Bez kategorii
Like

Inronizacja Serca czy Osoby Pana Jezusa

13/04/2011
434 Wyświetlenia
0 Komentarze
2 minut czytania
no-cover

Właściwe rozumienie Intronizacji jako aktu religijnego, nie jest łatwe,
gdyż pod tym hasłem pojawiło się w przeszłości wiele różnych
praktyk oraz złączono z nim różne treści. Wszystko to sprawiło, że wokół
Intronizacji panuje spory zamęt pojęciowy.

0


 Powszechnie utożsamia
się Intronizację Jezusa Króla z Aktem poświęcenia się Jego Sercu lub
dokonuje się Intronizacji Najświętszego Serca Jezusa, co z punktu teologicznego
i Objawienia Bożego jest absolutnie nie do przyjęcia.
To pomieszanie znaczeń i pojęć następowało stopniowo pod koniec
XIX w. i na początku XX w., i dotrwało do chwili obecnej. Od razu
należy stwierdzić, że Kult Serca Jezusa od Intronizacji Jezusa Króla
różni się co do istoty tak, jak Uroczystość Najświętszego Serca różni
się od Uroczystości Chrystusa Króla Wszechświata. Kult Serca Jezusa,
przekazany Kościołowi przez św. Małgorzatę Marię Alacoque
(1647-1690), nie wspomina i nie zawiera żadnych odniesień do Intronizacji
(por. encyklikę Piusa XII o Kulcie Serca Jezusowego – Haurietis
Aquas). Jest on ściśle złączony z Kultem Eucharystii i polega
na wezwaniu do odwzajemnienia miłości Bogu poprzez osobiste lub
zbiorowe poświęcenie się Najświętszemu Sercu Jezusa. Kult Serca
Jezusa odnosi się ponadto do części Ciała Jezusa, choć najchwalebniejszej,
jak stwierdza to papież Pius XII we wspomnianej encyklice,
a Serce w tym znaczeniu jest znakiem (symbolem) miłości Trójcy Św.
do człowieka. Natomiast Akt Intronizacyjny odnosi się do Kultu Jezusa
Króla i stanowi samą istotę Objawienia, gdyż Bóg od początku
objawia się w Starym i Nowym Testamencie jako Król. Intronizujemy zatem nie część Ciała, ale całą Osobę. Wobec Boga, objawiającego się
jako Króla całego stworzenia, intronizacja jest aktem wiary, wyrażonym
indywidualnie lub zbiorowo, który pociąga obowiązek uznania
w życiu osobistym lub narodowym królowania Jezusa, a zatem obejmuje
całą działalność religijną Kościoła, jak również cały porządek
świecki państwa (por. encyklika Piusa XI o ustanowieniu Święta Pana
naszego Jezusa Chrystusa Króla – Quas primas). Z tych już kilku rozróżnień
wynika jasno, jak bardzo mylną i nieuzasadnioną jest praktyka
Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa.

0

JKP

Jezus otrzymal godnosc królewska od Boga Ojca i czlowiek nic tu dodac ani ujac nie moze. Jezus jest Królem niezaleznie od woli czlowieka. Natomiast od kazdego czlowieka i od kazdego narodu zalezy, czy dobrowolnie uzna Jezusa Króla

6 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758