Bez kategorii
Like

Chcesz bez problemu zarejestrować się do lekarza? – zaktualizuj swoje dane w ZUS/NFZ

10/12/2012
448 Wyświetlenia
0 Komentarze
3 minut czytania
no-cover

Od 1 stycznia 2013 r. prawo do świadczeń opieki zdrowotnej będzie potwierdzane elektronicznie – dzięki systemowi eWUŚ*. W związku z tym, w bazie NFZ i ZUS powinny być aktualne dane o nas i członkach rodziny zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego.

0


 

 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przekazuje do Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) dane, które zostały przesłane przez płatników składek w dokumentach ubezpieczeniowych. Błędne lub nieaktualne dane w bazach ZUS i NFZ mogą skutkować komplikacjami przy rejestrowaniu się u lekarza. Dlatego zarówno sami ubezpieczeni, jak i płatnicy składek (m.in. pracodawcy) powinni sprawdzić, czy do ZUS przekazano poprawne dane o ubezpieczonych, np. w zgłoszeniach (druki: ZUS ZUA, ZUS ZZA, ZUS ZCNA, ZUS ZIUA) i wyrejestrowaniach (ZUS ZWUA). 

 

 

Pracownicy

 

Pracownicy powinni sprawdzić, czy przekazali swojemu pracodawcy informacje o członkach rodziny, niezbędne do złożenia prawidłowego zgłoszenia lub wyrejestrowania, a w szczególności o:

  • uzyskaniu tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego (np. po podjęciu zatrudnienia, rejestracji jako osoba bezrobotna, rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej, itp.),
  • ukończeniu kształcenia przez pełnoletnie dziecko,
  • ukończeniu 26 lat przez dziecko, nawet jeśli nadal się kształci – chyba, że posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub innym traktowanym na równi.

 

W celu weryfikacji danych warto zarejestrować się na nowym portalu internetowym pue.zus.pli sprawdzić, czy dane zapisane na koncie w ZUS są poprawne – Platforma Usług Elektronicznych (PUE) bowiem daje taką możliwość. Ewentualne nieprawidłowości należy wyjaśnić przede wszystkim ze swoim pracodawcą, a w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. 

 

 

Płatnicy składek

 

Warto, aby płatnicy składek również zwrócili uwagę na prawidłowość danych dotyczących osób ubezpieczonych, ze szczególnym uwzględnieniem członków ich rodzin. Często zdarza się bowiem, że nie dokonano wyrejestrowania w przypadkach, gdy:

  • wyrejestrowano tylko ubezpieczonego, który zgłosił członka rodziny,
  • członek rodziny ukończył 26 lat (o ile nie posiada orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności lub innym traktowanym na równi),
  • pełnoletni członek rodziny ukończył naukę,formacja prasowa
  • członek rodziny, w tym dziecko i małżonek, uzyskał tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego (np. po podjęciu pracy, uzyskaniu statusu bezrobotnego, rozpoczęciu działalności gospodarczej itp.).

Prawidłowe dane o nas i członkach rodziny, upoważnionych do korzystania z ubezpieczenia zdrowotnego, pozwolą na sprawniejsze zarejestrowanie się u lekarza. Dlatego ważne jest, aby pracownicy, jak i pracodawcy sprawdzili dokumenty i niezwłocznie wyjaśnili ewentualne błędy. Trzeba także pamiętać o zaktualizowaniu informacji o członkach rodziny, tzn. o ich zgłoszeniu lub wyrejestrowaniu z ubezpieczenia zdrowotnego.

 

 

 

*Informacje o systemie Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ), znaleźć można na stronie internetowej NFZ:www.nfz.gov.pl

0

ZUS Warszawa

3 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758