Umysł ludzki to doprawdy zadziwiająca konstrukcja. Równie łatwo potrafi zaakceptować potworności i bestialstwa, co wyprzeć je tudzież uciec przed nimi w świat marzeń. W Hiszpanii dobiega końca krwawa wojna domowa. 12 – letnia Ofelia wraz z ciężarną matką i ojczymem – oficerem armii generała Franco – wyprowadza się na wieś. W pobliżu domu znajduje się zrujnowany labirynt, który silnie oddziałuje na wyobraźnię dziewczynki uciekającej w świat fantazji. Nie jest to jednak cukierkowy świat pięknych księżniczek, przystojnych książąt, bali itp. To świat w którym wszystko się może zdarzyć, który zaludniają postacie tajemnicze, niekiedy wyjątkowo złowrogie, brutalne i niebezpieczne. To świat koszmaru, który potrafi wpływać na wydarzenia w świecie rzeczywistym. W filmie nie pada odpowiedź na podstawowe pytanie, jakie się nasuwa gdy […]
Umysł ludzki to doprawdy zadziwiająca konstrukcja. Równie łatwo potrafi zaakceptować potworności i bestialstwa, co wyprzeć je tudzież uciec przed nimi w świat marzeń.
W Hiszpanii dobiega końca krwawa wojna domowa. 12 – letnia Ofelia wraz z ciężarną matką i ojczymem – oficerem armii generała Franco – wyprowadza się na wieś. W pobliżu domu znajduje się zrujnowany labirynt, który silnie oddziałuje na wyobraźnię dziewczynki uciekającej w świat fantazji. Nie jest to jednak cukierkowy świat pięknych księżniczek, przystojnych książąt, bali itp. To świat w którym wszystko się może zdarzyć, który zaludniają postacie tajemnicze, niekiedy wyjątkowo złowrogie, brutalne i niebezpieczne. To świat koszmaru, który potrafi wpływać na wydarzenia w świecie rzeczywistym.
W filmie nie pada odpowiedź na podstawowe pytanie, jakie się nasuwa gdy wraz z Ofelią wędrujemy przez krainę jej marzeń – jak to możliwe, jakie przeżycia ukształtowały tak ponury świat dziecięcej fantazji? Dziś wiemy, że hiszpańska wojna domowa na początku XX wieku pełna była brutalnej przemocy i okrucieństwa. To bez wątpienia jakaś podpowiedź, gdy ktoś zechce szukać genezy świata fantazji tytułowego fauna.
Gorzej, że w filmie pojawiają się ewidentne przekłamania. Komunistyczni partyzanci ukazani są jako pozytywni idealiści, pełni poświęcenia i postępujący honorowo. Żołnierze generała Franco, na czele z ojczymem Ofelii, to typy ponure i bezwzględni sadyści. Takie uproszczenie, a w konsekwencji zafałszowanie historii hiszpańskiej wojny domowej, irytuje swą demagogią ocierającą się o komunistyczny agitprop. Gdy jednak pominąć ten akcent, to film zachwyca efektami specjalnymi, zdjęciami i przede wszystkim – zaskakującym scenariuszem.
Tytuł / tytuł oryginalny: Labirynt fauna / El Laberinto del fauno, Hiszpania 2006.
Scenariusz / Reżyseria: Guillermo del Toro
Zdjęcia: Guillermo Navarro
Muzyka: Javier Navarrete
Obsada: Ivana Baquero, Sergi López, Maribel Verdú, Doug Jones, Ariadna Gil, Álex Angulo.
Fot.: internet
Jeden komentarz