(PAP) – Od 1 kwietnia Gdańsk będzie płacił za oświetlenie gdańskiej części Obwodnicy Trójmiasta. Koszty oświetlenia i bieżącego utrzymania urządzeń oświetleniowych wyniosą do końca roku 240 tys. zł.
Rośnie liczba dróg krajowych i lokalnych, także na skutek działań samorządów wojewódzkich, powiatowych i gmin. Drogi te muszą być oświetlone i kwestia ta "nie jest dowolną decyzją samorządu, gminy, jest ona uregulowana" – mówił Stępień, odpowiadając w czwartek na pytania posłów PO.
Przypomniał, że problem oświetlenia dróg został ujęty w trzech ustawach: w Prawie energetycznym, ustawie o samorządzie gminnym oraz o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 2003 r.
"Zadanie to zostało przekazane do gmin wraz z właściwymi środkami, a więc było ono skojarzone ze wzrostem udziału gmin zarówno w dochodach z podatku dochodowego od osób prawnych – o 1,71 proc., jak i z podatku od osób fizycznych – o 2,28 proc. (…) Decydując się w 2003 r. na takie rozwiązanie, jednocześnie przyporządkowano środki (…) które w roku 2010 wynosiły 10 mld zł" – powiedział Stępień.
Jak podkreślił, decyzja, o tym, kto ponosi koszty oświetlenia, a nie budowy, została rozstrzygnięta bardzo precyzyjnie w ustawie. "Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ma podstawy ustawowej, formalnej, a także nie posiada środków na ten cel. Moglibyśmy mówić o jakichś środkach w budżecie, gdyby one na taką działalność były zapewnione, ale tylko wyłącznie po zmianie ustawy, która w sposób jednoznaczny i precyzyjny nie pozwala GDDKiA na finansowanie tego typu wydatków" – zaznaczył.
Foto Wikipedia
Olsztyn prostestuje przeciwko opłatom
Gminy nadal walczą z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad o to, kto ma płacić za oświetlenie dróg krajowych, leżących na ich terenie. Olsztyński oddział dyrekcji potwierdził, że w województwie warmińsko-mazurskim z tego powodu wyłączeń nie będzie. Po opłaceniu rachunków przez GDDKiA sprawy takie będą trafiać do sądu. Pierwsza taką sprawę przegrała gmina Dobre Miasto. W kolejce są dwie następne – gmina Płoskinia i gmina wiejska Elbląg. Gminy tłumaczą się brakiem funduszy na ten cel i zaskoczeniem nowym obowiązkiem. Od początku roku dyrektorzy lokalnych oddziałów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wypowiadają umowy dostawcom prądu. Twierdzą, że taki obowiązek spoczywa na samorządach już od 14 lat. Dopiero teraz jednak o tym się przypomina, gdyż w związku z budową nowych dróg i obwodnic koszty oświetlenia znacznie wzrosły.
Podsumowanie
Nowa forma obciązania opłatami w stylu Janosikowego.
Kejow