Jak rządzić niewidzialnie
02/06/2012
2459 Wyświetlenia
6 Komentarze
7 minut czytania
Mała wzmianka o Bernaysie w pracy „Współczesna medycyna” Cz. II doktora Jerzego Jaśkowskiego zainspirowała mnie do trochę lepszego uhonorowania kapitalnego znaczenia działalności Bernaysa.
Z "Współczesna medycyna, cz II":
(Dr Edward Bernays, finansowany przez korporacje aluminiowe, aby przekonać opinię publiczną rozpoczął kampanię oszustwa. Mottem działania Bernaysa było: " każdy pomysł zostanie zaakceptowany przez społeczeństwo o ile lekarze go wprowadzą".)
Edward Louis Bernays (* 22. Listopada 1891w Wiedniu; † 9. Marca 1995 w Nowym Jorku) uważany jest obok Ivy Lee i innych, jako współzałożyciel branży marketingowej – Public Relations. Dla swojego zawodu rozpowszechnił i utrwalił pojęcie PR-konsultanta (Public Relations Counselor).
Bernays był pionierem w zastosowaniu wyników nowych, rozwijających się dziedzin naukowych: psychologii oraz nauk społecznych w działalności publicznej.
Z owoców jego pracy korzystał m.in. Joseph Goebbels. Goebbels używał dla swojej antyżydowskiej misji w hitlerowskich Niemczech książkę Bernaysa "Crystallizing Public Opinion"[1].
Bernays – będący podobnie jak jego wujek Sigmund Freud[3] Żydem, dowiedział się o tym od Karla von Wieganda, reportera amerykańskiej gazety Hearst Corporation, który odwiedził Goebbelsa i przeprowadził z nim wywiad spacerując po jego bibliotece. Bernays skomentował ten fakt w swojej, wydanej w roku 1965 autobiografii[4] następująco:
„… I knew that any human activity can be used for social purposes or misused for antisocial ones. Obviously the attack on the Jews of Germany was no emotional outburst of the Nazis, but a deliberate, planned campaign.“ („Ja wiedziałem, że każdą ludzką aktywność można zastosować dla dobra większości lub nadużyć w celach antyspołecznych. Jak się okazało, atak przeciwko Żydom w Niemczech nie był spowodowany emocjonalnym wybuchem nazistów tylko był zaplanowaną, dobrze przemyślaną kampanią.")
Zamiast używać negatywnie obciążonego pojęcia "Propaganda" używał on w swojej działalności pojęcia Public Relations.[5]
Swoje kampanie kształtowania opinii publicznej rozwijał na podstawie najnowszych wtedy osiągnięć psychologii mas ludzkich. Bernays argumentował: "Jeżeli zrozumiemy mechanizm i motywy grupowego myślenia, stanie się możliwe kontrolowanie tych mas według naszej woli i ich sterowanie bez ich wiedzy."
Technikę naukowego kształtowania opinii publicznej nazwał engineering of consent. Najważniejsza książka Bernaysa "Propaganda" [6]
Rozdział pierwszy, Organising Chaos:
"Świadoma i inteligentna manipulacja zorganizowanych przyzwyczajeń i przekonań mas jest ważnym elementem demokratycznego społeczeństwa. Kto manipuluje ukryte mechanizmy społeczne, tworzy niewidzialny rząd, który jest prawdziwym władcą naszego kraju. Jesteśmy rządzeni, nasz rozum jest kształtowany, nasze gusta i guściki kreowane, nasze idee są w większości sugerowane przez mężczyzn, o których myśmy nigdy nic nie słyszeli. To jest logiczny wynik sposobu organizacji naszego demokratycznego społeczeństwa.
Duże masy społeczne muszą w ten sposób kooperować, jeżeli chcą żyć w zrównoważonym, funkcjonującym społeczeństwie. W prawie, że każdym postępowaniu naszego życia, w naszym społecznym zachowaniu i naszym etycznym myśleniu jesteśmy zdominowani przez względnie małą ilość osób, które rozumieją wzory myślenia i zachowania mas. To oni są tymi, którzy pociągają za sznurki, kontrolujące myśli i zachowania społeczeństwa.
Plan Kampanii PR
Bernays sformułował 8-punktowy plan do przeprowadzania PR-kampanii. Do dzisiaj służy on na całym świecie w planowaniu kampanii reklamowych, marketingowych, ale może również służyć organizacjom pozaparlamentarnym jak np. z Nowego Ekranu.
1. Define your objects – zdefiniuj swoje cele
2. Conduct research – przeprowadź badania
3. Modify your objectives based on that research – popraw cele zgodnie z wynikami badań.
4. Set a strategy – ustal strategię
5. Establish themes, symbols, and appeals – Stwórz działy tematyczne symbole i bodźce.
6. Create an organization to execute your strategy –Powołaj w życie organizację, aby przeprowadzić swoją strategię
7. Decide on timing and tactics – decyduj o czasie wykonania i taktykach.
8. Carry out your plans –Przeprowadź swoje plany
Jedną z jego ulubionych technik do manipulowania opinii publicznej było pośrednie wykorzystywanie celebrytów:,"… jeśli wpłynie się na wodzów by świadomie lub nieświadomie współpracowali to automatycznie wpływa się na kierowaną przez nich grupę." Klientami Bernaysa byli amerykańscy prezydenci Calvin Coolidge, Procter & Gamble, CBS, British American Tobacco, United Fruit, General Electric i Dodge Motors.
[1] Crystallizing Public Opinion. Boni and Liveright, New York 1923.
[3] założyciel psychoanalizy
[4] Biography of an Idea: Memoirs of Public Relations Counsel Edward L. Bernays. Simon and Schuster, New York 1965, str. 111
[5] Adam Curtis:
The Century Of The Self (
Online) BBC-Dokumentation, 2002