Dwa teksty. Niby inne a jednak o tym samym. Krzyż i religijni hegemoni. Oba wynikające z intencji zrozumienia, tego, czego nie można opisać jednym słowem, jedną frazą.
Które wymagają w odpowiedzi powrotu do źródła: do Biblii, do życia Jezusa Chrystusa. Czy też kanonów innych religii.
Lestat krótkimi przypowieściami wymownie pokazuje jak bardzo człowiek potrafi odejść od zasad i znaczenia Krzyża. Za każdym z przykładów stoi żądza człowieka: bogactw, zaszczytów, alkoholu (wpisać dowolne). To ona wprowadza dysharmonię pomiędzy symbolem Krzyża, a uczynkami człowieka.
Rozum idzie dalej, wyciąga wnioski z tej dysharmonii i prawi o konieczności kompletnego odejścia od religii w życiu państwowym. Bez względu na to, czy kraj w zdeklarowanej większości jest krajem wyznawców danej religii bądź nie.
A to nie kanony religii są zagrożeniem, są nim jej interpretacje, stworzone przez ludzi i wypaczone na ich własny użytek. I przeciwko takim wypaczeniom powinniśmy się sprzeciwiać.
Wiktor Hugo powiedział „"Pierwsze drzewo wolności zostało zasadzone przed 18 wiekami na Golgocie. Pierwszym drzewem wolności – krzyż". Krzyż symbolizuje potęgę miłości: Chrystusa, który z miłości do ludzi dał się Ukrzyżować za ich grzechy. To także drogowskaz dla człowieka, „Jeśli kto chce pójść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech weźmie krzyż swój i niech Mnie naśladuje" (Mt 16,24). Byłoby dziwne, gdyby Chrystus tak wielkie cierpienia poniósł za grzeszników, a ci za własne grzechy nie chcieliby pokutować”.Krzyż nie zwalnia nas od życia wg Dekalogu, tak jak spowiedź nie uwalnia nas od zadośćuczynienia grzechów i pokuty.
Krzyż stał się inspiracją do stworzenia pierwszego, ogólnoświatowego systemu pomocy ludziom. Warto o tym przypomnieć.
Młody protestant, Henri Dunant, który założył Stowarzyszenie Młodych Chrześcijan w Paryżu (YMCA) trafił na pole bitwy pod Solferino, gdzie trzy armie: austriacka francuska i włoską w 1859 starły się i pozostawiły krwawe żniwo w postaci tysięcy zabitych i rannych. Henry Dupont próbował pomóc rannymi zwerbował do pomocy okoliczne kobiety, namawiając je do ratowania rannych, bez względu na narodowość. Potem opisał straszne sceny, jakie widział na polu bitw. Ta broszura pomogła mu w utworzeniu organizacji Czerwonego Krzyża. W 1864 roku delegaci 16 państw podpisują słynną ”Konwencję Genewską o polepszeniu losu rannych żołnierzy”. Konwencja genewska uznała, że znakiem ochronnym dla wojskowych służb medycznych będzie właśnie czerwony krzyż.”. *. Ma jednak dalsze wizje poprawy sytuacji ludzi na świecie: „Proponował europejskim rządom: – Utwórzmy międzynarodowy trybunał sprawiedliwości! Powołajmy światową organizację zdrowia! W tamtych czasach nikt go jednak nie rozumiał.”
Kiedy sytuacja materialna Duponta pogorszyła się, opuścili go znajomi. Trafił do przytułku. Tam, w 1895 roku znalazł go pewien dziennikarz i napisał o nim kilka artykułów. W efekcie świat przypomniał sobie o nim. W 1901 roku Henri Dupont otrzymał 1-ą Nagrodę Nobla. Dla Dunant chwała przyszła za późno. „Henri nie chciał już jednak żadnych zaszczytów. Umarł w skromnym pokoiku przytułku w 1910 roku.”
Henri Dunant właściwie rozumiał symbolikę Krzyża z Golgoty.
P.S.
Wspaniałych Świąt!
* W ślady Europy poszły później także kraje islamskie – z tą różnicą, że w czasie wojen umieszczają na szpitalach czerwone półksiężyce. Izrael z kolei ma swoją Czerwoną Gwiazdę Dawida.
Kiedy trwa pokój, prawo do używania tego znaku przysługuje jednak tylko organizacjom wywodzącym się z ruchu Czerwonego Krzyża. Z tego powodu przed kilku laty czerwone krzyże zniknęły z polskich szpitali, przychodni i karetek pogotowia. Zastąpił je pochodzący z greckiej mitologii wąż Eskulapa. Ten wąż owinięty wokół laski był już wcześniej symbolem służby zdrowia wielu krajów Zachodu.
http://lubczasopismo.salon24.pl/pieknemysli/post/300503,krzyz
http://lubczasopismo.salon24.pl/pieknemysli/post/300673,religijni-hegemoni
http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Solferino