Bez wiedzy o tym, czego chcą ludzie, nie da się im, nimi i dla nich, przewodzić. Tak myślę.
Kiedyś na NE zaproponowałam pewien tabelkowy schemat na zebranie wypowiedzi wyborców na tematy dla nich ważne. Wszyscy jesteśmy wyborcami, nawet ci, którzy chcą przewodzić jakimś ruchem społecznym, lub mają propozycje rozwiązań w poszczególnych obszarach naszego życia.
Bez wiedzy o tym, czego chcą ludzie, nie da się im, nimi i dla nich, przewodzić. Tak myślę.
Zebrałam wtedy sporo linków do różnych propozycji rozwiązań, publikowanych na NE i kilka propozycji wyrażanych krótkim hasłem. Nie wiem, czy ktoś z tego skorzystał. Od ponad pół roku nikt nie dopisał się do mojego postu pt. „Krecia robota”, dlatego nie uzupełniam wpisów do tej ‘tabelki’.
„Wspierając ucznia w rozwoju fizycznym, prowadzącym do zdrowego stylu życia, WYZNACZAMY ZASADY I NORMY dotyczące działań organizacyjnych szkoły:
1. Organizujemy czas pracy szkoły równomiernie w ciągu doby, aby ułatwić uczniowi planowanie swojego dnia (w tym terminy zajęć pozalekcyjnych w miarę możliwości nie kolidują ze sobą).
2. Nauczyciel pamięta każdorazowo o sprawdzeniu obecności uczniów na lekcji, o pozostawieniu porządku w klasie przed opuszczeniem sali, o wietrzeniu sal lekcyjnych na każdej przerwie i o egzekwowaniu solidności pracy uczniów dyżurnych.
3. Pełniąc nauczycielskie dyżury w czasie przerw (również wtedy, gdy zstępujemy koleżanki/kolegów) zachęcamy uczniów do aktywnego wypoczynku w tym czasie (np. spacer, taniec lub inne formy aktywności ruchowej).
4. Konsekwentnie i z taktem przestrzegamy wszystkich postanowień zawartych w statucie naszego gimnazjum, w tym szczególnie zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny.
5. Wychowawcy zobowiązują uczniów do codziennego czytania planu ewentualnych zastępstw na następny dzień, wywieszanego każdorazowo na tablicy informacyjnej w holu głównym. Tym samym uczniowie nie mogą „gromadzić się” pod pokojem nauczycielskim z takimi pytaniami. Uczniowie mają obowiązek przygotowania się do lekcji wyznaczonych zgodnie z planem „zastępstw” (przynoszenie podręczników z „zastępowanego” przedmiotu oraz odrobienie ewentualnej pracy domowej).
6. Każdy wychowawca, a także nauczyciel niebędący wychowawcą ma wyznaczony dzień i realny czas (dostępność dla ucznia) na spotkania indywidualne z uczniami oraz z rodzicami/opiekunami. Terminarz takich dni dostępny jest w pokoju nauczycielskim, w sekretariacie szkoły oraz na tablicy informacyjnej.
7. W naszym gimnazjum: sekretariat, biblioteka, gabinet terapii pedagogicznej, gabinet pedagoga szkolnego, gabinet psychologa i stołówka funkcjonują zgodnie z potrzebami ich użytkowników, w ramach corocznie ogłaszanych godzin i regulaminów wewnętrznych.
8. Propagujemy ideę zdrowego stylu życia.
9. Wyrabiamy nawyk dbania o sprawność fizyczną przez uprawianie sportu i turystyki.
10. Podejmujemy tematykę seksualności człowieka.”
—————————————————————————————————————
Proponuję zerknąć w kolejne ustalenia z tego postu, które pokazują różnice w opisie każdego obszaru.
=========================================================
Teraz pozwolę sobie zacytować propozycję spisania takich zasad i norm w „Kreciej robocie”:
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
„Dla osiągnięcia celów wyznaczonych w Obszarze 1 [tu szukamy motta dla tego obszaru], wyznaczamy ZASADY i NORMY, dotyczące [celu określonego w motcie]:
1. … [np. dotyczące kwalifikacji kadry dyplomatycznej]
2. … [np. dotyczące przestrzegania naszej ustawy zasadniczej w każdym aspekcie spraw międzynarodowych]
3. … [np. dotyczące suwerenności zewnętrznej]
4. … [np. dotyczące jawnie prezentowanych korzyści dla nas z każdej decyzji na forum międzynarodowym] … Itd.
Dla osiągnięcia celów wyznaczonych w Obszarze 2 [tu szukamy motta dla tego obszaru], wyznaczamy ZASADY i NORMY, dotyczące [celu określonego w motcie]:
1. … [np. dotyczące kwalifikacji kadry dyplomatycznej i kadry państwowej]
2. … [np. dotyczące przestrzegania naszej ustawy zasadniczej w każdym aspekcie spraw międzypaństwowych]
3. … [np. dotyczące suwerenności zewnętrznej] …
4. …Itd.
Dla osiągnięcia celów wyznaczonych w Obszarze 3 [tu szukamy motta dla tego obszaru], wyznaczamy ZASADY i NORMY, dotyczące [celu określonego w motcie]:
1. … [np. dotyczące suwerenności wewnętrznej]
2. … [np. dotyczące demokracji bezpośredniej]
3. … [ np. dotyczące „Bezpieczników pozytywnej energii”]
4. … Itd.
Widzę determinację dziennikarzy NE w tym, żeby takie zasady były jasne i klarowne, dlatego proponuję to, co proponuję. Proponuję spisanie zasad i norm w każdym obszarze naszego funkcjonowania w każdej dziedzinie naszego życia.
To musi dać efekt pozytywny dla oczekiwanych zmian. Musimy jasno i jednoznacznie określić, czego oczekujemy.
Możemy zacząć od przywracania znaczenia słów ważnych dla nas.
Prawość i Przyzwoitość, czyli buszując po słownikach:
Człowiek prawyw znaczeniu podniosłym:jest ‘szlachetny, uczciwy’. Ktoś ma prawy charakter.
Frazeologicznie: iść prawą drogą; zejść z prawej drogi; postępować uczciwie, szlachetnie.
Rzadko: ‘konserwatywny, prawicowy’: prawe skrzydło, prawy odłam jakiejś partii.
Przestarzałe: oparty na prawie, zgodny z prawem; legalny, prawowity’. Dzieci z prawego łoża, z prawego małżeństwa.
Prawowitość: ‘posiadanie prawa do czegoś: legalność’: prawowitość władzy. Prawowitość majątku.
Człowiek przyzwoity, to ‘dobrze się prowadzący’, niebudzący zastrzeżeń, solidny, porządny, moralny, czyniący zadość wymaganiom towarzyskim, normom zwyczajowym, ‘taki, jak należy’, odpowiedni, właściwy, dostateczny, dostatni.
Przyzwoity zysk, zarobek, majątek. Przyzwoite wynagrodzenie.
================================================================
Proszę o inne propozycje słownikowe, które pomogłyby nam ustalić zasady i normy postępowania w każdej sytuacji?