący przypomniał, że średnia wieku maszynistów przekroczyła 50 lat.
Miętekzwrócił uwagę, że wkrótce zastąpią ich młodzi ludzie, którzy są do tego źle przygotowani. Pytał, dlaczego zlikwidowano stanowisko pomocnika maszynisty.
Ciećko pytał, dlaczego kontroluje się tylko szeregowych kolejarzy. Dlaczego nie kontroluje się np. Polskich Linii Kolejowych? Dlaczego nie ma kontroli na ul. Żelaznej (PKP Intercity)czy na Chałubińskiego (Ministerstwo Infrastruktury)?
Zbigniew Rynasiewicz przypomniał, że pod koniec poprzedniej kadencji Sejmu zorganizowano „okrągły stół” dotyczący kolei i wszystkie wymienione w programie tematy zostały tam przedyskutowane. W najbliższą środę zostanie zwołana komisja, która będzie omawiać sprawy bezpieczeństwa na kolei.
Czesław Warsewicz powiedział, że nie należy ciągle tylko dyskutować, ale działać. Wymienił dwa główne problemy polskiego kolejnictwa: 1) rozdrobnienie spółek i wynikający z tego bałagan w kompetencjach, 2) nie działa system inwestycyjny, który został przyjęty przez Urząd Transportu Kolejowego; dlatego należy skontrolować UTK. Inwestycje są niewielkie, a do wykorzystania środków unijnych zostało już tylko 7 miesięcy.
W materiale filmowym przypomniano, jak minister Sławomir Nowak zapowiedział modernizację kolei w Polsce, zaś Donald Tusk ocenił „start” min. Nowaka jako jeden z najbardziej udanych.
Były minister transportu Jerzy Polaczek zwrócił uwagę na dużą liczbę wakatów w Urzędzie Transportu Kolejowego. Powiedział też, że Urząd zajmuje się błahymi sprawami, np. rozstrzyganiem konkursu dla dzieci na najpiękniejszą lokomotywę. Dużo czasu zajmują też czynności zmierzające do poprawy wizerunku, np. badanie czystości toalet i badanie stanu zadowolenia klientów przed kasami.
Jan Pospieszalski przedstawił strukturę UTK. Okazało się, że brakuje obsady kluczowych stanowisk:
– prezesa Urzędu Transportu Kolejowego
– dyrektora Departamentu nadzoru i bezpieczeństwa ruchu; brakuje też specjalistów w tym departamencie
– specjalisty od automatyki w Departamencie nadzoru
– koordynatora w Departamencie regulacji transportu kolejowego
– koordynatora w Departamencie praw pasażerów
– dyrektora oddziału terenowego w Warszawie
– dyrektora oddziału terenowego w Poznaniu
W UTK bezpieczeństwem na kolei zajmuje się około 100 osób. W porównywalnym urzędzie w Niemczech – prawie 3 tys. (długość linii kolejowych w Niemczech jest dwukrotnie większa).
Budżet UTK wynosi 18 mln złotych. Dla porównania: budżet Urzędu Komunikacji Elektronicznej – 80 mln zł.
Leszek Miętek zaapelował o jak najszybsze powołanie inspekcji transportu kolejowego. Musi być jakiś organ zdolny do przeprowadzenia kontroli w takim rozdrobnieniu, jakie panuje wśród spółek kolejowych. Brak kontroli daje coraz większe pokusy do tego, aby oszczędzać na bezpieczeństwie.
Czesław Warsewicz przypomniał o ubiegłorocznym chaosie spowodowanym przez źle ułożone rozkłady jazdy (nota bebe, rozkład ten najlepiej znaleźć jest w… Deutsche Bahn). Są tysiące spółek, przy braku kompetencji. Kolej jest dramatycznie niedoinwestowana.
Leszek Miętek ponownie zaznaczył, że nie ma w Polsce jednej instytucji, która by odpowiadała za bezpieczeństwo. Każdy przewoźnik sam ustala sobie zasady bezpieczeństwa.
Jan Pospieszalski powiedział, że, niestety, inwestor na kolei jest również odbiorcą swojej pracy.
Zbigniew Rynasiewicz nie zgodził się z tym i stwierdził, że UTK nigdy nie był inwestorem ani odbiorcą inwestycji. Rewitalizacja i modernizacja kolei jest w gestii rządu, a realizują to Polskie Linie Kolejowe. One są inwestorem, przeprowadzają przetargi i one muszą te inwestycje… odebrać. Ta wypowiedź posła natychmiast sprowokowała pytania o to, kto te inwestycje kontroluje, Rynasiewicz jednak nie odniósł się do tego.
Leszek Miętek powiedział o tym, że przeczytał w prasie, iż były członek Zarządu PLK, obecnie dyrektor PLK w Szczecinie, zainwestował w światłowody, jednak nie doczytał przepisów i doszło do katastrofy w Korzybiu (chodziło o to że światłowód nie wystarczał, dyrektor powinien był jeszcze zainwestować w nowy system sygnalizacji – przyp. AS). Mówił też o dokumencie ministra, w którym było napisane, że zmiany w łączności radiowej były przeprowadzane w sposób nielegalny. To wszystko mówi o pilnej potrzebie kontroli.
Tabor kolejowy jest budowany pod dyktando marketingowców, a nie specjalistów – dlatego pociągi są niebezpieczne. Nie szkoli się specjalistów ani kadr menedżerskich – technika kolejowe są zamknięte od 15 lat.
Jan Pospieszalski powiedział, że 54 projekty kolejowe nie spełniają dyrektyw unijnych i pan Pawlik z PLK musiał wystąpić do Unii o uchylenie tych rygorów.
Jak natomiast wygląda realizacja inwestycji kolejowych? Z planowanych 38,6 mld zł. wykonano inwestycje na kwotę 15,2 mld zł.
Notowała AlicjaS”
Śmierć na torach: http://juliamjaskolska.nowyekran.pl/post/55547,smierc-na-torach
Po pierwsze bezpieczeństwo! –http://nakolei.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=432&Itemid=87&lang=pl
Jak minister wydaje instrukcje: http://nakolei.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=442%3Apolityka-personalna-ministerstwa&catid=56%3Akat-dzialania&Itemid=49&lang=pl