Rynek prasowy został zmonopolizowany przez kilka koncernów z zachodnim kapitałem. W analizie opublikowanej w styczniu portal money.pl sprawdził, w czyich rękach są ogólnopolskie dzienniki, prasa lokalna i tygodniki. Cała prawda o „polskich mediach”.
Głównym graczem wśród wydawców prasy lokalnej jest koncern Polska Press. Wydaje 18 dzienników lokalnych w piętnastu województwach. Osiem z nich wychodzi pod wspólną marką „Polska”. Ponadto koncern wydaje ponad setkę tygodników lokalnych. Łączna sprzedaż tych wszystkich tytułów to blisko milion egzemplarzy. Polska Press należy do niemieckiej grupy medialnej Verlagsgruppe Passau.
Najlepiej sprzedające się tygodniki lokalne – w przeciwieństwie do dzienników – nie są wydawane przez duże koncerny, ale przez niewielkie firmy. Tylko w dwóch przypadkach sprzedaż przekracza 15 tysięcy egzemplarzy.
Wśród wydawców miesięczników karty rozdają Bauer (38 magazynów i 30 pism z krzyżówkami) oraz Burda Media. To drugie wydawnictwo ma w portfolio ponad 40 magazynów. Oba są częścią dużych, międzynarodowych grup medialnych. W Polsce działają od ponad dwudziestu lat. Dwa najlepiej sprzedające się dwutygodniki wydaje Edipresse, część międzynarodowej grupy wydawniczej z kapitałem szwajcarskim. W Polsce w swoim portfolio ma ponad dwadzieścia tytułów. Wśród wydawców tygodników i dwutygodników z programem telewizyjnym dominuje Bauer.
Ile jest Polski w Polsce? Priorytetem rządu powinno być ograniczenie kapitału zagranicznego w polskich mediach, wzorem np. Rosji. Rosyjskie media muszą ograniczyć do 20 procent udział zagranicznego kapitału. Od tej pory założycielami firm medialnych mogą być tylko obywatele Rosji z jednym paszportem.
Autorstwo: Preston
Na podstawie: Money.pl, Geekweek.pl, PolskieRadio.pl
Źródło: ZmianyNaZiemi.pl