Bez kategorii
Like

Andarian szuka kamienia filozoficznego, a ja szukam zasad i norm.

21/07/2012
493 Wyświetlenia
0 Komentarze
12 minut czytania
no-cover

Bez wiedzy o tym, czego chcą ludzie, nie da się im, nimi i dla nich, przewodzić. Tak myślę.

0


 Kiedyś na NE zaproponowałam pewien tabelkowy schemat na zebranie wypowiedzi wyborców na tematy dla nich ważne. Wszyscy jesteśmy wyborcami, nawet ci, którzy chcą przewodzić jakimś ruchem społecznym, lub mają propozycje rozwiązań w poszczególnych obszarach naszego życia.

Bez wiedzy o tym, czego chcą ludzie, nie da się im, nimi i dla nich, przewodzić.  Tak myślę.

Zebrałam wtedy sporo linków do różnych propozycji rozwiązań, publikowanych na NE i kilka propozycji wyrażanych krótkim hasłem. Nie wiem, czy ktoś z tego skorzystał. Od ponad pół roku nikt nie dopisał się do mojego postu pt. „Krecia robota”, dlatego nie uzupełniam wpisów do tej ‘tabelki’.

Wyjaśnię, że nie chodzi mi o jakiekolwiek przewodzenie kimkolwiek i czemukolwiek, a jedyną moją troską jest jakieś  résumé dla wyrażanych w wielu postach na blogowisku NE, prób pokazania sposobów powrotu do normalności w naszym kraju.

Już widzę, że tych sposobów jest wiele, trwa dyskusja o tym, które z nich są najlepsze, a które niektórzy uważają, jako realne/nierealne do wprowadzenia, gdyby udało się w normalnych, lub przyspieszonych wyborach zmienić zarządców naszego kraju.  

Nie mnie to oceniać, które jakie są.

Jedną z zasadniczych spraw, która może być do wspólnego opracowania, to właśnie  zasady i normy, których oczekujemy od przyszłych zarządzających naszym krajem, niezależnie od tego, jak zostaną wybrani, czy jaki wybierzemy ‘system zarządzania’ nami.

Kto czytał moje rozważania w cyklu 6-cio odcinkowym, (choć warto też poczytać moje wcześniejsze posty, ozdabiane ‘walizkami’ na temat problemów wychowawczych w oświacie) ten poznaje mój sposób myślenia zaprezentowany wcześniej w „Kreciej robocie”.

O co chodzi? Ano chodzi o zasady i normy, których brak w każdym obszarze naszego funkcjonowania.

Dobitnie pokazują nam to wszystkie afery taśmowe.

Brak nam zasad i norm, z których moglibyśmy rozliczać naszych milusińskich.  

Inne (w szczegółowości) zasady obowiązywać powinny tych od spraw międzynarodowych, inne od państwowych, jeszcze inne od tych samorządowych, a jeszcze inaczej sformułowane winny być zasady dla poszczególnych zawodów z kręgu tzw. zaufania publicznego, jak np., Sądy, Policja itp.

Tylko po to, żeby dać przykład spójności moich propozycji skopiuję dla porównania wpisy dotyczące ustalenia zasad i norm w sprawach niby ‘mniejszych’, choć zasadniczych, (czyli wychowawczych w szkołach), jako wzór do spraw ‘większych’, (czyli zarządzaniem najistotniejszymi sprawami naszego kraju)..

I tak kopiuję dla przykładu,  z postu:

http://inamina.nowyekran.pl/post/67157,cofajac-sie-do-przyszlosci-rzecz-dla-nauczycieli-i-rodzicow-3

 

 

„Wspierając ucznia w rozwoju fizycznym, prowadzącym do zdrowego stylu życia, WYZNACZAMY ZASADY I NORMY dotyczące działań organizacyjnych szkoły:

1.     Organizujemy czas pracy szkoły równomiernie w ciągu doby, aby ułatwić uczniowi planowanie swojego dnia (w tym terminy zajęć pozalekcyjnych w miarę możliwości nie kolidują ze sobą).

2.     Nauczyciel pamięta każdorazowo o sprawdzeniu obecności uczniów na lekcji, o pozostawieniu porządku w klasie przed opuszczeniem sali, o wietrzeniu sal lekcyjnych na każdej przerwie i o egzekwowaniu solidności pracy uczniów dyżurnych.

3.     Pełniąc nauczycielskie dyżury w czasie przerw (również wtedy, gdy zstępujemy koleżanki/kolegów) zachęcamy uczniów do aktywnego wypoczynku w tym czasie (np. spacer, taniec lub inne formy aktywności ruchowej).

4.     Konsekwentnie i z taktem przestrzegamy wszystkich postanowień zawartych w statucie naszego gimnazjum, w tym szczególnie zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny.

5.     Wychowawcy zobowiązują uczniów do codziennego czytania planu ewentualnych zastępstw na następny dzień, wywieszanego każdorazowo na tablicy informacyjnej w holu głównym. Tym samym uczniowie nie mogą „gromadzić się” pod pokojem nauczycielskim z takimi pytaniami. Uczniowie mają obowiązek przygotowania się do lekcji wyznaczonych zgodnie z planem „zastępstw” (przynoszenie podręczników z „zastępowanego” przedmiotu oraz odrobienie ewentualnej pracy domowej).

6.     Każdy wychowawca, a także nauczyciel niebędący wychowawcą ma wyznaczony dzień i realny czas (dostępność dla ucznia) na spotkania indywidualne z uczniami oraz z rodzicami/opiekunami. Terminarz takich dni dostępny jest w pokoju nauczycielskim, w sekretariacie szkoły oraz na tablicy informacyjnej.

7.     W naszym gimnazjum: sekretariat, biblioteka, gabinet terapii pedagogicznej, gabinet pedagoga szkolnego, gabinet psychologa i stołówka funkcjonują zgodnie z potrzebami ich użytkowników, w ramach corocznie ogłaszanych godzin i regulaminów wewnętrznych.

8.     Propagujemy ideę zdrowego stylu życia.

9.     Wyrabiamy nawyk dbania o sprawność fizyczną przez uprawianie sportu i turystyki.

10. Podejmujemy tematykę seksualności człowieka.”

—————————————————————————————————————

Proponuję zerknąć w kolejne ustalenia z tego postu, które pokazują różnice w opisie każdego obszaru.  

=========================================================

Teraz pozwolę sobie zacytować propozycję spisania takich zasad i norm w „Kreciej robocie”:

………………………………………………………………………………………………………………………………………..

„Dla osiągnięcia celów wyznaczonych w Obszarze 1 [tu szukamy motta dla tego obszaru], wyznaczamy ZASADY i NORMY, dotyczące [celu określonego w motcie]:

1.    … [np. dotyczące kwalifikacji kadry dyplomatycznej]

2.    … [np. dotyczące przestrzegania naszej ustawy zasadniczej w każdym aspekcie spraw międzynarodowych]

3.    … [np. dotyczące suwerenności zewnętrznej] 

4.    … [np. dotyczące jawnie prezentowanych korzyści dla nas z każdej decyzji na forum międzynarodowym] … Itd.

Dla osiągnięcia celów wyznaczonych w Obszarze 2 [tu szukamy motta dla tego obszaru], wyznaczamy ZASADY i NORMY, dotyczące [celu określonego w motcie]:

1.    … [np. dotyczące kwalifikacji kadry dyplomatycznej i kadry państwowej]

2.    … [np. dotyczące przestrzegania naszej ustawy zasadniczej w każdym aspekcie spraw międzypaństwowych]

3.    … [np. dotyczące suwerenności zewnętrznej] … 

4.    …Itd.

 Dla osiągnięcia celów wyznaczonych w Obszarze 3 [tu szukamy motta dla tego obszaru], wyznaczamy ZASADY i NORMY, dotyczące [celu określonego w motcie]:

1.    … [np. dotyczące suwerenności wewnętrznej]

2.    … [np. dotyczące demokracji bezpośredniej]

3.    … [ np. dotyczące „Bezpieczników pozytywnej energii”]

4.    … Itd.

 

Nie wiem, jak bardzo moim czytelnikom i innym Blogerom z NE zależy na jasnych zasadach i normach, które tu wspólnie ustalimy.

Widzę determinację dziennikarzy NE w tym, żeby takie zasady były jasne i klarowne, dlatego proponuję to, co proponuję. Proponuję spisanie zasad i norm w każdym obszarze naszego funkcjonowania w każdej dziedzinie naszego życia.

To musi dać efekt pozytywny dla oczekiwanych zmian. Musimy jasno i jednoznacznie określić, czego oczekujemy.  

 

Możemy zacząć od przywracania znaczenia słów ważnych dla nas.

Prawość i Przyzwoitość, czyli buszując po słownikach:

Człowiek prawyw znaczeniu podniosłym:jest ‘szlachetny, uczciwy’. Ktoś ma prawy charakter.

Frazeologicznie: iść prawą drogą; zejść z prawej drogi; postępować uczciwie, szlachetnie.

Rzadko: ‘konserwatywny, prawicowy’: prawe skrzydło, prawy odłam jakiejś partii.

Przestarzałe: oparty na prawie, zgodny z prawem; legalny, prawowity’. Dzieci z prawego łoża, z prawego małżeństwa.

Prawowitość: ‘posiadanie prawa do czegoś: legalność’: prawowitość władzy. Prawowitość majątku.

Człowiek przyzwoity, to ‘dobrze się prowadzący’, niebudzący zastrzeżeń, solidny, porządny, moralny, czyniący zadość wymaganiom towarzyskim, normom zwyczajowym, ‘taki, jak należy’, odpowiedni, właściwy, dostateczny, dostatni.

Przyzwoity zysk, zarobek, majątek. Przyzwoite wynagrodzenie.

================================================================

 

Proszę o inne propozycje słownikowe, które pomogłyby nam ustalić zasady i normy postępowania w każdej sytuacji?

 

 

0

InaMina

"„ojciec, Ty mi nie mów jak mam robic, Ty rób, jak mówisz"

97 publikacje
0 komentarze
 

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758