Bez kategorii
Like

CO Z APELEM?… Listem rozpaczy z Tczewa!

24/04/2012
927 Wyświetlenia
1 Komentarze
8 minut czytania
no-cover

24.04.2012. MOST ZIMĄ… Dziś Rozmowa Bogdana Rymanowskiego z Marszałek Sejmu Ewą Kopacz. Czy rozmówcy powiedzą coś o problemach z kluczową budowlą linii kolejowej Krzyż – Piła – Bydgoszcz – Tczew?… Źródło zdjęcia: sieć.

0


 

Szanowny Panie Pośle,

Prosimy Pana o osobiste zaangażowanie się

w ratowanie tczewskiego mostu drogowego na Wiśle.

 

Jest to obiekt niezwykły, unikat na skalę światową. Oddany do użytku 155 lat temu był jedną z najbardziej nowoczesnych i najdłuższych budowli mostowych w Europie.

Jego makietę umieszczono w Muzeum Techniki w Berlinie jako przykład prekursorskich rozwiązań konstrukcyjnych. Most doceniło Amerykańskie Towarzystwo Inżynierii Budowlanej umieszczając go na jednej liście z wieżą Eiffel’a, Kanałem Panamskim, Statuą Wolności. Francuzi ze swojej wieży Eiffla uczynili magnes przyciągający turystów, więcej – symbol Paryża i Francji.



A my?

Tczewski most, arcydzieło sztuki inżynieryjnej ujęte w neogotycką formę, został zamknięty z powodu tragicznego stanu technicznego.

Tczewianom, a także licznym fanom mostu z Polski i zagranicy, trudno się z taką sytuacją pogodzić. Rozpaczliwe próby jego ratowania okazały się jednak mało skuteczne, głównie z powodu ograniczonych budżetów lokalnych władz.

Od lat samorządy miejski i powiatowy alarmują, że bez poważnych nakładów finansowych, przekraczających możliwości obu samorządów, grozi mu katastrofa.

Dzieło ratowania mostu wymaga więc ogólnopolskiej mobilizacji, można rzec pospolitego ruszenia Rzeczypospolitej, tym bardziej, że mamy do czynienia z niezwykłej rangi obiektem historycznym. Od ataku na ten most rozpoczęła się przecież II wojna światowa.

Apelujemy do parlamentarzystów Rzeczypospolitej Polskiej, aby pomogli nam ocalić most. Jedynym ratunkiem jest przejęcie go przez skarb państwa.

Most w Tczewie to perła Pomorza – należy go za wszelka cenę zachować. Nie liczmy na to, że jeśli most stoi już od 155 lat, to postoi jeszcze drugie tyle…

Szanowny Panie Pośle, Prosimy o wsparcie naszej inicjatywy mającej na celu ratowanie tego światowego dziedzictwa – kulturowego, technicznego i historycznego pod wspólnym hasłem "MOST, KTÓRY ŁĄCZY".

Mirosław Pobłocki

 Prezydent Tczewa

* abudzyk.nowyekran.pl/post/60186,parlamencie-ratuj-apel-z-tczewa

STAWIAM TEZĘ…

W chwili zrobienia dziś tego zdjęcia Problemu z Tczewa

Marszałek Sejmu Ewa Kopacz nie zna!

Będę pytał:

GDZIE JEST LIST?…

Apel z Tczewa o ratowanie Mostu Tczewskiego (Lisowskiego)

Prezydenta Mirosława Pobłockiego.

Most w Tczewie. Fot. Małgorzata Mykowska/UM Tczew

Most w Tczewie Fot. Małgorzata Mykowska/UM Tczew

* www.pomorskie.eu/pl/kultura/zabytki/wybrane_zabytki/budownictwo_przemyslowe/most_lisewski

P.S.  http://i31.tinypic.com/2n0pxso.jpg wprowadzenie…

* www.fortyfikacje.net/pisz/fort/tczew005.htm – tu jest więcej na ten temat…

Aktualny stan techniczny obiektu

Aktualny stan techniczny obiektu jest bardzo zły. Przeprowadzone studia i analizy wykazały, że obiekt w obecnym stanie, nie spełnia wymogów nośności nawet najniższej klasy E wg obowiązującej normy PN-85/S-10030 (max ciężar dopuszczonych pojazdów – 150kN). O nośności poszczególnych przęseł nie decydują jednak dźwigary główne, ale elementy pomostu i jezdni.

Do generalnej naprawy nadają się wszystkie elementy mostu, począwszy od pomostów, poprzez dźwigary główne, stężenia, łożyska, podpory a kończąc na elementach wyposażenia (łożyska, dylatacje, odwodnienie, oświetlenie) wszystkich przęseł. Szczególnie w złym stanie technicznym znajduje się konstrukcja przęseł nr 2÷3 tzn. dźwigary główne, poprzecznice, podłużnice oraz żelbetowe płyty pomostu. Elementy pomostu przęseł nr 4÷6 i 10÷12 również wymagają natychmiastowej interwencji.
W obrębie całej przeprawy występują braki w podstawowym zabezpieczeniu ruchu pieszego i kołowego. Występują poważne ubytki w balustradach i nie ma żadnych ograniczeń w dostępie do miejsc niebezpiecznych.
Degradacji uległa ceglana konstrukcja zabytkowych baszt. Zwietrzałe i luźne cegły obsypują się stwarzając zagrożenie dla pieszych poruszających się po chodnikach zewnętrznych na przęsłach nr 4÷6.
Dodatkowym, znacznym ograniczeniem i utrudnieniem ruchu na obiekcie jest zawężenie jezdni do 3,50m na przęsłach ESTB nr 2÷3.

Z uwagi na zły stan techniczny most został w kwietniu 2000r całkowicie zamknięty dla ruchu pieszego i kołowego. Z powodu braku odpowiednich środków na remont obiektu, miejscowe władze administracyjne zostały zmuszone do podjęcia tej drastycznej decyzji. W ten sposób zamknięto wspaniały zabytek sztuki inżynierskiej uznany za obiekt europejskiego dziedzictwa kultury technicznej. Została również zamknięta najkrótsza drogi dojazdu do pracy, szkoły, urzędów i instytucji dla tysięcy mieszkańców Tczewa, Lisewa Tczewskiego oraz okolicznych gmin.
Walkę o most podjęli mieszkańcy Tczewa i Lisewa. Założyli oni Komitet Obrony Mostu. Wraz z lokalnymi władzami ślą petycje do urzędów, parlamentu i rządu. Organizują wystawy i wydają publikacje dotyczące tego wspaniałego obiektu. Próbują pozyskać fundusze na remont mostu, który pozostawiony sam sobie, który pozostawiony sam sobie nie wygra walki z czasem i naturą.

Literatura:

  • Eiselin O.Gutachten – über die Frage der Erhanltung, Wiederherstellung oder Erneuerung der alten Strassenbrücke DirschauDanzig 1941
  • Adler A.W parowozowni i na szlakuWKiŁ. Warszawa 1984
  • Bufe S.Eisenbahnen in West- und OstpreussenBufe-Fachbuch Verlag. Egglham 1990
  • Chwaściński B.Budowniczowie dużych mostów na Wiśle po II wojnie światowej[w:] Drogi kolejowe nr 7 1983
  • Chwaściński B.Mosty na Wiśle i ich budowniczowieWarszawa 1997
  • Historic bridges in TczewPolitechnika Gdańska. Gdańsk 1999
  • Koziarski S.Sieć kolejowa Polski w latach 1842-1918Instytut Śląski w Opolu. Opole 1993
  • Nowa Encyklopedia Powszechna PWNWydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1997
  • Piekalkiewicz J.Die Deutsche Reichsbahn im Zweiten WeltkriegTranspress Verlag. Stuttgart 1998
  • 75 lat Północnego Okręgu Kolei PaństwowychPółnocna DOKP. Gdańsk 1996
  • "ARKOBI – Maciej Malinowski", Malinowski M., Żółtowski K., Kozakiewicz A.Orzeczenie techniczne dotyczące drogowego mostu "Lisewskiego" przez rzekę Wisłę w TczewieSopot 2000
0

Budzyk

"- "Z wielka wprawa znajdujemy dla SIEBIE wymówki i z niezwyklym talentem zrzucamy wine na INNYCH." Laurence J. Peter"

1092 publikacje
0 komentarze
 

Jeden komentarz

  1. Pingback: Dziura w moście, czyli III RP | ODRODZENIE RP

Dodaj komentarz

Authorization
*
*
Registration
*
*
*
Password generation
343758