Dla ochrony tajemniczej analizy firmy McKinsey & Company przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe uciekają się do łamania zapisów ustawowych.
Pod koniec września kolejowy świat zelektryzowała podana przez portal „Rynek Kolejowy” informacja, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przewiduje likwidację 4 tys. km linii kolejowych. Informacja ta jest tym bardziej szokująca, że przez minione dwie dekady polska sieć kolejowa skurczyła się już o jedną czwartą (z 26,2 tys. km w 1990 r. do 19,7 tys. km w 2010 r.). To niechlubny europejski rekord.
Dobre rady, czyli skandaliczne błędy
Szybko wyszło na jaw, że skrócenie sieci kolejowej do 14-15 tys. km doradzili spółce PKP PLK eksperci międzynarodowej firmy konsultingowej McKinsey & Company – z centrali PKP PLK wyciekła bowiem lista zagrożonych odcinków, opatrzona adnotacją „propozycja McK”. Znalazły się na niej takie odcinki jak Olsztyn – Nidzica (stanowiący fragment głównego ciągu łączącego stolicę Warmii i Mazur z Warszawą), odcinek Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice, zapewniający połączenie Katowic z Rybnickim Okręgiem Węglowym, czy linie kolejowe do największych zakładów przemysłowych (między innymi do elektrowni i kopalni Bełchatów oraz zakładów chemicznych w Policach). Lista natychmiast więc wywołała duże kontrowersje.
Co istotne, na problem jakości analiz firmy McKinsey & Company już w marcu 2011 r. zwracali uwagę działacze Związku Zawodowego Dyżurnych Ruchu PKP. Miało to miejsce w czasie ich spotkania z wiceministrem transportu Andrzejem Masselem. Tak przebieg spotkania opisywała wydawana przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych „Kronika Związkowa”: „Kolejnym poruszonym przez ZZDR PKP tematem była rzetelność pracy i analiz firmy McKinsey dla spółki PKP PLK. Delegacja związku wskazała i udokumentowała liczne skandaliczne błędy w analizach sporządzonych przez tę firmę doradczą. (…) Minister przyznał, że wskazane błędy są faktycznie dość rażące – jednak stwierdził, że przygotowana przez firmę McKinsey opinia restrukturyzacyjna nie jest w żaden sposób wiążąca dla spółki PKP PLK”.
Ustawa ustawą, tajemnica tajemnicą
Analizy firmy McKinsey & Company, choć niewiążące, są pilnie strzeżone. Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP PLK, odmówił dwumiesięcznikowi „Z Biegiem Szyn” nie tylko udostępnienia analizy McKinsey & Comapny, ale także udzielenia ogólnych informacji na jej temat (koszt, termin wykonania itp.). Powołał się na wewnętrzny przepis spółki: uchwałę nr 321/2007 zarządu PKP PLK w sprawie przyjęcia do stosowania „Polityki bezpieczeństwa tajemnicy przedsiębiorcy w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.”.
W tej sytuacji zwróciliśmy się do rzecznika prasowego PKP PLK raz jeszcze – tym razem w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. W przepisowym terminie nie otrzymaliśmy jednak ani odpowiedzi, ani powiadomienia o powodach opóźnienia (wraz z wskazaniem nowego terminu, w jakim odpowiedź zostanie udzielona). Jak widać, dla ochrony tajemniczej analizy firmy McKinsey & Company przedstawiciele PKP PLK uciekają się do łamania zapisów ustawowych.
Dodajmy, że po tym gdy sprawę analizy firmy McKinsey & Company poruszył portal internetowy „Rynek Kolejowy”, rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki przesłał do redakcji portalu stanowisko, w którym oświadczył, iż „informacje umieszczone w artykule na stronach ‘Rynku Kolejowego’ stanowią własność spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, a wnioski wyciągnięte przez dziennikarza uznajemy za nieprawdziwe i działające na szkodę naszej spółki. Informacje umieszczone w przedmiotowym artykule naruszają dobra osobiste Spółki, a także osób ją reprezentujących. Dalsze rozpowszechnianie zamieszczonych w artykule nieprawdziwych informacji będzie traktowane przez Spółkę jako działanie na jej szkodę, a także na szkodę interesu publicznego”.
Zwalniajcie, likwidujcie, zamykajcie
PKP Polskie Linie Kolejowe to nie jedyna spółka kolejowa, która skorzystała z doradztwa firmy McKinsey & Company. Przyznał się do tego również największy przewoźnik pasażerski: – Przewozy Regionalne skorzystały z usług firmy doradczej. W ramach współpracy została opracowana analiza optymalizacji działalności spółki – poinformowała nas Katarzyna Mirowska, rzecznik prasowy spółki Przewozy Regionalne. Zapytana o szczegóły, Mirowska odparła: – Ze względu na to, że analiza oraz pozostałe informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, nie mogę ich przekazać.
Z przecieków prasowych można było dowiedzieć się, że specjaliści z McKinsey & Company doradzili spółce Przewozy Regionalne między innymi zwolnienia pracowników, likwidacje pociągów, zamykanie kas biletowych i zmniejszanie liczby punktów utrzymania taboru (do analiz McKinsey & Company dla Przewozów Regionalnych dotarł w połowie 2012 r. „Dziennik Gazeta Prawna”).
W 2009 r. firma McKinsey & Company została liderem konsorcjum doradzającego przy prywatyzacji spółki PKP Cargo, zajmującej się przewozami towarowymi. W informacji prasowej Grupy PKP sprzed trzech lat napisano, że „rolą doradcy będzie wsparcie prowadzonych w PKP Cargo działań restrukturyzacyjnych i skorelowanie tych działań z przygotowaniem tej spółki do prywatyzacji. Zadaniem doradcy będzie w szczególności określenie strategii i harmonogramu prywatyzacji. Zakłada się, że akcje PKP CARGO S.A. mogą być zaoferowane inwestorom w 2012 r.” (jak wiadomo, termin ten nie został dotrzymany).
Według informacji podanych przez Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska, firma McKinsey & Company świadczyła usługi doradcze również dla spółki PKP Intercity.
Doświadczenie ściśle poufne
Firma McKinsey & Company powstała w 1926 r. – ma 99 biur w 54 krajach świata. W Polsce firma działa od 1993 r. – Świadczymy usługi dla dużych przedsiębiorstw, rządów oraz instytucji państwowych. W ramach współpracy z klientami wspieramy wyższą kadrę kierowniczą w osiągnięciu znaczącej i trwałej poprawy efektywności w obszarach strategii, organizacji, zarządzania operacyjnego oraz systemów informatycznych – poinformowała dwumiesięcznik „Z Biegiem Szyn” Dorota Ćwieklińska z polskiego biura firmy. – McKinsey & Company jest jedną z największych i najbardziej doświadczonych firm doradztwa strategicznego w Polsce.
Gdy zapytaliśmy o doświadczenie i kompetencje firmy McKinsey & Company w doradzaniu polskiej branży kolejowej, okazało się, że jest to tajemnica. – Informacje o projektach realizowanych dla klientów, ekspertach firmy oraz sposobie pracy nad poszczególnymi projektami traktujemy jako ściśle poufne – powiedziała Ćwieklińska.
Autor: Karol Trammer
Źródło: Z Biegiem Szyn
Nie boimy się kontrowersyjnych tematów! Piszemy jak jest. Niezależne forum kolejowe - www.infokolej.pl