Rok 2020 i zagrożenia związane z pandemią koronawirusa zmobilizowały Polaków do korzystania z płatności online w nieobserwowanej do tej pory skali. Największym beneficjentem tego procesu, był system płatności elektronicznych, stworzony przez sześć, konkurujących na codzień ze sobą, polskich banków o nazwie: Polski Standard Płatności (PSP) BLIK. Według raportu przygotowanego przez firmę, w 2020 roku zarejestrowano wzrost liczby transakcji we wszystkich kanałach sprzedaży. System płatność stał się tak popularny, że nawet kasyna online oferują BLIK. Firma jest obecna w międzynarodowym systemie płatniczym, a zakup części udziałów PSP przez MasterCard pozwolił na realizację transakcji zbliżeniowych nie tylko na terenie Polski, ale również za granicą. W drugim kwartale 2020 roku wykonano 97,4 miliona operacji z użyciem BLIK. W analogicznym okresie 2019 roku, było […]
Rok 2020 i zagrożenia związane z pandemią koronawirusa zmobilizowały Polaków do korzystania z płatności online w nieobserwowanej do tej pory skali. Największym beneficjentem tego procesu, był system płatności elektronicznych, stworzony przez sześć, konkurujących na codzień ze sobą, polskich banków o nazwie: Polski Standard Płatności (PSP) BLIK. Według raportu przygotowanego przez firmę, w 2020 roku zarejestrowano wzrost liczby transakcji we wszystkich kanałach sprzedaży. System płatność stał się tak popularny, że nawet kasyna online oferują BLIK. Firma jest obecna w międzynarodowym systemie płatniczym, a zakup części udziałów PSP przez MasterCard pozwolił na realizację transakcji zbliżeniowych nie tylko na terenie Polski, ale również za granicą.
W drugim kwartale 2020 roku wykonano 97,4 miliona operacji z użyciem BLIK. W analogicznym okresie 2019 roku, było ich jedynie 50 milionów. Najczęściej z tej metody płatności korzystano w internecie; zarejestrowano o 110% operacji więcej niż w 2019 roku. Według prezesa PSP Dariusza Mazurkiewicza BLIK stał się płatnością pierwszego wyboru w polskim internecie ze względu na szybkość, wygodę i bezpieczeństwo płatności. Świadczą o tym nie tylko transakcje w sieci, ale także np. użytkowników telefonów komórkowych, którzy zrealizowali w drugim kwartale 2020 roku aż 10,6 miliona przelewów. Wzrost transakcji o 68% w stosunku do 2019 roku odnotowano w tradycyjnych terminalach płatniczych. Według Mazurkiewicza odchodzenie od obrotu gotówkowego w czasie pandemii najlepiej widoczne jest w mniejszej ilości wypłat z bankomatów; było ich 5,5 miliona, czyli o 8% mniej niż w 2019 roku.
Metoda płatności mobilnej BLIK działa w oparciu o bezpłatną aplikację, którą pobiera się do swojego telefonu. Z reguły link instalacyjny znajduje się na stronie banku, który oferuje tę metodę płatności. Działa zarówno na urządzeniach wyposażonych w system Android, iOS jak i Windows. Jest zabezpieczona nie tylko przez osobisty kod dostępu, ale także identyfikator linii papilarnych i twarzy. Zrealizowanie płatności przez użytkownika, jest uzależnione od wprowadzenia unikalnego i jednorazowego kodu na stronie transakcji, który generuje aplikacja. Składa się z 6 liczb, znaków lub liter, a użytkownik ma jedynie dwie minuty na to, by z niego skorzystać. W przypadku nie zrealizowania transakcji finansowej, należy wygenerować go ponownie.
Mobilny system płatności BLIK pozwala na zakupy nie tylko online, ale także w sklepach stacjonarnych, punktach usługowych i centrach rozrywki. BLIK posiada obecnie 5,42 miliona aktywnych użytkowników. Jest to wzrost o 67% licząc rok do roku. Według najnowszych badań agencji badawczej Kantar Polska TNS metoda płatności BLIK jest najszybciej rosnącym instrumentem płatniczym w naszym kraju.