24.04.2012. MOST ZIMĄ… Dziś Rozmowa Bogdana Rymanowskiego z Marszałek Sejmu Ewą Kopacz. Czy rozmówcy powiedzą coś o problemach z kluczową budowlą linii kolejowej Krzyż – Piła – Bydgoszcz – Tczew?… Źródło zdjęcia: sieć.
Szanowny Panie Pośle,
Prosimy Pana o osobiste zaangażowanie się
w ratowanie tczewskiego mostu drogowego na Wiśle.
Jest to obiekt niezwykły, unikat na skalę światową. Oddany do użytku 155 lat temu był jedną z najbardziej nowoczesnych i najdłuższych budowli mostowych w Europie.
Jego makietę umieszczono w Muzeum Techniki w Berlinie jako przykład prekursorskich rozwiązań konstrukcyjnych. Most doceniło Amerykańskie Towarzystwo Inżynierii Budowlanej umieszczając go na jednej liście z wieżą Eiffel’a, Kanałem Panamskim, Statuą Wolności. Francuzi ze swojej wieży Eiffla uczynili magnes przyciągający turystów, więcej – symbol Paryża i Francji.
A my?
Tczewski most, arcydzieło sztuki inżynieryjnej ujęte w neogotycką formę, został zamknięty z powodu tragicznego stanu technicznego.
Tczewianom, a także licznym fanom mostu z Polski i zagranicy, trudno się z taką sytuacją pogodzić. Rozpaczliwe próby jego ratowania okazały się jednak mało skuteczne, głównie z powodu ograniczonych budżetów lokalnych władz.
Od lat samorządy miejski i powiatowy alarmują, że bez poważnych nakładów finansowych, przekraczających możliwości obu samorządów, grozi mu katastrofa.
Dzieło ratowania mostu wymaga więc ogólnopolskiej mobilizacji, można rzec pospolitego ruszenia Rzeczypospolitej, tym bardziej, że mamy do czynienia z niezwykłej rangi obiektem historycznym. Od ataku na ten most rozpoczęła się przecież II wojna światowa.
Apelujemy do parlamentarzystów Rzeczypospolitej Polskiej, aby pomogli nam ocalić most. Jedynym ratunkiem jest przejęcie go przez skarb państwa.
Most w Tczewie to perła Pomorza – należy go za wszelka cenę zachować. Nie liczmy na to, że jeśli most stoi już od 155 lat, to postoi jeszcze drugie tyle…
Szanowny Panie Pośle, Prosimy o wsparcie naszej inicjatywy mającej na celu ratowanie tego światowego dziedzictwa – kulturowego, technicznego i historycznego pod wspólnym hasłem "MOST, KTÓRY ŁĄCZY".
Mirosław Pobłocki
Prezydent Tczewa
* abudzyk.nowyekran.pl/post/60186,parlamencie-ratuj-apel-z-tczewa
STAWIAM TEZĘ…
W chwili zrobienia dziś tego zdjęcia Problemu z Tczewa
Marszałek Sejmu Ewa Kopacz nie zna!
Będę pytał:
GDZIE JEST LIST?…
Apel z Tczewa o ratowanie Mostu Tczewskiego (Lisowskiego)
Prezydenta Mirosława Pobłockiego.
Most w Tczewie Fot. Małgorzata Mykowska/UM Tczew
* www.pomorskie.eu/pl/kultura/zabytki/wybrane_zabytki/budownictwo_przemyslowe/most_lisewski
P.S. wprowadzenie…
* www.fortyfikacje.net/pisz/fort/tczew005.htm – tu jest więcej na ten temat…
Z uwagi na zły stan techniczny most został w kwietniu 2000r całkowicie zamknięty dla ruchu pieszego i kołowego. Z powodu braku odpowiednich środków na remont obiektu, miejscowe władze administracyjne zostały zmuszone do podjęcia tej drastycznej decyzji. W ten sposób zamknięto wspaniały zabytek sztuki inżynierskiej uznany za obiekt europejskiego dziedzictwa kultury technicznej. Została również zamknięta najkrótsza drogi dojazdu do pracy, szkoły, urzędów i instytucji dla tysięcy mieszkańców Tczewa, Lisewa Tczewskiego oraz okolicznych gmin.
Walkę o most podjęli mieszkańcy Tczewa i Lisewa. Założyli oni Komitet Obrony Mostu. Wraz z lokalnymi władzami ślą petycje do urzędów, parlamentu i rządu. Organizują wystawy i wydają publikacje dotyczące tego wspaniałego obiektu. Próbują pozyskać fundusze na remont mostu, który pozostawiony sam sobie, który pozostawiony sam sobie nie wygra walki z czasem i naturą.
Literatura:
"- "Z wielka wprawa znajdujemy dla SIEBIE wymówki i z niezwyklym talentem zrzucamy wine na INNYCH." Laurence J. Peter"
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Pingback: Dziura w moście, czyli III RP | ODRODZENIE RP