Eugeniusz Banaszczyk uważa, że rozwój osiągów samolotów i celność artylerii przeciwlotniczej spowodowały „zmierzch” sterowców. Trudno się z nim nie zgodzić…-„Niesforne Dziecię Gutenberga”.
W „dziecięctwie” przed L – 59 Janusza Meisnera (1958)
czytałem Dywizjon 303 Arkadego Fidlera (1957)* … Teraz
kiedy, po latach, wróciłem do zbeletryzowanej historii wojennej
wyprawy zepelina do Afryki staram się ustalić skąd czerpałem
wiedzę o statkach powietrznych (balonach – sterowcach).
Od połowy lat 60. miałem
ENCYKLOPEDIĘ przyroda i technika.
Zagadnienia wiedzy współczesnej
pod redakcją profesora doktora Józefa Hurwica…
Jest tam hasło LOTNICTWO. Zarys rozwoju lotnictwa.
„[…] W 1852 r. Francuz H. Giffar zastosował napęd balonu za
pomocą silnika parowego i śmigła. Odtąd balon przestał być
zależny od wiatrów i mógł latać w określonych kierunkach.
Nazwano go sterowcem. „.
Była tam też wzmianka o stosowaniu aerostatów w wojnie:
„[…] (Balon – Andrzej Budzyk) Później został użyty do celów
wojennych: naprzód na uwięzi jako wysoko położony punkt
obserwacyjny (pierwszy raz przez Francuzów w 1874 roku
w bitwie pod Fleurus)
w 1848 r. jako środek przenoszenia bomb
(balony austriackie nad Wenecją), potem podczas
oblężenia Paryża w 1870 r. – jako środek oblężonego
miasta z resztą kraju.”.
Teraz przy okazji „wyszło”, że autorzy hasła
Tadeusz Królikiewicz i Jerzy Czownicki „pominęli”
fakt, że bombardowanie Wenecji było nieskuteczne
„[…] Pierwsze praktyczne użycia balonów z pokładu okrętu
miało miejsce 12 czerwca 1849 w czasie blokady Wenecji.
Z pokładu austriackiego parowca „Vulcano” wypuszczono
w kierunku Wenecji kilkanaście małych balonów na gorące
powietrze z podwieszonymi ładunkami wybuchowymi,
ale z powodu niekorzystnych wiatrów próba ta
zakończyła się fiaskiem, co praktycznie zakończyło na
zawsze użycie balonów swobodnych do celów
wojskowych.
Pierwszego lotu załogowego w balonie na uwięzi z pokładu
statku dokonał 3 sierpnia 1861 w czasie amerykańskiej wojny
którego balon wzbił się z pokładu należącego do unionistów
transportowca „Fanny”. Już w tym samym miesiącu Korpus
Balonowy Armii Unii zakupił starą barkę węglową
i przebudował ją na pierwszy na świecie balonowiec
nazwany „George Washington Parke Custis”.
Okręt ten został wycofany ze służby już rok później,
ale jego balon służył do kierowania ogniem na
kanonierce „Mayflower” do końca 1863. „.
* http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:MayflowerHarbor.jpg&filetimestamp=20120301133744
Publikację podsumowuje artykuł OD REDAKCJI
„[…] Powieść L – 59 określić można mianem
najbardziej egzotycznego utworu Janusza
Meissnera.
Wpływają na to i czas i miejsce akcji.
Pierwsza wojna światowa – okres odległy,
zwany bliżej tylko starszemu pokoleniu;
Afryka, zawsze pełna tajemnic; wreszcie pokład
sterowca,
statku powietrznego, o którym w naszym kraju
mało kto wie, mimo, że kiedyś był on prawdziwym
królem przestworzy. „.
(przypominam, że tekst OD REDAKCJI napisał redaktor
E. Banaszczyk, a książkę ilustrował Janusz Grabiński
w drugiej połowie lat 50. – Andrzej Budzyk)
Autor ilustracji – Janusz Grabiński…
(1957) * – pierwsze wydanie 1942…
„[…] cztery wydane w czasie wojny w podziemnej
Polsce z czego trzy wydano w okupowanej przez
III Rzeszę Warszawie przez Tajne Wojskowe Zakłady
Wydawnicze w 1943 roku i jedno w Kielcach nakładem
„Chrobrego Szlaku” w 1944 roku.„.
– c.d.n. -”Niesforne Dziecię Gutenberga”.
"- "Z wielka wprawa znajdujemy dla SIEBIE wymówki i z niezwyklym talentem zrzucamy wine na INNYCH." Laurence J. Peter"