Bez kategorii
Like

Doradca ściśle poufny

20/11/2012
700 Wyświetlenia
0 Komentarze
9 minut czytania
no-cover

Dla ochrony tajemniczej analizy firmy McKinsey & Company przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe uciekają się do łamania zapisów ustawowych.

0


Pod koniec września kolejowy świat zelektryzowała podana przez portal „Rynek Kolejowy” informacja, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przewiduje likwidację 4 tys. km linii kolejowych. Informacja ta jest tym bardziej szokująca, że przez minione dwie dekady polska sieć kolejowa skurczyła się już o jedną czwartą (z 26,2 tys. km w 1990 r. do 19,7 tys. km w 2010 r.). To niechlubny europejski rekord.

Dobre rady, czyli skandaliczne błędy

Szybko wyszło na jaw, że skrócenie sieci kolejowej do 14-15 tys. km doradzili spółce PKP PLK eksperci międzynarodowej firmy konsultingowej McKinsey & Company – z centrali PKP PLK wyciekła bowiem lista zagrożonych odcinków, opatrzona adnotacją „propozycja McK”. Znalazły się na niej takie odcinki jak Olsztyn – Nidzica (stanowiący fragment głównego ciągu łączącego stolicę Warmii i Mazur z Warszawą), odcinek Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice, zapewniający połączenie Katowic z Rybnickim Okręgiem Węglowym, czy linie kolejowe do największych zakładów przemysłowych (między innymi do elektrowni i kopalni Bełchatów oraz zakładów chemicznych w Policach). Lista natychmiast więc wywołała duże kontrowersje.

Co istotne, na problem jakości analiz firmy McKinsey & Company już w marcu 2011 r. zwracali uwagę działacze Związku Zawodowego Dyżurnych Ruchu PKP. Miało to miejsce w czasie ich spotkania z wiceministrem transportu Andrzejem Masselem. Tak przebieg spotkania opisywała wydawana przez Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych „Kronika Związkowa”: „Kolejnym poruszonym przez ZZDR PKP tematem była rzetelność pracy i analiz firmy McKinsey dla spółki PKP PLK. Delegacja związku wskazała i udokumentowała liczne skandaliczne błędy w analizach sporządzonych przez tę firmę doradczą. (…) Minister przyznał, że wskazane błędy są faktycznie dość rażące – jednak stwierdził, że przygotowana przez firmę McKinsey opinia restrukturyzacyjna nie jest w żaden sposób wiążąca dla spółki PKP PLK”.

Ustawa ustawą, tajemnica tajemnicą

Analizy firmy McKinsey & Company, choć niewiążące, są pilnie strzeżone. Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy PKP PLK, odmówił dwumiesięcznikowi „Z Biegiem Szyn” nie tylko udostępnienia analizy McKinsey & Comapny, ale także udzielenia ogólnych informacji na jej temat (koszt, termin wykonania itp.). Powołał się na wewnętrzny przepis spółki: uchwałę nr 321/2007 zarządu PKP PLK w sprawie przyjęcia do stosowania „Polityki bezpieczeństwa tajemnicy przedsiębiorcy w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.”.

W tej sytuacji zwróciliśmy się do rzecznika prasowego PKP PLK raz jeszcze – tym razem w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. W przepisowym terminie nie otrzymaliśmy jednak ani odpowiedzi, ani powiadomienia o powodach opóźnienia (wraz z wskazaniem nowego terminu, w jakim odpowiedź zostanie udzielona). Jak widać, dla ochrony tajemniczej analizy firmy McKinsey & Company przedstawiciele PKP PLK uciekają się do łamania zapisów ustawowych.

Dodajmy, że po tym gdy sprawę analizy firmy McKinsey & Company poruszył portal internetowy „Rynek Kolejowy”, rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki przesłał do redakcji portalu stanowisko, w którym oświadczył, iż „informacje umieszczone w artykule na stronach ‘Rynku Kolejowego’ stanowią własność spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, a wnioski wyciągnięte przez dziennikarza uznajemy za nieprawdziwe i działające na szkodę naszej spółki. Informacje umieszczone w przedmiotowym artykule naruszają dobra osobiste Spółki, a także osób ją reprezentujących. Dalsze rozpowszechnianie zamieszczonych w artykule nieprawdziwych informacji będzie traktowane przez Spółkę jako działanie na jej szkodę, a także na szkodę interesu publicznego”.

Zwalniajcie, likwidujcie, zamykajcie

PKP Polskie Linie Kolejowe to nie jedyna spółka kolejowa, która skorzystała z doradztwa firmy McKinsey & Company. Przyznał się do tego również największy przewoźnik pasażerski: – Przewozy Regionalne skorzystały z usług firmy doradczej. W ramach współpracy została opracowana analiza optymalizacji działalności spółki – poinformowała nas Katarzyna Mirowska, rzecznik prasowy spółki Przewozy Regionalne. Zapytana o szczegóły, Mirowska odparła: – Ze względu na to, że analiza oraz pozostałe informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, nie mogę ich przekazać.

Z przecieków prasowych można było dowiedzieć się, że specjaliści z McKinsey & Company doradzili spółce Przewozy Regionalne między innymi zwolnienia pracowników, likwidacje pociągów, zamykanie kas biletowych i zmniejszanie liczby punktów utrzymania taboru (do analiz McKinsey & Company dla Przewozów Regionalnych dotarł w połowie 2012 r. „Dziennik Gazeta Prawna”).

W 2009 r. firma McKinsey & Company została liderem konsorcjum doradzającego przy prywatyzacji spółki PKP Cargo, zajmującej się przewozami towarowymi. W informacji prasowej Grupy PKP sprzed trzech lat napisano, że „rolą doradcy będzie wsparcie prowadzonych w PKP Cargo działań restrukturyzacyjnych i skorelowanie tych działań z przygotowaniem tej spółki do prywatyzacji. Zadaniem doradcy będzie w szczególności określenie strategii i harmonogramu prywatyzacji. Zakłada się, że akcje PKP CARGO S.A. mogą być zaoferowane inwestorom w 2012 r.” (jak wiadomo, termin ten nie został dotrzymany).

Według informacji podanych przez Stowarzyszenie Rozwoju Kolei Górnego Śląska, firma McKinsey & Company świadczyła usługi doradcze również dla spółki PKP Intercity.

Doświadczenie ściśle poufne

Firma McKinsey & Company powstała w 1926 r. – ma 99 biur w 54 krajach świata. W Polsce firma działa od 1993 r. – Świadczymy usługi dla dużych przedsiębiorstw, rządów oraz instytucji państwowych. W ramach współpracy z klientami wspieramy wyższą kadrę kierowniczą w osiągnięciu znaczącej i trwałej poprawy efektywności w obszarach strategii, organizacji, zarządzania operacyjnego oraz systemów informatycznych – poinformowała dwumiesięcznik „Z Biegiem Szyn” Dorota Ćwieklińska z polskiego biura firmy. – McKinsey & Company jest jedną z największych i najbardziej doświadczonych firm doradztwa strategicznego w Polsce.

Gdy zapytaliśmy o doświadczenie i kompetencje firmy McKinsey & Company w doradzaniu polskiej branży kolejowej, okazało się, że jest to tajemnica. – Informacje o projektach realizowanych dla klientów, ekspertach firmy oraz sposobie pracy nad poszczególnymi projektami traktujemy jako ściśle poufne – powiedziała Ćwieklińska.

Autor: Karol Trammer
Źródło: Z Biegiem Szyn

 

0

infokolej http://infokolej.pl

Nie boimy się kontrowersyjnych tematów! Piszemy jak jest. Niezależne forum kolejowe - www.infokolej.pl

288 publikacje
3 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758